tips voor goed op het been te houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

tips voor goed op het been te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 21:17

vaker in de draf om mickey goed voor het been te laten blijven,dan doe ik op de hoefslag (lange zijden) beetje stelling naar buiten,dan buitenbeen en haar zo van de hoefslag laten af te wijken,tot op zoiets de x,en dan stelling en been andersom en weer terug te laten wijken,is dat een goede oefening om haar goed op de hulpen/been te houden enzo?
ook doe ik vaker op de a-c lijn rechtrijden maar dan met stelling naar links of naar rechts,is dat ook een goede oefening?
heeft hier mischien iemand nog tips wat goede oefeningen zijn,om ze goed op het been te houden,te letten?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:40

wat dacht jeervan om gewoon veel overgangen, tempowisselingen en wachtoefeningen te rijden?! En niet constant blijven drijven, alleen drijven als je iets 'nieuws' wilt vragen.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:43

mijn pony werd ook minder voor het been, en ik moest van mijn instructrice hem een schopje geven of tik als hij niet op mijn been reageert, hij moet het gewoon respecteren. idd overgangen en tempwisselingen helpen daar goed bij om te testen hoe goed hij voor je been is, als hij dus niet reageert een schopje of tik en zo blijven oefenen tot hij gewoon reageert. dan zal ie wel doorhebben dat hij braaf is.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 13:36

aimee dat kun je ook beetje normaaler zeggen hoor Knipoog
overgangen rijden doe ik al genoeg,en tempowisselingen ook.
maar liza mickey is echt super op het been,en dus hoef ik dat allemala niet te doen Haha!
ik vroeg gewoon wat dingen waarmee ik haar goed voor het been kan houden enzo Lachen

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:03

Wat ook leuk is, is om met alleen een touw om de hals van je paard te rijden. (als je het niet vertrouwt, en zowieso voor de eerste keer, zou ik er nog wel een hoofdstel bij om houden zodat je bij kunt sturen etc. als het wat mis gaat Haha! )
Zo kan je je paard niet nageeflijk laten lopen maar voor een paar keer is het toch wel heel leuk. Ze leren dan ook echt terug te komen op je zit, en zelf ga je veel bewuster sturen met je benen omdat je paard nou eenmaal niet in een keer doorheeft hoe het sturen met een touw om de hals gaat.
Probeer het maar eens, het is moeilijker dan het lijkt. Knipoog Schijnheilig
Ook leuk om te checken of je paard wel echt goed reageert op het opzijgaan voor je been (beetje moeilijk uit te leggen) Trix niet in ieder geval. Schijnheilig Dat viel behoorlijk tegen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:52

ik houdt altijd aan, beenhulp gegeven, en dan meteen been eraf, geen goede reactie een iets scherpere hulp maar ook dan meteen been eraf, en zo ga ik door tot het naar mijn zin is. en veel schakelen en tempowisselingen rijden e.d

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:59

Gewoon veel tempowisselingen rijden, helpt bijna altijd. Gewoon stappen, en na een paar passen weer draven. Langzamerhand zal je merken dat het paard er sterker op reageert en dus beter aan het been is. Als het paard goed aan het been is kan je het paard ook beter aan de teugel rijden en stellingen enz. omdat hij anders helemaal instort. succes!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:13

bedoel je dat je pony 'sloom' is en op die manier niet voor het been of bijvoorbeeld bij het wijken, dan het OPZIJ moet voor het been??

Aan je bovenstuk neem ik aan dat je het laatste bedoelt want als hij feller moet worden heb je er niet zo veel aan op stelling wisselingen te gaan rijden...
Probeer ook eens op een volte wat stelling naar buiten te vragen en dan wat naar binnen wijken of stelling naar binnen en dan naar buiten wijken..

En hoe je haar echt goed voor t been kunt HOUDEN is door gewoon door te gaan met wat je doet, want op deze manier gaat het dan dus goed. Vooral consequent blijven en zorgen dat je reactie krijgt op wat je vraagt....

Succes!