Zadel scheef door paard??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Zadel scheef door paard??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 22:06

Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een Crates zadel gekocht (nieuw) voor mijn 11 jarige Tinkermerrie. Nu heeft zij (Katinka) een scheve schoft. Haar linkerschouder is vlakker dan haar rechter. Een zadel ligt bij haar daarom ook altijd iets naar rechts. Ik vroeg aan de verkoper of het zin had om een pad te kopen die aan 1 kant dikker is en zo het verschil opvangt (die schijnen er te zijn) , maar hij zei dat het beter was dit niet te doen, omdat er nu spier op kan groeien en anders niet. Ik ben nu 1,5 jaar verder en ik keek vanavond eens langs de onderkant van mijn zadel en hij lijkt gewoon scheef "gereden" te zijn.... Hij heeft zich volgens mij aangepast aan de vorm van mijn paard.. maar de boom mag dat toch niet doen? Ik kan hem nu eigenlijk niet meer op een ander paard leggen..

Iemand ervaring? Tips?


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:09

Apart Verward kun je er een foto van plaatsen.

Overigens kun je heel goed met een aparte pad de ene kant opvullen. Vraag eens aan Monnik die heeft een soortgelijk probleem met haar Okie.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:13

Waarom mag de boom zich niet vormen naar het paard? JUIST een houten boom doet dat volgens mij, hoewel anderhalf jaar mij niet zo'n lange tijd lijkt daarvoor.
Een kunststof boom trekt zeg maar na het rijden weer terug in z'n eigen vorm, maar een houten boom vormt zich toch juist naar verloop van tijd helemaal naar het paard waar het altijd op ligt?

(En voor de zekerheid zet ik het er maar even bij voor het geval er echte goochemerds meelezen: DAT WIL DUS NIET!!!!!! ZEGGEN DAT JE EEN NIET PASSEND ZADEL PASSEND KUNT MAKEN OP EEN PAARD!!!!! )

Maar waarschijnlijk kan Louis hier meer over vertellen?

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 22:13

Ik zal morgen wat foto`s maken van rug, schoft en onderkant van mijn zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:39

*schop*
Heb je al foto's?

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 20:07

chips... euuhh nu al weer te donker.. Ik had het fototoestel wel mee naar de stallen maar vergeten foto`s te maken.. Probeer het zo wel met flits (moet toch nog heen om ze binnen te zetten, ik hoop dat het zo droog wordt hier..) Over een uur weet je meer... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:08

Dan ga ik morgen eens kijken.... ga voor de verandering eens sociaal proberen te doen vanavond *LOL*

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:52

Jep, klinkt heel bekend.

Mijn Fjord is ook 'scheef' (niet dramatisch ofzo). Alles wat je erop legt, zadels en dekens, zakt naar links. Mijn engelse zadel is hierdoor ook scheef geworden. Het heeft wel een kunststof boom, maar de kussens blijven inzakken. Bovendien is het een geheel kunststof zadel, dus opvullen kan niet. Met een leren zadel is dat misschien wel een optie: gewoon bijvullen aan de kant die zakt. Mijn westernzadel heb ik nog niet zo lang, en in het begin lag het recht. Maar nu begint dat ook naar links te hellen. Het vormt zich dus toch blijkbaar naar het paard. Hout is tenslotte een natuurproduct en dus vervormbaar. Vervelend dat je zo'n zadel niet meer op een ander paard kunt leggen, maar zolang het paard waarvoor je het gebruikt er goed mee loopt lijkt het me geen probleem.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:43

Hoewel hout een natuurproduct is, is het niet de bedoeling dat een houten/rawhide boom zich aan de vorm van het paard aan past (al zouden we dat misschien soms graag willen). De constructie en bouw zijn zo, dat vervorming (zo veel mogelijk) voorkomen wordt.

Echter....hout kan op den duur vervormen (ook als tree). Daar kunnen een aantal factoren in meewerken:
- Slecht dicht genaaide rawhide. Gevolg: veel open toegang tot het hout, waardoor (regen-) water en (zweet-) vocht gemakkelijk in het hout kunnen komen.
- Slechte opslag (geen ventilatie).
- Permanent scheef belasten (in dit geval zeer waarschijnlijk), hoewel zonder voorgaande bijna ondenkbaar, tenzij je iedere dag vele, vele uren met dat zadel rijdt.

Wat ik me veel beter kan voorstellen, is dat de bekleding (het leer dus) scheef is gaan staan, door de (sorry) afwijking van het paard.

Of de boom dan wel het leer scheef zijn, is niet eenvoudig vast te stellen, want bij de controle van de boom moeten de skirts van het zadel af en dat is bij sommige zadels geen kattepies.

Als je een echte Crates hebt, heb je 5 jaar garantie op de boom, mits correct behandeld. Helaas zijn er nogal wat ruiters die hun westernzadel letterlijk vol gieten met olie, hetgeen bij een minder goed genaaide rawhide nog sterker invloed heeft als water. In zo'n geval vergoeden ze dan niets.........

Ik heb recent voor iemand met gelijke vermoedens de boom nagemeten. Was dus niet krom. Wel de skirts.

Is het de boom die krom is, is er maar 1 optie : trachten recht te buigen Dat gaat een paar weken duren. De kans dat het lukt is zo'n 50%, anders PECH. Zijn de skirts krom, kun je er mee leven (los van de optiek) of ze laten vervangen.

MVG Louis

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:17

Citaat:
Mijn Fjord is ook 'scheef' (niet dramatisch ofzo). Alles wat je erop legt, zadels en dekens, zakt naar links


Precies hetzelfde bij mijn Noriker, ik stap altijd al rechts op, dan zakt het niet meteen naar links en via een stoeltje, dan hoef ik (met mijn hele gewicht) er niet aan te hangen, want ik ben niet meer zo lenig dat ik er zo soepeltjes opspring

Ik had een veelzijdigheidszadel (engels dus) en dat was helemaal een ramp, als ie dan een keer wegsprong, lag het zadel ernaast Boos!

Ik heb nu een Australian stock, die ligt altijd scheef en een westernzadel die moet je gewoon heel goed recht leggen met opzadelen, dan blijft ie goed liggen, maar ja, lesgeefmens wil me er niet op lesgeven.... , dus moet de Aussie er dan weer op......

Ik kan overigens niet zeggen welk zadel voor mij lekkerder zit, de Aussie of het western, ze zitten allebei toppie OK dan!

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 22:55

Fototoestel ligt nog bij de stallen.. dom dom, dus morgen pas foto`s.... Boos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 35 bezoekers