Ik heb tips nodig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 18:06

Wie weet er tips om je paard weer lekker los te krijgen?? Mijn pony zit dus vast op rechts ik rij veel wendingen en longeer hem ook met bijzetteugels wie weet er nog meer dingen om te doen tijdens het rijden??

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."


kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 20:26

balkjes lopen,lekker voltes rijden enzo
enne Verward longeren met bijzet leugel Verward
sorry maar daar wordt een paard toch niet los van??
naar mijn idee kan het paard daar tegen verzetten en dun juist weer vaster gaan worden Verward
maar ik weet het ook niet hoor Schijnheilig

tja....

Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 20:30

Slangvoltes rijden, 8jes en voltes rijden. Probeer ontspannen met een lang teugeltje te rijden, maar wel goed voorwaarts houden.
Balkjes draven en galoperen is goed om de rug los te maken.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 21:51

Van z'n mond afblijven, goed van achteren naar voren rijden, schakelen in tempo zodat de achterhand er goed onderkomt.
Balkjes draven, af en toe een sprongetje (in-uitjes!).
Longeren, met bijzet, of nog beter met pessoateugel.
En grondwerk, daarmee krijg je je paard ook lekker los.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 21:55

Ik weet niet precies hoe ver je bent (qua dressuur), het klnikt misschien een beetje dom, maar hoe verder je bent, hoe makkelijker het is een pony weer los te krijgen. Je hebt dan nl. meer mogelijkheden.

Voor de basis:
Ten eerste; ga niet terugtrekken. Om te trekken zijn altijd twee nosig, als jij niet trekt, kan hij ook niet trekken. Dat klinkt echter makkelijker dan het is.

Twee: een paard dat op rechts vast zit, heeft moeite met het buigen van de spier aan de rechterkant van zijn hals. Je moet dus juist op de linkerhand proberen je stelling voorelkaar te krijgen. Dat doe je door op een volte rustig te vragen met je binnenhand, zonder kracht te zetten!

verder veel slangenvoltes, voltes en achten rijden en daarbij proberen meer gewicht te houden op je linkerteugel dan op je rechter. Later concentreer je je dan op evenveel gewicht op beide teugels.

Daarnaast kun je wat schoudervoor vragen, die je,dan, net als de voltes, echt van je binnenbeen naar je buitenteugel rijdt. Je moet dus uiteindelijk je binnenteugel los kunnen gooien zonder dat je paard naar binnenvalt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, iig succes!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 22:14

het enige wat ik hier nog aan toe kan voegen, maar da's best technisch, is dat je moet oppassen dat hij niet teveel op de buitenkant "plakt" op het moment dat jij stelling- en buigingsoefeningen doet. Hij mag niet weglopen over de schouder, dan brengt hij zijn gewicht nog steeds naar de voorhand, en dat wilden we nou net niet met dressuur.

Ook als je je paard inbuigt moet hij volledig recht, en met zijn gewicht gelijk over 4 benen verdeeld blijven gaan. Stel, je buigt hem ietsjes naar links in, en je voelt dat hij een beetje naar rechts "overhelt" en dus over de rechterschouder wil gaan wegvallen. (Op dat moment komt, afhankelijk van het moment vd pas, het meeste gewicht op het rechter voorbeen) je kunt dat corrigeren door met een paar snelle ophoudingen van de buitenteugel tegen de hals hem weer recht te maken. Daarbij hou je dezelfde buiging als je had, want daar probeert hij zich nou net aan te onttrekken. Let erop dat je duidelijk corrigeert, en dan weer alleen contact houdt.

Vraag in kleine stapjes en ga steeds een stukje verder. Jij kunt ook niet in één keer je benen in je nek leggen als je superstijf bent.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:33

Hoi ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard links perfect stelling en buiging, recht viel hij gewoon.

Ik heb nu een rubber bit en dit gaat prima, dag en nacht verschil!

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

komiek
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 14:13

je moet proberen meer druk op je linkerteugel te zoeken en dan af en toe te spelen op je rechter teugel. Mijn pony zat altijd vast op links dus ik moest het tegen over gestelde doen. Probeer het maar eens, bij mij hielp het ook. Want vast op de ene kant wil zeggen, te weinig druk op de andere kant, en op de kant waarop hij vast zit, heel erg veel druk, dus probeer goed te voelen, en op de kant waar je bijna geen druk voelt, moet jij juist extra veel druk maken
veel succes ermee, en troost je, elk paard zit vast op 1 kant

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 11:56

Van mijn instructeur heb ik het 'uberstreigen' geleerd; dat kan op verschillende manieren, ik wissel het af door de ene keer de hand een paar cm. naar voren te doen, waardoor je dus ECHT even loslaat (voor het geval dat je te star in de hand blijft). Ook breng ik de hand wel in een soort cirkelbeweging omhoog en naar voren waardoor de druk op de teugel gelijk blijft, maar op een ander punt komt te liggen. Altijd goed om je figuren te rijden en stelling naar binnen en buiten af te wisselen.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:42

hoi
je moet veel figuren rijden in de bak en dan zoveel mogelijk met losse teugel
zo kunnen ze dr rug lekker ontspannen ik zou als ik jou was veel over gangen maken van stap naar draf en van stap naar galop steeds korte stukjes draven en galoperen probeer het eens een week ik heb hetzelfde gehad met mn paard en dit hielp goed veel succes

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 10:23

Contrastelling vragen, op de lange zijdes maar je kan het ook op de cirkel doen (vraagt wel veel ruitergevoel) en in alle gangen. Zo voorkom je dat je paard zich op de vaste kant sterker maakt en gaat hangen, maar ook voor z'n lossere kant is dit een goede oefening.
Veel succes!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:47

Veel overgangen rijden, afgewisseld met wendingen. Waar een paard in het algemeen losser van wordt is overgang draf-galop en terug.
Voorbeeldje: in draf op de volte, volte sluiten, volte weer openen, aangalopperen, na paar passen weer terug in draf, weer aangalopperen etc. En vooral niet te lange lijnen rijden bijvoorbeeld 2 rondjes achter elkaar op de hoefslag in het zelfde tempo!
Succes

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers