Pensionprijs pony lager dan die voor een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Pensionprijs pony lager dan die voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 08:19

Op veel stallen zie je dat de pensionprijzen voor pony's lager liggen dan de prijzen voor paarden.
Mijn pensioneigenaar is van mening dat de stalling voor een pony net zo veel kost als die voor een paard.
Wat vinden jullie? Moet de prijs voor een pony lager zijn en zo ja, waarom vind je dat en wat zou het verschil moeten zijn, er van uitgaande dat de stalling voor een paard 190 euro per maand kost.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:23

Ik vind zowiezo dat pensionkosten meer gespecificeerd opgesteld zouden moeten worden,
waarom moeten mensen met een schoon paard wat op 3 kilo brok staat even veel betalen als een smerig varken wat 6 kilo krijgt?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:23

Als de boxen even groot zijn vind ik dat er geen verschil qua prijs in moet zitten. Maar dan zet je niet gauw bv een shetlander op een manege.
Veel maneges hebben idd dat verschil. Dat er verschil tussen een binnen- en een buitenbox zit vind ik logisch.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:33

Ik sluit me deze keer volledig aan bij Sjuimpje. Ieder paard is anders. Het ene eet nauwelijks iets en verbruikt nauwelijks stro en daar moet je dan netzoveel voor betalen als voor een paard dat je arm eet.
Verder zie ik het verschil tussen paarden en ponys wel zitten (bij ons op de manege is dat ook altijd geweest). Een pony eet minder, kijk je naar de dezelfde stal, dan zal ie minder zooi maken enz enz. Maar als je dan voor een shetlander en voor een grote e-pony hetzelfde moet betalen is het ook weer een beetje dubbel.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:36

jka dat vraag ik me ook wel eens af.. maar bij de meeste maneges is het wel zo dat er prijsverschil inzit..
ken zelf een stal waar ze het verschil per type pony hebben.. das helemaal mooi vind ik!

Dag lieve mama...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:36

Tis idd zo dat ook vaak de maat box verschilt. En als het incl is eet een paard ook vaak meer dan een pony. Ideaal zou zijn een kale boxhuur en dan kun je het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt. Had ik bij mn eerste stal en dat was echt ronduit ideaal.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:10

Bij ons op stal zijn er idd twee maten boxen. En aangezien in de kleinere boxen meest pony's staan (of iig dieren onder de 1.60), lijkt het net of er op onze stal verschil wordt gemaakt tussen stalgeld voor pony's en voor paarden. Terwijl het puur om de boxgrootte gaat. In een grotere box gaat nu eenmaal meer strooisel en een paard eet globaal genomen meer dan een pony, dus vandaar een hogere prijs.

Wat het voer betreft: ik kan me voorstellen dat sommige mensen het niet eerlijk vinden dat iemand wiens paard 6 kilo brok per dag krijgt net zo veel betaalt als iemand wiens paard 2 kilo brok krijgt. Maar zoiets ondervang je IMO alleen door prijzen exclusief voer te rekenen. En dan krijg je weer dat ieder z'n eigen voer gaat kopen, en dat is vaak ook niet handig met de voederrondes. Bij ons krijgen de paarden allemaal hetzelfde soort brok uit de silo (bulkvoer dus), behalve de paarden die er echt niet tegen kunnen. Extra voer (muesli e.d.) moet je zelf in een bakje voor de stal zetten. Op die manier blijft het overzichtelijk voor degene die voert. Ik kan me voorstellen dat veel stalhouders niet zitten te wachten op een gespecificeerde administratie. Want dan krijg je vervolgens ook kwesties als 'ik maak nooit gebruik van de wasplaats dus hoef ik ook minder te betalen dan een ander'. Waar leg je dan de grens?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:16

ik heb op meerdere stallen gestaan. Het beste systeem vond ik nog een kale huur van 250 GULDEN. Dat was dus alleen de box en de wei. En stalvulling, ruwvoer en krachtvoer moet je zelf kopen. dat kon daar op stal en kwam het bij je rekening er bij op en je kon het zelf ergens anders halen. Je kan hte zo gek maken als je zelf wil.
En ik heb 1 stal gezien waarvan de pony's ook nog eens onderverdeeld zijn in verschillende huurtarieven. Hoe kleiner de pony hoe goedkoper de stal. En als je zomers je paard min. 8 uur pd op de wei hebt staan krijg je ook korting.

Nu betaal ik een vast bedrag. Het scheelt dat er alleen maar paarden staan en twee smerige veelvretende pony's Haha!.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:27

Hey,

bij ons is het ook zo dat pony en paard verschillen (210 en 230 euro pm. volpension). Het rare is dat ik voor Chubby als pony betaal, maar zodra de manegehouder erachter komt dat ze inmiddels al 1.57 meet, dan moet ik als paard gaan betalen.... Alsof ze dan meer gaat eten Verward

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:29

Nou, hier redeneren veel stalhouders ook zo. logisch ook, want zijn de stallen van ponies nu zoveel kleiner dan die van paarden? meestal staan ze in evengrote stallen. En daar moet ook stro in, net zoveel. En ook de weilanden zijn niet perse kleiner, en de werkzaamheden aan een pony zijn net zo intensief als die aan een paard. het enige wat iets minder is, dat is het voeren. Dus het scheelt inderdaad niet zoveel. Een stalhouder maakt verlies aan ponies als hij het zoveel goedkoper doet.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:30

sjakie schreef:
ik heb op meerdere stallen gestaan. Het beste systeem vond ik nog een kale huur van 250 GULDEN. Dat was dus alleen de box en de wei. En stalvulling, ruwvoer en krachtvoer moet je zelf kopen. .

Sjeetje, dat is ongelofelijk. Wat een afleggerij! hier betaal je 185 euro NIETS kaal! buitenbak, binnenbak, uitmesten, en voer! Die mensen worden gewoon slapend rijk als ik dat zo hoor! zo kan ik best een stal beginnen, dan krijg ik de hypotheek er wel uit............

De hond is de betere mens

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:32

euh desiree als je het goed narekend kom je uiteindelijk uit op +/- 180 190 euro

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:34

niet goed gelezen, sorry, dacht 250 euro. viel effe van mijn stoel.

De hond is de betere mens

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:39

Desiree schreef:
niet goed gelezen, sorry, dacht 250 euro. viel effe van mijn stoel.

je dacht zeker dat ik rijk was Tong uitsteken

en ik had nog wel in hoofdletters gulden neergezet Scheve mond, maar het bedrijf is wel failliet gegaan (maar dat lag niet an dat systeem Haha! )

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:47

De pony's betalen bij ons 25 euro minder als de paarden omdat ze in kleinere bozen staan en net iets minder eten hebben. Toen er nog een shetlander bij ons op stal stond stond die ook in een ponybox maar daar betaalden ze 75 euro minder voor als de pony's. Vond ik niet meer dan terecht. Hij kreeg amper bix omdat kuil voor hem genoeg was. Stond alleen op stro omdat ie geen zaagsel nodig had en hij mestte heel weinig.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:51

Op de manege waar mijn verzorgpaard staat betaal je voor de stalling van een pony ook minder dan voor de stalling van een paard. Reden daar is: een pony kost minder in onderhoud (voer, e.d.) dan een paard.
Zelf ben ik ook wel een voorstander om per paard/pony apart te berekenen. Immers het ene paard maakt zijn stal veel viezer dan de andere, de ene heeft meer voer nodig dan de andere, etc.
Maar ik kan me ook voorstellen dat dit bij grote pensionstallen eigenlijk te omslachtig werken is.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:56

Bij ons is de prijs als volgt opgebouwd:
boxhuur (afh. van grootte box/buiten-binnenbox) en dan wat je paard eet/verbruikt. Dit wordt dan omgerekend naar de maandprijs. Dus: stro of zaagsel, hooi of kuil en alles verdeeld in porties, kg biks enz.
Met 3kg biks en 2 (grote plakken) stro ben je een stuk goedkoper uit dan met 4 kg, 3 stro of bijv. zaagsel. Op de stal staat wat je paard eet en dit geeft de voerder tijdens de voerbuurt. Heb je een schoon paard wat in verhouding minder eet, dan ben je dus best een stuk goedkoper uit. Vind dit een fijne manier..

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:07

bij ons is er een pony prijs en een paardenprijs verschil in box maakt niet uit ik heb een paard wat een handje bix krijgt en half kuil dus net een pony maar wel paard betalen natuurlijk

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:25

Bij ons is er geen verschil tussen stalling voor een PONY of PAARD.

Want:
* ze krijgen dezelfde boxen
* moet dezelfde hoeveel stro in
* kost net zoveel tijd om uit te mesten

Verschil zit hem dus echter alleen in het voer.
* Biks
* Hooi

Dus misschien zou je daar iets van af kunnen snoepen.

maar bij ons is er geen verschil.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:44

Buitenzorg schreef:
Als de boxen even groot zijn vind ik dat er geen verschil qua prijs in moet zitten. Maar dan zet je niet gauw bv een shetlander op een manege.
Veel maneges hebben idd dat verschil. Dat er verschil tussen een binnen- en een buitenbox zit vind ik logisch.

Bij ons is er inderdaad dat verschil, wij hebben dan alleen binnenboxen.
We hebben kleine stallen, voor shetjes. Grotere voor kleine ponytjes van alle afmetingen. Iets grotere voor grotere pony's. Een gewone paarden stal voor paarden. Een middel maat en ook nog extra grote stallen voor erg grote paarden of merries met veulens.
Ik vind dat er dan zeker verschil moet zijn tussen de kosten. Je betaald gewoon voor de afmetingen van je stal. En natuurlijk ook voor het gewicht van het voer.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:01

Honey staat in een normale paardenbox (3x3) maar ik betaal voor haar wel minder dan voor jamaica

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:08

Bij ons wordt er onderscheid gemaakt tussen de kleinere boxen (waar vanzelfsprekend de pony's in staan) en de grotere boxen.
Dan kan je nog kiezen voor vol pension (incl. voer/stro/uitmesten/hooi) of halfpension (enkel kale box).

Dat is dus heel goed geregeld vind ik.

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:27

owow bedrijfs economisch zijn ponys iig goedkoper, ivm vergunningen ed van aantallen dieren (GVE groot vee eenheden) die op een stuk land mogen. Pony's zijn ook gemakkelijker bij de verzorging denk aan hoeveelheid eten etc.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:11

Op mijn huidige stal is inderdaad onderscheidt tussen paarden en pony's, maar de boxen zijn toegewezen in volgorde van binnenkomst en wat er vrij was... Komt er een box vrij en wil je die raag, dan moet je overleggen. Zo komt het dat een paard van 1,70 in dezelfde box staat als een pony van 1,30 en een pony van 1,50 in een halve box omdat er eigenlijk geen plek meer was, en men toch persé de pony daar op stal wilde hebben... Al het verbriksmateriaal is inclusief (standaard brok, stro, zaagsel of houtspaanders voor allergiepaarden) maar je kan kiezen of je zelf uitmest of het laat doen. Dat scheelt wel.
Je hebt dan ook niet dat mensen van elkaar gaan stro-jatten of zo, wat je sneller hebt als je betaald per pak of plak!

Op een andere stal betaalde je per box altijd dezelfde prijs. 1 soort boxen, 1 dezelfde behandeling, 1 prijs... Toen wilde ik dat ik een paard had, meer waarde voor mijn geld Knipoog Nu heb ik een lekkere ruime box voor mijn pony...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:20

Bij ons zijn alle stallen even groot en de prijs dus hetzelfde
alle paarden worden gemest en buiten gezet, dus de arbeid is even groot.

iemand met een groot intensief gereden paard die 6 kilo brok nodig heeft, heeft dan maar geluk tegenover iemand met een klein recreatie paard die minder in de brok staat.

Als je alles op de gram af moet gaan betalen word je ook gek.

En wat betreft de kale huur
Als er op de gang dan voor elke stal hooi ligt, voor debetreffende paard, is ook maar een rommeltje.
Brok op verschillende tijden word gegeven zodat alle paarden dan onrustig zijn
Gemiep van mensen, ik weet zeker dat er stro van mij gejat is want ik had veel meer.

Nee dank je
Ik betaal voor mijn kleine wpn-er dan liever in vergelijking wat meer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Incroyable, Vagabondo en 26 bezoekers