* Chips goed te opereren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-01 13:14

Het paard van mijn zus heeft een chip in de hoef zitten, maar hij heeft hier niet echt last van volgens mij. Dwz hij loopt er niet kreupel en loopt al 5 jaar in de sport. wat is de kans dat het toch problemen gaat geven en is het dan goed te opereren? Hoe gaat dit dan in z'n werk, wat zijn kosten en gevolgen en, nou ja, wat staat onste wachten??? Ik hoop op ook een reactie van de DA!! Verward


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 14:03

Een chip in de hoef? Ehm... misschien stel ik nu een hele domme vraag, maar hoe komt die chip daar terecht?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 14:07

c
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 14:31

Gail,

Een chip IN ?? de hoef? Als dat zo is zal er niet veel aan te doen zijn denk ik. In een hoef zitten nl maar weinig bloedvaten en dat betekend dus dat alles wat je daar gaat doen niet makkelijk meer hersteld. Ik weet wel dat ze op andere plekken zoals sprong kogel enz. wel met succes opereren maar in een hoef? Als dat zou kunnen zouden ook veel hoefkatrol ontsteking paarden geholpen kunnen worden. Ik ben bang dat opereren niet zal gaan.
Wie weet krijgt je paard nooit last van deze chip. Zo lang hij blijft zitten waar hij zit is er niets aan de hand.

Groetjes Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 16:34

Het hangt ervan af waar de chip zit of hij kwaad kan en/of de chip makkelijk weg te halen is. Dit ter beoordeling van de DA aan de hand van foto's. Een chip kun je laten zitten als je paard er geen last van heeft en is voor het overige alleen lastig bij verkoop en verzekering (we hebben het dan over de "duurdere" paarden, zeg maar vanaf 9.000). Om die laatste twee redenen laat men doorgaans het chipje verwijderen. Het is dan voor het paard dus meer een cosmetische ingreep dan een noodzakelijke, echter de ingreep is in veel klinieken al een routine-operatie geworden.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 16:39

Snap ik het verhaal nu niet? Gaat het hier om een chip met de gegevens van het paard of gaat het om een soort van afwijking?

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 16:44

Het gaat hier om een botafwijking.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 16:47

Bedankt, hoe ziet dat er verder uit? Is het een aangroeisel of een los stukje bot dat ergens terecht is gekomen. Heb ik net mijn boek paardenbenen uitgeleend Boos! .

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 16:34

Odi, je was niet de enige die niet kon volgen! Haha! ik denk dat er nog wel mensen waren die dachten dat het om een gegevenschip gaat.
gr. marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 17:32



visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 17:37

kijken bij 'chip-fractuur hoefbeen' ...als dat op hetzelfde neerkomt.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:15

Zoals al andere reacties vraag ik mij af wat er met een chip in de hoef wordt bedoeld. Probeer dat nog eens duidelijk te maken en dan hoor ik het wel weer.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 19:58

Door het intrappen van een scherp voorwerp kan een stukje hoefbeen afbreken. Het kan ook doordat het paard op een steen of hard voorwerp terecht komt, dit stukje dat van het hoefbeen afbreekt noemen we een chipfractuur.

Oorzaak en behandeling....

Iedere dag zet het paard duizenden malen zijn voet op verschillende grondsoorten met of zonder stenen, vlakke bodem of rotsbodem, modder en vuil, deze voet moet hier tegen zijn bestand maar het kan ook verkeerd gaan.
Er kan door een enorme druk op een kleine plaats spontaan een stukje van het hoefbeen afbreken, maar in de meeste gevallen is het de oorzaak van een zeer scherp voorwerp.

Het paard gaat zeer kreupel en wilt de voet niet meer volledig belasten en blijft zo mogelijk op de teen lopen.

Doormiddel van röntgenfoto`s kan men de chip exact lokaliseren.
De ondervoet word geanestheseerd (verdoofd)
De operatie gebeurd onder totale bloedleegte d.w.z. dat de in de kootholte een ligatuur word aangelegd om de toevoer om de bloedtoevoer tijdelijk af te sluiten.
De hoornzool word verwijderd en het hoefbeen word afgetast op een beweeglijk stukje hoefbeen (gele lijn).



Zodra het stukje is gelokaliseerd word dit geheel verwijderd, de rand van het hoefbeen word nog nauwkeurig gecontroleerd. en eventueel gecuretteerd (bij de gele lijn en pincet ligt het chipje van het hoefbeen).

het verwijderde chipje van het hoefbeen.

Na het verwijderen van de chip word de voet beslagen met een hoefijzer waarop een ijzeren plaat kan worden geschroefd.
op deze manier kan onder deze plaat het verband worden ingestopt om de wond een tegendruk te geven en het ook hevig bloeden te stelpen.

Na een week moet de wond droog zijn ,een bewijs dat de operatie goed is gelukt en alle eventuele fragmenten zijn verwijderd.Zodra er een klein stukje bot over het hoofd word gezien zal de wond niet sluiten en zal er een ontstekingsreactie aanwezig zijn.

Er zal binnen afzienbare tijd een nieuw laagje zool hoorn worden gevormd.
Na 8 tot 10 weken is de wond weer zeer goed beschermd met een dikke laag hoornige zool.


is het dit niet? Verward

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-01 15:40

Offereins, het is een chipje (los stukje bot) aan de voorzijde van de hoef helemaal bovenaan, dus eigenlijk onder de kroonrand aan de voorzijde. Sorry voor het late reageren: vakantie he Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nouvel en 7 bezoekers