Hoeveel voeren jullie je Tinker?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Hoeveel voeren jullie je Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 22:45

Ik vraag me af hoeveel mensen hier hun Tinker voeren, volgens mij krijgt Jordy namelijk aardig wat te eten voor een Tinker.

Hij krijgt in totaal 4kg per dag, een kilo sportbrok en een kilo maisbrok, en hij heeft het echt gewoon nodig. Geef ik hem minder, dan begint hij al heel snel in te vallen, en dik is hij nu ook al niet echt. Hij is moeilijk op gewicht te houden.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:38

Euhm op het moment valt het nog mee, hij krijgt nu anderhalf a 2 kilo sportbrok en ¾ tot 1 kilo granenmix per dag en 's ochtends en 's avonds droge kuil. Overdag staat hij dan nog op de wei. Straks in de winter gaat dat waarschijnlijk ook omhoog, in de winter heeft hij ook moeite met vol blijven. Dan gaat de granen wat omlaag, maar wat meer brok en kuil erin. Vorig jaar stond ie op zo'n 3-3,5 kilo brok, ¾ graan en veeeeeel hooi Lachen


ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:50

Cindy krijgt ongeveer 2 kilo mueslimix met 1/2 kg gemengd graan en een paardenkoek ( zit alles in en is 1 maaltijd) per dag, verder kon ze de hele dag gras eten en voeren we ze nu hooi bij, omdat het gras vawege het warme weer niet echt wilde groeien. Max krijgt dit ook per dag en voeren we bij met 2 kilo slobber vermengt met een kilo maismeel. Dit omdat hij nog flink in de groei is en een goede reserve moet hebben voor de winter. Als we een flinke rit gereden hebben voer ik cindy meestal nog wat bij. Echt invallen doet ze niet, ze wordt alleen maar erg dik als ze te veel krijgt.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:58

Sweety is erg sober en word van het minste dik. Als het hartje winter is krijgt ze ongeveer 3kg bix per dag (recreatiemengeling) en een halve baal hooi. Ze staat wel altijd op de wei maar in de winter staat daar niks meer op.
normaal moet ik rond deze periode slechts 1 kg bix per dag geven maar door de droogte is er nu geen gras dus nu voer ik 1 baal in 3 maaltijden bij. Dus ontbijt avondeten en nog eens ontbijt hooi. Ze staan nu wel met 2 Sweety en Candy. Meer mag ik niet geven want dan word ze dik. Eerst dacht ik dat paardje word dik van de lucht maar ondertussen ben ik al wijzer geworden. Ze staan namelijk midden in een drukke woonwijk en ze zijn de favoriet van alle kinderen dus je kan het al raden. Ze worden daagelijks vanalles lekkers toegestopt.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 06:11

Katingka heeft ook wel wat nodig, per dag krijgt ze 3,5 kilo biks, 2kg kruidenmuesli, 2 kg mais, 4 scheppen lucerne en een paar plakken hooi. Hierbij krijgt ze ook nog brood bij gevoerd.
En ze is nu precies goed, niet te dik en niet te dun.

gr Danielle.

"a dream is nothing more then an illusion.... you think it's real.... you think you have it.... and then you lose it..."

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 07:54

Gillian groeit erg snel, ze staat nu op het land en krijgt er geen voer of hooi bij, straks op stal of in de paddock krijgt ze ongeveer 2 kg onderhoudsbiks met 1 kg kruidenmuesli en onbeperkt eiwitarm hooi Lachen

Gillian

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:01

Lisje staat nu op het land en krijgt alleen na arbeid (=minimaal een uur echt rijden) een halve schep muesli. Kayleigh krijgt als Lisje ook krijgt (kayleigh doet nog niet zo veel) ongeveer een kwart schepje muesli.

Als Lisje op stal staat krijgt ze 1 kilo brok en dan nog de muesli net als nu. Daarnaast veel kuilgras. Kayleigh moeten we nog even kijken, zal minder zijn dan Lisje, wel zo veel mogelijk kuilgras, geef liever meer kuil dan meer brok.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:20

Hey,

Chubby staat blijkbaar vrij sober: 2 kg onderhoudsbrok (2x 1kg), ongeveer 6 plakken hooi (2x 3plakken) en overdag staat ze op de "wei"... We rijden vrij intensief, 5 a 6 keer per week een uur. de manege-eigenaar voert op het zicht: Chubby zit dus zo prima in haar velletje!

groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:31

Spetter krijgt onbeperkt hooi en verder als ik gereden heb een beetje musli. Hij reageert sterk op biks ed dus kan ik hem allemaal niet geven. Ben nog aan het expirimenteren met voeren, dus ik lees even mee om tips op te doen.
groets Cindy en Spetter

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:36

kiara was erg luxe in haar voeding denk ik.....
4 maal per dag anderhalve kilo lucerne
en twee maal een kwart schep granenmix.
Daarbij nog twee maal hooi.
En ze was zeker niet dik!


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:40

1 kilo brok, 6 plakken hooi, 6 uur weidegang

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:49

Spix z'n menu (groeiende jaarling) ziet er zo uit momenteel :

Ontbijt : 2 handen gevlokte maïs
2 handen geplette gerst (normaal gevlokte ook, maar heb de verkeerde meengenomen Clown)
1 hand kruidenmengeling
1 hand basiskorrel
1 kolf maïs
en gedroogd brood

Rond 9.30 een schuif hooi

Middag gaat ie naar buiten de wei op

Avondmaal :
4 bekers geweekte pulp waar bij zit gemengt :
3 handen gevlokte maïs
3 handen geplette gerst
3 handen zemelen
1 hand kruidenmengeling voor de smaak
1 hand basiskorrel
1 beker broodkruimels
Dit is samen een lekker en ONWEERSTAANBAAR papje waar hij helemaal dol op is.

Als hij een half uurtje a een uur z'n "hapje" op heeft (wat soms wel aardig lang kan duren) geef ik dan terug z'n hooiruif vol voor de nacht. Ik wacht altijd even voor ik het hooi geef omdat z'n lichaam dan de tijd heeft om de goede stoffen uit de granen te halen. Als ze meteen veel hooi/gras gaan eten zijn de goede stoffen doorgestouwd naar de darmen voordat er sprake is van het onttrekken van de goede stoffen aan het voedsel Knipoog

Spix doet het hier goed op. Soms staat ie een dagje ingevallen en dan weer 's met een bolle buik .... groeiende tinkers hebben erg wisselvallig etensbehoeftes

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:51

wow! spix heeft t luxe Knipoog *wilde soms dat snow bij huis stond, was t heel wat makkelijker allemaal...*

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:55

´s Ochtends en ´s avonds +/- 1 kg basisbrok.
Per dag 0,5 kg voorgeweekte pulp.
De hele dag op de wei (die echter vrij schraal is)
´s Avonds 2 plakken hooi (vrij grote plakken want onze hooibalen zijn 2 keer zo groot dan ´normaal´)

Dus zo te zien staat zij nog vrij laag in het voer.
Van het winter zal de hoeveelheid pulp vast wel omhoog gaan om te voorkomen dat ze invalt en misschien ook wel de hoeveelheid brok.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:01

baily loopt op het moment nog dag en nacht buiten in het gras en krijgt als hij gewerkt heeft voer afhankelijk van de arbeid zo rond de 1 kilo kan ook een half zijn maar ook anderhalf.
ik voer havens blauw zonder haver.
in de winterperiode staan ze alleen overdag buiten en krijgt ie 2 x een kwart muesli en dat wordt ook weer aangevuld naar arbeid.
verder krijgt ie dan ook savonds een flinke berg hooi voor de nacht.
en daar red ie het prima op.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:08

Belle staat ook dag en nacht buiten maar de wei is kaal dus veel krijgt ze niet binnen van daar. Verder krijgt ze ong. 1,5 kilo brok 's ochtends en 's avond ook. 2 keer per dag kuilgras ong. kruiwagen vol Bloos *LOL* En van de winter moeten we nog even zien. Waarschijnlijk 1 kilo brok per keer en kuilgras en misschien nog mais erbij. Ik rijd 4 tot 5 keer per week maar niet zo intensief en ze heeft een veulen aan d'r kont van bijna 3 maanden oud dat vergt ook een boel energie Haha!

21-5-2010 Luc geboren!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:29

Ow, misschien is het onduidelijk wat de 4 beker pulp betreft ... da's in droge toestand, daar gaat 6 liter water overheen Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:48

Als hij een half uurtje a een uur z'n "hapje" op heeft (wat soms wel aardig lang kan duren) geef ik dan terug z'n hooiruif vol voor de nacht. Ik wacht altijd even voor ik het hooi geef omdat z'n lichaam dan de tijd heeft om de goede stoffen uit de granen te halen. Als ze meteen veel hooi/gras gaan eten zijn de goede stoffen doorgestouwd naar de darmen voordat er sprake is van het onttrekken van de goede stoffen aan het voedsel

Hey,

ik heb altijd geleerd dat je beter eerst wat hooi (ruwvoer) kunt geven, daarna pas brok, muesli oid. en daarna weer hooi... Die 1e opname van hooi zorgt ervoor dat de voedingsstoffen uit brok ed. beter opgenomen worden....

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:52

Nuala krijg opeen dag 2,5 kilo merriebrok en 1 kilo Muesli met zeewierpoeder. Verder staat ze op de wei. Ik dacht dat ze veel krijg maar als ik dit vergelijk is het niks. Ze deelt dit voer ook met haar veulen die aardig wat eet.
In de winter krijgt ze 1 kilo biks en een halve kilo muesli per dag. Verder 6 plakken hooi.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:40

Chubby schreef:
Als hij een half uurtje a een uur z'n "hapje" op heeft (wat soms wel aardig lang kan duren) geef ik dan terug z'n hooiruif vol voor de nacht. Ik wacht altijd even voor ik het hooi geef omdat z'n lichaam dan de tijd heeft om de goede stoffen uit de granen te halen. Als ze meteen veel hooi/gras gaan eten zijn de goede stoffen doorgestouwd naar de darmen voordat er sprake is van het onttrekken van de goede stoffen aan het voedsel

Hey,

ik heb altijd geleerd dat je beter eerst wat hooi (ruwvoer) kunt geven, daarna pas brok, muesli oid. en daarna weer hooi... Die 1e opname van hooi zorgt ervoor dat de voedingsstoffen uit brok ed. beter opgenomen worden....

Groetjes!


Hij eet niet op een lege maag hoor, s'nachts heeft ie een volle hooiruif die vaak nog niet eens uit is s'morgens en s'avonds komt ie van de wei af Knipoog ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:49

Tjemig wat krijgen sommige van jullie een hoop voer Vork
De halve tinker van mijn vriend die staat 24 uur per dag 7 dagen in de week in het gras.

Jaja groen gras, gelukkig is bij ons niet alles geel!
En als ze gelopen heeft krijgt ze een halve biks en een halve muesli.
Nu is dit een type dat van 3 sprieten al volslank is Haha!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:47

Ik vind ook dat er over het algemeen veel gevoerd wordt. Soms van het ene uiterste, iets van 5 of 6 kilo (!) tot bijna niks, en nu heb ik het over biks. Die van mij krijgt nog alleen 1 pond biks na het rijden maar ze staat 24/7 ophet land waar nog behoorlijk gras staat. Toch ga ik nu beginnen met bijvoeren want het gras wordt nu minder voedselrijk. Ik voer dan een pond biks met wat wortelen en oud brood, en nog een paar handjes muesli zonder haver. Over een maand komt ze weer op stal en krijgt ze 2x per dag kuil. Ik koop zelf hooi bij en daar krijgt ze 1 of 2 plakken van per dag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:07

Dat dacht ik ik ook al Culry2day, Connor krijgt naast gras en hooi een handje krachtvoer per dag voor het idee. En 2 keer per week een kwart schep slobber en na het werken een kwart kilo brok of muesli dat is alles. Geef ik hem meer krachtvoer dan wordt hij dus helemaal gek en is niet meer te hanteren dan. En hij is mooi op gewicht, niet te dun maar ook niet te dik.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 08:34

Yorghos krijgt per dag:
0.5 kg biks/müesli (gemengd)
+- 8 kg penen
6 plakken hooi
Dit is als hij niet hoeft te werken. Anders krijgt hij 1 kg brok/müesli ipv een halve.

* To Belg, or not to Belg *

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:00

Wow! Sommige tinks krijgen echt veel!

Ik voer liever veel hooi en minder brok. Zomers staat hij 24 uuur in de wei en krijgt niets bij ( af en toe eens wat lekkers tel ik niet mee) Ik ga nu maar eens beginnen met wat slobber of musli af en toe zodat hij wat extra krijgt ( gras wordt minder). Vorige winter kreeg hij 2kilo brok ( onderhoud en tikkeltje sport) Dit jaar wil ik hem aan musli of luzerne of vitaminekoek hebben...ik weet nog niet.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 45 bezoekers