Betalen voor een verzorg/bijrijdpaard of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Betalen voor een verzorg/bijrijdpaard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 17:02

Hallo Lachen

Ik heb zelf nog niet zoveel verzorgpaarden gehad, maar ik weet wel dat als je ernaar opzoek het vaak moeilijk is wat te vinden! Meestal worden er vergoedingen gevraagt en ervaringen die sommige niet hebben, maar wat vinden jullie er nou van? Betalen of niet Betalen? Verward

aan de ene kant denk ik, tja een paard is duur genoeg en als je hem dan deelt kun je er best een vergoeding voor vragen Scheve mond

Aan de andere kant denk ik, tja je helpt iemand die niet zo veel tijd heeft, en daardoor hoeft diegene zijn/haar paard niet weg te doen, dus raar om er geld voor te vragen

Maar ja er zijn nog veel meer dingen die een rol spelen, maar wat vinden jullie? Ik heb zelf ook een schat van een beessie,
GRACY en ik hoef geen vergoeding te betalen.Daar ben ik ontzettend blij mee want met mijn bijbaan bij de videotheek red ik het niet om en mijn rijlessen en mijn verzorgpaard te betalen !!

xxxxxxxxxxMegan

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:07

Ik vind het niet raar als mensen een vergoeding vragen voor het verzorgen van hun paard. Rijden op een manegepaard is ook niet gratis en van een verzorgpaard kun je over het algemeen meer van leren en ook een band mee op bouwen...dat laatste is met een manegepaard zo goed als onmogelijk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:07

Het ligt aan de situatie vind ik. Ik betaal zelf een symbolisch bedrag per maand en daar ben ik tevreden over. Het is heel erg verschillend of je het paard kompleet tot je beschikking hebt, of dat je er maar een paar keer in de week heen mag bijvoorbeeld. Of je zelf mag bepalen wat je ermee doet of dat je verplichte dingen moet doen.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 17:15

Ja inderdaad, maar voor veel mensen is het ook niet op te brengen een vergoeding te betalen, maar ja zoals je al aangaf, het ligt ook helemaal aan de situatie! Ik heb ook eerst een paardje gehad waarvoor ik moest betalen, dus ik ben er ook niet op tegen!:)

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:37

ik vind echt wel dat je er een vergoeding voor mag vragen hoor. ik bedoel: zij moeten toch ook betalen voor dat ze hun paard kunnen stallen en dan mag jij er gratis op rijden. mazzel heb je met die shet Haha! maja

mirjamm

Berichten: 131
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:08

nou ik heb ook een verzorg paard. ik hoef niks te betalen maar dat vind ik lochisch. je help die mensen en ik vind dan dat je in ruil daarvoor gewoon mag rijden enzo. ik heb mijn verzorg paard via internet gevonden ik ga er nu al twee jaar heen vanaf dat udora veulen was. ik heb haar gevonden op de site www.marktplaats.nl en dan moet je bij dieren kijken en dan bij ruiters/verzorgers en daarbij kan je een oproepje zetten maar heel vaak staat er ook bij dat iemand hulp nodig heeft enzo kijk zelf maar sterkte

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 18:29

Hallo, ik heb zelf ook een advertentie gezet op marktplaats. En zo ben ik ook aan Gracy gekomen, Monique reageerde op mijn advertentie via een telefoontje en sindsdien ben ik verkocht aan Gracy!! Er staan helaas ook veel oplichters op Marktplaats:S

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:30

Het ligt aan de situatie.
Als je bv. een rijpard verzorgd waar je 3x in de week op mag rijden enz. vind ik dat wat anders als wanneer je een shetlander verzorgd en je mag knuffelen, beetje rijden poetsen enz. enz.
Voor dat rijpaard zou ik het best over hebben maar voor een shetje zou ik niet gaan betalen denk ik...

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:44

ik vraag nix aan mn verzorgsters, bel al lang blij dat ze iig 1 dag vast in de week mij uit de brand helpen en als ik niet kan bijspringen. Aangezien ik nu erg krap zit hebben de meiden zelf aangeboden om het voer te betalen en dat vond ik toch wel erg lief maar toch voel ik me schuldig :S

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:47

Lachen ik heb (samen met Suuske op Bokt) ook een paar verzorgpony's en paarden.
de welshjes en shetjes zijn van haar opa en daar hoeven we dus niets aan te betalen en we rijden er ook niet op maar we lopen er elke dag mee en de friezen zijn van een kennis van mijn ouders. De eigneaar is hartstikke blij met ons want Jelle was waarschijnlijk hartstikke onhandelbaar geworden...
Deze week arriveert ons zadel dat de eigenaar voor ons koopt zodat wij op Jansie kunnen rijden Haha!
We krijgen ons "loon" in natura ; appelen Tong uitsteken
we mogen dus én zijn paard verzorgen en doen met haar wat we willen én er dus op rijden én mee mennen én we krijgen ook nog zoveel appelen als we willen Haha!

wel jammer dat school nu net begint nu we het zadel hebben *zucht*...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:54

Als je drie of 4 dagen per week een paard zelfstandig helemaal doet dan kan je in mijn ogen spreken van een soort co ouderschap en deel je ook een gedeeltje van de kosten

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 19:19

Hmm, ja id. Iedereen heeft toch een andere mening of je nou wel of niet moet betalen Verward

Voor wat jongere kinderen vind ik niet dat je het kan vragen, maar voor de wat oudere die ook serieus bezig zijn zou je best een vergoeding kunnen vragen Knipoog

xx

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:12

Ik rij 2 paarden waar ik verder geen kosten aan heb om deze te mogen rijden. 1 rij ik alleen als de eigenaaresse niet kan en betaal ik 1xper 2 weken een priveles a 9 euro zelf. De andere rij ik iedere dag en daar ga ik begin volgend jaar mee starten, deze kosten moet ik zelf betalen, dus verenigingslidmaatschap en wedstrijdkleding etc.

Ik betaal zelf nooit geld voor het rijden van andermands paarden maar verwacht er ook geen geld voor terug. Wel zorg ik natuurlijk voor alle ander klusjes er omheen als ik rij zoals mesten, toilletteren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:15

Ik geloof dat het ook wel omgeving gebonden is.

Zelf heb ik dus nooit betaald voor een een paard dat ik reed.
Die mensen zaten in tijdnood en ik kon ze helpen.
Dus 2 partijen blij Lachen

Ik kon zoveel rijden als ik wilde, maar mesten en tuig poesten en als er stro binnegehaald moest worden enz. hoorde er ook bij.
Dus betaalde je op die manier daarmee terug.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:25

Op de fokkerij waar ik verzorg hoef ik niks te betalen, die mensen vinden het leuk dat er wat met hun pony's worden gedaan en ze vinden het helemaal geweldig als we ook nog even wat komen drinken na die tijd Haha!:D
Ook vind de eigenaar het ook nog ontzettend leuk om met ons naar een manege les te gaan ofzo, dus ik heb helemaal niks te klagen Haha!:D
Hoognodige spullen betalen zij, maar ik koop altijd nog spullen voor Zilvia (ben nog niet helemaal over het pennymeisje heen gegroeit Haha!:D)
Maar ik kan het wel begrijpen als mensen er wat voor vragen omdat het het paard ook moeten onderhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:27

Maar als je een paard koopt weet je toch wat hij gaat kosten?
Raar dat je dan ineens een ander nodig hebt voor het geld?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:34

Ik heb altijd wel een bijdrage betaald, Nog niet eens omdat het gevraagd werd maar (soms natuurlijk ook wel) maar dan betaalde ik een keer de smit of zo iets.

Prins heb ik nooit wat voor betaald. Pas toen ik vond dat hij in zijn stal bij Jan en Monique niet op zijn gemak stond (was nogal een neuroot) toen ben ik gaan meebetalen. Heel terrecht zei Jan, Hier kost het paard me dit en het verschil betaal jij. Goed vond ik dat want ik wilde verhuizen met het paard.

Bij Future deelde voor een gedeelte mee in de kosten, ook een alleenstaande vrouw met drukke baan en ik kon doen en laten met het dier wat ik wilde. Ik had gewoon een eigen paard voor 3 dagen per week.

Kyliaan betaalde ik niks, maar ik kocht wel eens wat of ik betaalde de smit.

Cendor betaalde ik ook een gedeelte mee maar was het zelfde principe als bij Future.

Marca betaal ik niks, Maar ik werk dan ook bij Henk.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:35

runningkawa schreef:
Maar als je een paard koopt weet je toch wat hij gaat kosten?
Raar dat je dan ineens een ander nodig hebt voor het geld?


Een bijdrage in de kosten van iemand die op jou paard mag rijden is natuurlijk altijd mooi meegenomen Lachen
Natuurlijk niet voor een Boktsnob maarja Knipoog Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:38

tuurlijk mooi meegenomen, maar hier in de buurt zeker niet gebruikelijk.
Jij hebt zelf geen zin/tijd en word uit de brand geholpen door iemand die je paard aandacht en beweging geeft.
Dan is dat voor mij dan al betaald, in natura

En blij dat ik geen bokt-snob ben Tong uitsteken

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:47

Toen ik Bolivia verzorgde hoefde ik helemaal niets voor haar te betalen, ik mocht zelfs privéles op haar en dat hoefde ik ook niet zelf te betalen Bloos!
Nu staat ze in een rusthuis en betaal ik de helft mee, omdat haar eigenaresse het anders niet kan betalen (ze heeft ondertussen een ander paard waar ze natuurlijk ook veel geld aan uitgeeft), dat heb ik ook zelf aangeboden, om mee te betalen.

Voor Soraya betaal ik ook per maand, en daar mag ik alles mee. Doe haar in principe twee keer per week (maar ook als de eigenaresse niet kan bijv.).

Voor Almera betaal ik niks (ik kreeg laastst zelfs 50 euro omdat ik haar zo goed had verzorgd!).

Ik heb trouwens ook les met Soraya en dat betaal ik wel zelf.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 21:46

Ik vind het heel logisch om mee te betalen als ik meegeniet van de lusten (rijden) en niet alle lasten heb... Een bijdrage van zo'n 50 a 70 euro is vaak een scheintje van wat zo'n paard kost in de maand...
Misschien heb ik deze mentaliteit ook wel omdat ik zelf een pony heb, en weet wat het me kost.
Als ik mijn pony nooit meer zou kunnen rijden zou ik graag een bijrijdpaard willen en daar best iets voor bij willen dragen. Een tweede paard erbij is erg duur aan vaste lasten en dan heb ik het nog niet eens over bijkomende onverwachte uitgaven als dierenarts etc...
Ik mag van een stalgenootje een paard rijden die bij hun in de eigen wei staat, dat kost niets, en mag straks een Fries lenen voor les, wat me ook niets kost, terwijl die vrouw haar paarden zelf ook gebruikt om les te geven. Beiden mensen hebben dus op hun manier baat bij mijn rijden. Dat is fijn, maar als ik een leuk paard tegen zou komen waarmee ik naar les mocht en wedstrijden mee mocht rijden, dan zou ik daar echt een bijdrage voor over hebben! De hoogte die ik er voor over heb hangt af van hoe fijn ik het paard vind rijden en wat ik er mee kan en mag, en wat voor kosten diegene heeft aan stalling...

Voor alleen verzorgen zou ik nooit betalen. Dan kost het mij tijd en werk en dan ook nog geld?... Ik ben niet gek, en heb het druk genoeg...

Ik heb het eerste jaar dat ik Andrew had een bijrijdster gehad die 50,- per maand betaalde (drie dagen per week rijden en verzorgen), maar dit beviel niet. Doordat wij het financieel ruimer kregen heb ik het bij de volgende meisjes ook nooit meer gevraagd. Voor jongere scholieren moet je de ouders mee hebben, want anders kunnen zij het niet betalen.
Bij de ouderen (vanaf een jaar of 15/16 kan een kleine bijdrage er vaak best af...

Ik heb verzorgster omdat ik het leuk vind... Niet omdat ik niet zonder kan, of mijn pony niet een dag zonder mij kan. Er staan hier paarden op stal waarvan de eigenaar amper langs komt en die worden ook prima verzorgd en komen als dat afgesproken wordt met de stalhouder ook regelmatig buiten 's winters... Die meisjes hebben dus wel de lusten, maar geen lasten, behalve wat gezeur van mij dan af en toe Knipoog

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 02:25

Ik zou nooit betalen voor een bij-rijpaard. idd zoals kawa zij: mesten, vegen, etc. hoort er wel bij. Eventuele kosten startkaart enzo ook maar verder... Ze moeten blij zijn als ik hun paard wil rijden. Had vroeger altijd zo'n overeenkomst. Ik maakte paarden zadelmak en bracht ze uit op wedstrijden. Prijzengeld was voor mij, transportkosten voor hem. Haha! Als het paard verkocht werd kreeg ik gedeelte mee. Prima oplossing toch.

Heb tegenwoordig zelf ook een bijrijdster maar die betaald ook niet hoor. Verwacht meer een soort van betaling "in natura" tuigenpoetsen enzo. Eigenlijk dingen doen die bij het houden van een paard nu eenmaal ook moeten. Als ze alleen maar kwam om met de kont op paard te zitten heb ik er ook weinig aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 03:19

Als je het niet erg vind betaal ik liever een klein bedrag dan dat ik tuigen moet gaan poetsen........... Haha!

Het hoofdstel en zadel schoonhouden doe je toch automatisch, de stal uitmesten ook. Ook zal je het paard poetsen en alle andere voorkomende werkzaamheden met zo een dier doe je als bijrijder ook.

Misschien vind ik het normaal om een bijdrage te leveren omdat ik eigen paarden heb gehad en weet wat het kost. Ik wil bewust niet meer een paard voor mezelf alleen. Ik wil namelijk naast mijn werkleven, gezinsleven en paardenleven ook nog een leven voor mezelf en ik kies er voor die reden voor om minimaal 2 dagen per week niks met paarden van doen te hebben. Waarschijnlijk komt dat gewoon omdat ik dus jaren lang alleen maar voor de paarden geleefd heb.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 07:34

hier in de buurt zijn vaak verzorgpony's aan 'overvloed'. Ik heb nog nooit hoeven betalen voor een van mijn vzponietjes en zal ik ook nooit gaan doen!
Maar als er haast niks te vinden is, is het niet zo raar als er een klein bedrag gevraagd wordt, dat zou ik er dan nog wel voor over hebben. Maar echt niks boven de 60 euro per maand!! Maarja, das dan mijn mening.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:18

ik ben superblij met mijn bijrijdster. Zij rijdt 2 keer in de week en hoeft daar niets voor te betalen.
ik vertrouw haar blindelings en dat vind ik het allerbelangrijkste. Ik weet dat ze superlief voor mijn paard is en nooit gekke dingen met hem zal doen.
Als ik ziek ben of niet kan is 1 telefoontje genoeg en neemt zij het over. In de 3 jaar dat ik Bonanza heb heeft ze nog nooit afgebeld, super dus.