Welshcob meer last van vliegen dan andere rassen??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Welshcob meer last van vliegen dan andere rassen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 13:32

Hoi,
Kennissen van mij hebben 2 Welshcobs, afgelopen zomer hebben ze weinig kunnen rijden om dat ze ontzettende last van vliegen en horzels hadden en daar ook heel erg sterk op reageerden.
Voorheen toen ze nog geen Welshcobs hadden reden ze wel gewoon met hun paarden (KWPN)
Ze staan vlakbij de kust.
Hebben andere Welshcobs daar ook zo'n last van, veel vliegen en heftig reageren, of is het gewoon toeval?

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 15:38

niemand een welshcob hier??

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:38

Over het algemeen heb je net als bij mensen paarden met lekker en vies bloed. Het ene bloed vinden ze lekker en het ander niet.
Het kan ook liggen aan de omgeving, per plek kan dat ook verschillen.

Het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn dat de paarden zo hevig reageren op vliegen en horzels.
Zijn ze dan nooit ingespoten met anti-insect spay?

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 15:54

ja, ze spuiten ze wel in.
De ene hebben ze uit Engeland geimporteerd en de andere in Drenthe gekocht, daar liep een vrouw de hele tijd met vliegenspray om alle paarden heen te spuiten.
Achteraf gezien vonden ze dat al raar..
Dat deden ze dus bij alle paarden daar.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:54

Fairie schreef:
Over het algemeen heb je net als bij mensen paarden met lekker en vies bloed. Het ene bloed vinden ze lekker en het ander niet.
Het kan ook liggen aan de omgeving, per plek kan dat ook verschillen.

Het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn dat de paarden zo hevig reageren op vliegen en horzels.
Zijn ze dan nooit ingespoten met anti-insect spay?


Dat heeft toch niets met vies en lekker bloed te maken,maar toch met de warmte van het bloed (o.i.d.) dacht ik Verward
Tenminste bij mensen wel

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 15:54

Ze staan nu bij de kust dus opzich minder vliegen en insecten dan in de rest van het land...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:56

curly2day"]
[quote="Fairie schreef:
Over het algemeen heb je net als bij mensen paarden met lekker en vies bloed. Het ene bloed vinden ze lekker en het ander niet.
Het kan ook liggen aan de omgeving, per plek kan dat ook verschillen.
Het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn dat de paarden zo hevig reageren op vliegen en horzels.
Zijn ze dan nooit ingespoten met anti-insect spay?

Dat heeft toch niets met vies en lekker bloed te maken,maar toch met de warmte van het bloed (o.i.d.) dacht ik Verward
Tenminste bij mensen wel
[/quote]
Dat zou best kunnen, eerlijk gezegd heb ik daar echt totaal geen verstand van

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:59

Dit jaar waren er gewoon bizar veel vliegen en horzels dus kan goed dat ze er dit jaar meer last van hadden, daar verschilt bij mijn weten niet per ras, wel per vliegenspray. Ik zweer na deze zomer nog steeds bij Espree antivliegspray van www.puurnatuur.nl

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 16:16

vorig jaar hadden ze het ook al

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:36

Ik heb hier een aantal geimporteerde cobs en zelfgefokte cobs lopen maar ik kan nou niet zeggen dat ze meer last hebben van vliegen dan andere rassen.
Wat misschien wel kan, is dat cobs wat gevoeliger reageren. Niet allergisch maar qua karakter. Sommige cobs zijn nou eenmaal wat sneller geirriteerd dan andere rassen.
Ook kan misschien de kleur wat verschil maken. Mijn zwarte cobs lijken soms meer vliegen aan te trekken dan de vossen en bruinen Verward

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:48

Mijn Cob heeft in ieder geval niet meer last als de andere rassen op stal. Een goed vliegen/dazenmiddel doet trouwens wonderen...

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:18

Ik heb niet het idee dat mijn cob heftiger reageert dan andere paarden bij mij op stal. Soms heb ik het idee dat het juist minder is dan bij andere paarden. Dus ik betwijfel of dat aan het ras ligt.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:34

Mijn Welsh Cob zit altijd onder de vliegen, en alle andere steekbeesten. Terwijl mijn Haflinger minder last heeft. Maar die is ook lichter van kleur.
Mijn pony vind ze wel vervelend, maar reageert niet echt overdreven. Mijn verzorgpony (ook Cob) wil echt geen vliegen op zich, maar mijn eigen pony heeft het al opgegeven dat ze weg blijven.

Het ligt niet aan het ras volgens mij, hoewel er wel verschillen zijn naar welk paard/pony ze eerder gaan.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:00

Hoi,

Ik heb zelf een Cob (anderhalf) en rijd regelmatig op de Cob van de mensen waar mijn pony s staan. Die van mij reageert er niet zo op, schudt eens met zijn hoofd, maar niet extreem, maar Roy kan er niet goed tegen, die kun je beter gewoon lange teugel geven lijkt het, want die schudt echt veel meer. Geen idee of dat met het soort te maken heeft.

Groeten,
Judith

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:09

De kleur wil nog wel een s verschil uit maken. Donkere beesten trekken meer vliegen en dazen aan dan lichtere.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:17

Oh, dat zou dan wel kloppen, want Roy is bijna zwart en Voice is een vos. Dan zou mijn palomino dus nog minder last moeten hebben Haha!

Judith