Hoe voorkom ik mok??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 17:12

Mijn merrie staat iedere dag een aantal uren buiten op een hele grote wei. Ze gaat dan s'avonds weer naar binnen, maar waar het hek is is natuurlijk een grote hoop drijfmodder. Frusty De paarden zakken er tot net onder hun knieen in op sommige plekken. De rest van de wei is wat glad, maar er staat nog wel gras en het is gewoon goed beloopbaar zonder erin weg te zakken. Party!! Ik spuit altijd de benen van mijn merrie af als ze uit de wei komt en droog de koten heel goed na. Bijna alle paarden op stal beginnen mok te krijgen en mijn merrie begint ook al een beetje. Hoe kunnen we dat nou voorkomen?? Verward Verward Ik heb haar het liefste nog overdag lekker buiten dus binnen houden is geen optie.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 17:36

Door te zorgen dat ze niet in de modder of diepere plassen staat.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 17:40

Ja, verander even de ingang van het hek. Dat gaat dus niet, overal waar de paarden veel over lopen ontstaat modder. Gelukkig is de wei zo groot dat er geen modder ontstaat, maar bij de waterton en de ingang helaas wel. Ik dacht dat er misschien wel een of andere oplossing was. BV dat ik de benen maar niet iedere dag afspuit en de modder maar laat zitten, maar dat leek me ook geen optie. Ik weet het gewoon niet meer Verward Verward En binnen laten staan vind ik dus echt niets.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 22:19

Ik denk dat een een groot deel van het probleem ook op stal ontstaat. Met name veel ammoniak uit de urine + stro maken kleine wondjes die leiden tot de huidontsteking die mok wordt genoemd. Van alleen op de wei krijg je zleden echte mok. Probeer het stalklimaat zo optimaal mogelijk te maken, dep de beneb droog na spoelen en gebruik hydrocortiderm zalf.
Succes

maelja

Berichten: 53
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 16:26

Je kunt ook voordat je je paard in de wei gooit de aangetaste huid vettig maken (uierzalf bv) dat is direct waterafstotend maar als het er al zit wil zinkzalf wel eens helpen of 1 spuit droogzetters door 1 derde bakje uiercreme sucses ermee!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 17:00

mijn pony had vorig jaar ook erge mok.
wat ik nu doe nu het zo nat is ik geef haar preventief de pilletjes van vsm(mok cure)en dan iedere dag de halve dosis dan normaal(6 stuks per dag dus)en ik hoop dat ze nu geen mok krijgt ik geef ze al sinds het zoveel regent buiten.en tot nu toe -afkloppen-heeft ze het nog niet gekregen.ik hoop dat het helpt.ze staat overdag wel buiten trouwens

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 17:43

De koten insmeren met vaseline of uierzalf, houdt de huid soepel (denk maar aan je eigen huid of je lippen die je met vaseline insmeert als het hard waait) en zorgt ervoor dat het water niet in de koot doordringt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 20:55

Om de stal droog te houden, zoals meneer Offereins zegt, kan het goed zijn om onder het stro een laag zand aan te brengen ('permanent', ik bedoel, voor langere tijd). De urine wordt dan goed gedraineerd waardoor de paardenhoefjes droog blijven. *LOL*

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:32

Tip van een Shire-fokker:

Eerst heel goed de voeten wassen, goed afspoelen, goed afdrogen, daarna heeeel dik insmeren met babyolie.
Door die olie drupt de regen zo langs de haren, en dringt dan dus niet door tot op de huid.

Zeer goede tip, want Shire s zijn echt overgevoelig voor mok met die sokken.

Eigenlijk is de beste oplossing niet op natte bodem zetten, maar ja daar doe je met dit rotweer niets tegen... Tong uitsteken

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 23:51

Die benen afspuiten elke keer als je het paard van het land haalt, dat geeft vaak de problemen. Je maakt het been van het paard veel natter (of er moet echt geen droog plekje in het land zijn, waardoor het paard altijd in een plas water staat, maar meestal is dat niet zo). Als het regent loopt het regenwater langs het been naar beneden en komt het meestal niet in de kootholte (wanneer je de haren niet te kort hebt geknipt of geschoren). Als je de benen afspuit, dan maak je ook de kootholte nat en zet je hetpaard daarna op stal in een dikke laag stro (of zaagsel), dan droogt het slecht en heb je dus meer kans op mok. Beter kun je de benen van het paard laten drogen (paard op een vlakke vloer zetten) en de modder eraf borstelen als de benen droog zijn. Zet hem pas op stal (in die dikke laag strooisel) als de benen droog zijn. Mijn paard heeft in ieder geval hiervoor nog nooit mok gehad. De laatste tijd heb ik hem echter vaker gewassen dan ooit (ivm wedstrijden) en daarna meteen op stal gezet (ivm weinig mogelijkheid om hem eerst te laten drogen) en nu heeft hij inderdaad een klein beetje mok.
O ja, om de benen te drogen kun je een fohn gebruiken, wanneer je paard ertegen kan. Dit wordt veel droger dan met een doek de benen drogen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 19:11

Door de benen droog te houden.
Staat je paard in de modder of wat ( de mijne in de winter ook)
dan moet je zorgen dat iedere keer je de benen goed schoonmaakt en afdroogt.

gr Lara