Nageeflijk en ontspannen, maar niet naar beneden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Nageeflijk en ontspannen, maar niet naar beneden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 12:23

Als ik begin met rijden is dat voorwaarts neerwaarts rijden. Handen wat lager en wat langere teugel, veel overgangen, wendingen, enz.
Als ze lekker ontspannen en nageeflijk loopt, ga ik haar wat korter nemen en wat hoger instellen.
Maar nou is het probleem dat Kasmeria moeilijk neerwaarts te rijden is. Soms zet ze haar nek er op en is dan niet naar beneden te krijgen zeg maar. Terwijl ze dan wel ontspannen loopt.
Nou heeft ze onder haar hals, boven haar kaak een aantal opgezette klieren. Zou dit er me te maken kunnen hebben? Dat ze daardoor gewoon wat meer moeite heeft met netjes lopen.
Ze loopt wel ontspannen en geeft na, maar gaat gewoon niet 'diep' genoeg, ze blijft vrij opgericht lopen.

Snappen jullie het nog? Heeft er iemand tips??

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:24

Laat iemand met veel ervaring eens nakijken of er genoeg ruimte in het kaakgewricht is om echt diep nageeflijk te lopen.

Maar, als ze haar nek erop zet dan is ze toch niet ontspannen? Je zou kunnen proberen om in het begin van het rijden nog niet per se je paard nageeflijk en naar beneden te willen rijden. Begin gewoon met rijden, let goed op je beenhulpen en 'regel' niet teveel met je handen. Veel wendingen en overgangen rijden. Wel goed stelling vragen, ook op de rechte stukken bijvoorbeeld. Dat wil wel eens helpen. En dan kijken als ze goed warm is of ze vanzelf wat lager komt.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 13:27

Als ze warmer wordt komt ze wel wat lager, maar ze loopt nog steeds opgericht. Zo loopt echt wel ontspannen en nageeflijk en is goed aan het been. Na ongeveer een kwartier is ze goed los, maar ik kan haar gewoon niet lager instellen zeg maar. Ze loopt opgericht, maar weer niet met een valse knik.
Ja, t is moeilijk uit te leggen zo achter de computer. Ha ha.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:48

Heb je al eens een dierenarts of een therapeut laten kijken, Je instructeur zal toch ook al wel eens iets hebben gezegd . Je weet toch ook dat een paard goed in balans moet kunnen gaan om goed aan de teugel te kunnen blijven. Niet achter de teugel , wat bijna overal te zien is en waar de jury nog beter op moet letten. Het is voor een leek zo mooi, maar zo fout. Als ze niet voldoende naar beneden wil komen, laat haar rug eens nazien of de nieren. De nieren kunnen overbelast zijn en dan kan het achterbeen er niet goed onder komen zodat de neus te hooh blijft. Je ziet oplossingen genoeg , maar welke zou de jouwe kunnen zijn . Haal er een expert bij. Niet de eerste de beste ,maar eventueel verschillende. Je paard verdiend de aandacht om dit probleem opte lossen, ( en het ligt niet aan jouw rijstijl???)Lief bedoeld hoor , maar iedereen vind logisch dat hij of zij het beste rijdt, is ook zo. groetjes en laat iets weten of er verbetering is.Marije

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 14:10

Aan mijn rijstijl kan het misschien ook wel gedeeltelijk liggen hoor. Ik ben niet zo iemand die zegt dat ie perfect rijdt. O nee, absoluut niet. Volgens mij ben je met paardrijden nooit uitgeleerd.

Maar goed. De eigenaar zegt dat het door de klieren komt, instructrice ook. En er schijnt niets aan te doen te zijn.
Ze kan ook wel zo lopen, maar haar daar houden is dan weer een probleem. Ik krijg het dus ook wel voor elkaar, maar het kost (voor beiden) ontzettend veel energie. Het zijn allemaal van die kleine momentjes dat het lukt en dan richt ze zelf weer op.
Het ziet er ook wel goed uit en het voelt wel goed, maar het is dus niet wat ik wil.
Wat ik wil is dat ze wat dieper loopt en dat krijg ik (en een aantal andere mensen) dus niet voor elkaar.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 19:51

Ik kreeg net foto's binnen van de wedstrijd vorige week. Om een indruk te geven:
Afbeelding

Het ziet er toch niet echt gespannen uit. Wel alert, maar ook ontspannen. Het achterbeen komt er goed onder. Misschien is het nu wat duidelijker.

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:35

je zit te veel met je armen naar beneden, de lijn van je teugels en je armen is niet gelijk, daardoor zet je het paard als het ware vast, waardoor het niet/moeilijk verder kan zakken/buigen. Je moet je armen zelf dragen! Voelt het paard zwaar op de hand? Ik ken ook een paard die grote klieren had, maar zij had geen moeite met nageeflijkheid etc.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:44

Of een paard zijn hals laat vallen vanuit de schoft zal niet worden bepaald door de grote van de klieren lijkt me... Ik kan me wel voorstellen dat een paard dan wat minder makkelijk door de kaak komt en dan twijvel ik ook aan de ontspanning, eerlijk gezegd.

De foto is natuurlijk maar een momentopname, maar ik kan niet zeggen dat ik het het toonbeeld vind van een ontspannen, nagevelijk paard dat goed ondertreedt...
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 03-09-03 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:49

Amanda schreef:
Het ziet er toch niet echt gespannen uit. Wel alert, maar ook ontspannen. Het achterbeen komt er goed onder. Misschien is het nu wat duidelijker.


Dat vind ik op deze foto niet te zien. Ik denk dan ook dat het in eerste instantie zaak is dat je je paard meer van achter naar voren gaat werken (instructie). Pas dan zal hij aan de voorkant echt nageeflijk worden en dus ronder. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:53

Je hand staat daar helemaal vast
Daar kan een paard dus niet op loslaten
eerst jij lostaten, dan kan hij het ook.

En wat luci zegt
Maak je een tijdje niet zo druk om de voorkant
eerst moet de motor van achter het goed doen, paard dus echt ontspannen en dan mag je pas met je handen wat gaan doen.

justice19
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:13

op de foto zie ik dat je zelf al er gespannen op het paard zit en je armen ook.je leunt bovendien ook met je lichaam naar voren.
probeer s in je hoofd te houden dat je in een leunstoel zit en probeer in je armen een knikje te hebben daardoor krijg je dat hand en je armen stiller zijn aan de mond van het paard. verder heb ik gelezen "dat je hem niet nageeflijk kunt houden in iedergeval neerwaarts" dus de vraag als ie eenmaal nageefelijk is ontspan jij je hand dan ook wel genoeg.
Het is moelijk op precies te zien wat er aan de hand is omdat het een moment opname is maar ik denk dat je met ontspannig heel veel kunt berijken Verward

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:17

ben het met een hoop eens, ik zie op de foto zowel bij de ruiter als het paard spanning. ik vind ook niet dat ze nageeflijk loopt. probeer eerst zelft te ontspannen dan volgt het paard meestal later ook.