sadistisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-01 18:08

ik liet vandaag bij m'n paard m'n nieuwe pessoateugel zien kwam er iemand langslopen die vond dat zo'n ding sadistisch was. nu wil ik vragen of zo'n teugel echt gemeen is. volgens mij is het namelijk best een vriendelijke hulpteugel, omdat ook de achterhand wordt gestimuleerd, heb ik gelijk of juist helemaal niet?
ben altijd erg anti-hulpteugel geweest dus door zo'n opmerking wordt ik super onzeker...


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 18:11

Nee, een passoateugel is helemaal niet zo slecht! Ik vind het de fijnste hulpteugel die er bestaat.
Maar het ziet er natuurlijk wel 'sadistisch' uit, al die touwen om dat paard heen... En wie zei dat? Was het iemand die er verstand van heeft? Een toptrainer ofzo? Vast niet! Dus niet naar luisteren!!!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 18:16

Lijkt mij ook een vriendelijke hulpteugel, door de katrolletjes kan het paard zich niet echt vastzetten.
Maar sommige mensen vinden alle hulpteugels martelwerktuigen. Aan de longeerlijn, omdat ie dan 'zo in een houding is gedwongen'. Sommigen vinden longeren aan een lijn al erg, omdat je hem vasthoudt.
Dat zijn vaak de mensen die alleen NH doen, en veel los werken met hun paard. Dat is ook prima, maar als je wilt gymnastiseren lijkt een pessoa mij heel geschikt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 18:27

Ja, een pessoateugel is sadistisch. En een bit is zielig, een zadel gemeen, en eropzitten is echt supervals.
Gewoon laten kletsen, ze weten niet beter!
Een pessoateugel is een prima longeerteugel!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 18:37

Over hulpteugels in het algemeen, in een boek kwam ik de volgende uitspraken tegen:
Ik geloof dat hulpteugels er zijn voor goede paarden. Misschien helpen ze zulke paarden om nog beter te worden. De slechte worden met hulpteugels alleen maar slechter. (Les Vogt)
Of deze:
Er zijn zelfs ruiters die zich bezighouden met de africhting van paarden en in hun radeloosheid en ongevoeligheid grijpen naar vaste bijzetteugels, naar katrolachtig werkende slofteugels en andere vernuftige constructies van hulpteugels die hoofd en hals van een paard omlaagtrekken en zo een buighouding forceren die een pure dwanghouding is. Met zulke methodes en als je maar wreed doorduwt, kun je de beste paarden knakken en ze hun levenslust ontnemen. Dan kunnen beginnende ruiters op zulke paarden zitoefeningen doen. (Schoenbeck)

Zit absoluut een kern van waarheid in! Hulpteugels blijven 'een scheermes in handen van een aap' (weer zo'n uitspraak) als er onkundig mee omgegaan wordt. Sadistisch of niet hangt dus niet zozeer van de teugel af, maar van de gebruiker ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:18

Margreet, ik weet niet of je bekend bent met een pessoateugel, maar dat is dus geen hulpteugel zoals jij bedoelt. Een pessoa gebruik je met longeren om een paard te gymnastiseren en de achterhand te stimuleren.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 20:16

En toch blijft het een hulpteugel, je gebruikt 'm immers om je te HELPEN met het gymnastiseren van je paard aan de longe. Hulpteugels moeten in eerste instantie de ruiter HELPEN zijn paard beter onder controle te houden of het doel van de africhting sneller te bereiken, maar ze moeten ook het paard HELPEN.
Begrijp me goed, ik lever er geen commentaar op, hulpteugels of niet moet ieder voor zich weten, ik ben echt niet super anti-hulpteugel ofzo hoor, maar zij vraagt of een pessoateugel sadistisch is, mijn antwoord: Hangt er vanaf hoe je er mee omgaat! En die mening wilde ik wat versterken met uitspraken van anderen. Ook met een pessoateugel kun je een paard de vernieling in helpen! En omgekeerd kun je een paard met de zo gewraakte slofteugel ook verbeteren mits je hem uiterst correct, gedoseerd en met gevoel gebruikt.
Ik denk dat het een goed idee is dat je mijn eerste reactie nog eens aandachtig doorleest, dan begrijp je misschien beter wat ik bedoel.

Nulla tenaci invia est via

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 20:23

Citaat:
Op 2001-09-23 21:16, schreef Margreet:
Hulpteugels moeten in eerste instantie de ruiter HELPEN zijn paard beter onder controle te houden of het doel van de africhting sneller te bereiken, maar ze moeten ook het paard HELPEN.


Goh, wat een wijsheid. Dan vraag ik me af wat een "gewone" teugel dan doet... Schijnheilig


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 20:28

Die zijn om je aan vast te houden natuurlijk! Haha!

Kom zeg, denk even logisch na.....
Hulpteugels blijven hulpstukken die je kunnen helpen om dingen te bereiken die je om wat voor reden dan ook misschien niet voor elkaar krijgt met de 'gewone' teugels of aan de longe.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-01 13:21

ik heb erg veel last van rugklachten, daarom leek de pessoateugel me geschikt om het paard te gymnastisren ook als ik er niet op rij.
maar ik ben altijd super soft met m'n paardje en ik win ook altijd veel advies in/vraag hulp. ga nooit in m'n eentje met zo'n ding klooien hoor! inderdaad kan je elk stuk gereedschap op de verkeerde manier gebruiken, maar ik ben echt niet zo iemand die z'n paard vol met hulpteugels bindt en zich dan afvraagt hoe ie zo stug geworden is...
ben blij dat jullie er ongeveer zo als ik over denken, dat maakt me al weer wat minder onzeker...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123 en 51 bezoekers