wat kan ik doen tegen stro eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daily

Berichten: 119
Geregistreerd: 26-06-03

wat kan ik doen tegen stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 21:44

mijn tinkertje van 2jaar staat zins kort op stal maar ze eet al haar stro op als ik haar uit gemest heb en er weer nieuw stro in heb gedaan en ik kom de volgende dag lichter enkelt strond in ik was bang dat ik haar te weinig eten geeft maar ze krijgt drie plaken hooi en 1kg bix is er wat tegen te doen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:01

Stro kan volgens mij weinig kwaad. Het is eten uit verveling. Tinkers zijn veelvraten. Ze mag ook wel een plak hooi extra op een dag hoor, zo'n jong paard is nog in de groei; er zijn tinkers die eten zo'n heel pak per dag op. Mijn tinker eet helemaal geen stro, die valt nog liever af dan dat ze stro eet Knipoog Zet haar in ieder geval niet op krullen, dan gaat ze zich nog meer vervelen. Het beste is ook eigenlijk in het land zetten.

daily

Berichten: 119
Geregistreerd: 26-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 22:19

ik had ook liever gehad dat ze op het land kon maar waar ik op het land stond storte het schuilstalletje bijna in en ze wou geen anderen neer zetten dus moets ik noot gedwongen naar een pensonstal

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:22

Geef haar wat meer van minder voedingsrijk hooi, dan kan ze langer wat knabbelen. En dat is nog beter als stro.
Verdeel het ook goed over de hele dag en zorg dat ze 's nachts een flinke pluk krijgt Lachen

Mijn Haflinger deed het eerst ook altijd, maar op een andere stal, waar ze meer hardvoer kreeg at ze geen sprietje stro meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 23:52

Zorgen dat ze wat beters te doen heeft. Beweging (paddock, weide, bak), speeltje (speelappel, fles met muesli erin, Equiball), contact met andere paarden etc.

Op zich vind ik stro eten eigenlijk niet zo erg (mits het paard er geen koliek van krijgt), ik heb dat liever als dat ze gaan staan te weven ofzo. Je kunt echter wel het stro eten wat ontmoedigen door gebruikt stro over je verse stro heen te gooien, zodat ze niet alleen dat lekkere verse bovenop heeft liggen, want dat nodigt natuurlijk uit....

Als de nood echt aan de man komt, dan kun je evt. water met groene zeep en azijn mengen en dat met een plantenspuit over je stro heen spuiten. Of een andere bodembedekker kiezen natuurlijk.

Charaz

Berichten: 24285
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 23:58

of op zaagsel zetten met een laag stro erop, dan staat ze niet helemaal op de kale bodem en idd nog een plak extra hooi geven kan geen kwaad

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 08:08

newforestlover schreef:
of op zaagsel zetten met een laag stro erop, dan staat ze niet helemaal op de kale bodem en idd nog een plak extra hooi geven kan geen kwaad

Je zou eventueel ook, als je niet op zaagsel kan, wat azijn over het stro kunnen sprenkeleren Hebben ze mij ook ooit verteld hoor Verward

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 08:22

Mocht ze er nou last van krijgen (koliek of iets dergelijks), dan kun je nog altijd een muilkorf omdoen. Ik weet dat de meesten het liever niet doen, maar voor sommige paarden is het van levensbelang!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:22

Mystery deed het ook heel erg veel stro eten op stal, het is nu een stuk minder geworden omdat ik op een andere manier ben gaan uitmesten:

- ik doe donderdag de stal helemaal goed en doe er een hele baal stro bij.
- Vrijdag en zaterdag haal ik alleen drollen weg en laat ik de onderste laag gewoon liggen. (ik werk altijd met van die huishoud handschoenen dus kan je makkelijker de drollen verwijderen.)
-Zondag drollen en pis vlekken en doe er weer een halve baal bij.
-Maandag doe ik weer het zelfde als vrijdag en zaterdag.
-Dinsdag drollen en pis vlekken en doe er een halve baal bij.
-Woensdag weer alleen drollen.

Hierdoor krijgt mystery niet elke dag een plakje wat hij helemaal opeet omdat het schoon is maar krijgt hij in 1x meer stro in zijn stal dan de andere keer. Het werkt bij mystery wel, je moet gewoon kijken of het werkt bij jou pony.

succes!

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:47

mijn paard at ook zo veel stro, tot iemand mij zei dat t een gebrek aan een bepaalde stof kon zijn. ze heeft t toen in een boek opgezocht en adviseerde mij zeewier te geven, dat doe ik nu 1 maand over zijn biks en ik moet zeggen dat ik het m niet meer zie doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:52

Inspuiten met sopwater (groene zeep) vinden ze echt niet lekker...... En kan geen kwaad

Bij gebrek aan bepaalde voedingsstoffen gaan ze geen stro eten maar mest Haha!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:31

Mijn paard vrat ook zijn hele stal leeg toen ik hem net had. Geleidelijk aan werd het minder omdat hij toen wel genoeg te eten kreeg. Tegenwoordig zie ik hem bijna geen stro meer eten. Ik denk dat je je pony wat meer hooi moet geven. En is er echt geen mogelijkheid hem meer naar buiten te doen? Dat is nl. erg belangrijk voor zo'n jonge pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:53

bedankt voor je tip Samantha ik heb hem overgeschreven, ik ben wel voor een onderlaag, het scheelt ook iets in werk en mijn paard is ook zo'n stro vreter, puur uit verveling geloof ik het is ook een echte hooi eter, ze prefereert hooi boven gras, en die tip van het zeewier ga ik ook proberen, maar voorlopig staat ze nog op het land!

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:53

Starsky kreeg het voor elkaar om gemiddeld tussen de 5 en 7 plakken stro extra per dag te eten. uit voorzorg staat ie nu op zaagsel, omdat ie ook nog op land stond dacht ik dat het allemaal een beetje teveel van het goede is. Hij krijgt voldoende hooi, maar ik vind het op zich wel jammer dat ie van het stro af is. Het zag er altijd zo gezellig uit i.p.v. zaagsel!! Maar ja gezondheid staat voorop! Sonja, wat voor fles gebruikte je voor musli, gewoon een statiegeld fles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:59

Yep, een anderhalve liter PET-fles. Daar doe ik muesli in, dan een strotouwtje om die verdikking in de hals (onder de dop) knopen en het andere eind van het touwtje om een tralie of balk in de box. Duurt niet lang hoor, voor ze hun eigen techniek hebben ontwikkeld om de muesli eruit te 'gieten'.
Milena kiepert de fles heel voorzichtig met haar neus om. Neus aan de onderkant van de fles, langs de muur omhoog en voila, de muesli giet eruit en je kan eten Haha!
Leonardo pakt het touwtje net boven de fles en schudt net zo lang tot de muesli op de grond ligt en dan neuzelt hij het tussen z'n strootjes uit.
Zo zijn ze al gauw twee uur bezig met een fles met een halve schep muesli erin.
Als ze TE handig worden in het winterseizoen doe ik stropropjes tussen de muesli in de fles Haha! om het moeilijker te maken.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:00

Ieder paard eet 1 tot 2 kilo stro op wat in stal ligt. Daar moet je gewoon rekening mee houden als je dat in stal gooit.
Stro is juist goed voor de paarden, het heeft ontspanningswaarde. Stro vult de maag, bevat zeer weinig eiwitten en matige calorieën. Dus het zijn gewoon heerlijke ruwe vezels (geen vervanging voor goed hooi!!!!)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:01

Geef overigens niet meer dan een halve kilo stro per 100 kilo lichaamsgewicht.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:24

Ik ben het met kleintje eens.
Ik houd met het opstrooien rekening dan ze 1/4 de ook opeten (wel in een hele nacht)
Op mijn vorige stal kregen de paarden onbeperkt ruwvoer, waren ze moddervet en toch knabbelen ze aan het stro.
Nu ook ze krijgen wel een stuk minder kuil maar zelfs als ze het niet ophebben knabbelen ze her en der wat aan het stro.
In stro zitten andere voedingstoffen dan in hooi.
Wanneer een paard te weinig ruwvoer in de vorm van hooi of kuil krijgt en echt een halve baal stro opvreet krijgt hij/zij te weinig ruwvoer en dan krijg je dus kans op verstoppingen en koliek.

Ik mest uit als de paarden buitenstaan.
Komen ze binnen komen ze in een schone box met stro en ook met een plak kuil.
Dan vreten ze niet meteen aan het stro maar hebben ze hun buik al een eind vol voor ze aan stro beginnen en dan eten ze er ook minder van

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:58

Hey,

aangezien Chubby nogal snel last heeft van dunne mest, krijgt zij juist elke dag een dot stro bij haar hooi... Aangezien ze idd. haar hele stal leeg eet en niet echt schoon is op haar stal, staat ze op zaagsel...

Groetjes!

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:40

is al eerder gezegd, vervang stro door zaagsel.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:57

zalina schreef:
is al eerder gezegd, vervang stro door zaagsel.

En neem stalondeugden op de koop toe.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:34

Ik ben ook niet echt kapot van zaagsel, vooral niet als het paard de hele dag op stal staat straks en afhankelijk is van de eigenaar voor een "uitje". Maar zo'n fles (Sonja) vind ik een prima idee. Bedoel je bijv. zo'n 1 1/2 liter colafles van dat harde plastic? Ja sorry hoor, maar ik ben nog van het glazen tijdperk Haha! . Ik zal die tip op stal ophangen want er zijn tig paarden die zich enorm staan te vervelen en uit ellende maar tegen de deuren gaan trappen etc.
Ik heb voor Sox ook een hooinet, koop zelf hooi (ze staat vanaf oktober volpension maar krijgt alleen 2x per dag kuil in de winter) en dat net hang ik dan aan het eind van de middag op in haar box. Daar is ze ook lang mee zoet. Je kunt ook overjarig hooi kopen, daar zit veel minder tot nul voedingswaarde in maar ze krijgen zo wel vezels binnen en ze zijn lekker bezig.

daily

Berichten: 119
Geregistreerd: 26-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 22:11

heeel erg bedankt voor jullie tips

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:30

mijn pony vrat vroeger ook haar hele stal leeg, toen ging ze naar een andere box en daar was het wat minder, maar nu (helemaal een andere pensionstal) knabbelt ze wel wat op haar stro, maar ze vreet het niet leeg.. terwijl het heel goed stro is. misschien zitten er verschillen in soorten stro? of het is inderdaad verveling, want bij evita is het wel zo.. hoe meer paarden om haar heen hoe minder ze haar stal leeg eet!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:52

Yus wil ook nog wel eens heel zijn stal opeten Lachen
vaak benevel ik het stro met wat azijn.....helpt perfect