Paardenopleiding in Belgie(oa hoefsmid en fysio?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Paardenopleiding in Belgie(oa hoefsmid en fysio?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 12:15

Ik heb een vraagje!

Ik wil eigenlijk heel graag weer terug naar school(en dan wel deeltijd) omdat ik ivm hele slechte knieën niet meer fulltime op stal kan werken&rijden.

Ik heb wel een Havo-diploma, maar dus geen afgeronde beroepsopleiding, waardoor het errug lastig is om een leuk baantje te vinden, t werk wat ik nu doe(brood/kaas bij C1000& vulploeg begeleiden) betaald wel goed, maar is niet iets wat ik de rest van mn leven blijf doen

Nu had Quentin een tijdje terug last van zijn rug en kwam er een paardenfysio, dat lijkt me zo'n super beroep!

maar ja, zij is eerst 4 jaar naar school gegaan, de opleiding fysiotherapie(bij mensen dus) en heeft daarna nog een 2 jarige opleiding dierenfysiotherapie gevolgd.

6 jaar fulltime naar school gaan zie ik niet zitten, ben gewend aan een inkomen, moet mn 2 paarden betalen en zie het gewoon niet zitten om 5 dagen per week naar school te gaan.

Mijn hoefsmid was hier laatst, en toen had ik het er met hem over, en hij vertelde dat hij een deeltijd-opleiding voor hoefsmid had gevolgd, in Belgie, net over de grens, en dat daar veel meer opleidingen waren die met paarden te maken hadden.

Maar nu ben ik dus helemaal vergeten hoe doe school heet, en wat hun websit is(oke dat kan ik mn hoefsmid weer vragen, maar die is nu weg en ik wil het zsm weten!)

maar wat ik wilde weten, zijn er mensen die weten of je in NL of vlak over de grens in Belgie een deeltijd opleiding (dieren) fysiotherapie kan volgen?
en of je altijd eerst een gewone fysiotherapie opleiding hebt moeten doen, voor je aan dierenfysiotherapie kan beginnen?

alvast bedankt!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:27

hoi,

kijk op: http://schoolweb.argo.be/cvo/brussel/Hoefsmederij.html

hier vind je alle uitleg over hoefsmederijschool
het voordeel van deze school is dat deze 7 dagen op 7 les geven dus ook
in het weekend, dus je kan je dagen (2 per week) zelf kiezen)

als je op google : <syntra paarden< ingeeft dan krijg je de vormingscentra
waar dag-, avond-, deeltijds onderwijs gegeven wordt (elke provincie heeft 1 of 2 centra) en met paarden te maken heeft (Syntra Waasland heeft denk ik het grootste aanbod)

succes....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 12:29

bedankt voor de link!

ik ben dus opzoek naar de school die dus naast een opleiding voor hoefsmid ook de andere opleidingen verzorgt.
Ik wil dus geen hoefsmid worden, maar ben opzoek naar de school waar mn hoefsmid naartoe is geweest, omdat die wrsch ook deeltijd dierenfysiotherapie geven.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:21

ik heb me een beetje geïnformeerd omdat ik die opleiding (dierenfysio) ook zou willen volgen.
met hoefsmederij denk ik niet dat je een goede zaak doet, ivm je knieen, mar daar zal je zelf ook wel aan gedacht hebben, en daar is vast een oplossing voor.
de fysio, ik vind het ook vervelend dat eerst voor mensen te moeten gaan studeren, en dan pas voor dieren, om dan weer alles van de mens-anatomie te mogen vergeten. ik denk niet dat het in een keer kan zeg maar, beginnen met dieren.
ik zou de hoefsmid nog even bellen. altijd handig. laat je het me weten per pb? het zou ook zeer interessant zijn voor mij, over een paar jaar.

Enya - Daya :-)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 13:59

Renske20 schreef:
bedankt voor de link!

ik ben dus opzoek naar de school die dus naast een opleiding voor hoefsmid ook de andere opleidingen verzorgt.
Ik wil dus geen hoefsmid worden, maar ben opzoek naar de school waar mn hoefsmid naartoe is geweest, omdat die wrsch ook deeltijd dierenfysiotherapie geven.


Knipoog

ik wil dus iets met dierenfysio gaan doen ponyzotje

maar als ik iets heb gehoord van mn hoefsmid over welke school het was, dan laat ik het je weten!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:00

oeps sorry, even te snel gelezen!
en alvast bedankt Knipoog

Enya - Daya :-)

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:53

Om echt een erkend dierfysiotherapeut te worden moet je wel echt de opleiding voor humaan fysiotherapie volgen en daarna het vervolg van 2 jaar (deeltijd) voor dieren.
Maar er zijn nog andere dingen die je eventueel zou kunnen gaan doen, zoals paardentandarts oid.
De school die je bedoelt ken ik niet, misschien toch je hoefsmid even bellen?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:00

Ik heb even gekeken naar die scholen in antwerpen www.vizo.be.
In antwerpen heb je dan hoefsmid, manègehouder, paardenfokker, trainer van dravers, vervaardigen en herstellen van tuig en zelfstandig instructeur paardrijden.

Fysio zie ik er niet bij staan. Weet ook niet of die uberhaupt bestaat. Vrees eigenlijk van niet, omdat je normaal eerst mensenfysio gedaan moet hebben. (ook hier in België)
Maar ik zoek nog even verder.

Ik wil terug naar school! Verveel me dus dood!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:10

ik heb ook nog gezocht maar kan er niks over vinden

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:21

Anders moet je eens contact nemen met een fysiotherapeut uit België, misschien dat die je er wel meer over kunnen vertellen.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:58

Dierfisiotherapeut is, voor zover ik weet, een beschermd beroep. Dat betekend dat je de hele opleiding moet doorlopen om je in NL uit te mogen geven als dierfysiotherapeut.
Daarbij is dierfysio en behoorlijk fysiek beroep. Afgelopen weekend nog op cursus geweest bij Guy Blom met de NVVR ( www.recreatieruiter.nl ) en dat is behoorlijk werken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 06:59

Bedoel je de ISPH (www.isphorse.com)?

Ik heb net even gekeken. Er staat een module 'Osteopathie/fysiotherapie' bij.

Eadem mutata resurgo.

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:07

En... heb je de school al gevonden?

Eadem mutata resurgo.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:18

De site van de belgische school doet het niet.

Het werken met leer lijkt me wel wat en als bijvulling iets met zadels doen(verkopen etc )

Ook het beroep van paardentandarts spreek me sinds kort wel aan.

iemand adressen waar je dit nog meer kan leren.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beeker en 40 bezoekers