door rijden sneller artrose?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

door rijden sneller artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 10:26

Effe nog een reactie geven op Gijsenkim in wat ze zei:
"Ja maar uiteindelijk hebben 99% van de gereden oudere paarden last van artose, hoefkatrol of andere aandoeningen die met het bewegingsapparaat te maken hebben. Dus versneld zijn door het rijden."
Ik weet niet of dat bij 99% zo is. Artrose is vaak iets wat erfelijk is en het is inderdaad een vorm van slijtage. En toch ken ik paarden waarmee ontzettend weinig gedaan is en die het toch hebben. En sommigen hebben het al jong. HEt is hetzelfde als bij mensen en honden. Soms komt het gewoon. artrose kun je het beste bestrijden door te blijven bewegen, en dit kan m.b.v. pijnstillers. Die pijnstillers kun je op den duur afbouwen doordat de beweging de situatie enigszins verbeterd. (dit weet ik van de dierenarts). Ik ben het er dus niet mee eens dat artrose altijd ontstaan door te rijden. Hoefkatrol komt in de meeste gevallen wel omhoog door slecht rijden, maar artrose is vaak niet te vermijden. En ik denk zelfs dat als je paarden correct traint, dat de kans juist kleiner wordt op gebreken in het bewegingsapparaat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:44

Artrose op zich is niet erfelijk, wel de aanleg hiervoor.
Met juiste opfok, voer en training kan je de kans op artrose behoorlijk indammen.

Ik denk inderdaad dat de kans op artrose minder wordt wanneer het paard goed wordt, maar wie durft er van zichzelf te zeggen dat hij zeker weten 100% goed traint?
Ik denk dat ik wel goed bezig ben, maar durf het niet met zekerheid te stellen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:44

HAHAHA zo serieus bedoelde ik het niet, maar ach er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:38

Ik heb hier specifiek naar gevraagd bij de kliniek, maar bij de meeste paarden speelt erfelijkheid absoluut de grootste rol. Als een paard van jongsaf aan goed getraind wordt zal hij veel minder snel last krijgen van pijn, maar dat is ook afhankelijk van de locatie waar de atrose optreedt.

Mijn paard blijkt achteraf al jaren artrose te hebben, pas eind april dit jaar werd hij accuut kreupel, daarvoor nooit last gehad met kreupelheden. Wel vielen er een aantal dingen op hun plaats waar ik nooit de hand op kon leggen. O.a. veel liggen en verzet bij sommige oefeningen.

Mijn paard heeft vanaf zijn derde jaar tot en met zijn negende jaar in een manege gelopen en op heel jonge leeftijd al flink gesprongen. Hij is nu twaalf en 3 jaar in mijn bezit.

Artrose is overigens geen slijtage, zie voor meer info www.hoofcare.nl en kijk onder "hoefaandoeningen", dan bij artrose en overhoef. Je schrikt je naar....

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:00

Mieke schreef:
Artrose is overigens geen slijtage, zie voor meer info www.hoofcare.nl en kijk onder "hoefaandoeningen", dan bij artrose en overhoef. Je schrikt je naar....


idd want de ergste foto's die daarop staan zijn van mijn eigen paard!
Ze heeft arthrose iig sinds haar 5e (de fotos van verbening van de hoefkraakbeenderen zijn op 5 jarige leeftijd genomen) Ze is nu 16 en heeft werkelijk overal arthrose, maar loopt nog steeds goed dankzij dat break-over beslag. De Artrose was op 5 jarige leeftijd al zo erg dat ze het advies "afmaken" gaven, de DA's dan. Echter de enige reden dat destijds die foto's genomen zijn was omdat mijn hoefsmid deze voor de site wilde hebben!, ze was dus niet kreupel. Ik heb haar pas met 4 jarige leeftijd (heel langzaam) ingereden omdat ze zo groot was (nu 1.78cm) en nog teveel "veulen" op 3 jarige leeftijd.

Ik heb me in de loop der jaren vaak afgevraagd wat ik verkeerd gedaan kan hebben. Gelukkig heb ik nog een andere merrie die ik ook zelf ingereden heb en die nog ouder is (21) en die is nog nooit kreupel geweest, dus hopelijk ligt het niet aan mijn rijstijl. Mijn paard was destijds amper ingereden of ze had al zo erge arthrose dat ze haar ervoor af wilde maken, dus aan belasting lag het niet

Ik denk idd dat het voornamelijk erfelijk bepaald is (door verkeerde bouw)

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:53

Verkeerde bouw zal er idd. best mee te maken hebben.
Mijn Kevin is 1.75m en een fors gebouwd paard. Hij maait met zijn voorbenen en volgens 3 verschillende artsen in verschillende klinieken komt dit door zijn zware bouw, hij zou er geen last van kunnen krijgen maar het was ook goed mogelijk dat hij een grotere kans had op Arthrose.
En idd. enige jaren geleden alweer is er arthrose bij Kevin geconstateerd.
Gelukkig kan hij er best oud mee worden, alleen goed uitkijken hoe je hem belast en vooral niet te zwaar.
Ik heb zelf ook arthrose dus we passen goed bij elkaar, ik weet in ieder geval heel goed wat hij voelt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 07:30

Mist,
weet je wat over het opfokverleden van jouw paard?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:59

Sjuimpje schreef:
Mist,
weet je wat over het opfokverleden van jouw paard?


Alles, want ik heb haar sinds ze 4 mnd oud is! De moeder had te weinig melk dus het was echt een HEEL schraal veulen toen ze kwam (een echte voedingsachterstand dus) dan zul je je afvragen hoe het komt dat ik dat veulen gekocht heb: Ik was destijds 15 jaar, ik ben nu een stuk wijzer Knipoog Ze heeft altijd bij mijn andere paarden in een (grote) wei gelopen, ze is echt niet in een box opgegroeid, dus dat gedeelte is goed geweest. Ik denk zelf aan:

- de grootte (merrie van nu 1.78cm)
- verkeerde bouw geerfd, waarschijnlijk vd moeder (vader is Duc de Normandie). Ik heb recentelijk de fokker opgespoord, helaas heeft hij de moeder (die nu 20 is) een jaar of 6 geleden verkocht, hij zei dat de moeder geen arthrose had- maar hij was niet echt geinteresseerd in mijn verhaal, deed net alsof ik hem een schadeclaim wilde aandoen of zo! Hij vroeg niet eens hoe het verder met "zijn" veulen ging
- voedingsachterstand op jonge leeftijd

wat zijn jouw gedachtes hierover ? je stelde de vraag niet voor niets toch ?