Voer voor merrie na afspenen veulen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Voer voor merrie na afspenen veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 13:07

Sinds zaterdag is mijn veulen (4,5 maand) weg en hoeft mijn merrie dus geen melk meer te geven.
Sinds vrijdag heeft mijn merrie geen bix, musli oid meer gehad, alleen maar hooi en gras op de wei.
Mijn merrie wordt sindsdien steeds dunner (niet te dun), maar ik heb niet echt het idee dat haar uier nou zo veel kleiner wordt.
Ze staat al een paar weken in training om verder beleerd te worden en er wordt ongeveer 5 keer per week op haar gereden.
Voor het veulen weg ging kreeg ze elke dag 1 kg pavo merriebrok en een halve kg reform granenmix van hippostar en daar deed ze het toen goed op.
Ze doet momenteel echt een moord voor n hapje eten, ze heeft gewoon echt honger, als ik aan t poetsen ben hoor ik ook steeds haar maag borrelen.
Verder ziet ze er gewoon gezond uit en gedraagd zich ook niet anders.
Ik zou haar zo graag een beetje eten geven maar weet niet of dat wel slim is.
Wat zouden jullie doen?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 13:47

Niemand?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:15

Hoe strak staat de uier? Als die niet strak gespannen staat, kun je rustig weer wat gaan voeren.
Ik zelf melk meestal de spanning er net even af, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:19

probeer eens een gewone sportbrok of sportmengeling.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:33

Stuur anders een pb naar Esme-27.
Die is zich al aan t verdiepen in deze zaken voordat maddy weggaat.....Succes!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:48

Het beste is spenen in een niet te warme periode. Dan kan je de merrie even beperken kwa drinken voor een dagje of twee en het eerste wat dan "weg gaat" is de uier. Verder inderdaad zoals je bezig bent het bijvoeren even weglaten of beperken tot de uier aan het slinken gaat. Het duurde in mijn geval een kleine week voor de uier echt ging krimpen. Na de tweede dag op "drank-dieet" was de spanning van de uier verminderd en heb ik haar terug gewoon laten drinken.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 18:06

irene schreef:
Hoe strak staat de uier? Als die niet strak gespannen staat, kun je rustig weer wat gaan voeren.
Ik zelf melk meestal de spanning er net even af, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Uier staat niet gespannen of hard, voor zover ik kan zien heeft ze er ook geen last van (gehad).

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 18:09

sonjabelgium schreef:
Het beste is spenen in een niet te warme periode. Dan kan je de merrie even beperken kwa drinken voor een dagje of twee en het eerste wat dan "weg gaat" is de uier. Verder inderdaad zoals je bezig bent het bijvoeren even weglaten of beperken tot de uier aan het slinken gaat. Het duurde in mijn geval een kleine week voor de uier echt ging krimpen. Na de tweede dag op "drank-dieet" was de spanning van de uier verminderd en heb ik haar terug gewoon laten drinken.

Zoals ik al schreef is het veulen afgelopen zaterdag opgehaald, die 2 dagen zijn we dus al dubbel voorbij.
Het water afsluiten gaat niet, we hebben automatische drinkbakken en er lopen nog andere paarden in de wei.