Spenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-01 11:15

Ik ben wel benieuwd hoe jullie veulens gespeend worden. Dus niet hoe oud en wanneer, maar gewoon op welke manier. Op stal, in de wei? Alleen met anderen tegelijk? En wat doen jullie met de merrie? Schraal houden, dat iig, en verder? Normaal rijden, niet rijden, extra veel rijden?

Ben benieuwd hoe dat bij jullie in zijn werk gaat en of hier ook meningsverschillen in zijn net als bij het inscharen...
Nog 3 weekjes, dan mag Udinneke eraan geloven Haha!


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 12:11

Mijn grootvader heeft 3 jaar lang met zijn Brabantse merrie gekweekt. En de veulens werden 14 dagen alleen op stal gehouden, terwijl de merrie gewoon de wei inging. De merrie werd dan wel bijgevoederd met mengeling.
Het rijden is niet echt op Brabanders van toepassing, maar als de moeder het even lastig kreeg, ging mijn grootvader even met haar wandelen om haar gedachten wat te verzetten!

Zozo, Udinde wordt dus bijna een echte grote meid!
Veel succes ermee, Jantina!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 12:21

hoi,

op een stagebedrijf waar ik heb gewerkt werden de merrie het het veulen ieder in een aparte box naast elkaar gezet zodat ze nog wel kontact hadden maar dat het veulen niet meer kon drinken. Als het veulen niet maar kan drinken worden ze gewoon vriendjes zonder te veel stres van het spenen.

groetjes debora

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 12:23

Hoi

Ik heb ervoor gekozen om niet echt te spenen. Als onze stallen af zijn, krijgt het veulen (dat nu al zes maanden is ) een stal naast haar moeder. Overdag mogen ze buitenlopen dus kunnen ze bij elkaar. 's nachts staan ze naast elkaar. Ik heb ook nog twee pony's en daar kan ze bijstaan als ik met mama weg ben.
Ik merk nu al dat ze veel meer bij de pony's of bij mijn andere paard staat dan bij haar moeder.
Ik denk dat op die manier het spenen weinig problemen zal opleveren. Kan natuurlijk alleen als je het veulen wil bijhouden.
Het veulen zal ook in deze groep (mama 13 jaar, jonge merrie 4 jaar, ponymerrie 27 jaar en ponymerrie 9 jaar) blijven lopen, heel misschien komt er nog een ander veulentje bij. Mij, lijkt ze best gelukkig al zou het natuurlijk kunnen dat ze mettertijd behoefte krijgt aan wat mannelijk schoon ?!

groetjes

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 14:07

daar doen we niet zo moeilijk over, niets speciaals.
Veulen op de wei mamma binnen, dat een week of 6/8 en dan weer bij elkaar.
Rijden gewoon nog net zoveel, tenzij er iets gebeurt is natuurlijk.
gewoon alles lekker normaal!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-01 17:46

Teigetje, ben je niet bang dat ze overdag dan blijft drinken? Dan loopt die merrie namelijk dagen met een volle uier rond... Verward

Ik breng samen met Isolda Udinde weg naar een stal met boxen. Daar gaat ze samen met haar toekomstige vriendje in een box en ik ga met Isolda weer naar huis.
Ik denk (hoop) dat dat niet te veel problemen gaat geven, omdat ze toch al aardig gewend zijn om bij elkaar weg te zijn. Al is het dan maar voor een paar uurtjes.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 17:52

We laten het veulen altijd in hun vertriouwde omgeving in de kudde die ze kennen dan heeft het veulen steun aan de andere merrie's en hun veulens.
Mams gaat een eind uit de buurt in een ander weiland of blijft 1 nacht op stal en gaat dan naar het andere weiland.
Ook spenen wij ze pas heel laat (6 mnd)hoe oud is jouw uk nu? Hinkepink hoeft pas in Januari maar aanstaand weekend gaat Oscar weg.
Hij is nu 5.5 maand en de eigenaar wil hem graag hebben hij wordt niet gespeend maar gaat de trailer op en meteen naar de nieuwe baas.
Persoonlijk ben ik niet weg van deze manier maar de nieuwe eigenaar wou dat geloof ik Verward

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-01 18:09

Ik had het zelf ook graag anders gezien, maar op dit moment moeten we wel wat doen.
Udinde is als ze gespeend wordt bijna 5 maand. Eigelijk te jong vind ik, maar als ze nog langer blijft, wordt Isolda gek volgens mij. Ze is het wel zat. (zou ze een slechte moeder zijn? Verward )
Voor mij zelf is het ook niet ideaal, want ik kan niet rijden, zeker als het zo pokkeweer is. (das natuurlijk een bijkomstigheid! )
Udinde rent overal onder, over en tussendoor, maakt de merries overstuur en laat het hele spul uitbreken. Zelfs een nieuwe stroomklok mag niet baten. Scheve mond\
Daarbij komt nog eens dat ik het perfecte maatje voor haar gevonden heb. Een merrie welteverstaan. En een hele makke met een hele goede baas. Er waren genoeg veulens, maar meer als de helft is hengst en de andere helft is zo wild als raven. Zit ik dus niet op te wachten.

Ze komen dus samen voor het eerst op stal, samen in een vreemde omgeving. Samen kunnen ze dan alles verkennen en zijn ze direct dikke maatjes.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe ze het beiden zullen oppakken. Er worden jaarlijks x aantallen veulens gespeend, maar mijn eigen is toch heel speciaal en ik ben zo benieuwd hoe ze zal zijn zonder haar mams!

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 18:45

Hoi Jantina

Mijn vierjarige merrie komt van een paardenmelkerij. Zo weet ik dat de merries op een bepaald moment stoppen met melk geven, ook al staat het veulen er nog bij en ook al worden ze (in die melkerij) 4x per dag gemolken wat toch een grote stimulans moet zijn. Toen Aagje, het veulen van Ushi, 7 maanden was, gaf Ushi nauwelijks nog melk meer en mocht ik ze mee naar huis nemen (ik had Ushi toen net gekocht). Noch de moeder, noch het veulen heeft toen getreurd maar ja, in zo'n melkerij staan ze overdag ook niet bij hun moeder dus ...
Bij mijn eigen veulentje hoop ik dus ook dat die melkproductie bij mama vanzelf stilvalt. Ik moet wel zeggen dat de merrie het veulen niet echt beu is. Het veulen is zeer zelfstandig maar ze staan ook geregeld samen en eten van dezelfde hoop hooi/wortelen/mengeling. Ik heb bij het rijden alleen nog maar in een gedeelte van de wei gereden, het veulen staat dan aan de andere kant van de omheining. De eerste keer liep ze wat rond en hinnikte wat. Mams trekt zich er echter niks van aan en bromt iets geruststellends terug. De tweede keer stond ze gewoon bij die jongere merrie aan de draad te kijken.

groetjes

Anja

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-01 19:06

Ik heb altijd begrepen dat merries melk doorblijven geven tot het veulen hun eerste jaar. Verward
Oh wacht, ik heb het gelezen geloof ik in een boekje, pak het er even bij...

Ik schrijf over uit het boekje van cristiane Gohl, een kadootje van mijn zus:

Merries spenen hun veulen niet zelf af en de melk stopt ook niet vanzelf. In het wild zie je vaak jaarlingen en tweejarigen en zelfs jonge merries die zelf al een veulen hebben nog bij hun moeder drinken.

Nou ja, dat doet er natuurlijk verder ook niet toe, want wie laat zijn veulen nou ZO lang bij de moeder. Bijna niemand.

Ook in dat boekje staat dat je je veulen beter tot de zesde maand bij de moeder kunt laten, maar helaas, dat schenden we dan maar Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 19:07

ach hoevaak zie je wel niet dat ze al met 3 maanden worden gespeend????
wij houden ook 6 mand aan en ossie gaat nu met 5.5 maand weg

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-01 19:09

Ja veeeeel te vroeg. Vind ik eigelijk ook voor Udinde, ik had er graag nog een extra maand bij Isolletje gelaten.
Helaas zie ik het niet gebeuren. Wat ik wel zie gebeuren zijn ontsnapte paarden met draadwonden Boos!
Udinde zelf niet, die is zo lenig, die wurmt zich overal tussendoor! Maar Mama en Oma... Vooral Oma. Ik ben bang dat die Udinde nog meer zal missen als Isolda! *LOL*

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 19:34

Ik zal me nog eens informeren in de paardenmelkerij maar eens de veulens een maand of zeven a acht zijn, komen er andere merries met jongere veulens om gemolken te worden. Ik dacht dat dat was omdat de moeders met oudere veulens dan geen melk meer gaven of misschien is het omdat zij zich dan alweer bijna moeten voorbereiden op een nieuw veulentje Verward
Misschien geven ze nog maar een beetje ?
Ik heb eens ergens gelezen dat spenen erg stressy is voor zo'n veulen en dat je het inderdaad beter niet te vlug doet omdat het gevolgen kan hebben op de groei en de ontwikkeling vlak na het spenen.

groetjes

Anja


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 18:43

Bij ons ook geen problemen met spenen, overdag gezamelijk in de wei en in de avond iedere apart maar wel naast elkaar in een box. Overdag wordt de meeste druk uit het uier weggedronken door het veulen. En na een paar dagen is het over.En Nimber dat hengstje van Laura dat gisteren goedgekeurd is is uit de weide van zijn moeder gehaald en op de trailer gezet. Nou dat gaf dus wel problemen, wilde niet meer eten en drinken en raakte helemaal in de stress. Dit is in het begin echt niet probleemloos verlopen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 87 bezoekers