die kop MOET omhoog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

die kop MOET omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 10:38

Paddy is nu wel voortaan zo dat ze niet meer wegloopt voor mijn been. Kan haar fijn naar mijn hand toe rijden en ze geeft na, piece of cake, zowel in stap, draf en galop. MAar in het halt houden MOET haar kop omhoog, en ze verrekt het om na te geven. Ik heb het echt geprobeer op te lossen, door bijvoorbeeld steeds langzamer te laten stappen tegen het stilstaan aan, maar staat ze eenmaal stil, dan HUP, weer die kop omhoog. steeds als die kop omhoog gaat, rij ik haar weer vlug voorwaarts zodat ie terug omlaag gaat. Maar ik krijg haar niet zover dat ze nageeft in het halthouden. Ze verrekt het gewoon. toen aan de dubbele longe geprobeerd, maar wederom hetzelfde verhaal, totdat ik haar zoveel voorwaarts laten lopen dat ze voort moe was en ja hoor, toen deed ze het pas! Iemand een gemakkelijkere manier?

De hond is de betere mens


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:07

Ken het probleem, heb het bijna opgelost, dwz het lukt me 6 van de 10x om hem nageeflijk te houden, ik blijf in de overgang en tijdens het halthouden heel overdreven de hulpen van voorwaarts neerwaarts geven, echt heel overdreven, in het begin zag het er niet uit, hand lekker breed zetten en maar blijven jotteren. Nu ben ik zo ver dat hij naar beneden blijft alleen het groetjes gaat nog niet netjes dan gaat hup het hoofd omhoog, dus ik blijf volhouden.

In het begin heel grof zijn met je hulpen, hij moet dan wel goed op je zit terug willen komen want je hebt veel been nodig, niet schoppen maar flink blijven knijpen, dus been ertegenaan en niet loslaten voordat je weer voorwaarts gaat stappen. Veel been heb ik nog steeds nodig, maar de hand kan ik al veel rustiger en dichterbijelkaar houden.
Succes en geduld want dat hem je nodig.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:12

Ik ken het probleem ook Scheve mond Omar doet hetzelfde en ik ga 27 september starten dus hou mijn hart vast voor het groeten Haha! Hij loopt nageeflijk in stap, draf en galop (alleen overgang van draf naar galop nog niet ) zelfs halsstrekken gaat goed maar zodra ik halthou.. hup hoofd omhoog. Zodr ik een beetje druk op de teugels zet met beide handen zakt hij wel en ik ben nu ook gelukkig al zover dat de overgang van halthouden naar stap ook wel nageeflijk is. Alleen dat halthouden

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 13:06

bij druk op de teugels moet ik voorzichtig zijn, want ze trekt terug of ze komt zelfs omhoog.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:56

Laat haar dan eens nageven wanneer je stilstaat. Een paard is pas goed nageeflijk wanneer hij bij een kleine druk op het bit afbuigt en los laat.
En daar vertel ik heel eerlijk bij dat dat bij mij en Lois ook nog veel beter kan hoor *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 14:59

dat kan ik niet jippie. Heb ik al geprobeerd maar ze doet het niet. Ze gaat dan juist met haar mond terugdrukken tegen het bit en brengt haar hoofd dan nog hoger om nog meer tegendruk te geven. En als ik dan de druk opvoer komt ze uiteindelijk omhoog.

De hond is de betere mens

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:04

Desiree schreef:
bij druk op de teugels moet ik voorzichtig zijn, want ze trekt terug of ze komt zelfs omhoog.


Dat is minder.. gelukkig komt mijn paard niet omhoog.. maar hij gaat wel weer uit protest expres nog wat hoger met zijn hoofd als ik druk op de teugels geef.. zou het misschien een kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen zijn Verward Ik weet hoe frustrerend het is.. ze lopen lekker ontspannen en nageeflijk en dan hou je halt en hoppa meteen dat hoof omhoog Scheve mond Ik zie erg tegen het groeten op in mijn wedstrijd Scheve mond

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:13

met bijzet of touwtjes aan de longe gaat ze niet omhoog? Dubbele longe kan je idd heel fijn mee inwerken, maar met een dubbele longe kan je op een cruciaal moment ook net juist iets teveel of iets te weinig druk geven, touwtjes of bijzet ondervangen dat probleem.
Verder het halthouden voorlopig alleen met losse teugel oefenen, ik weet niet hoe 'hyper' ze altijd is, maar als ze braaf reageert op 'hoooo' dan eerst alleen maar zonder druk halthouden, desnoods in 1e instantie alleen maar halthouden op t moment dat je aan t uitstappen bent. De druk dus niet opvoeren, hoe vaker iets mis gaat, hoe moeilijker het valt te corrigeren.
Na een paar dagen oid tijdens het uitstappen de teugels op maat nemen en proberen halt te houden met zo weinig mogelijk druk. Vragen en ala minute weer ontspannen, hooo zeggen en zodra ze bijna stil en nagevelijk wil stilstaan ontspannen en heel relaxed weer voorwaarts stappen. In t begin tevreden zijn met een halve seconde of zelfs bijna stilstaan en dit langzaam aan uitbouwen. Probeer precies op t moment dat ze stil wil gaan staan je hand te ontspannen, zelf na te geven, vaak is dat t moment dat je een paard nog even wat meer door wil sluiten/ dieper in wil stellen en dus je paard de kans geeft om t bit vast te pakken.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:15

Misschien kan je eff voor het halthouden een slof erbij houden zodat ze weet dat ze Laag MOET blijven en that's it! En dan steeds slof met overgang losser houden......Zelf los ik het bij die van mij op door inderdaad overdreven hulpen of/en langzame overgang...

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 15:34

met slof of bijzet zet ze zich. DAn komt ze er toch tegenin. Ze doet dan haar hoofd alleen maar niet omhoog omdat ze het niet kan, maar ze spant dan haar onderhals en kaakspieren.

De hond is de betere mens


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:39

Desiree schreef:
dat kan ik niet jippie. Heb ik al geprobeerd maar ze doet het niet. Ze gaat dan juist met haar mond terugdrukken tegen het bit en brengt haar hoofd dan nog hoger om nog meer tegendruk te geven. En als ik dan de druk opvoer komt ze uiteindelijk omhoog.

Als het niet lukt als je alles aan gedaan hebt om je hand snel en luchtig te houden tijdens de overgang, dan is het misschien niet in de hand waar het probleem zit, maar misschien gewoon in het been? Een paard kan zijn hoofd op verschillende manieren omhoog doen, die van jou he, doet ie dat ook zo dat je meer druk in je hand krijgt, of trekt ie aan je hand, of wat doet ie precies? De oplossing ligt waarschijnlijk toch in je been denk ik. Je hebt toch stalgenoten die western rijden, heb je die al gevraagd hoe ze het zouden oplossen? Een tip uit de andere hoek kan heel behulpzaam zijn in dit soort gevallen Knipoog.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 15:42

hm, sta tegenwoordig op een andere stal lovely. ik krijg meer druk in de hand omdat ze met haar mond al tegen mijn hand aan komt ja. Ik heb geprobeerd het met mijn been op te lossen en dan komt ze inderdaad wel weer omlaag maar........... ze loopt dan ook weer aan, dus geen halthouden dan. Ga ik weer terug naar het halthouden, heel geleidelijk aan zodat ik haar terug kan laten komen tegen het halthouden blijft ze omlaag. staat ze stil dan HUP! weer omhoog die kop.

De hond is de betere mens

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:50

Probeer precies op t moment dat ze stil wil gaan staan je hand te ontspannen, zelf na te geven, vaak is dat t moment dat je een paard nog even wat meer door wil sluiten/ dieper in wil stellen en dus je paard de kans geeft om t bit vast te pakken.
Bovenstaande is mij heilig en het heeeeel erg langzaam zonder druk uitbouwen dus ook (let wel, dit gaat over halthouden). Op t moment dat zij zich echt lomp gaat duwen in je hand mag je ook heel snel heel lomp terugreageren vind ik en direct weer voorwaarts gaan. En dan weer heel relaxed overnieuw beginnen. Geen punt van maken/ geen stress opbouwen, soms moet je een paard weleens ergens 'doorheen duwen', maar mijn ervaring is dat wanneer je dat met hh probeert de problemen alleen maar groter worden.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:52

Zo ver weg zitten we nou ook weer niet Desiree. Ik mail je morgen wel met wat tips Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:53

Als dit Paddy is, dan kun je volgens mij niet echt lomp ingrijpen??

Jammer dat je verhuisd bent. Westernruiters laten vaak hun paarden juist extra zakken in het halthouden terwijl ze actief aan de hulpen blijven, maar zonder zwaar te checken.

In principe moet ze op je been al de neus laten zakken, dus daar zit wel een klein puntje denk ik. Lastig te beoordelen ook zo eigenlijk.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:55

Desiree schreef:
dat kan ik niet jippie. Heb ik al geprobeerd maar ze doet het niet. Ze gaat dan juist met haar mond terugdrukken tegen het bit en brengt haar hoofd dan nog hoger om nog meer tegendruk te geven. En als ik dan de druk opvoer komt ze uiteindelijk omhoog.


Dan is je paard echt niet op de juiste manier nageeflijk gereden! Ik zou zeggen, neem goed les en voed je paard op want nageven is een gehoorzaamheidsoefening. Ieder paard kan in het halthouden nageven, doen ze dit niet, dan zit er iets goed mis in de africhting.

Als ze stil staat, wat lichte druk op beide teugels en daar moet ze op afbuigen zoals Jippie zei. Als ze er tegen inkomt, druk houden en als ze omhoog gaat, echt heel hard afstraffen want dat mag ze niet doen! Maar zoals ik al zei: jouw probleem zit al in je hele rijden en vast niet alleen in je halthouden. Een echt nageeflijk van achter naar voren gereden paard geeft altijd na op lichte druk van de teugel.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 04-09-03 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:56

voor de overgang extra diep en rond instellen zodat je wat speling hebt. Heel kort halthouden en wegstappen voordat ze de kans krijgt die kop omhoog te steken. Als dat al in de overgang gebeurt, opnieuw proberen. En heel veel geduld en oefenen *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 15:56

Het is inderdaad paddy Lovely, en Adrienne, ik zou liever zien dat je er bij bent dan kun je kijken en zien wat er gebeurt. kunnen we iets afspreken? (niet van het weekend want ik ga met de paarden naar de veluwe!) Haha!

DAt hele ronde instellen Lielle, ik zal het eens proberen.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:06

Nageven is idd een stukje gehoorzaamheid, zoals Suzanne.F zegt. Verder ben ik er van overtuigd dat 95% van alle aanleuningsproblemen uit de achterhand komen. Weet je wel zeker dat je je paard altijd goed van achter naar voor rijdt? Het lijkt er nl. op dat Paddy het principe van nageven totaal niet kent.
Ik wil nog wel eventjes opmerken dat je bij een paard best de druk op het bit een beetje mag opvoeren als hij niet direct nageeft. Maar door domweg de druk op te gaan voeren zonder te voelen wat er in die paardenmond gebeurt, daar beledig je een paard alleen maar mee. En een paard met een beetje karakter zal daarop steil omhoog komen. Druk opvoeren kan en mag als het nodig is, maar wel met gevoel dus op tijd weer ontspannen en je hand luchtig houden. Wanneer je moet ontspannen en wanneer je druk mag geven is een kwestie van aanvoelen en goede begeleiding kan je daar bij helpen.

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:27

Wat bij mij ook wel hielp is stelling vragen tijdens het haltouden. Gewoon rechts en links af laten buigen. Tegelijk met de stelling zal ze hopelijk ook afbuigen. Wel moet je opletten dat je haar heel langzaam recht stelt, anders schiet dat hoofd gelijk weer omhoog. En je hand vooral niet vastzetten!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:50

Heb je het al eens geprobeerd met schijnovergangen? Iedere keer als je wil gaan halthouden en het hoofd komt omhoog weer wegrijden. Dit steeds maar weer, maar wel steeds een stukje langzamer en steeds een stukje meer naar het halthouden.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:10

en hoe doet ze het vanuit het halsstrekken en dan terug? komt ze dan ook omhoog? Je moet dan op je zit rijden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:21

Het klinkt op het eerste gezicht als dat hij zijn rug gaat vastzetten in de overgang. Rij eens overgangen stap/draf in het schoudervoor/schouderbinnenwaarts. Op die manier moet hij zijn rug loslaten. Let erop dat je aktief naar het bit toerijdt en echt goed let op het ruggebruik (hou het binnenachterbeen zeer aktief en laat het goed onder de massa lopen). Het begin zal moeilijk zijn, omdat hij zichzelf meer moet dragen. Uiteindelijk kan je ook schakelen in de draf en zo heel klein (en aktief!) in de zijgang laten lopen. Probeer zo dan eens toe te werken naar het halthouden. Voel je dat hij omhoog komt, rij dan meteen weer door. Meestal worden ze ook trager in de gang als ze hoger in het hoofd gaan lopen, dus dat is voor jou een teken om hem onmiddelijke weer te aktiveren.

Dit kan je uiteindelijk ook eens oefenen op een cirkel. Probeer zoveel mogelijk van hand te wisselen om die rug los te houden en beide kanten niet al te veel te belasten (zowel fysiek als mentaal).

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:27

Houdt hem aan je been en zorg dat hij achter actief blijft in de overgangen, als hij alle overgangen echt nagevelijk is, en dan ook echt dus niet dat hij zijn kaak vastzet, dan rijd je hem naar die overgang toe. Blijven rijden, niet aan zijn kop trekken, hooguit de lucht erin houden en zorgen dat hij zijn kaak loslaat in de overgang. Vooral niet gaan trekken, ik denk dat je een handigheidje moet vinden waardoor je hem nagevelijker kan houden in de overgangen.
Ik vraag me wel af of je paard echt nagevelijk is of dat hij in een schijnhouding loopt aangezien hij in de overgangen zijn hoofd de lucht ingooit.

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:27

Ja lastig om uit teleggen vind ik altijd. Iedereen doet het anders natuurlijk. Ik ben er op dit moment ook hard mee bezig, madam loopt lekker naar beneden en als ik ga halthouden dat kijkt ze gelijk op, Tja je weet maar nooit wat er om je heen gebeurd. Ik heb dan les en we hebben het vaak geoefend en het gaat steeds beter. 9 van de tien keer doet ze het nu gelukkig. Nou gelukkig, ik moet er ook hard aan werken. Je moet heel consequent blijven. Ik zal je zeggen hoe ik het doe. Als ik aan het draven ben en ze loopt lekker naar beneden en ik wil gaan stappen dan ga ik zwaar zitten, zeker niet gaan trekken aan de teugels maar kleine ophoudingen maken met mijn buitenteugel, wel goed contackt blijven houden met de mond he?! Tja je moet het voor wezen dat ze haar hoofd omhoog gooit. Ja sorry ik vind het moeilijk om uitteleggen hoe ik het doe!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers