DILEMMA

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

DILEMMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 00:08

Zoals een aantal weten krijgt me paardje bute ivm uitgebreide artrose nou is ze al ruim een week sjago en happerig reageert ook zo op aanraking
Zij krijgt erg weinig voer omdat ze aanleg heeft om te dik te worden nu zijn er drie mogelijkheden
-ze heeft pijn ondanks bute Verward
-ze heeft erge honger Verward
-ze is het zat al die polonaise aan haar lijf Verward
Morgen ga ik kijken of ik eventueel iets kan voeren wat alleen haar buikje vult en niet dik maakt en ook niet te veel eiwitten heeft
Of zal ze last hebben van haar lijf/spieren door de bute zou dat mogelijk zijn dat dat de bijwerkingen zijn of heeft het geen bijwerkingen dat jullie weten?
Heeft iemand van jullie nog ideeen over het voer of meer info over de bijwerkingen van bute ik wacht af!!!!!
Laatst bijgewerkt door Kido op 04-09-03 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 00:09

Oja het hele verhaal staat in me profiel

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 00:29

heeft er dan niemand een idee

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 01:51

mmmz, ik zou het niet weten, maar denk dat dit ook bij vraag maar raak hoort of bij medisch..... en het is erg laat natuurlijk...

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 07:48

als je iets licht wil voeren zou ik aanraden kruidenmuslie te voeren van havens (groene zakken) daar zitten weinig eiwitten in voor paarden die dus op rust staan, en verder is het natuurlijk erg gezond!

verder zou ik het niet weten misschien verveeld ze zich?Maar aandacht genoeg lijkt mij met een bokker en omheen Haha!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:28

Winterpenen voeren. Heeft ie wat te knabbelen en hij wordt er niet dik van.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:08

Mijn pony heeft nu twee weken Bute (equipalazone, is ontstekingremmer en daarmee ook pijnstillend) gehad en hij wordt gewoon brutaal... Druk in het hoofd, volgens mij juist doordat hij zich goed voelt en hij niet aan het werk gezet wordt... Deze buien heeft hij namelijk in de winter ook wel als hij veel energie heeft... Verveelt je paard zich mischien? (mag nu overigens stoppen)
Minder voeren zou ook een idee zijn, en dan meer ruwvoer daarvoor in de plaats... Hoelang moet je paard die Bute krijgen? En hoeveel krijgt ze? Misschien kun je wel afbouwen straks en kijken hoe ze daarop reageert.
Succes

PS: even je profiel bekeken, mijn pony heeft gelukkig niet op die manier artrose (heeft spat en geen oplossen/verdwijnen van bot maar alleen aan elkaar groeien van twee gewrichten) Als je paard zich zo sjagie voelt, kan het heel goed zijn door te weinig beweging. Soms kun je rustgevende kruiden voeren (www.paardendrogist.nl) en misschien zit ze dan veel lekkerder in haar vel! Mijn pony wordt al sjagreinig en heel druk als hij een dag op stal moet staan! Laat staan een aantal weken met alleen wat stappen...

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:27

Ik zou m gewoon weinig krachtvoer en veel hooi voeren. Daar kan ie heus wel wat van hebben en dan heeft ie gelijk wat te doen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:39

Tjs met krachtvoer kan ze nu ook weinig denk ik. En als ze echt pijn heeft dan is het raadzaam een DA erbij te laten komen, evt. een pijnsiller te gaan geven. Wel sneu zeg, arm paardje.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 21:05

Wat voer betreft ze krijgt een half portie kuil en een handje biks per keer wel staat ze op stro op dit moment mag ze twee keer daags tien minuutjes stappen dat stappen doen we al twee maanden
Vandaag goed met me moeder gesproken en hebben besloten dat we haar speciaal eiwit arm voer gaan geven voor de buikvulling
O ja ze krijgt de bute twee keer daags een zakje en ondanks dat is het nog steeds een slome doos en dat voor een paard wat al 3 maanden stapt Verward
Wat is het toch iritant dat een paard niet kan praten ook hebben we besloten de da te vragen of dit alles nog wel eerlijk is tegen over whis want zo als het er nu uit ziet kan ze alle dingen die ze zo gaaf vind wel kan vergeten
Paarden lastig hoor gelukkig krijg ik ontzettend veel reacties echt heel tof

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:39

in plaats van kuil; zou je beter graszaad hooi kunnen voeren
zit veel minder in dan in kuil en het is veel grover
dan kun je er meer ruwvoer geven wat al langer werk is en omdat het
meer structuur heeft doet ze er langer mee
dat helpt misschien al tegen verveling

en voor de rest wens ik je veel sterkte met je paard

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 08:39

rotdingen zijn dat, als je paard zoiets gaat mankeren
en lastig om te bepalen wanneer het nog eerlijk is tegenover hetdier en wanneer niet meer
In ieder geval heeft ze het nie t naar haar zin, dat i sduidelijk
praat eens met de DA of het van de but ekan komen
als ze zich verveelt, zou ze poetsen toch fijn moeten vinden ? hoewel, ik ha d een merrie die niks aan poetsen vond hoor, dat gezeur aan haar lijf.
Die had op het laatst zo'n pijn dat ze in korte tijd er oud ging uitzien en heb ik naar de paardenhemel gestuurd. Is hard om te doen, maar goed achteraf.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 22:02

ze i al minder sjago en minder op eten gericht maar nog zo sloom als wat nog anderhalve week en dan moment van de waarheid