paardentandarts, is dat echt noodzakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-01 14:50

Bij mij op de pensionstal gaan veel mensen met hun paard naar de tandarts. Sommige hebben echt problemen, met bit aannemen enz. Dan vind ik het normaal dat je dan naar de tandarts gaat. Maar als je verder niks merkt dat je paard last van zijn tanden zou hebben, is het dan nodig om 1 x per jaar daar heen te gaan?
Ik vind dat een beetje overbodig, vroeger deed je dat ook niet. Mijn pony is 26 jaar oud en is dus nog nooit naar de tandarts geweest (oeps, wat zal dat een zootje zijn... Haha! Haha! ) en eet nog altijd als de beste en heeft nergens last van. Hooguit wat lange tanden, maar dat hoort bij de leeftijd. Knipoog
Wie van jullie gaat regelmatig met zijn paard naar de tandarts?? En wat doen ze dan precies, krijgt je paard dan zo'n mondklem in?
Ik ben er nog nooit geweest dus ik heb geen flauw idee... Clown

Groetjes, maaike
O,ja vat het niet verkeerd op, ik ben er niet tegen ofzo!!


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 14:57

Ik vind dat de tandarts gewoon bij de zorg voor je paard hoort. het is zeker geen overbodige luxe.

Paarden kunnen namelijk erg veel last van hun tanden hebben en het niet laten merken. Er was eens een pony die niet goed meer kon eten omdat de voortanden te lang waren. Het paard heeft toen zelf de onderkaak gebroken om toch maar goed te kunnen eten. Een zielig verhaal he?

Een ander paardje dat ik ken had geen last van de tanden.(schijnbaar) ze at gewoon en met rijden merkte je niets. na onderzoek bleek dat de kies van het bovengebit zo was gegroeid en zelfs in de beneden kaak was gegroeid. Er zat daar een heel groot gat.(kiezen blijven doorgroeien...)

Maar lees maar eens het verslag dat ik heb geschreven op http://www.welshcob.nl/info_over/tandarts.php

_________________
<FONT COLOR="PURPLE">"Be wary of the horse with a sense of humour."
</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-09-20 14:58 ]</font>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 14:59

Ik las laatst een interview met een paardenarts en in dat interview ging het ook over tandproblemen. Nu ga ik misschien even kort door de bocht en vergeet ik driekwart van wat er in het interview gezegd werd, maar het kwam op het volgende neer. Onze paarden krijgen tegenwoordig 'hapklare brokken'. en daar zijn de gebitten niet op berekend. Zelfde geldt voor honden en katten en daarom hebben die ook zoveel gebitsproblemen. Vroeger was dat heel anders, beestjes kregen ruwer voer dan die geperste cilindertjes biks.

Op de stal in Australië waar ik heb gewerkt vonden ze het maar raar dat 'wij in NL' geperste biks voerden. Daar hadden ze mega-emmers die gevuld werden met ruwe haver, luzerne, barley (gierst?) en nog meer ruwvoer, en nog een klein schepje biks erbij. De paarden deden langer over hun maaltijd en gebruikten hun tanden dus 'efficiënter' (weet ff geen ander woord).

De verklaring dat er tegenwoordig meer tandproblemen zijn omdat paarden hun tanden niet meer optimaal gebruiken, vind ik zelf een hele logische. En tja, logisch dat er dan ook paardentandartsen zijn om geregeld de boel na te kijken en bij te werken...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 15:29

Mijn paardjes mochten vorige maand allebei.
Snoop heb ik al 8 jaar, en gaat om de 1,5 jaar ongeveer. Niet veel bijzonders. Toch verwachte ik veel 'meer', omdat ze al ouder enzo is... Maar nee dus.

Adventure heb ik sinds najaar 2000. hij is nog jong en ik dacht dat het wel bij een controle zou blijven. Ook nooit last met eten en geen problemen met het bit. Maar hij kreeg me toch een operatie! Wow... Alles ging erin (en er weer uit).
Na 2 weken merkte ik met rijden toch dat ie veel soepeler werd en lekkerder liep.

Terwijl ik juist bij hem niets had verwacht. Voordat de tandarts kwam liep ie lekker, maar erna; toen liep ie super!


Dus, als ik jou was: laat maar ff z'n mondje nakijken...

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 20:47

Het is toch zeker noodzakelijk bij een jong paard dat je juist inrijd hoor! En ik vind het belangerijk dat mijn paard 1X per jaar nagekeken word en bijgevijld (hij is nog maar 5)

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 23:49

Mijn paard wordt ook elk jaar ongeveer bijgevijld, terwijl ik aan hem ook nooit iets merk. overigens laat ik het niet door een zogenaamde tandarts doen, maar gewoon door mijn veearts.
Het is wel noodzakelijk om goed op het gebit te letten en het bij te houden.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 19:13

hoi hoi,mijn paard gaat 2 x in het jaar!!!!omdat hij nog jong is en ik vind dat dat gewoon hoort we gaan zelf ook 2 x in het jaar toch??(niet dat dat leuk is maar goed..!!)en we hebben hierdoor al veel dingen recht kunnen zetten ....hij moet binnekort weer omdat zijn laatste 2 tanden er niet echt uit willen!! auw auw arm paard..... Huilen nou ja wie mooi wil zijn moet pijn l.ijden zeggen ze wel is!! Haha!

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 10:25

Hoi,

Ik heb mijn paarden nu net een jaar en ze zijn een aantal maanden geleden voor het eerst geweest. Daida had aan 1 kies scherpe randjes, dus die is bijgevijld. Bij Lady is een wolfstandje getrokken. Ze zijn allebei 6 jaar, dus nog aardig jong. De paardentandarts die bij ons op de manege komt rekent niets voor de controle als ze niets hebben.

Als ik jou was zou ik gewoon een keer een afspraak maken om zo'n tandarts naar je pony te laten kijken...

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 18:45

Ja, het is absoluut noodzakelijk.
Ik zal mijn verhaal even vertellen:

Ik reed vorig winter fanatiek elke dag in de manege. Op een keer deed ik het hoofdstel uit maar liet ze het bit niet los. Vanaf toen gebuerde dat bijna elke dag, ik haalde een week of wat maar elke dag het bit eerst aan één kant los, en dan eerst het bit uit en dan het hoofdstel.
Toen begon ze ook met slecht eten, op het laatst liet ze zelfs haar brokken staan en de laatste dag at ze zelfs geen kruidenmix meer.
Probleem was dus vrij duidelijk: gebit.
Ik heb er een tandarts bijgehad en ja, in de rechterbovenhoek was een kies helemaal doorgegroeid (daar bleef het bit dus gewoon achter hangen!!) en ze had natuurlijk haken.
Nadat de tansarts geweest was had ik een vrolijker, gezonder en vooral véél beter lopend paard opeens! Ze draafde ineens zo dat ik zowat gelanceerd werd voor m'n gevoel.
Dit kan een tandarts dus voor je paard doen.
Als ik dit eerder bedacht had, als ze elk jaar altijd al gewoon gecontroleerd zouden worden had ik dit kunnen voorkomen.


Vanaf toen komt hij ieder jaar, zeker weten!!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 12:28

Van dat voer is een hele goede.
Er is maar weinig voer wat ze nog 'echt'moeten kauwen.
Sibold raadde me Subli granenmix aan, hier is alles gewoon wat fijngemalen maar niet geperst dit betekent dus kauwen geblazen.
Ik geloof dat Vipa graan hetzelfde is(kreeg mijn paard toen ik ergens op een pension stal stond)
Gweoon mais bijvoeren is ook goed voor de tanden. S'winters kregen mijn paarden vaak wortels, hopelijk op mijn nieuwe stal ook.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 22:25

Het is zeker niet nodig (en soms zelfs schadelijk ) om bij elk paard elk jaar (of vaker) de tanden bij te werken. Ik kijk bij de enting het gebit na en indien nodig werk ik het bij. Controle houden is dus wel belangrijk maar het is lang niet altijd nodig iets te doen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 00:10

Maar als je een goede tandarts hebt (met een veterinaire achtergrond!!!) gaat die toch niet lopen vijlen/weet-ik-wat als dat niet noodzakelijk is Verward ben ik nou naief of heb ik gewoon mazzel dat ik de juiste mensen ben tegengekomen? Haha!

Je kunt hem zelf wel vrij gemakkelijk navoelen, als je even de tong naar de zijkant tussen z'n tanden trekt, maar als ik dat vergelijk met wat mijn tandarts eraan ziet en serieus kan verbeteren... laat ik die toch maar preventief komen!

djinn-boy
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:02

Hallo allemaal,

Mijn pony is al 30 jaar! oud he! en hij moet zeker naar de paarden tandarts, hij heeft al 2 kiezen moeten laten trekken, omdat die gewoon verrot waren! hij moet nu om het half jaar. Onze dierenarts doet het zelf en dat is zeker wel fijn! Ik vind dat het geen luxe is het hoord er gewoon bij en zeker als je pony al zo oud is. Haha!

groet van mij


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, AnnickT, bibstertje, Bytespider, LiannePuthzy, mystery3434, ogidni, RianneH, roekes en 114 bezoekers