Hoefkatrolontsteking en het raadsel hierachter..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Hoefkatrolontsteking en het raadsel hierachter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 19:51

Allereerst: Alvast bedankt voor iedereen die de moeite neemt deze lap tekst door te lezen. Vooral degene met een paard dat ook een hoefkatrolonsteking/achtig iets heeft ben ik heel dankbaar Lachen

Ok, ik begin bij het begin.
Ik heb Navy nu ruim 3,5 jaar (maart 2000). Domme fout gemaakt bij de aankoop: niet laten keuren. Goed, eigen risico dus. Nooit problemen met de gezondheid gehad, tot zij rond november steeds vaker kreupelheidjes vertoonde. De ene dag liep ze super, de volgende 2 dagen stond ze op stal om vervolgens daarna weer 100% te lopen.. "Waarschijnlijk kou op de peesjes" werd mij verteld. Ik als 13 jarige nam dat dan ook maar aan. Tot het eind januari helemaal mis was: Navy herstelde niet binnen 2 dagen. Zelfs niet binnen een week.. Na 3 weken maakte ik me echt grote zorgen, maar wegens de MKZ destijds was een VA passè. Na 4 maanden, 7 mei 2001, liep ze nog niet veel beter, maar konden de foto´s eindelijk gemaakt worden..

Er werd begonnen met een simpele buigproef. Nu weet ik niet wat een gezonde hersteltijd is hierbij, maar na een pas of 5 liep ze weer als voor de proef. Direct foto´s gemaakt, en na eventjes wachten hadden we de uitslag.
De diagnose: Navy scheen hoefkatrolontsteking fase 4 aan beide voorbenen te hebben met daarnaast nog enkele (niet-hinderende) botschiefels. Ik heb de foto´s wel gezien, maar ik als leek zag uiteraard niet het verschil tussen deze foto´s en die van een gezond paard.
Ik heb deze diagnose uiteraard maar geloofd, zeker in Navy´s geval leek dit niet onwaarschijnlijk: ze is een Draver met waarschijnlijk koerservaring, ook al is niks van haar verleden bekend.
Overigens: het advies van de VA was "afmaken" of eventueel, als ik écht wou.., speciaal beslag proberen. Nu ken ik mijn paardje behoorlijk goed, en die wou echt nog niet dood. Dus ik probeerde het laatste.

2 weken laten stond Navy op eggbars, de allersimpelste, dus met echt alleen een tussenstukje zodat een ovaal, dicht ijzer ontstaat. Vanaf dat moment tot op heden heeft ze nooit meer een pas verkeerd gezet.

3 Maanden ná de eggbars, augustus 2001, reden wij onze eerste Endurancewedstrijd. Uiteraard zeer vroeg, maar ik voelde dat Navy dit aan kon. In de tussentijd (na de diagnose), zijn we van stal veranderd, zodat Navy weidegang zou hebben.
Die wedstrijd zijn we afgekeurd; echter niet op kreupelheid maar op een te hoge hartslag. Het seizoen daarna startte we weer: en hoe.. We hebben velen malen in de prijzen gereden, zonder ooit maar ook afgekeurd te worden. Zelfs na een trektocht van 80 km per dag liep ze nog niet kreupel!

Dit seizoen (2003), zijn we voor het eerst klasse 2 gestart. De eerste wedstrijd meteen een omweg, waardoor we een lengte van zo´n 70 km hadden afgelegd! En nee.. nog steeds niet kreupel. De wedstrijd daarop zijn we zelfs 2e! geworden. (ik moet wel zeggen dat ik afgelopen wedstrijd wél ben afgekeurd op kreupelheid: dit echter doordat Navy in de eindsprint over een paaltje struikelde, dit heeft dus niks te maken gehad met de hoefkatrolontsteking).

En ja.. Dan ga je twijfelen.. Ik ken verhalen van mensen die hun paard met hoefkatrolonteking fase 2! hebben moeten laten afmaken, omdat deze, zelfs ná een zenuwsnede en siliconen en zooltjes onder de hoeven nog niet beter liepen. Verhalen van paarden die elke 2 weken rust nodig hebben omdat het anders weer naar boven komt..
Hoe kan het dan zo zijn dat Navy zelfs na 70 km nog goed loopt? We hebben inmiddels zoveel kilometers afgelegd dat het haast onmogelijk lijkt dat de hoefkatrollen niet opspelen..

Daarom mijn vragen: is er een verkeerde diagnose gesteld (Denman hier op Bokt heeft foto´s laten maken van zijn verzorgpaard bij exact! dezelfde VA en hier was de diagnoise dus écht verkeerd bij!)?
Is Navy een uitzondering? Een apart geval?
Is genezing dan tóch mogelijk? Of ligt haar pijngrens gewoon hoger (wat mij onwaarschijnlijk lijkt)?

Misschien is er iemand met wat tips bij het zoeken naar een antwoord.. Ervaringen of verhalen.. Ik kan alles gebruiken!

Ontzettend bedankt alvast!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:24

Nee, dit is nu precies de reden waarom die klasse indeling zo omstreden is! Het is zeer subjectief. Mijn paard is in 10 jaar tijd aan beide voorbenen 2 klassen verbeterd (beoordeeld door dezelfde DA) ra ra hoe kan dat ??? In mijn ogen is het systeem goedbedoeld, maar vreselijk achterhaald.
Om een ander voorbeeld te geven: mijn paard is als 4-5 jarige zodanig ernstige arthrose geconstateerd dat ook het enige advies was: afmaken. Ze heeft daarna nog 10 jaar kreupelvrij gelopen! en nu, sinds 2 jaar speciaal beslag, maar nog steeds niet kreupel (mijn hoefsmid )

Aan de andere kant, een vriend van mij bezat 2 paarden (2 Ramiro's) 1 verkocht hij (met aankoopkeuring alles goed) een jaar later werd hko geconstateerd, uiteindelijk is het paard afgemaakt. Waar ligt dat aan ?

iig ben ik blij dat het zo goed gaat !!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 07:51

Mijn paard heeft exact het zelfde verhaal, aalleen heeft zij artrose fase 4, na behandeling van een homeopaat nooit meer een stap verkeerd gelopen, en je weet , we proberen as zaterdag voor het eerst de klasse 3!
Ik denk niet dat de diagnose fout was maar er is soms gewoon heel veel aan te doen en soms zelfs met hele simpele dingen zoals bv de eggbars van Navy..en ik vind wel dat ze wel erg snel zijn hoor met het advies afmaken, anders zou mijn paard nog geen 4 geworden zijn en nu is ze toch alweer 9 1/2, ze heeft haar leven al verdubbeld!
De ene heft ook last met fase 1 en loopt nooit meer goed en de ander loopt met fase4 de sterren van de hemel!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:16

Ik denk dat de diagnose wel goed is. Bij zaken als HKO hangt het er ook erg vanaf wat je doet met het paard.

Paard bij ons op stal heeft ook HKO. Wordt vnl buiten mee gereden en klasse 1 endurance. Paard loopt geen pas kreupel. Ze gaan echter niet springen met dit paard aangezien dat wel bijna direct tot gevolg heeft dat hij kreupel loopt.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:17

Misschien heb je het al in mijn verhaal gelezen.
Hoefkatrol ontsteking wordt meestal helemaal niet veroorzaakt door dat hoefkatrol-botje, maar door andere problemen in het achterste gedeelte van de hoef. Door iets verkeerd bekappen/beslaan kunnen de steunsels naar binnen groeien en daar hoge druk veroorzaken op de hoeflederhuid waardoor een ontsteking ontstaat.
Mijn hoefsmid heeft al talloze paarden van de kliniek in Gent (gelijk aan Utrecht in NL) die daar afgekeurd waren, in korte tijd weer goed gekregen.
(Niet met ijzers, maar met goed bekappen)

Er is al eerder een discussie geweest over dat indelen in fasen. Het wordt tijd dat dierenartsen een ECHT goed leren hoe een hoef in elkaar zit en hoe hij werkt...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:35

Mijn pony heeft dan geen hoefkatrolontsteking maar spat. De paardenarts in Garijp heeft mij na de foto's ook geen indeling in die schalen gegeven... Hij heeft me laten zien wat er aan de hand was, en wat de verwachting van hem was hoe het zich zou ontwikkelen. Misschien dat de ideeën bij bepaalde artsen al wat veranderen? 2 jaar geleden in Emmeloord nog wel cijfertjes gehoord op de voorbenen...

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:43

Mijn dierenarts heeft me ook geen cijfers gegeven maar heel duidelijk uitgelegd hoe het proces zou gaan. We hebben hem toen ook inderdaad gelijk op eggbar ijzers gezet en dat hielp. Hij loopt ondertussen wel op eggbar met leren zooltjes en siliconen eronder omdat alleen eggbar niet meer helpt. Hij heeft nu ondertussen al 5,5 jaar hko en ik heb hem al die tijd gewoon gereden (ook gesprongen, maar wel laag). Wel ben ik met de wedstrijden gestopt omdat een te harde bodem wel funest kan zijn.
Onlangs zijn we weer foto's wezen maken omdat hij nu kreupel loopt aan zijn achterbeen. Het blijkt nu dat hij een haakje heeft aan zijn spronggewricht en aan zijn kootgewricht. Het heeft natuurlijk wel allemaal met elkaar te maken. De gewrichten van mijn paard zijn in ieder geval niet meer 'goed'. Maar of dit een gevolg is van de hko??? Verward
Ook ik ben mijn hoefsmid superdankbaar!!! OK dan!
Heel veel bij ons op stal hadden ook niet zo lang gewacht maar hadden hem uit zichzelf al in laten slapen als het hun paard was geweest. En dat wordt volgens mij veeeeeel te snel gezegd omdat je nog heel veel plezier kunt beleven aan een paad met hko *LOL* .

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:11

Er zijn mensen die er van overtuigd zijn dat HKO te genezen is.
Moet je even kijken op www.hoefkatrol.com

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:26

Misschien dat het inderdaad zo is als je er in een vroeg stadium bij bent. Het is een groot raadsel en ik hoop echt dat er een keer meer duidelijkheid over komt zodat je precies weet wat je ermee moet doen.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:29

Judith29 schreef:
Er zijn mensen die er van overtuigd zijn dat HKO te genezen is.
Moet je even kijken op www.hoefkatrol.com

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik zelf heb ook een hoefkatroller in de graad 4! En ik kan jullie zeggen dat het de goeie kant op ga want ik rij weer Z2 dressuur niveau op wedstrijd, zelfs zonder eggbars eronder. Het is een kwestie dat paard niet scheef loopt (dat wil zeggen dat paard in balans is en zich niet op schouder laat vallen:m.a.w. de ene schouder draagt paard bijv 50 kg en andere schouder 20 kg met als gevolg pijn in rug dat uitstraalt naar been en paard kreupel gaat lopen) bij mijn paard is hoefkatrol geconstatteerd door dierenkliniek Bosch en Duin vorig jaar juni. Heb diverse kuren laten doen, zelfs nieuwe medicijn dat uit Frankrijk vandaan moest komen genaamd Tildren maar helaas ook niet geholpen heeft. In januari ben ik naar lesdag in Nuenen geweest om te kijken hoe Antoine de Bodt lesgeeft (zie www.hoefkatrol.com) en in sinds maart ben ik bij hem aan het lessen. Ik kan er alleen maar positief over zijn. Mijn paard is inmiddels rechtgericht maar laat zich nog op schouder vallen en nu is de kunst om dit goed te houden, doordat ik zelf er goed op moet letten. Dit heb ik ook aan moeten leren en natuurlijk mijn oude rijstijl af moeten leren (oude rijstijl was laag en diep naar beneden rijden, wat funest is geworden voor mijn paard) nu moet ik hem hoog rijden en dat is de oplossing voor mijn paard. Ik ben ontzettend blij dat ik Antoine heb leren kennen want anders was mijn paard hoogst waarschijnlijk ook er niet meer geweest. Die liep voor heen dan ook letterlijk op 3 benen.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:55

Judith29 schreef:
Er zijn mensen die er van overtuigd zijn dat HKO te genezen is.
Moet je even kijken op www.hoefkatrol.com



Ik ben het dus ook wel met Antione de Bodt eens.
maar dat even terzijde.


Mijn paard heeft hko fase ( de DA heeft er maar 2 van gemaakt).
Heeft eerste een paar maanden op siliconen gestaan, maar die drukte ze er telkens weer onderuit, dus heb ik overlegd met de smid voor een balkijzer.
Dat ging goed, Nu ben ik van smid veranderd en die zei dat en balkijzer eigelijk helemaal geen nut heeft.
Hij adviseerde mij een ijzer met 2 lippen te nemen.
We hebben dat toen geprobeerd en ze loopt er goed op.
Maar mijn paard is eigelijk nooit kreupel geweest.
Ik ben het dan ook wel met Apple eens dat het de manier van rijden is die vaak heel veel scheelt.
Ik wiol niet opscheppen hoor, maar sinds ze van mij is heeft ze alleen nog maar een stijgende lijn gehad in de training, en heb eigelijk helemaal geen last gehad van de benen, ze doet nu ook gewoon alles en merk niet dat ze het met pijn ofzo doet.

Kiekeboe

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:09

Ik heb de site inderdaad ook gelezen en het ziet er wel intressant uit. Ik vraag me dan af of het mijn paard ook zal helpen omdat hij al meerdere haakjes erbij heeft nu. Heb al een mail gestuurd naar antoine wanneer de volgende clinic is.. Haha! Ben nu wel heel erg nieuwsgierig geworden.
Ik wil mijn paard eigenlijk ook voor geen goud kwijt, maar ik heb net vorige week van de DA gehoord dat ik hem echt voor de winter in moet laten slapen, vooral omdat ze dan nog meer last hebben van de gewrichten door de kou. Huilen Huilen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:05

Sunnyboy, ik zou zeker eens bij Antoine de Bodt gaan kijken. Baat het niet dan schaadt het zeker niet!
Laten inslapen kan altijd nog, alhoewel ik niet weet hoe slecht jouw paard nu is. Ik heb jaren geleden een grote draver met hko (en wellicht ook artrose) gehad en toch nog aardige resultaten gehad met homeopathie, Antoine 'bestond' toen nog niet Knipoog
Had mijn paard nu hko dan ging ik zeker naar Antoine.
Succes!

There is no reality, only perception.


Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:13

Ja Sunnyboy, probeer het Antoine heeft ook ons enorm geholpen ik zou in elk geval 1 keer erheen gaan, misschien heb je daarna nog wel jaren plezier van je paardje. En voor zijn gewrichten zijn wel weer genoeg middeltjes, wij geven Jolynn ter ondersteuning Max-h, werkt echt perfect bij haar!! Succes en geef het niet te snel op hoor!!!

XANTHA

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:19

ik heb ook al homeopatische druppels en die werken wel hoor. Navy, ik zal eens nakijken hoe ze heten en dan mail ik je dat wel door morgen.
Hij loopt nu de ene keer wel kreupel en de andere keer niet. (goede dag slechte dag denk ik). dus echt slecht is ie niet hoor. Heb bets al een pb gestuurd over de data en dan zullen we wel eens zien. ik wil alleen niet te vroeg juichen.
Wat ik wel kwijt wil: Ik kom nog maar net kijken op bokt en ik vind jullie allemaal echt super hoor. Echt leuk hier OK dan! OK dan! .....(ondanks onze narigheid met de paarden) Ik had eigenlijk wel een beetje de hoop opgegeven ondertussen en me er al bij neergelegd dat hij er deze winter niet meer zou zijn. Ik zag toen dat bericht van Navy staan, dus toch bedankt allemaal hoor......

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 20:05

Bedankt allemaal, enerzijds een opluchting, anderzijds een teleurstelling (heb de afgelopen 2 jaar toch op een verkeerde diagnose gehoopt).
Het gekke bij Navy is dat ik zelfs 20 km met haar verhard kan draven zonder ook maar íets te merken. We nemen gerust een boomstam in het bos, en nog blijft ze 100% rad.

Wat het idee is bij Antoine de Bodt dat ik krijg: het lijkt alsof het bij al die paarden om slechts één been gaat. Navy heeft hko aan beide voorbenen, in dezelfde fase. Zou dit dan betekenen dat ze een tijd scheef was naar rechts, en een tijd naar l+inks of neem ik het nu allemaal te letterlijk?

Het blijft voor mij een mysterie, die hele hko, ik zou zo blijven met een duidelijk antwoord..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:24

Mijn paard heeft ook hko en dat is ook aan twee benen. Alleen is het aan de ene kant erger dan aan de andere kant. Je ziet hem dus links kreupel lopen, want dat been is erger.
Volgens mij komt hoefkatrolontsteking bijna altijd voor aan de twee voorbenen. Maar je ziet ze dus niet aan twee benen kreupel omdat er meestal wel een verschil tussen zit.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:37

Allereerst ben ik blij voor je Navy dat het zo goed gaat!
HKO, je kan eens voor een 2nd opinion gaan elders, wie weet hoor je wat meer.
Ik heb wel een paard met HKO maar ik weet niet of dat 1234 is, dat werd er bij mij in België niet bij gezegd, binnenkort ga ik terug voor een controle en dan zal ik er eens naar vragen. Wel heb ik eens het een en ander gelezen over de eenen, tweeën enz. dat ik kon concluderen dat het een zeer verouderd systeem is en ook een vrij slechte formule waarmee het wordt berekend.
Mijn paard loopt al een aantal jaren rad, alleen deze week niet maar ik denk dat het aan een verstapping ligt, nog even afwachten dus wat het is.
Callipo, zou ik dat tel.nr. eens mogen hebben van die hoefsmid, je weet maar nooit waar het goed voor is.

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 13:11

Bij mijn paard is atrose geconstateerd. Ik heb hem toen primeval gegeven en ik vond dat het beter ging, maar nog niet goed genoeg. Ik geef hem nu sinds een paar maanden cortaflex en ik kan nu zelfs weer een beetje dressuurmatig rijden. Ik ben alleen wel benieuwd hoe het van de winter zal gaan, als het een stuk kouder is, want ik merk wel dat warm weer een stuk meehelpt om hem beter te laten lopen. En ik weet zeker dat het heel belangrijk is dat je je paard recht richt. Ik heb ook een clinic van A.de Bodt gezien en met zijn opvattingen, ben ik het over het algemeen eens.

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:32

Volgende week komt Antoine weer een lesweekend bij ons (let op dus GEEN clinic) op de zondagmiddag zijn er evt nog plaatsen vrij geloof ik! O het is dus in Noord Holland!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:49

mijn merrie heeft aan 1been hoefkstrol en dmv van mijn super hoefsmid is ze ook nooit meer kreupel gaan lopen!!!!!!!!!!!!!!!!! ze heeft nu rubberen stukjes tussen de ijzers aan de voorbenen, zodat deze niet belast worden....................en ik ben echt zo blij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 01:10

Ik denk dat hier steeds een paar dingen door elkaar worden gehaald. Hoefkatrol is een verzamelnaam voor aandoeningen in het hoefkatrol-gebied. Straalbeenfoto's is een ander verhaal.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:26

Mijn paard loopt sinds kort zonder (eggbar)ijzers en heeft toch hoefkatrol in graad 4. En het gaat momenteel best goed. Het is een kwestie van je paard goed rijden op juiste manier. Gelukkig krijg ik het goed voor elkaar, het heeft wel wat tijd nodig, maar het gaat steeds beter en mijn paard gaat zuiver lopen allemaal dankzij Antoine de Bodt. OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Abby_Snow, Babootje, Camino_S, Eve_16, Lestria, m0niekkkie, nadcha, Pova en 28 bezoekers