waar moet het gelpad???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

waar moet het gelpad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 20:26

oke na het rijden heeft maritzo soms een bobbeltje op zn rug, nou lijkt het niet zo erg en het doet ook geen pijn maar ik vind het natuurlijk helemaal niets!!En ik heb een gel pad dus laat ik hem eens gebruiken ook..... maar hoe, moet hij onder het schabrak of erop ????????? HELP MIJ!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:27

Tussen zadel en shabrak, dus op het shabrak, en met de ronde kant naar achter! Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:30

Ik leg hem tussen sjabrak en zadel in. Direct op de rug vind ik te zweterig, maar het kan eventueel wel.

Belangrijkste is overigens dat je zadel echt goed past, als het niet past kan een gelpad het zelfs erger maken ipv beter maken. Een gelpad kan ook een goede pasvorm om zeep helpen.

Ik heb zelf een gelpad van Action (Indrahorse tegenwoordig) en dat zijn IMO de enige goede. Ik gebruik hem omdat ik de kussens van mijn zadel wat aan de harde kant vind en ik merk idd dat paard makkelijk z'n rug loslaat nu. Op termijn laat ik mijn zadel helemaal opnieuw opvullen.

langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 20:43

ja ik zou ook even naar mn zadel laten kijken maar die heb ik net 3 maand, en hij is op maat gemaakt dus eigenlijk moet dat toch goed zijn.... maar je weet het nooit... dank je wel!!!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:50

Het kan ook zijn dat er gewoon een onregelmatigheid in de vulling zit en zoiets kun je best tijdelijk oplossen met een gelpad, maar het is dan toch slordig en ik zou er zeker naar laten kijken, zeker bij een nieuw zadel!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:08

Mijn kussens van het zadel waren te 'leeg' geworden, en dus heb ik ze laten opvullen. Het was nog net iets te weinig en dus heb ik een gelpad op maat gemaakt. En heb hem tussen het zadel en het chabrak liggen. En het werkt prima OK dan!

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:14

Wat ik ook wel eens heb gelezen (weet niet of het waar is), is dat de gel in je gelpad de spieren in de rug warm houden, doordat de gel warm wordt tijdens de arbeid en niet zo snel afkoelt tijdens een rustperiode (bijvoorbeeld tijdens het stappen tijdens een buitenrit). Ik doe hem in de zomer tussen dekje en zadel, anders is het te zweterig. Weet ook niet of het erg effectief is; zadel past prima en in de winter dus op zijn velletje.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:41

ja je kunt hem het beste ertussenin doen (zoals hier veel gezegd is Tong uitsteken) als je hem onder het dekje doet dan heb je idd de kans dat het te veel gaat zweten en misschien schuurplekken gaat veroorzaken.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:23

helpt het gelpad ook tegen drukplekken aan beide kanten van de schoft?het zadelligt verder god alleen toen ze drachtig was lag hij minder goed en ik denk dat dar die drukplekken van zijn?of heb je daar weer andere onderleggers voor.

sory voor het off topic

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 20:20

ja een gelpad kan ook evt tegen drukplekken helpen, maar een goed passend zadel is ofcourse beter Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:18

Een gelpad werkt optimaal als het direct op de huid van het paard gelegd wordt, en daarop het dekje en dan het zadel. Dan gebruik je het echt voor de drukverdeling, gebruik je het tussen dekje en zadel in is de werking met 60% verminderd.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:10

Jah je kan het op de platte rug leggen maar ook tussen het zadel en sjabrakje!!!
Ik zag laatst ook een sjabrak waar je gewoon de gelpad in kan stoppen!!!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:22

ik leg de gelpad altijd op de rug en daarop dan het dekje.

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:29

Ik gebruik bij Beau ook een gelpad, maar die leg ik op de rug en dan het dekje. Dit om wondjes op haar schoft te voorkomen. Als je zadel niet goed past kan je hem beter op je dekje leggen. Bij beau doe ik hem eronder omdat ze altijd tijdens het lopen het dekje omlaag loopt en te strak om haar schoft gaat zitten. Zelfs een dekje dat bij de schoft omhoog staat loopt ze naar beneneden. Je kan er een hoes omheen maken voor het zweet en die kan je regelmatig wisselen.