Paardrijden gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Paardrijden gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 19:17

Hallo allemaal!

Ik lees hier al een poosje mee, maar heb nog nooit een vraag gesteld: dit is de 1e Knipoog

Mijn ouders vinden paardrijden (te) gevaarlijk, zijn jullie het daarmee eens?
Vinden jullie mennen gevaarlijker dan paardrijden, of juist andersom?
Kan je net zo goed mennen zonder paard te rijden, als met?

Alvast bedankt,
Annemarie


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:21

Paardrijden kan idd een gevaarlijke sport zijn, als je niet voorzichtig bent, als je begint zonder degelijke begeleiding (les) of als het een gewoonte gaat worden, waardoor je het gevaar niet meer ziet.
Maar normaal gesproken valt het reuze mee.
Ik ken wel wat mensen die mennen, maar niet (goed) kunnen rijden.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:22

Tja wat is gevaarlijk... je kan net zo goed van je fiets vallen, is dat dan ook gevaarlijk Haha! ?
Ik ben er al vaak genoeg afgevallen, maar heb er zelden echt iets aan over gehouden. Wel draag ik altijd een veiligheidshelm.
Als je gewoon begint met les nemen op een manege, dan leer je stap voor stap onder begeleiding paardrijden, niks mis mee toch?
Volgens mij kan je bij elke sport wel blessures oplopen, dus wat dat betreft...
Dus... succes met het overhalen van je ouders *LOL* OK dan! !

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:23

Ik vind mennen niet gevaarlijker als het rijden en vice versa. Ook ben ik van mening dat je niet het ene hoeft te kunnen voor het andere.

Paardrijden blijft net zoals zoveel sporten een risicosport.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:23

Alles is gevaarlijk, je kan ook overreden worden door 'n auto die opeens de bocht omscheurd als je oversteekt. Vissen is ook gevaarlijk, je kunt bij wat wind het haakje in je oog krijgen. Honkbal is ook gevaarlijk, je kan als slagman bij 'n verkeerde worp van de pitcher de bal recht in je smoel krijgen.
Je kunt zelfs je nek breken als je die iets uitstekende steen op het voetpad niet had gezien Scheve mond

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 19:29

Idd is alles gevaarlijk, maar je moet de risico's niet opzoeken VerwardZ
Zegt mijn vader altijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:30

Voetbal geeft meer blessures Lachen

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:33

Annemarietje schreef:
Idd is alles gevaarlijk, maar je moet de risico's niet opzoeken VerwardZ
Zegt mijn vader altijd...


Dan moet je de hele dag maar in bed blijven liggen en zorgen dat je je niet verslikt, want straks stik je.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 19:34

Voetbal geeft idd meer blessures, maar met paardrijden heb je veeeel meer kans op hersenletsel...
T ergste is dat er een kern van waarheid in zit, zodat ik het niet kan tegen spreken Boos!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:35

paardrijden is inderdaad een grote risicosport. maar noemen je ouders ons alle 6000 hier gek omdat we dat risico nemen? Lachen de voordelen zijn meeeer.

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:35

Bed is gevaarlijk
Hoogste percentage doden valt in bed Haha!


Logisch natuurlijk, maar niet te ver op ingaan dus Lachen

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:36

Stel voor om met 'n goede cap en 'n bodyprotector te gaan rijden Knipoog

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:41

Annemarietje schreef:
Voetbal geeft idd meer blessures, maar met paardrijden heb je veeeel meer kans op hersenletsel...
T ergste is dat er een kern van waarheid in zit, zodat ik het niet kan tegen spreken Boos!


En daarom zijn er dus tegenwoordig goedgekeurde veiligheidscaps...! Die brengen het risico in elk geval een heel stuk omlaag.

Mag je dan wel op een brommer rijden, bijvoorbeeld ?

Ik heb geen idee hoe hoog de kans op hersenletsel is bij paardrijden (dan moet je al met je hoofd (zonder goede cap?) op iets hards vallen of tegen een paardenhoef o.i.d. ...), maar op straat kun je toch ook een ongeluk krijgen?

Eigenlijk kun je dan bij alles wel over de mogelijke gevaren na gaan denken. Je vader rijdt vast wel (dagelijks?) in een auto, hoeveel slachtoffers met hersenletsel (of erger Verdrietig ) denk je dat daar bij vallen?

Persoonlijk vind ik dit dus geen (goed) argument om niet te mogen paardrijden, maar ja...

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:02

Kais"]
[quote="Annemarietje schreef:
Idd is alles gevaarlijk, maar je moet de risico's niet opzoeken VerwardZ
Zegt mijn vader altijd...


Dan moet je de hele dag maar in bed blijven liggen en zorgen dat je je niet verslikt, want straks stik je.
[/quote]

Dit dacht ik ook....

als je gewoon begint met lessen nemen op een goede manege enz en altijd voorzichtig bent blablabla.....tja alles is gewoon gevaarlijk, mijn computer kan nou overhit raken van het bokken en dan gewoon ontploffen... *LOL*

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:31

Mijn ouders dachten ook dat het gevaarlijk was en toen hebben mijn opa en oma uiteindelijk gezegd van, 'je hebt het zelf nooit geprobeerd, laat die kinderen het een keer proberen, dan zie je wel hoe het gaat... ' Misschien mag jij het ook wel een keer proberen onder toezicht van je ouders, dan zien ze misschien dat het toch niet zo heel gevaarlijk is en mag je... bij mijn ouders was dat wel zo Haha! succes nog!

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:35

Kan best voorstellen dat ouders paardrijden gevaarlijk vinden. De ouders van mijn oma hadden vroeger ook paarden en is ermee opgegroeid. Helaas slaat die passie wel eens een generatie over en moet vooral mijn vader er niets van hebben. Hij vind het allemaal een beetje eng, vooral als ik op grotere paarden rij, en weet daarom ook niet hoevaak ik er al naast heb gelegen. Mijn moeder vindt het wel leuk, al ik maar voorzichtig doe. En of het gevaarlijk is? Vind skien veel gevaarlijker, daardoor zit mijn knie helemaal in de frut. Helaas wordt het daardoor niet minder leuk, met paardrijden ook als het eenmaal in je bloed en hart zit krijg je het er niet meer uit. Hoe gevaarlijk het ook is er is altijd wel een sport die gevaarlijker is, en hersenletsel, kijk maar eens naar een oude bokser, die heeft pas hersenletsel.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort


Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 05:36

Paardrijden is best wel een risicovolle sport, dus ik kan me de reactie van je ouders best voorstellen. Maar voor een groot deel bepaal jij zelf hoeveel risico dat inhoudt ... door voorzichtig te zijn, goede les te nemen en altijd een cap te dragen breng je het risico al naar beneden. Maar paarden zijn dieren en soms doen ze dingen die je niet kunt voorspellen en omdat je zo hoog zit kan je soms best een flinke smak maken.

Ik mocht zelf ook eigenlijk niet meer rijden van mijn vader, nadat ik bijna mijn nek had gebroken, maar door er over te praten heb ik toch toestemming gekregen, omdat hij begrijpt dat paardrijden gewoon een deel van me is. Lovers Dus als je ze niet kunt overtuigen dat het vrij veilig is, kan je altijd proberen om ze te overtuigen door te vertellen waarom het zo belangrijk voor je is. Succes! Lachen

Kerstmuts

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 06:27

ja paardrijden is wel de sport waarmee de meeste ongelukken gebeuren....maarja als je gaat deltavliegen kun je net zo goed neerstorten. Bij iedere sport kan er wel wat gebeuren! En net als al een paar man zeiden, als je veilig paardrijd kan er in ieder geval al minder gebeuren. Ik ben al vaak zat van mijn pony afgeflikkerd, maar nog nooit een ernstige blessure opgelopen gelukkig!

(dat van guinevre is wel een goede tip!!)
Citaat:
ik toch toestemming gekregen, omdat hij begrijpt dat paardrijden gewoon een deel van me is. Dus als je ze niet kunt overtuigen dat het vrij veilig is, kan je altijd proberen om ze te overtuigen door te vertellen waarom het zo belangrijk voor je is. Succes!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 07:13

Voor je eigen veiligheid, zowiezo een goede cap dragen, goed schoeisel, en je kan evt. een bodyprotector dragen. En zorgen dat je bij een goede manege komt te lessen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:34

Paardrijden is gevaarlijk je raakt er aan verslaaft.
Het gevaar is dat je gaat vragen om een eigen pony/paard.

Tja dit is een beetje flauw, maar zoals de andere al hebben gezegt, aan alles zit een risico.

Vraag aan je ouders wat ze gevaarlijk vinden misschien kan je met een goede oplossing komen, en mag je wel gaan rijden.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:19

Ik persoonlijk vind alle sporten een risico sport.

Zo heeft toevallig een collega van mij een zweepslag (scheur is pees) opgelopen met FITNISSEN.

En een voetbalkeeper op goal kan getroffen worden door bliksem.
(heeft in de krant gestaan, overleden)

Maar als je met GOEDE begeleiding werkt en je goed BESCHERMD (cap enz.) worden al deze risico verkleind.

Zo is mijn risico op een RSI arm via bokt ook groot. Haha!
Ik blijf maar tikken

En als je een braaf en een beetje betrouwbaar paard heb, worden de risico's alweer verkleind.

Dus aan echt alles zit een risico en je kunt een hoop risico's verkleinen.

En al die risico's geven ons misschien wel de KICK om te GAAN paardrijden. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Liekje1981 op 03-09-03 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:19

Elke sport heeft risico's ook paardrijden!! Maar neem je ouders een keer mee naar een goede manege en laat ze zien hoe het er daar aan toe gaat!! En laat ze wennen aan paarden, dat moesten mijn ouders ook. En na een tijdje begonnen ze het zelfs leuk te vinden. Nu heb ik een eigenpony en mijn vader gaat vaak langs om te kijken ( zonder dat hij het zegt) hij vind het toch stiekum erg leuk!!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:51

grandeur schreef:
Tja wat is gevaarlijk... je kan net zo goed van je fiets vallen, is dat dan ook gevaarlijk Haha! ?

Grandeur geeft het goede commentaar, alles wat je doet is eigenlijk gevaarlijk, zelfs bokken! (er komt straling vrij uit je pc)
Denk maar aan de straat over steken, is even goed gevaarlijk.
Natuurlijk kun je de term "gevaarlijk" zelf een sterkte geven. Bij paardrijden doe je dit door middel van een goede stal/manege te zoeken waar erg gelet word op de gezondheid van de paarden, de manier van les geven en omgang met klanten.
Een goede instructeur of instuctrice is zo ie zo erg belangrijk. Wil je iets bereiken heb je er een nodig. Verantwoord paardrijden betekend niet alleen je cap op doen, ook hier is iemand die voldoende inzicht in paarden en de sport heeft van belang.
Mocht je nog willen gaan paardrijden ga dan eerst langs bij verschillende manege's en stallen waar ze je les willen geven.
Stel voor je zelf vóór dat je gaat een lijst samen waar je flink op wilt letten en neem tijdens het bezoeken van de stal/manege aantekeningen wat je goed of slecht vind.
(mocht je nog een aantal dingen willen weten, dan kun je pb-en)
Succes!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 16:23

Hallo,

Ik weet niet meer wie wat zei, maar ik zal de antwoorden ff hier onder zetten.

Nee, ik mag ook niet brommer rijden Boos!, niet dat ik dat zou willen, maar toch.

Verder is idd alles gevaarlijk, maar dat krijg ik m'n ouders niet aan 't verstand Haha!
Even zien, ik zal eens kijken of ik mijn ouders kan meenemen naar een manege, enige probleem is dat de enige FNRS-erkende manege 15 km. verder op ligt...

In ieder geval,
Bedankt voor de antwoorden!!!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:27

Zorg gewoon voor een goede cap, en leer goed vallen Haha!
Ik rij vanaf mn 7e, ben nu 22 en ik heb nog nooit wat gebroken (even afkloppen Schijnheilig ) Wel een keer een beet gehad van een pony, maar dat was mn eigen schuld. In de tijd dat ik rij heb ik zeven jaar een eigen pony gehad waar ik vrij fanatiek op reed, en daarna heb ik nog vier of vijf dravers onder het zadel gereden waarvan ik er zelf vier zadelmak heb gemaakt. Ik ben vaak genoeg gevallen, maar nog nooit zo dat ik iets brak of verstuikte OK dan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 6 bezoekers