Waarom met slof bos in???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Waarom met slof bos in???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 22:54

Aangezien Lobke half in het bos Haha! staat zie ik veel ruiters voorbij komen die ritjes gaan maken. Nou heb ik bijna nog nooit iemand gezien zonder slof. Waarom doen zoveel mensen dat? Veiligheid ofzo???


meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:09

Ligt natuurlijk aan je paard, ik zelf doe het uit gemakzucht.

Geef mij maar een joint zei de goudvis, dan wordt ik haai!!

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:13

Angst!! Gewoonweg bang dat ie ervandoor schiet. Zelf ben ik ook geen held maar prefereer een Martingaal zodat ie zijn dikke nek niet helemaal kan strekken

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:51

Volgens mij is het idd dat ze bang zijn dat hun paard er vandoor gaat.
Ik vind het nogal gevaarlijk een slof als je aan het buitenrijden bent.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:28

Estragon schreef:
Volgens mij is het idd dat ze bang zijn dat hun paard er vandoor gaat.
Ik vind het nogal gevaarlijk een slof als je aan het buitenrijden bent.


Ligt eraan hoe je hem omdoet: Ik doe hem zelf achter het borsttuig door, zodat mijn paard er zich niet in kan vangen.

Toos paardloos

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:42

Mowtje schreef:
Angst!! Gewoonweg bang dat ie ervandoor schiet. Zelf ben ik ook geen held maar prefereer een Martingaal zodat ie zijn dikke nek niet helemaal kan strekken


Wil je eens met Codex naar buiten?

Bij mij heeft het niks met angst te maken, puur met veiligheid. Veiligheid voor mij, mijn paard en voor de mede-bos-gebruikers.
Ik laat de slof gewoon lang hangen en als pak hem in geval van nood pas op.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:17

De slof wordt idd vaak gebruikt als noodrem, dat heeft niks met angst te maken, maar met veiligheid.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:58

ik heb eigenlijk geen idee hoe t rijden met een slof werkt.
Kan iemand mij de werking ervan uitleggen?
Hoe pak je hem bijvoorbeeld op? ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ie gewoon vast zit enzo?
En wat is precies de reden dat je paard en met slof niet vandoor kan gaan?

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:01

Het lijkt me ook voor je eigen veiligheid. Ik denk dat als ik de 1e keer met Cartuja naar buiten ga er ook een slof aanhang. We moeten nl een stukje over de weg puur voor mijn eigen veiligheid.

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 11:21

imker"]
[quote="Estragon schreef:
Volgens mij is het idd dat ze bang zijn dat hun paard er vandoor gaat.
Ik vind het nogal gevaarlijk een slof als je aan het buitenrijden bent.


Ligt eraan hoe je hem omdoet: Ik doe hem zelf achter het borsttuig door, zodat mijn paard er zich niet in kan vangen.
[/quote]

Hoe bedoel je dit??? Verward

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:27

Zelf zou ik niet snel kiezen voor een slof bij een buitenrit. Bij een heftig paard zou ik wellicht eerder een thiedemann erop zetten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:35

Apple schreef:
Zelf zou ik niet snel kiezen voor een slof bij een buitenrit. Bij een heftig paard zou ik wellicht eerder een thiedemann erop zetten.


Maar met een thiedemann heb je geen noodrem, die werkt altijd in. Ik ben niet zo'n fan van de thiedeman iig. De slof kun je gewoon links laten en erbij pakken als je hem nodig hebt.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:13

Ik rijd zelf met een martingaal (borsttuig).

Maar mijn paard gooit anders zijn hoofd in de lucht pakt het bit vast
en hij is foetsie.

En als ik hem met een lange teugel buiten rijd is er eigenlijk niets aan de hand.

Maar ik denk toch dat mensen dit doen uit veiligheid.
Ik had vroeger ook zo'n STRESS kip en ik vind het zeker een fijn gevoel,
wanneer hij er vandoor schiet ik hem kan remmen op de slofteugel.

Ik zeg dus VEILIGHEID voor de MEDE-WEGGEBRUIKERS

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:13

als ik met mijn paard het bos in ga heb ik bijna altijd een slof om omdat ze voor het kleinste gekraak weg vliegt en als je er een slof bij heb hangen heb je iets meer te vertellen het is bij mij geen angst apsoluut niet maar gewoon veiligheid als ik hem niet nodig heb hangt dat ding er ook los bij hoor

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:53

Tessebes"]
[quote="Apple schreef:
Zelf zou ik niet snel kiezen voor een slof bij een buitenrit. Bij een heftig paard zou ik wellicht eerder een thiedemann erop zetten.


Maar met een thiedemann heb je geen noodrem, die werkt altijd in. Ik ben niet zo'n fan van de thiedeman iig. De slof kun je gewoon links laten en erbij pakken als je hem nodig hebt.
[/quote]

Komt wellicht doordat ik meestal (altijd) op strand rij. Op strand heb je minder snel een noodrem nodig, want je hebt altijd wel een uitwijk mogelijkheid (geen drukke verkeerswegen op het strand bijvoorbeeld en geen smalle paadjes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:05

Tessebes schreef:
De slof wordt idd vaak gebruikt als noodrem, dat heeft niks met angst te maken, maar met veiligheid.


Niets persoonlijks hoor Tessa, maar hier heb je een prachtopmerking waar ik ook een opmerking over wil maken.

Ik vind dat als iemand het nodig vind om met een noodrem naar buiten te gaan. Dus dat er een reëele kans bestaat dat hij ervandoor gaat. Je niet met dat paard naar buiten moet gaan. Zo simpel is dat. Ik zeg niet, dat er nooit een paard buiten vandoor gaat, maar zulke dingen zijn niet te voorkomen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:09

Tja... dan kunnen sommige paarden alleen maar binnen gereden worden en ik denk niet dat dat bevordelijk is voor zowel ruiter als mens. Ik moet er niet aan denken iig. Met sommige paarden gaat het 99x goed en voor die ene keer dat het fout gaat is die slof of wat je dan ook gebruikt wel handig.


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:11

Maya"]
[quote="Tessebes schreef:
De slof wordt idd vaak gebruikt als noodrem, dat heeft niks met angst te maken, maar met veiligheid.


Niets persoonlijks hoor Tessa, maar hier heb je een prachtopmerking waar ik ook een opmerking over wil maken.

Ik vind dat als iemand het nodig vind om met een noodrem naar buiten te gaan. Dus dat er een reëele kans bestaat dat hij ervandoor gaat. Je niet met dat paard naar buiten moet gaan. Zo simpel is dat. Ik zeg niet, dat er nooit een paard buiten vandoor gaat, maar zulke dingen zijn niet te voorkomen.
[/quote]

En hoe moeten ze het dan leren?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:11

Ik rijd meestal alleen met zadel en trens.

Een martingaaltje of voortuig wil ik dr nog weleens omhangen, bij paarden die wat sterk zijn. in de zin van hun kop dr uit trekken en dus minder controle heb.

Heel soms (bij aparte gevallen) wil ik dr wel een slofje omhangen. Maar dan maak ik hem idd ook vast aan mn voortuig. (Net als Imker)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:18

Ik rij buiten altijd alleen met martingaaltje (en ja: ook met zadel en hoofdstel Haha!).

Dat martingaaltje is ook meer voor het idee als dat het paard het nodig heeft. Voordeel van martingaaltje: stel dat (klopt af) ik er een keer naast lig en knollebol haalt het in zn hoofd om naar huis te gaan dan kan hij met een martingaaltje om tenminste minder makkelijk in zn teugels staan (en blijft hij en mn tuig hopelijk redelijk heel Haha!).

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:34

Mijn paard rijd ik altijd zonder iets eraan buiten, maar er zijn wel paarden waar ik een slof bij om wil doen(wel door het borsttuig!).
Ik moet een redelijk stuk langs de weg en wil wel graag dat ik ook met een lastiger dier weer heel thuis kom en onder weg geen andere weggebruikers in gevaar breng.
Sommige dieren kunnen gewoon in een keer erg blij worden, dat maakt mij niet zoveel uit, maar het moet niet gevaarlijk worden

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:41

Maya"]
[quote="Tessebes schreef:
De slof wordt idd vaak gebruikt als noodrem, dat heeft niks met angst te maken, maar met veiligheid.


Niets persoonlijks hoor Tessa, maar hier heb je een prachtopmerking waar ik ook een opmerking over wil maken.

Ik vind dat als iemand het nodig vind om met een noodrem naar buiten te gaan. Dus dat er een reëele kans bestaat dat hij ervandoor gaat. Je niet met dat paard naar buiten moet gaan. Zo simpel is dat. Ik zeg niet, dat er nooit een paard buiten vandoor gaat, maar zulke dingen zijn niet te voorkomen.
[/quote]

En hoe moet het dan met een paard dat nog niet verkeersmak is?? Beetje vreemde opmerking. Verward

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:08

Estragon schreef:
Volgens mij is het idd dat ze bang zijn dat hun paard er vandoor gaat.
Ik vind het nogal gevaarlijk een slof als je aan het buitenrijden bent.


Ja, dit zou ook mijn reactie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:10

Samsam en Lisette, een paard dat niet verkeersmak is, heeft geen goede basisopvoeding gehad, en is ineens in het diepe gegooid waardoor hij het eng vindt, en dus niet te vertrouwen is buiten. Wil je hem nog verkeersmak maken, dan heb je een ander braaf paard nodig. En in mijn ogen ga je pas op een verkeersmak paard buiten rijden als hij aan de hand goed verkeersmak en braaf is.
Als je niet buiten kan rijden zonder een noodrem, dan moet je eens grondig aan het werk gaan met het paard zodat hij zijn vertrouwen krijgt. Hierbij kan een slof of een bit een tijdelijk hulpmiddel zijn als je het niet vertrouwt. Maar dan ook maar tijdelijk en niet altijd bij het buitenrijden. Blijf je je paard niet vertrouwen buiten dan is het jammer maar dan rij je maar in de binnen of buitenbak. Het moet wel altijd veilig en verantwoord blijven. Of je kan je paard in een trailer laden en weer uitladen in het bos of op het strand ofzo, waar je weinig verkeer tegenkomt.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:15

Pfff Lobke, meen je dat, dat je ercht bijna nooit iemand ziet ZONDER slof? Verdrietig Waar gaat het heen met paard en ruiter....

Verder ga ik geheel met Maya mee, scheelt heel wat tikken Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, marga1 en 141 bezoekers