[VD] nek breken met buiging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

[VD] nek breken met buiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 19:14

Tlove was samen met mij een beetje VD aan het doen na het rijden (dus ze was los). gewoon een buiginkje, da's niet eens zo heel diep. riep die stalhouder heel kwaad naar haar 'dat paard breekt ze'n nek zo!! zie je dat dan niet? als ie door z'n benen gaat breekt ze haar nek! je jankte al om een kapot hoofdstel, wat gaat dat zijn met een kapotte nek?? ik wil dat hier niet meer zien!'
okee, ik was dus compleet van slag door die reactie, de manier waarop, Tlove nog meer, maar ik moest er gewoon zeker van zijn, dit kan toch niet he?
ik heb Tlove ervan overtuigd dat het niet kan. maarja, ik wou het toch even vragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:47

Als een paard met zijn hoofd ver tussen de voorbenen buigt (er is hier al een ander topic over), is het inderdaad niet ondenkbaar dat hij zijn nek breekt als hij met zijn voorbenen uitglijdt naar voren, door haar voorbenen knikt, of haar evenwicht verliest. In het eerste geval komt het hoofd dan klem te zitten tussen borst en bodem, en dat kan inderdaad erg verkeerd af lopen.

Je kunt de buiging echter ook zo trainen dat het paard zijn hoofd niet tussen de voorbenen steekt en hem zo onder de borst houdt, maar naar voren houdt, tussen zijn knieen in. Op die manier loop je veel minder risico.

Ik neem trouwens aan dat je het over de gewone buiging met naar voren gestrekte voorbenen spreekt? Anders slaat dit verhaal natuurlijk nergens op.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:28

zou me er niet te ongerust over maken... een nek breekt niet zomaar ,,,, Een paard kan zijn hele lijf aan zijn nek dragen.. Zo zie je vaak genoeg dat een paard wat bijv in een sloot in gevallen aan zijn nek er uit word getrokken.. Ook letten paarden goed op wat ze doen.. ze vallen echt niet zomaar om...

Een paard wat de buiging goed geleerd heeft heeft maar weinig kans op nekbrekende stunds...

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:48

zijn genoeg paarden die wel eens over de kop gaan, breken ze ook niet gelijk hun nek..

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 14:00

neen, dat dacht ik ook. en haar hoofd zit niet zo onder haar weg, maar gewoon tussen haar benen gebogen. en we oefenen op zand en niet op nat gras oid. bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:51

Een nek breekt inderdaad niet zo snel doormidden. Maar er kan een hoop fout gaan bij een lelijke val. Ik wil je niet ongerust maken of je van de vrijheidsdressuur afhouden, maar het paard van een vriendin lijdt aan ataxie door een verkeerde val in het weiland. Er was niets aan de hand, paard gedroeg zich prima, had nergens last van, tot ze hem in wilden rijden en hij door deze verstoring van de halswervels ineens niet meer de volledige controle over zijn achterbenen te hebben en dus nutteloos te zijn voor de spring- of dressuursport. Nu is het een strontverwend recreatiepaardje geworden, dus dit verhaal heeft een happy end.

Train gewoon lekker door, trek je niet te veel aan van commentaar van betweterige leken, maar houdt tegelijkertijd gewoon rekening met de risico's die ook aan vrijheidsdressuur kleven.

Veel succes

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:10

over het uit de sloot trekken: Dit is dus niet goed. Bij koeien wordt dit vaak gedaan, maar een paard kan je hier wel degelijk mee beschadigen (een koe ongetwijfeld ook, maar dat weet ik verder niet)
Een paard dient dmv een band achter de kont uit de sloot getrokken te worden (ja, ervaring mee)

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:11

Hij breekt echt niet zomaar zn nek, al zou ik de buiging wel op een soort van veilige manier aanleren, dat je toch op safe speelt zegt maar.

Niks van die boer aantrekken joh succes

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 08:47

Als je paard struikelt op de weg, kan hij ook wel z'n nek breken.