Paard nog alleen laten lopen of af laten maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cindie
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-01-03

Paard nog alleen laten lopen of af laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 18:22

Hallo,

Ik pieker de laatste 2 jaar al wat ik met mijn paard wil gaan doen. Hij kan sinds 2 jaar niet meer bereden worden. Hij staat de laatste 2 jaar dus stil. Mijn vader wil absoluut niet een 2e pony of paard of bvb geit erbij vanwege gras te kort (en een geit eet aan de bomen en struiken). Vooral s'winters als er bijna geen gras staat en er verder ook niets meer met hem gedaan kan worden vind ik hem zielig zo in zijn eentje. Hij wordt ook altijd erg vrolijk als er een ander paard langsrijdt. Ik vraag me nu af of ik hem ook deze winter weer zo moet laten staan of dat hij beter maar naar slager gebracht kan worden. Al heb ik daar al héél veel over nagedacht en heb daar ook heeeel veel moeite mee. De laatste 2 jaar ben ik ook bezig geweest op allerlei sites of iemand hem nog als gezelschapspaard kan gebruiken en dat ik niet gelukt.

Ik zou graag jullie mening willen weten, wat is nou het beste voor dit paard????

bij voorbaat dank voor je reactie!

Cindy


sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:26

Als je paard verder ook geen plezier meer heeft in zijn leven, dus geen paardwaardig bestaan meer heeft, dan is het misschien eerlijker voor je paard om het naar de paardenhemel te laten gaan.
Als ik jou was zou ik toch nog verder zoeken naar een adresje waar hij als gezelschapspaard kan wonen.
Het is in ieder geval een hele moeilijke beslissing.....ik hoop dat je de juiste keuze kunt maken!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:29

Hem naar de slager laten gaan vind ik zo ie zo geen optie, rijd je er niet mee? Mischien kan je een bijrijdster zoeken voor je paard. Kan je je paard niet beter aan iemand verkopen die er wel iets mee kan doen? Dat is ieder geval beter dan hem naar de slager doen. Als ik jou was zou ik hem verkopen aan iemand die wel een gelukkig paard van hem kan maken.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:31

Oeps even over gekeken, hij kan dus niet meer bereden worden.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:32

Lientje schreef:
rijd je er niet mee? Mischien kan je een bijrijdster zoeken voor je paard.


Er kan dus niet meer mee gereden worden staat er in haar bericht, dus een bijrijdster lijkt me niet zo'n geweldig idee.

Probeer eens een advertentie hier op Bokt te zetten
Bokkers hebben meestal nog weleen plekkie over voor een zielig gezelschapspaardje Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:33

Misschien zoekt iemand een gezelschap paardje voor zijn paard, die hem voor een zacht prijsje over wil kopen!!! Of voor een wederdienst ofzo. Ik zou daar eerst over nadenken. Want er zijn genoeg mensen die best wel ruimte hebben voor zo'n paard maar geen geld hebben voor de aanschaf. zo komt je paard toch nog goed terecht en heeft ie een paardwaardiger bestaan dan dat ie nu in de winter vooral heeft.
Ik had weer niet goed gelezen, maar ik denk dat je via Bokt hem vast wel kwijtraakt aan iemand, die weer iemand weet enzo. je moet er ook niet te veel voor vragen, de slachtprijs zo inprincipe genoeg zijn. Denk er toch nof maar een keer over na!!
Maar iets anders heeft je paard verder geen pijn?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:55

Hebben ze geen plaats bij uhm in het rusthuis te soest?
Groetjes Bar


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:57

Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een in wezen gezond paard naar de slager te brengen. Dan kun je beter opzoek gaan naar een adresje waar je paard met andere paarden samen kan lopen.
Misschien iemand die een gezelschapspaardje zoekt? Die mensen zijn er echt wel, hoor.

* To Belg, or not to Belg *

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:09

ik zou even heel hard proberen of iemand nog een gezelsschapspaard zoekt. Als dat niet lukt lijkt mij het paardswaardigste om hem in te laten slapen, want ik kan me voorstellen dat het voor hem niet echt heel leuk is om altijd alleen in een wei te staan, zonder soortgenoten en afleiding van het rijden.
in elk geval veel sukses, maar plaats een noodoproep op bokt!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:15

Hoe oud is je paard? Misschien kan je hem plaatsen in een rusthuis voor paarden? Soest heeft een enorme wachtlijst, maar er komen steeds meer van dit soort tehuizen.
Zolang hij geen pijn heeft kan hij in principe gelukkig zijn, maar het blijft een kuddedier, dus zal gezelschap erg op prijs stellen.
Doe je best om wat anders te zoeken of speel zo veel mogelijk met hem, dat vinden ze ook vaak leuk.

Klaaske

Berichten: 119
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:22

Een paard kan ook best alleen hoor. En paarden in een kudde reageren ook heel blij op een passerend (vreemd) paard. Ik heb ook een paard die als 9 jaar alleen staat. Ik kan er nog wel op rijden maar ik heb nog een paard waar ik op rij dus met dat andere paard ga ik wandelen en borstelen en verder graast hij lekker de hele dag op het land.
Ik neem aan dat hij je altijd trouwe dienst heeft bewezen, dus lekker met hem/haar wandelen en borstelen. De slager lijkt me geen optie.
Succes.

......................

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:23

Ik zou toch proberen, een vlaamse reus is al leuk voor het dier........... pa moet gewoon overgehaald worden. Misschien moet je hem gewoon de antwoorden op dit topic laten lezen. Een kleine pony zou het allerbeste zijn. Weinig omkijken naar en toch een leuk gezelschap. Een paard hoor je niet solitair te houden.... STOUTE PAPPA!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:22

paarden kunnen volgens mij ook best wel alleen maar ik vind het natuurlijker om ze toch een maatje te geven!Trouwens over een maatje gesproken ik hoor wel eens dat je met bepaalde diersoorten heel erg moet oppassen omdat ze ziektes kunnen overdragen?of heb ik me iets wijs laten maken? Haha!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:42

Kun je hem niet ergens anders stallen? Als gezeldschap paardje aanbieden ofzo? Heeft hij pijn ergens? want anders zou ik het wel heel erg sneu vinden als hij afgemaakt zou moeten worden...

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:00

je hebt in drente ook een rusthuis voor paarden. staan ze met een boel paarden in een groot stuk land. een paar weken terug heeft mijn baas zij paard daar ook heem gebracht. tussendoor zijn we nog wezen kijken ne meneer heeft het erg naar zijn zin. het paard blijft wel in jouw eigendom en je moet een vast bedrag per maand betalen maar hij heeft wel gezelschap dan. die man fluit en alle paarden komen naar hem toe. zouden ze toch niet doen als ze het daar niet goed hadden.
maar goed ik vind niet dat je een paard alleen moet laten staan. ik weet natuurlijk ook niet of je financieel iets kan betalen. maar misschien toch je pa overhalen voor bv en shetlander erbij.
zolang je paard geen pijn heeft en lol in het leven zou ik een andere oplossing proberen te zoekne.
succes.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:37

Kan je er geen shetlandertje bijzetten, ze kosten heel weinig en ze hoeven ook niet veel te eten. Dan is jouw paard gelukkig en is er ook weer een klein shetje gelukkig met een goed thuis

Passie voor paarden blijft een levenlang!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:20

Beste Cindie,

Iedereen heeft eigenlijk de meest voor de hand liggende optie al gegeven.

Ik heb er echter nog 1 die niemand heeft.

EEN KINDERBOEDERIJ.

Als je paard braaf is en geen tot weinig voedernijd heeft is het misschien wel een optie.

Hij staat er dan met allerlei vriendjes lekker buiten en er komen mensen om hem te vertroetelen en te knuffelen.

Ik heb vroeger op diverse kinderboederijen paarden verzorgt.
Waar NIEMAND op mocht rijden.

Misschien een optie voor jou paard.

Dus bellen naar alle kinderboederijen in de buurt.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:26

er zijn ook mensen die een maatje zoeken om het veulen mee te spenen , wij hebben daar een shetlandertje voor !
gewoon adrevrtentie hier op bokt en evt in de vondst plaatsen en wie weet vind je wat passends?
wat heeft ie eigenlijk?is misschien ook niet onbelangrijk om erbij te zeggen .
een kinderboerderij zou kunnen , maar aangezien die ook niet veel geld tot hun beschikking hebben , geef ik je vrij weinig kans daarom, de meesten hebben liever geiten enzo, die kosten gewoon veel minder in onderhoud.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:52

Kan je hem zelf niet iets meer aandacht geven, ernaast wandelen misschien VD of iets dergelijks?

[o]

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:41

er staat een advertentie op marktplaats van iemand in de provincie groningen die een gezelschapspaard een goed tehuis kan bieden! Ze hebben een pony van 25 waar ze een maatje voor willen. Misschien een optie? Hij staat op het moment bovenaan bij de pony-afdeling, maar is van 25-7 als ik het goed heb onthouden.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:08

Wat ik heb gedaan met mijn fjord is het volgende. Ik had ook geen gezelschap voor hem en toen ben ik wat in de buurt gaan rondkijken in weilanden waar ook paardjes alleen stonden. Ik kwam een leuke haflinger tegen en toen heb ik een briefje bij de wei opgehangen met daarop de vraag of het leuk zou zijn de paarden samen te laten lopen. Ik werd dezelfde avond nog gebeld en nu heeft mijn paardje dus ook weer een vriendinnetje is dat niet wat?

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:13

kan ze ook geen fokmerrie meer worden?
dan heb je nog drie goede mogelijkheden,fokmerrie,kinderboerderij of verkopen als gezelschapspaardje.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:18

Kun je niet iemand vinden die zijn of haar paard bij die van jou wil zetten?
Eventueel een shetje ofzo. En buiten het rijden zijn er nog een hele hoop andere dingen die je met je paard kan doen hoor!! Denk dat het jullie allebei zal opvrolijken als jullie weer een 'doel' hebben.

There is no reality, only perception.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:25

Oops zit ook weer half te lezen........
Die pa van jou moet dus bewerkt worden Knipoog Ik weet niet hoeveel land je tot je beschikking hebt maar een heeeel klein shetje zal toch wel lukken? Eventueel hooi bijvoeren.

Het beste voor dit paard is natuurlijk gezelschap van een ander paard en een baasje die het leuk vindt om weer iets met hem te doen, maar dat idee had je volgens mij zelf ook al.

Probeer je pa dus te bewerken (zet evt. je moeder tegen hem op ~~}> , gebruik emotionele chantage enz) en als dat echt niet lukt, probeer hem dan ergens anders te stallen.

Veel succes!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:32

beautyfull_mickey schreef:
kan ze ook geen fokmerrie meer worden?
dan heb je nog drie goede mogelijkheden,fokmerrie,kinderboerderij of verkopen als gezelschapspaardje.


Lijkt me geen optie, Cindie spreekt over hem en hij, dus fokmerrie zal vast een beetje lastig worden Knipoog

Je zou eens contact kunnen opnemen met een dierenartsenpraktijk, de DA's komen zo ongeveer overal waar paarden staan, en hebben misschien een goede tip voor je (goed adresje Knipoog ).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123 en 92 bezoekers