[LO] vraagje over longeren met touwtjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

[LO] vraagje over longeren met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:01

ik ben benieuwd hoe dat gaat longeren met touwtjes, hoe je dat doet en hoe je dat toepast bij je paard en of je een longeersingel ervoor moet gebruiken....

wie weet dat????


Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:06

Beste Chiqa,

Je heb er wel een longeersingel voor nodig.

Ik deed de touwtjes door de bovenste ring.
Ik liet het touwtje aan de bovenkant los zitten.
Je kan hem daar ook vast laten om aan een kant meer stelling te vragen.

Daarna door de bitringen en zo aan het een na laatste ring van de longeersingel aan de zijkant.

Ik vond het heel simpel, goedkoop en werkt goed.

Afbeelding

Of zie foto, touwtje tussen voorbenen, bitringen onderste ring en terug naar boven en daar vastzetten.

Ik longeer nu tegenwoordig met een Pessoateugel om de achterhand van mijn paard beter te kunnen activeren.
Laatst bijgewerkt door Liekje1981 op 02-09-03 09:22, in het totaal 4 keer bewerkt

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:12


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:47

bedankt voor de tips Noueyev en Lille! ik ga er zeker mee aan de slag heb het longeren met touwtjes even nagetekent, ik heb idd eerder met een pessoa gelongeerd, maar dit is ook geen verkeerde manier, alleen wordt de achterhand nu niet ondersteunt, voor het perfecte ruggebruik, maar ik was even neiuwsgierig!

Dankjulliewel!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:37


22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:10

Waarom wil je per se met touwtjes longeren? Ik heb werkelijk mijn twijfels over deze manier van longeren al lijkt het voor velen een goede oplossing?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:03

waarom twijfels....voor velen werkt het prima. bij ons op stal hebben sommige paarden het af en toe gewoon nodig om bijgezet te worden aan de longe. zo krijgen ze soms aan de longe een intensievere training dan onder de man. ik vind het bij bepaalde dieren echt een oplossing. wij doen de touwtjes echter wel altijd aan de zijkant.

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:17

Mijn pony is 8 maanden kreupel geweest. Ik heb er toen een fysiotherapeut bijgehaald en die heeft me geleerd om met touwtjes te longeren. Binnen enkele weken was mijn pony weer goed. Dus dit is niet zo maar iets dat iemand verzonnen heeft het wordt ook door fysiotherapeuten gebruikt.

Come over to the dark side, we have cookies!


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:52

Aqua8horse schreef:
Waarom wil je per se met touwtjes longeren? Ik heb werkelijk mijn twijfels over deze manier van longeren al lijkt het voor velen een goede oplossing?


Een onderbouwing zou handig kunnen zijn?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:52

fsoudan schreef:
Kijk hier maar.... hier zie je hoe het wel, en hoe het niet hoort Knipoog
[UZ] [LO] met touwtjes kin naar borst?????

Succes OK dan!


zo hoort het dus WEL, mits je paard ver genoeg is getraind!

mijn paard MOET ik zo longeren van de fysiotherapeut en van de dierenarts, en oiok mn instructeur raadde het me aan, en heeft me zelf geholpen met het longeren!

alle3 deze personen rijden op mee in de wedstrijdsport, 2 van de 3 op Z niveau, zowel dressuur, springen als SGW dus ik denk dat zij wel weten wat wel/niet goed is.
ook hebben ze alle3 een opleiding gehad mbt tot paarden

kijk maar naar mijn foto's in dat topic, dan zie je hoe ik longeer(of kijk in mn profiel)

sinds ik zo longeer rij ik weer winstpunten in de M2 en ben ik ook MET PAARD te vinden op de hippiade Haha! en dat is niet omdat mn paard niet goed getraind wordt.....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:07

Renske20"]
[quote="fsoudan schreef:
Kijk hier maar.... hier zie je hoe het wel, en hoe het niet hoort Knipoog
[UZ] [LO] met touwtjes kin naar borst?????

Succes OK dan!


zo hoort het dus WEL, mits je paard ver genoeg is getraind!

mijn paard MOET ik zo longeren van de fysiotherapeut en van de dierenarts, en oiok mn instructeur raadde het me aan, en heeft me zelf geholpen met het longeren!

alle3 deze personen rijden op mee in de wedstrijdsport, 2 van de 3 op Z niveau, zowel dressuur, springen als SGW dus ik denk dat zij wel weten wat wel/niet goed is.
ook hebben ze alle3 een opleiding gehad mbt tot paarden

kijk maar naar mijn foto's in dat topic, dan zie je hoe ik longeer(of kijk in mn profiel)

sinds ik zo longeer rij ik weer winstpunten in de M2 en ben ik ook MET PAARD te vinden op de hippiade Haha! en dat is niet omdat mn paard niet goed getraind wordt.....
[/quote]

Voor je in de aanval gaat, ik zeg dit omdat hier een hele discussie staat waarom mensen het WEL doen (met goede onderbouwing) en waarom mensen het NIET doen met een rede. Het heeft geen zin om de discussie hier verder te gaan voeren, ieder zo zijn manier over longeren met touwtjes.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 05:49

Kyra"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Waarom wil je per se met touwtjes longeren? Ik heb werkelijk mijn twijfels over deze manier van longeren al lijkt het voor velen een goede oplossing?


Een onderbouwing zou handig kunnen zijn?
[/quote]

Omdat je paarden op deze manier uit hun natuurlijke balans haalt zodat de bewegingen niet meer vanuit het paard zelf ontstaan. Bovendien is het normaal zo dat een paard zich rondmaakt op de impuls die ontstaat. Bij het longeren met touwtjes of andere hulpteugels zet je het paard in een houding zonder dat er impuls is.(helaas zie ik ook maar al te vaak dat de paarden nog niet een warming up hebben gehad. Dit is mijn (beknopte) onderbouwing waar je om gevraagd heb. Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben geworden.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 05:53

aqua8horse, ik snap niet waarom je twijfels over deze manier van longeren moet hebben, het is volgens mij beter dan met bijzetteugels en ik heb er met onze paarden goede resultaten mee.
Waarom heb je eigenlijk twijfels?

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 06:25

Zie het antwoord hier boven. De touwtjes werken te dwangmatig.....anders zou het paard zijn hoofd immers bij het begin niet in deze houding houden. Bovendien is dat ook alleen maar effectief als er impuls aanwezig is. Je zou kunnen zeggen dat je door deze manier eesrt werkt aan beweging en daarna aan balans. Terwijl het veel effectiever is en nattuurlijker om eerst te werken aan de balans en dan aan de beweging. Het is als je dat verder gaat uitspitten ook logisch.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Roelof

Berichten: 36
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:50

Vanzelfsprekend moet er gewerkt worden aan balans en wat dacht je van tactmatigheid in de gangen. Het klinkt zeer interessant van aqua8horse vertelt over eerst aan de balans te werken en pas daarna aan de beweging. Je moet je echter eerst beseffen dat een paard van nature zijn gewicht op de voorhand draagt. In de sport willen we dit nu eenmaal dit verplaatsen naar de achterhand. Met andere woorden een paard kan van nature prachtig in balans lopen, maar zodra hij wordt getraind om zijn achterhand te gaan gebruiken zal hij opnieuw zijn balans moeten vinden. Nagenoeg ieder paard die leert aan de teugel te lopen, zal in eerst instantie wat gaan slingeren en heeft dus tijd nodig om zijn balans terug te vinden. Het bijgezette longeren en met dus een onbelaste rug is hier een prima hulpmiddel voor. Als longeur moet je wel goed opletten dat je paard goed in zijn eigen spoor blijft lopen, zodat hij ook zijn achterhand goed onder de massa kan brengen.

Ik heb zelf de basis en de gevorderde longeeropleiding van Lammert Haanstra gevolgd en boek hier uitstekende resultaten mee.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:50

Roelof schreef:
Vanzelfsprekend moet er gewerkt worden aan balans en wat dacht je van tactmatigheid in de gangen. Het klinkt zeer interessant van aqua8horse vertelt over eerst aan de balans te werken en pas daarna aan de beweging. Je moet je echter eerst beseffen dat een paard van nature zijn gewicht op de voorhand draagt. In de sport willen we dit nu eenmaal dit verplaatsen naar de achterhand. Met andere woorden een paard kan van nature prachtig in balans lopen, maar zodra hij wordt getraind om zijn achterhand te gaan gebruiken zal hij opnieuw zijn balans moeten vinden. Nagenoeg ieder paard die leert aan de teugel te lopen, zal in eerst instantie wat gaan slingeren en heeft dus tijd nodig om zijn balans terug te vinden. Het bijgezette longeren en met dus een onbelaste rug is hier een prima hulpmiddel voor. Als longeur moet je wel goed opletten dat je paard goed in zijn eigen spoor blijft lopen, zodat hij ook zijn achterhand goed onder de massa kan brengen.

Ik heb zelf de basis en de gevorderde longeeropleiding van Lammert Haanstra gevolgd en boek hier uitstekende resultaten mee.


Ik ben dit niet met je eens. Natuurlijk gymnastiseren wij paarden zodat ze hun gewicht op de achterhand kunnen brenegn om zo de kracht te ontwikkelen die ze nodig hebben om te presteren. Het balans zoeken blijft dus gelijk, ik denk dat dat zonder hulpteugels beter is omdat je dan echt te maken hebt met een natuurlijke balans. Door een paard vast te zetten stimuleer eerder het lopen op de voorhand. Je vraagt dus eerst beweging en dan balans. Met andere woorden de achterhand moet de voorhand volgen, terwijl het vanuit mijn visie juist andersom moet zijn om het uiterste uit je paard te kunnen halen. Je moet eerst kracht ontwikkelen om te kunnen presteren. Denk aan een speedboot. Die moet je ook niet eesrt met zijn neus lager brengen omdat dan de kracht van de motor niet optimaal is of soms wegvalt. Dat geldt ook bij de paarden. Hoe vaster en meer je ze achter de LL vastzet, hoe meer je de kracht van achteren weghaald. Het is eigenlijk ook wel logisch want doordat je het paard vastzet heb je een heel andere achterhand. Vooral als je ze achter de LL vastzet of rijdt dan moet het achterbeen meer onder treden. Dat lijkt voor veel mensen goed maar hij moet dat om in balans te zijn. Door dat achterbeen ver onder te brengen verliest hij zijn kracht. In het spoor lopen is erg belangrijk omdat de basis is werken met een recht paard. Ook hier heb ik mijn twijfels tov het vastzetten met touwtjes of een andere hulpteugel. Als het paard het zo ontspannen vindt in die houding waarom heb je dan hulpteugels nodig? Je creert dus spanning wat gepaard kan gaan met kramp of pijn. Zo'n paard zal zich proberen te onttrekken aan deze onnatuurlijke in dwangmatigdruk. Scheef lopen of worden is dus een reeel gevaar. Bovendien vind ik dat je hulpmiddelen zou moeten gebruiken zoals ze in wezen bedoeld zijn. Eerst een paard een warming-up geven, daarna 10 minuten hulpteugels gebruiken en daarna er weer af.
Ik ben dus ook helemaal geen voorstander van LH. Hij beweert dingen die helemaal niet waar zijn. Dat vind ik niet erg sterk en dat vind ik twijfelachtig. Of de resultaten werkelijk zo goed zijn betwijfel ik dus ook, ik denk dat het nog beter zou kunnen. Maar wie ben ik...

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:19

Roelof schreef:
Vanzelfsprekend moet er gewerkt worden aan balans en wat dacht je van tactmatigheid in de gangen. Het klinkt zeer interessant van aqua8horse vertelt over eerst aan de balans te werken en pas daarna aan de beweging. Je moet je echter eerst beseffen dat een paard van nature zijn gewicht op de voorhand draagt. In de sport willen we dit nu eenmaal dit verplaatsen naar de achterhand. Met andere woorden een paard kan van nature prachtig in balans lopen, maar zodra hij wordt getraind om zijn achterhand te gaan gebruiken zal hij opnieuw zijn balans moeten vinden.


Ik heb een keer de vraag gesteld waarom je een paard nou aan de teugel rijdt. De meeste mensen die dressuurmatig rijden die zeggen dan dat het paard niet gewend is aan ons gewicht en dat het daarom meer moet gaan dragen met de achterhand. Nou doet een paard dit van nature uit zichzelf al, een paard zal zonder belasting echt niet uit zichzelf z'n voorbenen te veel gaan belasten. Een paard heeft dus van nature helemaal niet z'n gewicht op de voorhand. Hij heeft het juist op de achterhand en is dan dus in balans en dat willen we in de sport dus ook zo omdat hij dan alle bewegingen met ons erop kan uitvoeren en dan dus in balans blijft.
Ik vind dit echt zo ontzettend tegenspreken met de meningen die dan weer over het longeren worden gegeven. Het paard heeft tijdens het longeren geen extra gewicht en zou dus gewoon uit zichzelf in balans moeten lopen.
Eigenlijk dus twee redeneringen die niet echt met elkaar overeen komen....Wat vinden de fanatieke bijzetteugel/touwtjes mensen hiervan??

Roelof

Berichten: 36
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:33

Zo zijn er dus duidelijk voor- en tegenstanders van het gebruik van hulpteugels. In onze africhting gebruiken we ze wel. Uiteraard met beleid, zoals lang en laag bijgezet in he begin, tot hoger bijgeplaatst in de gewenste dressuurhouding. Dit heeft niks te maken met gedwongenheid, omdat we pas gaan vragen als de paarden goed nageeflijk zijn.

Het is zeker niet zo dat paarden zonder belasting van de ruiter uit zich zelf in balans gaan lopen. Hier moet je dus als longeur in je training veel aandacht aan besteden, alsmede dat je paard goed in het spoor blijft lopen.
Het blijft nu één keer de eis in de hogere dressuur en bij de bijzondere verrichtingen dat paarden de achterhand goed onder massa gaan brengen, om zo het gewicht beter te kunnen dragen. Dat een paard van nature ook in balans loopt is een volstrekt andere balans, dan die in de dressuur wordt gevraagd. Een niet dressuurafgericht paard heeft in zijn voorwaartse gangen de stuwing vanuit zijn benen naar achteren. Prachtig in de rensport, maar niet in de dressuur.
Voor alle twijfelaars, de hele Nederlandse top traint hun paarden regelmatig bijgezet aan de lounge.
Nogmaals we scoren in de dressuur bijzonder goed, waarbij we altijd hoge waardering krijgen voor de tactmatigheid, de swung en de rechtgerichtheid van onze paarden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 06:26

Roelof schreef:
Zo zijn er dus duidelijk voor- en tegenstanders van het gebruik van hulpteugels. In onze africhting gebruiken we ze wel. Uiteraard met beleid, zoals lang en laag bijgezet in he begin, tot hoger bijgeplaatst in de gewenste dressuurhouding. Dit heeft niks te maken met gedwongenheid, omdat we pas gaan vragen als de paarden goed nageeflijk zijn.

Het is zeker niet zo dat paarden zonder belasting van de ruiter uit zich zelf in balans gaan lopen. Hier moet je dus als longeur in je training veel aandacht aan besteden, alsmede dat je paard goed in het spoor blijft lopen.
Het blijft nu één keer de eis in de hogere dressuur en bij de bijzondere verrichtingen dat paarden de achterhand goed onder massa gaan brengen, om zo het gewicht beter te kunnen dragen. Dat een paard van nature ook in balans loopt is een volstrekt andere balans, dan die in de dressuur wordt gevraagd. Een niet dressuurafgericht paard heeft in zijn voorwaartse gangen de stuwing vanuit zijn benen naar achteren. Prachtig in de rensport, maar niet in de dressuur.
Voor alle twijfelaars, de hele Nederlandse top traint hun paarden regelmatig bijgezet aan de lounge.
Nogmaals we scoren in de dressuur bijzonder goed, waarbij we altijd hoge waardering krijgen voor de tactmatigheid, de swung en de rechtgerichtheid van onze paarden.


"Dit heeft niks te maken met gedwongenheid, omdat we pas gaan vragen als de paarden goed nageeflijk zijn" Roelof dit begrijp ik niet. Als het waar is wat jij zegt waarom gebruik je dan nog hulpteugels? Wat dragen die nog bij aan een paard dat al nageeflijk is?

Dat veel van de top de paarden aan de bijzet teugels of touwtjes traint is geen garantie dat dat goed is!!!! Wie heeft dat dan aangetoond? Ook de resultaten kunnen hiervoor niet doorslaggevend zijn. De criteria of je een paard werkelijk goed traint of getraind hebt, moeten logisch zijn en zeker wetenschappelijk aangetoond worden. Voorals nog is er zo'n wetenschappelijk onderzoek en dat laat er geen gras over groeien. Bovendien mis ik bij veel paarden waar ik de heer Haanstra mee heb zien trainen de swung en tact die nodig is om met het paard te kunnen werken.
En als je touwtjes gebruikt is er wel degelijk een vorm van gedwongenheid.
Ik denk ook niet dat jullie resultaten niet goed zijn, ik ben er alleen van overtuigd dat die nog veel beter zouden kunnen zijn...met minder leed voor de paarden, dus minder blessures en minder stress voor zowel paard als ruiter of menner. Je haalt iedere keer de top erbij, waarom hebben zij met regelmaat veel beenblessures en/ of rugblessures? Bovendien hebben de klinieken het heel erg druk met dit soort problemen....als de huidige manier van trainen nou zo geweldig zou zijn, dan zou het op de klinieken toch ook minder druk moeten hebben met deze problemen?

Maar uiteindelijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor wat hij of zij doet en hebben we (gelukkig) het recht om zelf te kunnen beslissen hoe we iets gaan doen. Wel is het denk ik de moeite waard om hier eens goed over na te denken en met elkaar van gedachten te wisselen, kwaad kan dat in ieder geval niet!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 07:05

Ik heb even een vraag tussen de discussie door. Als ik het paardje waar ik tegenwoordig op rijd ga rijden, dan longeer ik hem altijd een minuutje of 10. Dit om hem een warming up te geven, maar ook om te controleren hoe fris hij is. Is hij heel fris, dan longeer ik hem iets langer. Dit omdat het paard 14 centimeter groter dan ik ben, en ik het risico niet wil lopen dat hij in een gekke bui mij de bak uit mieterd....

Maar goed, vaak is hij na het longeren nog steeds erg stijfjes, dit komt omdat hij vaak gaat sterren kijken en daarbij zijn rug dus ook wegdrukt. Nu heb ik van iemand de tip gekregen om hem er wat touwtjes aan te hangen tijdens dat longeren, bijvoorbeeld de laatste 5 minuten ervan...

MAAR ik heb geen longeer singel.. kun je touwtjes ook aan het zadel vastmaken?

trouwens, ben maar niet bang dat ik ga aanklungelen of zo hoor! Ik ga me er eerst goed in verdiepen en de als ik het echt ga doen.. dan zorg ik dat de eigenaar erbij is... die weet daar wat meer van...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 07:48

Ja, dat kan. Vastknopen om de singel heen werkt prima.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:49

Aqua8,
je komt niet aan de top als je training niet tot in de details klopt.

Roelof

Berichten: 36
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:50

Voor alle tegenstanders van het gebruik van hulpteugels de volgende vraag:
Hoe houden jullie je paarden dan aan één gesloten in de hogere verzameling. Gebruik je hierbij je teugels, of houden jullie die lang en verzamelen jullie paarden zich vanzelf.
Als je bijgezet longeren nou eens vergelijkt met dezelfde hulpen als die van de ruiter, dan zijn de verschillen minimaal. Dat er vaak op een foute manier bijgezet wordt, waardoor allerhande problemen met het paard kunnen ontstaan is waar. Maar er zijn ook mensen die zich goed in de anatomie van paarden hebben verdiept en die wel terdege zeer verantwoord hun paarden longeren. Ditzelfde gebeurd met ruiters die hun paarden slecht trainen en de verkeerde hulpen geven. Ook daar kan schade aan het paard ontstaan.
Pleit voor startende ruiters: leer eerst zo veel mogelijk over de anatomie van een paard voor je gaat gymnastiseren/longeren.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:54

Sjuimpje schreef:
Aqua8,
je komt niet aan de top als je training niet tot in de details klopt.


Precies, maar wie zegt dat mijn training niet in detail klopt? Toevallig sluit deze manier perfect aan op dat onderzoek. Terwijl dat met het rijden achter de LL niet het geval is?
Dus wat is perfect?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:58

Roelof schreef:
Voor alle tegenstanders van het gebruik van hulpteugels de volgende vraag:
Hoe houden jullie je paarden dan aan één gesloten in de hogere verzameling. Gebruik je hierbij je teugels, of houden jullie die lang en verzamelen jullie paarden zich vanzelf.
Als je bijgezet longeren nou eens vergelijkt met dezelfde hulpen als die van de ruiter, dan zijn de verschillen minimaal. Dat er vaak op een foute manier bijgezet wordt, waardoor allerhande problemen met het paard kunnen ontstaan is waar. Maar er zijn ook mensen die zich goed in de anatomie van paarden hebben verdiept en die wel terdege zeer verantwoord hun paarden longeren. Ditzelfde gebeurd met ruiters die hun paarden slecht trainen en de verkeerde hulpen geven. Ook daar kan schade aan het paard ontstaan.
Pleit voor startende ruiters: leer eerst zo veel mogelijk over de anatomie van een paard voor je gaat gymnastiseren/longeren.


at kan je niet vergelijken Roelof. Teugels werken in met een druk van max 200gr en op het moment dat het paard al in balans is. Jouw vergelijking klopt dus niet. Longeren is een kunst, maar niet met hulpteugels!!! En of bepaalde mensen werkelijk zoveel begrijpen van de anatomie...?????

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers