Ras en aankoop enzo.....advies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Ras en aankoop enzo.....advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 22:31

oké...ik ben echt een ramp Haha!
Het zit zo....ik mag dus een eigen paard (met mijn moeder) en we zijn nu bezig met wat onderzoek. In het kort willen we een goed gereden, braaf paard/pony met een stokmaat rond de 1,50 of groter voor recreatie & buitenrijden, die goed kan knuffelen Lovers en in principe het hele jaar buiten zou staan.
Het probleem is dat ik echt een ontzettend slechte beslisser ben...Als ik een foto zie van een leuke arabier, dan zie je me gewoon denken "Goh, arabiertjes zijn toch ook wel erg mooi" en 5 minuten later zie ik een leuke Shire, en vind ik die helemaal geweldig: ik vind alle paarden leuk! en dat is soms best onhandig Knipoog.... Dus ik zie mezelf al helemaal bij een handelaar komen, het eerste het beste paardje met een leuk snoetje meenemen en dus een gigantische miskoop doen....wat ik dus graag wil voorkomen.
Nu zitten we vooral te denken aan een tinker, welsh cob, of haflinger.
Waar dit hele verhaal om draait: ik wil heel graag advies & wat hulp over welke rassen jullie me wél of niet aanraden, en met welke redenen, wat de voor-en-nadelen van die rassen zijn (tinkers zijn bv mokgevoelig, etc.)...eventueel sites om meer informatie te krijgen, of te kijken naar wat voor paardjes er te koop staan, eventuele prijsrichtlijnen, waar ik op moet letten etc.
Dit wordt mijn eerste eigen paard, en hoewel ik wel veel ervaring heb, ben ik nu al eventjes 'uit' de paardenwereld en wil ik gewoon voorkomen dat ik te snel een verkeerd paard koop. Oftewel: ik zoek mijn perfecte paardje, en iedereen met een suggestie of wat hulp: alvast heeeel erg bedankt!


fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:56

Ik heb zelf een haflinger en een kwpnner, dus kzou voor de haflinger kiezen denk ik, alhoewel ik de tinker ook erg leuk vind. Wat ik zo op prijs stel van de haflinger is dat hij gewoon heel veelzijdig is; dressuur,springen, aangespannen , buitenrijden het kan allemaal, nou heb je dat ook wel met de tinker maarja mij spreekt het uiterlijk van een haflinger meer aan. Maarja das voor ieder1 persoonlijk en ik denk dat je gewoon verder moet kijken dan je neus lang is voor je een beslissing neemt, en dan niet de eerste de beste nemen en dan moet je je maar even overheen zetten dat het paard met het leuke snoetje zoooo lief is Haha! iig succes ermee!!

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:26

Ik heb zelf ook een haflinger en kan er dus ook alleen maar reclame voor maken Haha!
Ze zijn idd zoals hierboven genoemd lekker veelzijdig.
Eigenwijs en aanhalig.
Er zit natuurlijk wel een kop op en niet iedereen kan of wil hiermee omgaan.

Maar mijn haffie meet maar 1.40 en ik geloof dat dat iets aan de kleine kant is maar boven de 1.50 heb ik er in ieder geval nog niet veel gezien.

Maar aan de andere kant kunnen ze ook wel aardig wat hebben, hebben in het algemeen niet veel voer nodig en zijn *vindt ik zelf* leuke leerpaarden MET karakter.
Par is bv pas 2 maanden bereden, maar als mijn broertje die er niets van afweet opstapt is ze zo braaf dat je zou denken dat ze het al jaren doet.
Stap ik er op en moet ze gaan werken vindt ze het toch weer leuk om te proberen hoe ver ze kan gaan, maar bij mij moet ze natuurlijk ook hele andere dingen dan stappen welke kant je maar op wilt.

Sinds ik haar heb vindt ik het geweldige beesten, maar als je een tinker neerzet kan ik toch ook wel aardig kwijlen.

Voor de rest verschilt het karakter natuurlijk per paard.
Maar in het algemeen gesproken vindt ik dit toch hele leuke rassen.
En Parretje is lekker goedkoop in het onderhoud Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:36

een fjord????

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 12:12

Thanks voor de suggesties alvast! (en alle haf-reclame Knipoog). Het uiterlijk van de haflingers spreekt mij ook wel erg aan (als het een mooie, niet te grof gebouwde is met lange manen Vingers aflikken ), maar ik dacht eigenlijk dat er, nu er meer luxe-gefokt wordt, ook wel haffies waren van rond de 1,50?? Weet iemand met meer verstand van haflingers dit misschien???
Maarruh, ze zijn idd sterk, en een haffie kan mij zeker wel dragen (weeg iets v 58 kilo), dus die stokmaat is ook niet op de cm, meer een richtlijn.
Een fjord vind ik wel leuk, maar is toch iets wat ik niet zo heel snel zou kopen...gewoon omdat andere rassen me toch iets méér aanspreken, maar bedankt voor het idee!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:36

Als je (luxe haf) zoekt, kan je ook altijd nog kijken naar een Welsh Cob.

Er staat een meneer bij ons op de Manege (Dhr. v. Lent) die doet aan 4-span haflingers.

Maar omdat deze net dat beetje snelheid missen heeft hij er twee Welsh Cob tussen staan.

Van een afstand heb je het niet gelijk door.

Ik weet ook dat hij er minimaal 1 te koop heeft staan omdat deze niet voor de wagen zijn best wou doen.

Maar onder het zadel is hij TOP.

Misschien is het wel wat voor, Wie weet.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:54

Ik heb ook een haflinger. Een schat van een beest dat altijd wil KNUFFELEN echt leuk... Maar wel erg eigenwijs!!! Haflingers zijn meestal niet 1,50 maar wel hartstikke sterk dus kunnen je makkelijk dragen als het daar om gaat

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:02

Als je een paard/pony wil hebben die het hele jaar door buiten moet staan kun je het beste een ras nemen wat daar in principe ook goed tegen kan. Ik heb bijvoorbeeld zelf een arabier die daar absoluut niet voor geschikt is Je kan dan denk ik beter aan een haf, fjord, tinker of ijslander denken.. koudbloeden dus.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Desiru

Berichten: 86
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:45

Ik zou ook heel erg twijfelen tussen en haf en een tinker....
Maar ik denk als je wat groter zoekt dat je dan toch eerder een tinker zal kiezen dan een haf, (tinkers zijn er namelijk wat vaker in grotere maten)

Persoonlijk vind ik ze allebij te gek !
Heb ook heel erg veel plezier gehad met mijn verzorg haffie... maar ben nu helemaal gek op mijn verzorg tink .

Ik wens je veel succes met kiezen (eigenlijk heb je helemaal niks aan mijn antwoord) Tong uitsteken

*wie het laats lacht, denkt het langzaamst*

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 13:56

Haha *LOL* Maakt niet uit hoor: ik vind het al leuk dat je reageert OK dan! Maar ja, het is zó mooooeiilijk....elke keer vind ik dát ras toch óók wel wat hebben....... volgens mij zijn alle paarden al uitgestorven voordat ik heb beslist Knipoog *LOL* Bloos

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:13

Ik zou idd ook erg twijfelen, ze zijn allebei erg leuk, maar zou uiteindelijk toch voor de haf gaan ,zijn iets veelzeidiger (tinkerliefhebbers, zeg het maar als ik het fout heb), je kan er ook hoog mee springen en dressuren!
En ze zijn heel goed voor buitenrijden en voo de kar, Ze fokken ze tegenwoordig juist voor de hoogte, de meeste hengsten zijn toch wel 1.55 en de merries 1.45, dus dan kom je op een leuk tussenmaatje Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:19

Als ik persoonlijk moest kiezen tussen en Haf, fjord of een tinker dan werd het een Haf Niet banketstaaflig bedoeld hoor maar ik persoonlijk vind ze iets sjieker dan een fjord of een tinker.. ik hou meer van het fijnere type maar die heb je tegenwoordig ook in de fjorden en de tinkers. Ik vind haffies mooie paardjes!

Ga je anders even orienteren wat er allemaal te koop staat op bijvoorbeeld marktplaats ofzo Verward Kijk dan gewoon naar Haffies, fjorden en tinkers. Ik geloof dat haffies en fjorden op het moment wel wat goedkoper in aanschaf zijn dan Tinkers.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 14:22

Kijk: daar heb ik wat aan! Thanks Sting! Ik dacht zelf ook wel dat de meeste haflingers tegenwoordig wel wat groter waren, maar ik ben geen expert, dus ik wist eigenlijk niet zeker waar ik dan aan moest denken. Ennuh, ik wil het liefst een ruin, en dan lijkt het me dus wel mogelijk om idd een leuk tussenmaatje te vinden Lachen
Hmmm.....door al deze reclame staat nu de haflinger op nummer één (vond ze al geweldig, maar goede verhalen geven nog een extra impulsje Knipoog )....als iemand me nog wil overhalen kan het nu nog Haha!

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 14:27

tsja...op marktplaats heb ik wel gekeken maar ik moet eerlijk zeggen dat veel foto's daar van me echt tegenvallen en bovendien weet ik niet of daar iedereen zn prijs goed inschat. Maar goed, oriënterend gezien is het wel nuttig.
En Tinkers zijn idd op dit moment duurder dan een haflingertje, en een mooie wels cob is ook best prijzig. Maar, (lekker verwend Haha!): de prijs vind ik niet het belangrijkste, ik wil gewoon *mijn* paardje vinden Lachen En aangezien ik géén sportpaard of fokpaard ga kopen zal de prijs zowieso nooit zo gigantisch hoog liggen...(dus kan ik ook lekker zeggen dat dat niet zo belangrijk is Haha!)

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 14:56

Nu we toch bezig zijn..gooi ik er gelijk nog maar een vraagje tegenaan Haha! Ik zit nu dus vooral richting haflinger te denken, en aangezien er hier dus best veel haf-eigenaren zijn.....over de prijs (ook al is het dus niet het belangrijkste, ik ben wel nieuwsgierig Knipoog ): stel dat het dus een haffie wordt. Ik wil een brave, verkeersmakke, goed gereden, liefst ruin van 5-12 jaar. Wat denken jullie dat zo'n beestje mag kosten??? Ik zat zelf een beetje richting 1500-2500 Euro te denken....maar ja...expert ben ik dus absoluut niet Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:47

Ik ben zelf weer een echte Cob liefhebber, die beesten hebben iets. Dat doorzetterige, dat niet opgeven. 't houd nooit op met een Cob, met die van mij niet in ieder geval. Ze zijn pittiger (looplustiger) als Haflingers en (nog meer) als Tinkers, je moet er wel een hand voor hebben. Ze zijn niet heet (knetterig) maar wel wakker, zeg maar. Die van mij ziet alles om zich heen, da's leuk in het bos, zo zie ik altijd heel veel wild omdat Rowan alles om zich heen in de gaten heeft. Beginnerspaardjes zijn het niet. Maar een fijne bereden Cob he, daar verover je de wereld mee.

NB: trouwens ook heel veelzijdig en mooi winterhard. Het is mazzel hebben natuurlijk, maar in onze 8 jaar Cob-bezit hebben we er nooit een veearts bij hoeven hebben voor iets anders dan enten. Spijkerhard zijn ze.

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 15:51

Tsja...ik moet ook wel even zeggen dat ik jouw Rowan echt prachtig vind...en die foto's van hem waren een groot gedeelte van de reden dat ik ook over een welsh cob aan het nadenken ben...die hebben me echt geïnspireerd Lachen

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 19:56

*heel klein schopje*
Heeft verder nog iemand iets voor me??? suggesties over een ras, prijs, site, dingen om te onthouden, tips.....alles is welkom!

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:08

nou ik zelf heb toen 3500 gulden uitgegeven voor mij haf die toen 9 was en L-dres en springen was, 1.40 dus kleine maat met zadel enzo erbij omgerekend dus iets meer dan 1500 euro dus kdenk dat je wel aardig goed zit met de prijs die je aangaf Lachen

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:21

AnneOmie schreef:
Als je een paard/pony wil hebben die het hele jaar door buiten moet staan kun je het beste een ras nemen wat daar in principe ook goed tegen kan. Ik heb bijvoorbeeld zelf een arabier die daar absoluut niet voor geschikt is Je kan dan denk ik beter aan een haf, fjord, tinker of ijslander denken.. koudbloeden dus.


ELK paardenras kan in de wintern buiten blijven zolang je ze de kans geeft een wintervacht te kweken. Ook een arabier krijgt gewoon een wintervacht

FemJarig

Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:42

stef"]
[quote="AnneOmie schreef:
Als je een paard/pony wil hebben die het hele jaar door buiten moet staan kun je het beste een ras nemen wat daar in principe ook goed tegen kan. Ik heb bijvoorbeeld zelf een arabier die daar absoluut niet voor geschikt is Je kan dan denk ik beter aan een haf, fjord, tinker of ijslander denken.. koudbloeden dus.


ELK paardenras kan in de wintern buiten blijven zolang je ze de kans geeft een wintervacht te kweken. Ook een arabier krijgt gewoon een wintervacht
[/quote]

ben het helemaal met stef eens...bij mijn verzorgpaarden staan ze allemaal buiten...kweken gewoon een wintervacht en daar staat ook een arabier bij en een kwpn-er....
mensen hebben snel dat ze zeggen..oh arabieren en kwpn-ers kunnen niet buiten, maar dat komt door de mens zelf, die ze gaat scheren en dekens opleggen...en het ligt niet aan het paard, want die maakt gewoon zoveel vacht aan als hij nodig heeft!!

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 14:18

Ik weet wel dat elk *paardenras* in principe buiten kan blijven, maar je hebt wel individuele paarden die er minder voor geschikt zijn. Het is ook niet zo dat ik alleen maar voor een haf, tink of cob zou gaan puur omdat die rassen buiten zouden kunnen blijven: ik vind ze gewoon leuk!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:44

laat het verstand in dit geval voor het hart gaan !

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:07

Marit was 2,5 jaar jonge onbeleerde Merrie. Met papieren en ik heb 1100 euro voor haar betaald. En de haflinger waar jij aan denkt : tussen 1500 en 2000 euro ongeveer. Maar ligt er natuurlijk net aan wat voor haflinger het is.. ( papieren, kunnen enz..)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:27

Ik heb zelf ook een aantal ras voorkeuren die ik later graag zou willen hebben.
Pas geleden zie ik een topic bij [EA] over een kruising richting trekpaard en was opslag verliefd.
Ik denk dat wanneer je hier en daar gaat kijken, voor paarden die nog niet zo oud zijn op marktplaats of gewoon hier op Bokt je een paard tegen komt wat je aanspreek en waneer je daar dan gaat informeren en kijken je het liefste dat paard zou willen.
Tuurlijk is de smaak die je hebt een onderdeel van je keuze, maar vaak kan je keuze ook anders uitpakken als je ingedachte had.

Wanneer ik zelf een paard koop zou ik letten op:
Bouw, Karakter, Mogelijkheden, Gebrekken (ook stalgebrekken!), Leeftijd, Verleden, hoe hij loopt onder de man en pas als laatste de prijs.
Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen waar je op kunt letten maar dit lijken mij toch wel de hoofddelen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Britta31, Emj_23, LauraDB, Lui_, Mnoonn, Plonspony, Sintara, VenoSnorlax en 77 bezoekers