Zachte gallen met weinig werk, hoe kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Zachte gallen met weinig werk, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 15:08

Kore heeft al een tijdje zachte gallen op haar achterbenen. Het begint nu ook heel lichtjes op haar voorbenen te komen Boos!
Ik vind dat best vreemd, want normaal gesproken krijgen paarden toch pas gallen als ze overbelast raken? Kore word maximaal een uur per dag gereden, ongeveer 5 keer per week. De bak is niet overdreven mul, en zo wel dan ga ik in de binnenbak rijden. Ook stap ik haar na het werk altijd buiten op het harde (asfalt) af aan de lange teugel.
Is er een andere reden (voeding, beslag??) die gallen veroorzaakt? Verhelp je het door met bandages te rijden?


daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:12

Ik heb bij mijn pony vorige week ook kleine gallen ontdekt aan de voorbenen. Ik heb aan mijn instructrice gevraagd waar het door kon komen. Volgens haar is het gewoon ouderdom en kun je er niks aan doen. Het zal waarschijnlijk steeds erger worden, maar het kan geen kwaad.
Hoe oud is Kore?

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:39

hallo, je paard kan ook dikkere gallen krijgen door zijn voeding. Bijv. als je kuilvoer voert, daar zitten veel eiwitten in. En krijgt je paard wel voldoende beweging, ik bedoel in de wei?
En hoe oud is je paard. oudere paarden krijgen op een keer wat dikkere gallen.
Ik denk niet dat je het kunt verhelpen door bandages om te doen, zodra je deze er weer afhaalt zetten de gallen weer op.
Wel heb ik eens gehoord dat als je groene zeep met zout mengt en dit dan op de benen smeert dat dan het vocht uit benen trekt, maar of dit waar is? Je kunt het altijd proberen!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:54

Je kan er vaak niet zoveel van zeggen. Sommige paarden hebben er meer aanleg voor. Zo ken ik paarden van 4 of 5 die al flinke gallen hebben, terwijl een 12/13 jarige mooie droge benen hebt. Het is niet zo mooi om te zien, maar kwaad kan het niet. Op het harde uitstappen is heel goed en ik lees dat je dat al doet Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 13:10

Ze krijgen met tijd en wijlen redelijk veel kuil, afwisselend met mooi droog hooi. Als voeding krijgen ze Subli Basisbrok, en ik voer eigenlijk niks bij. Af en toe een bekertje muesli, maar dat doe ik eigenlijk alleen in de winter als extraatje... verder komt ze halve dagen op de wei, dus beweging genoeg.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:36

Magic heeft ook al jaren gallen op haar benen. En dat kan echt niet door overbelasting zijn, zoveel doen we niet met haar.
Maar bij haar is het de ene dag erger dan de andere dag. Zo heb ik zaterdag foto's gemaakt en daar heeft ze weer hele erge gallen Bloos!
En vandaag had ze weer hele mooie benen.

Ik denk dat het zeker voer afhankelijk is en beweging zal ook zeker meetellen.
Bandages met rijden zal niet veel helpen, want de gallen zitten er al en gaan nooit meer weg (ze zijn dus alleen de ene keer erger dan de andere keer).

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:19

@ Koortje. Je schrijft dat je paard met halve dagen op de wei staan. Op dit moment is het zeer groeikrachtig weer voor het gras. Hier zitten dus erg veel eiwitten in. Zou me hier niet zoveel zorgen over maken. Liever dat mijn paard vers gras krijgt en dan maar iets gallen dan dat hij de hele dag op stal moet staan.

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:38

dat heb ik dus ook.......mijn paard staat nu ook weer halfe dagen in de wei en heeft ook op d;r achterbenen gallen Boos!
Ik rijd ook 4-5 x in de week ..........

ik weet ook niet hoe het komt ! ik denk dan toch door teveel eiwitten

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:40

ik heb wel gehoord, dat een soort klei erg goed kan zijn tegen de gallen

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:17

heb een 3 jarige hengst op stal die al wat gallen heeft. Ik denk dat het meer aan het gestel van een paard ligt (regeling gewrichtsvloeistof) dan aan het eten.
Het is wel bekend dat paarden die veel werken of in de hogere sport zijn vaak gallen hebben,terwijl ze daar eerder geen last van hadden. Lachen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:34

Bedenk ook dat de bodem van de bak een rol kan spelen (naast die hierboven al genoemd zijn). De intensiteit van de arbeid is niet alleen afhankelijk van de tijdsduur.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:52

Ivanka heeft ook gallen, had ze ook al toen ik haar kocht. Soms zijn ze minder erg, soms zijn ze wat erger. Maar ze heeft er nooit last van en mijn instructrice heeft ook een keer gezegd dat ik er niets aan kan doen om ze definitief weg te laten gaan.
Verder is mijn bak helemaal niet zwaar, alles behalve dat Knipoog En ik stap ook vaak buiten uit, dus op het harde komt ze ook vaak en ze loopt 24/7 buiten..
Zolang ze er geen last van heeft, ga ik me er geen zorgen over maken Lachen.

Kunnen gallen ook ontstaan als ze de benen ooit overbelast zijn geweest toen ze nog wat jonger waren?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:29

Mijn oude Junioren paard had een joekel van een gal op zijn rechterachterbeen. Toch kwamen we door 2 EK keuringen heen en hij heeft er nooit wat aan mankeert.

Maak je dus maar geen zorgen. Wat je eventueel wel kunt doen om het een beetje te laten slinken (weggaan zal het nooit meer) is na het werk even 10 minuten met een zachte waterstraal te koelen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:35

Heeft volgens mij vaak met hardheid/gezondheid van het paard te maken; ik heb er met Fab vrij weinig last van, is al 17 en heeft wel wat gallen, maar helemaal niet overdreven voor een paard van die leeftijd; haar dochter Loretta had al van jongs af aan veel minder droge benen en al veel eerder gallen.
De bak was hetzelfde, het voer hetzelfde enz enz......

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 18:03

Gewoon een kwestie van aanleg en gevoeligheid dus...
Ik maakte me ook niet echt zorgen, ze heeft er tot nu toe geen last van. Maarja, voorkomen is altijd beter als genezen natuurlijk he!


Deniies

Berichten: 604
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Zachte gallen met weinig werk, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:50

ook al is op deze topic 2 weken niet meer gereageerd ik vond hem via google en wil toch nog even iets der aan toevoegen.
als je je interesseert in gallen zou ik dit zeker even door lezen:
http://www.manegewellington.be/gallen.htm

En je moet niet allelei smeersels op gallen gaan smeren je kan beter een beetje afspuiten dan nog dan allerlei smeersels.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Zachte gallen met weinig werk, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:51

2 weken?? 2,5 jaar!!

Deniies

Berichten: 604
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Zachte gallen met weinig werk, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:55

hee dat is raar toen ik een reactie erop wou geven gaf bokt aan 2 weken.

Deniies

Berichten: 604
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Zachte gallen met weinig werk, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:56


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Zachte gallen met weinig werk, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:44

En bij deze een slotje.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 bezoekers