Een eigen praktijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Een eigen praktijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 12:46

Ik sta voor een enorm dilemma,
Al 32 jaar zit ik in de gezondheidszorg als verpleegkundige en eigenlijk heb iker meer dan genoeg van om in ziekenhuizen en instellingen te werken.
Ik heb heel veel aantekeningen,opleidingen en bijscholingen gevolgd en bijna om de 5 jaar van werkplek gewisseld om afwisseling te houden.
Als hoofdverpleegkundige ben ik een aantal keer weggereorganiseerd door bezuinigingen,en dat komt je werk enthousiasme ook niet ten goede.
Nu werk ik weer gewoon in een team op kraam en verloskunde,maar van enige doorgroei is geen sprake meer,ook omdat ik een ernstige arthrose in mijn handen en voeten heb waardoor ik belemmerd raak in mijn werk.
Ik ben trouwens 49 jaar oud,en moet blijven werken omdat mijn man van zijn salaris niet de kosten van onze twee studerende dochters op kan brengen,en vergeet ons paard niet!
Afkeuren is geen optie,dat gebeurt niet zo snel in de gezondheidszorg,ze laten je liever allerlei rotklussen opknappen wat je nog wel kan.

Nu heb ik het aanbod gekregen om met een studie van een jaar een eigen verpleegkundige praktijk op te kunnen zetten als overgangsconsulente.
Het is een franchise van Care For Women.
Met hulp van deze organisatie zet je een praktijk op om vrouwen te helpen met overgangsklachten .
Je begeleidt ze op het psychische vlak maar ook met voeding levensomstandigheden en medicatie zowel gewoon als homeopatie.
Dit doe je in overleg met gynaecologen en huisartsen.
Dit word ook vergoed door verzekeringen.

Aan de ene kant lijkt het mij fantastisch om eigen baas te zijn maar aan de andere kant een verpleegkundige is altijd dienstverlenend geweest en opdrachten uitvoerend.
Zelfstandig ondernemer welke haken en ogen zitten daaraan,ik heb er geen verstand van,
Is er iemand op bokt die mij raad kan geven??


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !


AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:57

Pfff.... Kan me voorstellen dat je nu best voor een dilemma staat! Verward

Voorop: ik kan je sowieso geen advies geven mbt de haken en ogen die aan het zelfstandig ondernemerschap zijn verbonden...

Maar het lijkt me wel een enorme uitdaging om zoiets op te starten! Zorg idd dat je goed bent geinformeerd mbt dit ondernemerschap! Hoewel, ik denk eigenlijk dat de studie die je hiervoor moet volgen daar wel degelijk bij stil zal staan. Desalniettemin zul je ook daarnaast je 'voelhoorns' moeten uitsteken, maar ik denk dus niet dat ze je daarin helemaal aan je lot zullen over laten!

Succes met het nemen van de juiste beslissing! OK dan!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 13:05

Dank je voor je antwoord,het voelt toch als wat ondersteuning.
Inderdaad zit het in het lespakket,maar ik wil zo graag van te voren weten waar ik aan begin.
Zometeen ben ik 2000 euro lichter(wel van de belasting aftrekbaar) en is het toch niets voor mij.
Het eigen baas zijn lijkt mij ZOOo aantrekkelijk!


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:26

Wat leuk zeg! Ik doe zelf de HBO-verpleegkunde, laatste jaar, en heb er ook over nagedacht om ooit zelfstandig te worden. Ik ben nog altijd van plan informatie over de mogelijkheden op te zoeken. Als het jou lukt zou ik heel graag eens een dagje mee willen lopen om te kijken of het wat is!

Sux6 !

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 13:30

Als het zover komt zal ik aan je denken ,maar eerst nog een studie van 1 jaar voor ik zover ben(als ik het doe).


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:21

Ga eens langs bij de Kamer van Koophandel, daar kun je veel informatie voor startende ondernemers vinden.
www.kvk.nl -> starters

Nulla tenaci invia est via

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:51

ik ben net begonnen met mijn studie logopedie en dan kun je ook het ziekenhuis in of een eigen praktijk beginnen als ik klaar ben... We hebben daar ook wel veel informatie over gehad. De docenten vertelden ons dat als je een eigen praktijk begint (dat is wat ik wil als ik klaar ben) dat je da echt veel boekhouding moet doen, een uur per dag is het gebruikelijke. Volgens mij hoef je niet zoveel boekhouding te doen enzo als je in een ziekenhuis werkt... dus dat zal een heel verschil zijn.
En idd ik zou ook eens bij de kamer van koophandel langsgaan...
succes in ieder geval!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 17:41

bedankt voor de tip over de kamer van koophandel daar heb ik wat aan> OK dan!


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:47

AMSAMSAMS schreef:
Pfff.... Kan me voorstellen dat je nu best voor een dilemma staat! Verward

Voorop: ik kan je sowieso geen advies geven mbt de haken en ogen die aan het zelfstandig ondernemerschap zijn verbonden...

Maar het lijkt me wel een enorme uitdaging om zoiets op te starten! Zorg idd dat je goed bent geinformeerd mbt dit ondernemerschap! Hoewel, ik denk eigenlijk dat de studie die je hiervoor moet volgen daar wel degelijk bij stil zal staan. Desalniettemin zul je ook daarnaast je 'voelhoorns' moeten uitsteken, maar ik denk dus niet dat ze je daarin helemaal aan je lot zullen over laten!

Succes met het nemen van de juiste beslissing! OK dan!


Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Ook ik weet weinig van het eigen baas zijn, maar denk dat dit een geweldige uitdaging is. En dat je in dit werk een uitdaging kunt blijven vinden.
Het lijkt mij iig een stuk aantrekkelijker dan straks de rotklusjes in het ziekenhuis op knappen. Aan de andere kant is het wel een hele stap die je neemt.
Bovendien zul je niet snel weer zo'n kans krijgen, dus denk ik dat je het echt aan moet grijpen.
Wel moet je er van te voren zeker van zijn dat je het aan kunt. Het zal vooral in het begin waarschijnlijk veel en hard werken worden. Maar dat zal zich zeker uitbetalen, door het leuke werk dat je daarna hebt.

Succes.... (houd je ons op de hoogte?)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:30

Hoi! Ik ben sinds juni 2001 zelfstandig ondernemer. Ik heb een eenmanspraktijk voor oefentherapie-Mensendieck.
Ik heb op de opleiding erg weinig (zeg maar gewoon NIKS!) geleerd over boekhouding, belastingstelsel, wat te doen bij het opzetten van een praktijk. Dus het is voor mij best moeilijk geweest om alles goed te regelen.
Ik heb via de VVAA (ken je dit?) een lening afgesloten om een praktijk over te kunnen nemen. De VVAA heeft alles voor me berekend, wat ik per maand terug moet betalen, of ik dit kan opbrengen, hoeveel salaris ik mezelf mag geven etc etc. Voor deze hulp moet je wel lid zijn van de VVAA.
Verder valt de boekhouding echt reuze mee, het is nl erg afhankelijk hoeveel je van je boekhouding uit handen geeft. Ik voer patienten in, regel de facturen en declaraties, hou bij hoeveel er uit gaat en hoeveel geld er binnen komt. Dit totaalplaatje lever ik in bij de accountant (ook van de VVAA) en die regelt de belastingen voor me. Hartstikke makkelijk.

De voordelen: je kan je eigen werktijden bepalen, je bent eigen baas dus verantwoording tegenover jezelf verschuldigd (tot op zekere hoogte natuurlijk), je kan je vakanties erg makkelijk regelen, en het is gewoon ontzettend leuk om alles te bereiken!
nadelen: je inkomsten zijn afhankelijk van hoeveel werk je hebt, het kan dus weleens onzeker zijn. En het is een hoop regelwerk, in loondienst krijg je gewoon maandenlijks je loon gestort en daar hoef je niks extra's voor te doen.

Toch wegen de voordelen voor mij zwaarder dan de nadelen. Ik moet er echt niet aan denken om in loondienst te moeten werken!

Ik hoop dat het een klein beetje duidelijk overkomt, als je nog vragen hebt, kun je me pb-en.

Doeii

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:20

Ik denk dat Emeandor een goed beeld geeft van een zelfstandige. Je moet wel tegen een beetje onzekerheid kunnen vergeleken met in loondienst werken.
Overigens moet je bij de aftrekpost studiekosten rekening houden met een drempelbedrag van €500, dus alles wat je daarboven betaald mag je aftrekken. Ook mag je papier, pennen en dergelijke meenemen voor de berekening, wellicht ga je ook nog een computer aanschaffen, betekent ook weer meer aftrek...
goed, verder is het wellicht verstandig om een keer geheel vrijblijvend bij een accountant langs te gaan die het een en ander mee kan uitdenken.
Bij de belastingdienst hebben ze volgens mij ook wel wat aan informatie voor starters. mocht je meer willen weten over belastingen, kunt me rustig pben.(werk als belastingadviseur bij accountantskantoor)

ben benieuwd hoe het verder verloopt!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 10:46

Wat ik uit alle informatie heb kunnen lezen wat ik tot nu toe heb gehad krijg ik ook les en begeleiding in het opstarten en werken in een eigen praktijk.
Het is een franchise,dus is er een moederbedrijf.
Ik moet voor alle hulp wel betalen,hoeveel weet ik nog niet .
Tijdens die opleiding zal ik ook mijn huidige baan aan moeten houden,anders red ik het financieel niet ik heb wel wat reserve,maar niet zoveel.
Ik ga in ieder geval naar Amersfoort voor een gesprek met het moederbedrijf,waar ik alle vragen kan stellen die mij nu bezig houden,misschien dat ik dan iets wijzer word.
Toch blijf ik mij afvragen of je van te voren in kan schatten wat er allemaal op je weg komt.
Bedankt voor de leuke reakties allemaal ik zal jullie zeker op de hoogte houden.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:04

Een vriendin van mijn moeder is ook zoeen praktijk begonnen samen met een vriendin. Daarnaast werkt ze nog wel in de verpleging want het verdient nog niet genoeg om als alleenstaande moeder van rond te komen. Ze is er wel erg enthousiast over en er komen ook steeds meer vrouwen. Over de haken en ogen weet ik niet zo veel

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 15:23

Ik had jullie beloofd op de hoogte te houden of ik het zou doen of niet.
Inmiddels heb ik heel wat informatie ingewonnen en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het niet moet doen.
O.a is de reden dat je met een franchise nog geen eigen baas bent(je moet verantwoording komen afleggen)en mijn huidige baas wil niet meewerken om mijn rooster aan te passen aan les dagen.Dit wil ze alleen doen voor eigen opleidingen,en helaas tot de praktijk goed loopt heb ik inkomsten nodig.
Zolang naar een uitzendburo is op het moment geen optie,men is weer aan het bezuinigen op personeel en ja ik ben een hele dure!
Bedankt allemaal voor de steun.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:13

Ik denk dat het de juiste beslissing is Ach gut ! Jammer dat je deze hebt moeten nemen, het leek erg mooi allemaal. Maar ik denk dat je - gezien de omstandigheden - ook niet anders kunt!

Vanuit je huidige werkgever kan ik het me ook wel voorstellen hoor... Geld investeren in iemand die vervolgens weg gaat... Dat zou wel erg mooi zijn haha!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 13:33

Ik denk zelfs dat je beter af bent door jezelf nu te orienteren op wat er allemaal nodig is voor een eigen praktijk, en hoe je deze naar eigen wensen in zou willen richten (ook zelf kijken naar wat de potentiele klanten zouden willen) en daarna zelfstandig de stap te maken naar een praktijk. Al zou je maar beginnen voor 1 of 2 dagen in de week. Dan houdt je wel de zekerheid van loon, maar kan je wel vast een beetje 'proeven' aan zelfstandigheid. Bovendien, je bent echt eigen baas. Franchisenemer zijn heeft zijn voordelen, maar zeker ook heeeeel veel nadelen. (zou er zelf absoluut niet in die vorm aan beginnen, ook door ervaringen in eigen omgeving). Als je toch een beetje het idee hebt om voor jezelf te willen beginnen, dan moet je daar zeker aan gaan werken!
(vb: kennis van me werkt 4 dagen in de week als docente mondhygiene, en de 5e dag van de week werkt ze als zelfstandige in een eigen praktijk!)

nog steeds: heel veel succes!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Britta31, dust, furious, goesju, LolaTFB, nienke555 en 185 bezoekers