UPDATE:met kreupele ijslander naar Antoine de Bodt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

UPDATE:met kreupele ijslander naar Antoine de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 21:19

Nou we zijn dus vandaag naar Antoine de Bodt in Lunteren geweest. Haha, maar eers waren we echt te erg verdwaald. Maar toen we er eenmaal waren, waren we gelijk aan de beurt. De eigenaar heeft in totaal een uur "les" gehad. Maar bijna alleen maar theorie hoor. Hij heeft eerst heel veel verteld over zijn visie/theorie (dat is allemaal redelijk na te lezen op www.hoefkatrol.com) en bij Jara wat dingen laten zien die hij bedoeld. Zo loopt en staat ze dus helemaal uit evenwicht, (omdat ze van zichzelf een rechts-gericht paard is wordt 1 kant dus veel te veel belast), waardoor ze kreupel is. Zodra we haar gingen "rechtstellen" en haar dus op zijn manier gingen rijden liep ze gelijk heel anders. In stap liep ze normaal ook al gewoon goed, nu dus ook, maar ze viel niet meer zo de bochten om. En toen we gingen draven liep ze 3 passen kreupel omdat de eigenaresse nog niet helemaal gewend was om haar anders te rijden, maar toen ze dat deed liep ze goed! Echt ongelofelijk! Ze heeft de paar rondjes die ze gedraafd heeft geen pas meer verkeerd gezet! Terwijl ze daarvoor in draf bijna op 3 benen liep!
Dus daar waren we echt ongelofelijk blij mee, want anders hadden we haar waarschijnlijk naar de slacht kunnen brengen (want wie wil er nou gratis minstens 10 jaar voor een gezelschapsijslander met eczeem zorgen?).
We weten wel dat het niet 1,2,3 over zal zijn. Wij moeten ons nu een heel andere manier van rijden aanleren, en vooral ook aan Jara! Zij is weet ik niet hoelang blijkbaar verkeerd gereden (ze liep al heel licht niet rad op een harde, kleine volte linksom bij de aankoopskeuring 3 jaar geleden).
We zitten allemaal heel scheef op haar, omdat zij scheef loopt en je dit zelf automatisch comnpenseert door tegengewicht aan de andere kant te bieden.We gaan nu dus deze week een kwartiertje per dag oefenen om zelf goed recht te zitten en de rest van de basis (van zijn manier van rijden) onder de knie te krijgen. Over twee weken gaan we dan weer terug naar hem om weer "les" te krijgen, om te kijken of wij echt de bedoeling wel snappen en om ons verder te helpen. Het is ook de bedoeling omdan sowieso regelmatig bij hem les te nemen.

Het was dus erg positief allemaal. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, en zo ver als hij met z'n uitspraken:"Hoefkatrol bestaat niet, en op de foto's kan je niks zien (dat zijn alleen verwijde bloedvaatjes ofzo?!)", wil ik zeker niet gaan. Eerst nog maar eens zien of wij en Jara zijn manier van rijden onder de knie kunnen krijgen, en of dat ook op langere termijn dan gewoon goed blijft gaan. Ik ben ook wel benieuwd hoe we dan in tölt moeten rijden, ik vraag me alleen af of hij daar iets zinnigs over kan zeggen. Haha, volgens mij had hij nog nooit een ijslander van dichtbij gezien.
Maar ik wacht rustig af, als we weer lekkere strandritten en buitenritjes kunnen maken vind ik het allang best. Meer dan een beetje door het bos en strand crossen deden we toch niet meer met haar, ze heeft haar wedstrijdcarierre al met succes achter de rug.

O ja, en voor degene die in m'n vorige topic had gereageerd dat we wel voorzichtig moesten zijn als de dierenarts had gezegd dat ze nooit meer bereden mocht worden, ivm dat ze dan wel veel pijn zal hebben. Sorry, dat had ik een beetje te kort door de bocht opgeschreven. We mochten sowieso nog onder de man stapritten met haar maken van de DA. Ze had alleen erg pijn zodra je ging draven. In stap en stilstand voelt ze het natuurlijk wel (ik quote nu de DA), maar ze heeft niet super pijn dan. Ze kon/mocht gewoon nog 20 jaar op de wei rustig oud worden. Dan kan ze gewoon nog heel gelukkig zijn.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:22

Hardstikke interessant verhaal, klinkt zeker positief.
Wel wonderlijk dat het 'systeem' al na 3 passen lijkt te werken, aangezien je juist zo vaak hoort dat paarden (en mensen, honden, etc. for that matter) als ze maar lang genoeg een probleem hebben gehad wat hen dwong om 'anders' te gaan lopen, ze dit als het ware uit gewoonte nog blijven doen zelfs als het probleem al opgelost is.
Maar dat boeit allemaal niet, belangrijkste is dat jullie hier een goed gevoel over hebben en Jara aangeeft zich prettig te voelen bij hetgeen jullie nu doen.
Wel goed dat de eerste 'follow-up' al over twee weken is. Het lijkt me dat je nu zoveel informatie over je heen krijgt dat het best moeilijk is omdat allemaal in 1x goed te kunnen toepassen thuis.
Succes!

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 21:32

Karina schreef:
Wel goed dat de eerste 'follow-up' al over twee weken is. Het lijkt me dat je nu zoveel informatie over je heen krijgt dat het best moeilijk is omdat allemaal in 1x goed te kunnen toepassen thuis.


ja dat vonden wij ook idd, we hebben alles ook gefilmd zodat we het thuis nog eens konden terugkijken. En als het echt allemaal niet wil lukken kan je altijd nog je paard door hem laten trainen, of dat jezelf een week met je paard naar hem gaat, en dan een week intensief les krijgt.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:39

Wij zijn ook bij Antoine geweest voor les, en nu een jaar later loop Jolynn (nog steeds ) als een treintje!!!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:51

Heb je zien rijden, je zag goed het verschil.
In het begin paar passen onzuiver en daarna liep hij vrij goed.
Zag dat je snel weer les heb, doe je goed aan ik krijg ook elke twee weken les.

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 23:01

shasta schreef:
Heb je zien rijden, je zag goed het verschil.
In het begin paar passen onzuiver en daarna liep hij vrij goed.


Was je er ook dan zondag? Met paard? Misschien heb ik jou dan ook wel gezien, als je voor of na ons was. Ik was alleen niet degene die reed hoor, ik was degene met de film camera *-:

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:11

Dat is wel goed nieuws Lachen
Hopen dat het zo goed vooruit blijft gaan!

amarant

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Starnmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:19

Als er nog mensen geiintereesseerd zijn in lessen van Antoine de Bodt, 13 en 14 september zijn er in de Starnmeer(NH) nog een paar uurtjes vrij......

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:57

Interessant zeg!
Idd erg apart dat ze na 3 passen ineens weer goed loopt.
Veel succes verder!

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 18:16

Op zaterdag 27 september 2003 wordt er in Lunteren op de Top's Ranch een lesdag gehouden, les wordt gegeven door Antoine de Bodt.
Voor meer info stuur even een PB

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 18:27

Dat zijn goede berichten!

nastyexplosive schreef:
We zitten allemaal heel scheef op haar, omdat zij scheef loopt en je dit zelf automatisch comnpenseert door tegengewicht aan de andere kant te bieden.


Wil je het echt goed aanpakken, dan is het misschien een idee om je zadel ook na te laten kijken door een goede zadelmaker? Best kans dat door scheef te zitten de vulling ook scheef gedrukt is en je zadel niet recht meer is, dan is het extra moeilijk natuurlijk.
Ik kon aan mijn 2dehands zadel ook precies zien hoe de vorige ruiter gezeten heeft... (Is inmiddels weer keurig recht opgevuld, nu moet ik dat zo zien te houden...)

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 20:20

Margreet"]
Dat zijn goede berichten!

[quote="nastyexplosive schreef:
We zitten allemaal heel scheef op haar, omdat zij scheef loopt en je dit zelf automatisch comnpenseert door tegengewicht aan de andere kant te bieden.


Wil je het echt goed aanpakken, dan is het misschien een idee om je zadel ook na te laten kijken door een goede zadelmaker? Best kans dat door scheef te zitten de vulling ook scheef gedrukt is en je zadel niet recht meer is, dan is het extra moeilijk natuurlijk.
Ik kon aan mijn 2dehands zadel ook precies zien hoe de vorige ruiter gezeten heeft... (Is inmiddels weer keurig recht opgevuld, nu moet ik dat zo zien te houden...)
[/quote]

Ons zadel is gaat binnekort naar de zadelmaker om opgevuld te worden, het ligt idd niet goed meer.

Verder gaat het trouwens heel goed, we hebben al een paar buitenritten van een uur gemaakt. Met stap, draf galop, tölt, alles erop en eraan. En geneen pas verkeerd meer. Ze is zowieso aan het veranderen, het wordt een heel ander paardje. Normaal was ze niet te houden, en nu moet je haar soms vooriut schoppen (bij wijze van). Omdat haar rug dus altijd veel te gespannen was, liep ze waarschijnlijk zo snel om "voor de pijnte vluchten" . We zijn inmiddels al ene paar keer weer bij AdB geweest, en we leren zoveel, en het werkt allemaal. We kunnen haar nu soms stukken goed verzamelen en haar nageeflijk rijden, normaal vielen we bijna de bocht om. (maar aangezien we altijd rechtuit rijden gaf dat niet zo )

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:49

Ons paardje heeft ook heel lang kreupel gelopen en toen ik hem meet vanuit de achterhand, hoofd laag en recht onder me reed liep hij dus niet kreupel en/of onzuiver.... maar als je er op zit heb je soms geen erg in dingen die andere mensen wel zien.... dus het is wel goed om te luisteren en advies op te volgen van mensen die er verstand van hebben. Heel fijn voor je en ik hoor dat het zo goed blijft gaan... suc6

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:54

nastyexplosive schreef:

Dus daar waren we echt ongelofelijk blij mee, want anders hadden we haar waarschijnlijk naar de slacht kunnen brengen (want wie wil er nou gratis minstens 10 jaar voor een gezelschapsijslander met eczeem zorgen?).


De eigenaar van het paard hoop ik! Beetje asociaal om het paard na jaren trouwe dienst (en een succesvolle wedstrijdcarriere zoals je schreef) af te laten maken alleen omdat je er niet op kan rijden.


Ben overigens wel blij dat het bezoek aan Antoine een succes was. Heb hem zelf ook wel eens bezig gezien en vond het erg indrukwekkend.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:30

Ik ben blij voor je dat je antoine gevonden hebt.Ik rijd ook bij hem,meestal 1 keer per maand.Bij ons komt ie 12 september weer.

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 19:50

ellenlouise"]
[quote="nastyexplosive schreef:

Dus daar waren we echt ongelofelijk blij mee, want anders hadden we haar waarschijnlijk naar de slacht kunnen brengen (want wie wil er nou gratis minstens 10 jaar voor een gezelschapsijslander met eczeem zorgen?).


De eigenaar van het paard hoop ik! Beetje asociaal om het paard na jaren trouwe dienst (en een succesvolle wedstrijdcarriere zoals je schreef) af te laten maken alleen omdat je er niet op kan rijden.


Ben overigens wel blij dat het bezoek aan Antoine een succes was. Heb hem zelf ook wel eens bezig gezien en vond het erg indrukwekkend.
[/quote]

Ik wil dit toch even nuanceren, deze eigenaresse heeft het paard pas 2 jaar, die wedstrijd carriere was niet bij ons. Ook is zij altijd heel erg goed geweest (en is nog steeds!) voor Jara. Wij hebben zelf een redelijk kleine paddock waar ze altijd met 3 paarden vriendjes instaat. Maar deze paddock is veel te klein om haar 10 jaar lang te laten staan zonder dat ze gereden wordt. Dat is gewoon niet eerlijk tegenover het paard. Toen ze 6 weken op rust stond met 2 keer per dag 15 min wandelen door het park werd ze het al zat. Ze was helemaal aan het wegkwijnen zowat. Daarom zochten we een plek voor haar waar ze ruimte zat zou hebben en vele te zien/beleven. Als we die niet hadden gevonden was de slacht voor haar toch wel het best geweest. De eigenaresse wou nog best 10 jaar daar voor haar zorgen, maar dat was echt niet goed geweest voor Jara. Dus ze zou echt niet afgemaakt worden omdat we er niet meer op kunnen rijden, wandelen en mee klooien vinden we net zo leuk, maar ze zou afgemaakt worden omdat ze niet gelukkig zou zijn bij ons op die manier. Hadden we haar dan voor ons zelf bij ons in leven moeten houden (als we niks gevonden hadden)?

Maar gelukkig is dat nu niet meer nodig

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 08:48

mooi bericht
wens het paard en de eigenaresse veel succes en nog vele paardenjaren samen toe

zo zie je maar weer hoe belangrijk de ouderwetse klassieke rijkunst is
recht op je paard zitten, het aan 2 kanten gelijkmatig belasten, bezig blijven met hoeje paard onder je beweegt
fijn te lezen !

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:06

Blij te horen dat het verhaal toch iets anders in elkaar zit dan ik aanvankelijk dacht Cool

Hoop echt dat jullie met de De Bodt-methode nog vele jaren plezier van je paardje zullen hebben.

Misschien zou ik er zelf ook eens heen moeten..........Ik ben bij de clinic van Antoine toch ook wel een beetje geschrokken van wat wij een paard allemaal aan kunnen doen door hem slecht te rijden.
Mijn merrie is vorig jaar van het ene op het andere moment onverklaarbaar en echt ongelooflijk kreupel geworden. Zo erg, dat ik in december overwoog haar in te laten slapen. Nu is ze - en dit is een klein wonder!!!! - voor 95% weer in orde, lijkt eerder wat stijf te zijn. Maar aangezien ik geen 'superruiter' ben durf ik het niet aan om er weer op te stappen. Alhoewel er nooit een oorzaak is gevonden ben ik veel te bang dat het door mijn gehork Knipoog opnieuw gebeurt.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 08:52

Ik zou vandaag weer les hebben van Antoine maar helaas gaat het lesweekend niet door. In Starnmeer dus.