gevaarlijk paard is nu nog gevaarlijker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

gevaarlijk paard is nu nog gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 19:22

Hallo allemaal ,

zoals ik hier al een tijdje geleden verteld heb heeft een vriendin van mij hier bekend als ischa een paard gekocht. het inrijden kostte wat moeite maar ging uiteindelijk goed. tot van de week.

Ik heb een vraagje. Mijn vriendin heeft ongeveer 4 maanden geleden een jong paard gekocht van 4 jaar oud. Ze vertelden haar dat ze zadelmak was gemaakt. Dit was achteraf echter niet het geval.

Het is in de omgang over het algemeen een redelijk normaal paard.. maar..... Wanneer ze op de wasplaats is of onder het zadel is
gaat er opeens een knop om.. ze gaat op haar kontzitten, draait zich om of valt aan tijdens het longeren. ze gooit zich achterover, gaat ook op de kont zitten, vergeet dat mijn vriendin erop zit en gaat langs de kant van de bak crossen. Of ze gooit in de binnenbak haar kop erop en springt aan in een oncontroleerbare galop en springt over het bakmuurtje.(
we hebben een muurtje 1.20) aan één lange zijde van de bak...

Nou gebeurde vandaag het volgende. mijn vriendin kirsten was aan het rijden na eerst gelongeerd te hebben. Dit ging allemaal prima. ze had ongeveer een kwartier gereden toen ze aanspringt in "de" galop. Zet
haar kop erop en rent richting de open uitgang van de bak... In volle galop knalt ze door die uitgang en komt tot stilstand op de wasplaats die recht tegenover de uitgang uitkomt. afijn paard meegenomen de bak in en zij weer verder rijden... Op hetzelfde punt in de bak kop weer hoog..
Huppelt in de galop en gaat weer door deze uitgang (mijn moeder en ik konden haar niet tegenhouden) in volle galop scherp door de bocht waar ze uitglijdt. Ze staat weer op en dendert haar stal in.Met kirsten
erop... Op advies van de instructrice wij het paard gelongeerd tot ze niet meer kon lopen van vermoeidheid.. Kirsten er weer op en op hetzelfde punt aangekomen hetzelfde verhaal. Ik stond voor de opening samen met mijn moeder en hebben haar in volle galop maar net tegen kunnen
houden.Het paard vlucht weg en komt met haar borst op het muurtje van 1.20m tot stilstand.

Ze heeft instructie en er is iemand die rijtechnische problemen op kan lossen. Het punt is dat het weken goed kan gaan en opeens kan de bom ontploffen.Het wordt gewoon gevaarlijk.

nog wat achtergrond info. we hebben het paard na de afgelopen gebeurtenis toen het ook al fout ging in het begin van het africhten. 3 maanden op rust gezet en alleen met haar gepoetst, gewandeld en grondwerk gedaan. met af en toe wat longeren. het paard is nagekeken door een dierenarts en zowel paard als tuigage is goed in orde.

Heeft iemand tips voor dit onbereikbare paard. en wat
zouden jullie doen in deze situatie?



Ben benieuwd naar jullie antwoord.

groetjes joyce

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:31

een zeer ervaren ruiter erop zetten die niet bang is en het paard wat manieren leren. Dat is ervan uitgaande dat er dus niets aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:33

Idd, sluit ik me helemaal bij aan.
Paar weken uit logeren brengen naar zo iemand.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:35

en als toevoeging: daar er een paar keer zelf op gaan zitten als het wat beter gaat, en als hij terug komt eerst door de ruiter laten rijden en dan onder begeleiding er zelf op gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:23

Ik heb een andere vraag: hoeveel krachtvoer krijgt ze en staat ze in de wei of voornamelijk op stal.

Als paarden teveel krachtvoer krijgen en ze zijn er gevoelig voor kunnen ze inderdaad ineens ontploffen. Ijn oude merrie deed dit ook steeds tot we erachter kwamen dat ze supergevoelig was voor krachtvoer en eiwitten. terwijl ze maar 1 kilo per dag kreeg. Dit is teruggebracht naar een kwart kilo eiwitarme brok en daarna heb ik dit probleem nooit meer gehad.

En als ze weinig in de wei staan kunnen ze vaak hun ei niet kwijt en beginen ze hun energie op deze manier kwijt te raken.

Succes met uitzoeken verder.

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:24

Ik heb ook een paard gehad die zo in een keer de knop kon omdraaien. En wij hebben toen toch echt besloten om heb weer te verkopen want aan zoiets gevaarlijks heb je niets. Je kan hem een maand door een profesionele ruiter laten rijden, maar zodra dat meisje er weer opzit heeft dat paard dat ook wel in de gaten en gaat hij weer exact hetzelfde doen.

PAARDRIJDEN IS EEN HOBBY, ZOEK GEEN GEVAREN OP!!!

Wij zijn blij dat we van het paard afzijn.

Dit berichtje is niet vervelend bedoeld, maar voor ons was het toen ook moeilijk om te zeggen dat het paard eruit moest. Maar we zijn achteraf wel heel blij, ik hoef niet zo'n gevaarlijke knol op stal hoor.

Groetjes Sanne en Olrike N

P.S. Olrike N is een schat van een beest, ik heb het hier over mijn vorige paard.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:25

Olrike schreef:
Je kan hem een maand door een profesionele ruiter laten rijden, maar zodra dat meisje er weer opzit heeft dat paard dat ook wel in de gaten en gaat hij weer exact hetzelfde doen.


vandaar ook mijn toevoeging.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:27

Ik ga met Lielle en RK mee, wegbrengen naar iemand die zo'n paard een beetje manier kan leren (en geloof me, dat is bij ieder jong paard alleen voor ervaren ruiters te doen), en als ie dan nog zo lastig blijft (sommigen zijn gewoon zo) lekker verkopen aan iemand die dat leuk vind.
Niet zelf door blijven modderen, komt toch niet goed. Je verpest zo'n jong paard ermee en het is voor niemand leuk.
Onthoud: dat wat ze het eerste jaar leren, dat vergeten ze nooit weer.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 00:05

Begint een beetje afgezaagt te worden:

Wegbrengen of iemand laten komen die het paard eventjes manieren bijbrengt.
Er van uit gaand dat die idd niets mankeert en gewoon onwijs doorheeft wat die allemaal wel niet kan doen bij je vriendin moet die eens flink aangepakt worden.

Geduld hebben is goed, rijtechnisch oplossen natuurlijk ook.
Maar op deze manier gaan er nog eens hele erge ongelukken proberen, kan nooit goed gaan.

Gaat het nog neit goed als iemand anders hem onder handen heeft genomen zou ik het risico niet meer nemen en het paard verkopen aan iemand die er iets meer mee kan.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 01:09

Klinkt als een paard die in een grote vertrouwenscrisis verkeerd tov de mens. Ik raad je aan eens wat te gaan doen met natural horsemanship (zie websites Emiel Voest of www.naturalhorses.com). Dit soort mensen beginnen weer helemaal bij de basis op een paardvriendelijke manier. En dat betekent absoluut niet soft....maar een aanpak die paarden onderling ook gebruiken. Je paard kan daar veel baat bij hebben. Ga niet zelf wat aanrommelen....dit klinkt als een probleem wat grondig aangepakt moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 07:34

Je kunt dit paard naar een ervaren persoon brengen. Maar misschien meot je ook eens denkekn aan verkopen. Ook al is dit paard straks netjes beleerd dan nog zal het een lange weg worden.
Ik denk dat het verstandiger is dat je vrindin een paard met meer ervaring koopt. Het verhaal wat je schetst is een stereotype verhaal over onervaren paarden en onervaren ruiters. Dat wil niet zeggen dat ze niet kan rijden. Maar ze is wel te onervaren voor dit paard. Misschien kan ze het leren, maar dat wordt een lange [kostbare] weg met veel begeleiding.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:29

Franca schreef:
Klinkt als een paard die in een grote vertrouwenscrisis verkeerd tov de mens. Ik raad je aan eens wat te gaan doen met natural horsemanship (zie websites Emiel Voest of www.naturalhorses.com). Dit soort mensen beginnen weer helemaal bij de basis op een paardvriendelijke manier. En dat betekent absoluut niet soft....maar een aanpak die paarden onderling ook gebruiken. Je paard kan daar veel baat bij hebben. Ga niet zelf wat aanrommelen....dit klinkt als een probleem wat grondig aangepakt moet worden.


en daarover zijn we het iig eens. Overigens hoeft een ervaren ruiter niet per se lomp op te treden, voldoende overwicht en tijdig ingrijpen om erger te voorkomen kan al genoeg zijn. En Jippie heeft ook een goed punt.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 09:45

Ik ben het met jullie eens dat kirsten te onervaren is voor dit paard. Voor dat ze dit beestje kocht kreeg ze ook het advies om een ouder paard te kopen, Maar helaas sloeg ze dit advies in de wind.
Verkopen is voor haar geen optie. Ze is ervan overtuigd dat ze al zo'n sterke band heeft met het paard dat dat niet meer kan.

Het wegbrengen wordt ook moeilijk. daar zit namelijk veel geld aan verbonden en daar schort het een beetje aan. Het meisje wat er nu op rijdt rijdt Z2 en kan rijtechnisch een heel eind komen. Maar bij haar doet het paard het niet.

Het ligt dus aan de ruiter. Maar die kan alleen maar rijden als dat meisje erbij is. en wanneer ze er dan opzit en het paard doet weer van die achterlijke dingen is er nog steeds niks aan te houden.
In de drie maanden dat ze "rust" heeft gehad hebben we met haar gewerkt op de piet nibbelink manier dus ook natural horsemanship. Verder heeft ze toen meer vertrouwen opgebouwd met poetsen, aan de hand grazen. en longeren.

misschien kunnen jullie nog wat met deze info..
in ieder geval bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

groetjes joyce

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:54

Green on green makes black and blue Lachen Weet ik overigens uit eigen ervaring Boos! Precies mijn paard wat je beschrijft. Werd ook helemaal gevaarlijk en eigenlijk maar 1 advies: verkopen voordat er wat gebeurd. Kon ik toen ook niet en ben ik op internet uit nood gaan zoeken met als zoekwoord: probleempaard. Tja, je moet toch wat. Ik wilde mijn paard niet naar een trainer brengen. Ik had zoiets, het is mijn paard, wij moeten hier samen uit komen want anders heeft het voor mij geen zin. Een trainer kan er dan misschien wel leuk mee rijden etc maar daar schiet ik niks mee op. Voor mij is toen de oplossing het thuisstudiepakket van parelli geweest. Ja, lach maar, dat deed ik ook Lachen 400 gulden betaald en nog maar afwachten of het wat zou zijn. Maar ja, in nood doe je soms maar wat he. Geheel sceptisch ben ik eraan begonnen maar verdraaid het werkte nog ook !! Wel met heel veel telefonisch contact met een parelli instructeur etc. Ook zijn gedrag op stal werd anders, hij spitte niet meer zijn stal helemaal om etc. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan, bovendien kon ik het zo zelf weer allemaal oplossen. Ik wil zeker niet zeggen dat dit DE oplossing is, maar het is voor mij wel een goede oplossing geweest. Wat ik vooral heb geleerd is toch juist het paard minder schuld te geven maar jezelf vooral een spiegel voorhouden. Dit kan heel confronterend zijn maar het is vaak wel waar. Een paard reageert alleen maar op jou dus zelf zal je ook iets moeten doen. Heel veel succes in elkgeval !!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:56

sorry, ik snap het niet helemaal. Kirsten is jouw vriendin en de eigenaresse, maar wie is nu dat meisje dat Z2 rijdt? Overigens heb je IMO in dit geval waarschijnlijk meer aan een springruiter met wat lef.

Wacht even, ik zie het al; bij die Z2 ruiter is het paard wel braaf. Ben een beetje blond geloof ik. Heerft zij er al eens op gezeten als het paard net zo vervelend is die dag?

Tja, je vriendin zal toch iets moeten ondernemen want zo verongelukt ze. Grofweg heeft ze de volgende keuzes:
- zo doorgaan en een keer echt hard vallen
- verkopen
- op de wei zetten en houden als dure knuffel
- die Z2 ruiter hem een maand laten rijden, want je zegt dat hij het soms doet en weken braaf kan zijn. En eens kijken wat er dan gebeurt.
- uitsluitend onder hele goede begeleiding rijden, en proberen de trucjes voor te zijn. -> dat is de mooiste maar wel de allermoeilijkste oplossing. Als dit lukt, heeft ze wel een hoop geleerd maar je gaat een lastige weg tegemoet.

Verder zou ik zorgen dat je de bak afsluit, zodat hij niet zomaar eruit kan rennen, en voor een bodyprotector en een goede cap.

Maar eerlijk gezegd kan ze het beste verkopen, dit paard is gewoon te moeilijk voor haar.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:22

Dat was ook mijn vraag: Is het niet mogelijk om de bak af te sluiten?

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:10

Apple schreef:
Dat was ook mijn vraag: Is het niet mogelijk om de bak af te sluiten?


Volgens mij schreef ze dat het paard dan over de bakrand heen sprong?
Maar ik zou het paard toch zeker naar een deskundig iemand toebrengen.
Beter nu wat geld investeren dan straks in het ziekenhuis liggen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 14:44

de bakrand kan helaas niet afgesloten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:53

Als je vriendin al helemaal niet al te veel geld te besteden heeft wordt het natuurlijk een stukje moeilijker. Maar als ze dit paard absoluut wil houden kan ze beter alleen rijden als ze les heeft omdat er dan begeleiding bij is. De rest van de week kan ze tutten, wandelen en longeren. En als ze eens wat extra geld te besteden heeft kan ze een extra les nemen.
Iemand anders er op laten rijden is heel leuk maar lost dus niets op. Het probleem zit echt bij haarzelf.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:05

Misschien dat ik erover heen heb gelezen, maar hoeveel rijervaring heeft je vriendin en heeft ze al ervaring met zadelmak maken/inrijden?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:11

Dr geven dr hier een heleboel goede tips!!!

Maar als ze dr inderdaad geen cent aan wil uitgeven...
sorry dan had ze niet aan een paard moeten beginnen!

Misschien is nu dan wat geld kwijt als ze hem ergens op een prof. stal laat trainen. Heeft ze alleen maar profijt van!

Een goede stal betrekt meestal ook de eigenaresse dr bij,
zodat die weten hoe met de problemen om te gaan.

Als ze zo doorgaat gaat het alleen van kwaad tot erger.
Dr eigen gezond en veiligheid hoort toch voorop te staan? Lachen

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:17

Heeft haar paard geen 'groeipijn', ik las dat het paard 4 was en dus nog in de groei is. Ik heb wel eens vaker gezien dat een jong paard erg vervelend werd nadat hij enorm was gegroeit en dus waarschijnlijk 'groeipijn' had.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:32

Uit eigen ervaring zou ik zeggen: het heeft totaal geen zin om een ander te laten rijden en er daarna zelf op te kruipen als je je paard toch niet voor kan zijn. Ook heeft een paard heel snel door wie er nu daadwerkelijk op zijn rug zit en wat hij daarbij uit kan halen. Plus, en dat was voor mij de druppel..... ik durfde er niet meer op zonder dat er iemand bij was, oftewel, vroeg of laat gaat je zelfvertrouwen eraan en heb je absoluut geen plezier meer in het rijden!!! Bovendien durf je straks niets meer.
Laat dit alsjeblieft meewegen in de beslissing! Ook je paard doe je hier geen plezier mee. Ze kan beter stellen dat dit paard voor haar te vroeg op haar pad is gekomen omdat ze absoluut over veel te weinig ervaring beschikt.
Maar goed, toch heel veel succes met de beslissing en we horen graag hoe het verder gaat.

overigens hebben wij ons paard 'uitgeleend' aan (inderdaad) een springamazone die er perfect mee overweg kan. Ons paard doet het nu erg goed en had blijkbaar ook veel meer afwisseling nodig dan rondjes draaien in de bak. Ben altijd aanspreekbaar voor ervaringen

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:50

Scylla schreef:
Heeft haar paard geen 'groeipijn', ik las dat het paard 4 was en dus nog in de groei is. Ik heb wel eens vaker gezien dat een jong paard erg vervelend werd nadat hij enorm was gegroeit en dus waarschijnlijk 'groeipijn' had.


Ja, dat zou natuurlijk kunnen, maar zou ze het dan ook niet doen als er een Z ruiter op zit? Het kan natuurlijk een lichamelijk probleem zijn, maar volgens mij werd er al aangegeven dat er al een dierenarts bij geweest is en het paard helemaal in orde is. Kan wellicht geen kwaad een second opinion te vragen, of een ander soort arts (bijvoorbeeld een fysiotherapeut) in te schakelen.

Ik denk dat het een kwestie is van in ieder geval goede begeleiding zoeken. Mijn ervaring is dat je het toch het beste zelf kan doen. Je kan een week, of een maand, of mij part 10 jaar een goede ruiter op je paard zetten, je bent er nergens mee als je paard vervolgens bij jou enorm vervelend is. Kan je toekijken hoe een ander lol heeft met jou beestje!

Maar zelf doen is dan niet: elke dag erop gaan zitten en rondvliegen. Gewoon lessen nemen, goede begeleiding en ook niet zonder begeleiding aan te slag gaan. En het kan natuurlijk helemaal geen kwaad om er een goede ruiter op te zetten, maar zorg dat je dan daarna (na die ruiter) ook zelf nog eens op gaat zitten.

Jammer om te horen dat het zo slecht gaat. Ik had enige tijd geleden een pb van Ischa (op hippics) en toen ging het juist weer heel erg goed. Ze was in ieder geval zelf heel erg tevreden ermee. Waarschijnlijk heeft het paard ook echt geen vertrouwen in mensen/de ruiter. Wie weet wat het arme dier allemaal al heeft meegemaakt.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:25

zet er idd een zeer ervaren ruiter op die niet bang... want elke keer als je er nu zelf op gaat heb je het altijd in je achter hoofd.. nou succes ermee