nogmaals teugelkreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

nogmaals teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:18

ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar wil graag nieuwe tips, mss zijn er betere Haha!

mijn paard loopt onregelmatig sinds een week of twee, niet als ik haar flink voorwaards rijd en laag, dan lijkt het goed, haar linker been is het probleem, ze loopt er iets mee te trekken ik zie het aan het schokken van het hoofd...

Wat moet ik doen? Twee weken rust? Het been is niet dik of warm!

Of gewoon rustig doorrijden?

Ze heeft regelmatig wat aan haar benen, is aan bijde voorbenen kreupel geweest dit jaar, na twee weken rust was het over.....ik kocht haar met een achterbeen wat niet lekker was en dat is nu helemaal goed!

Ze houdt erg dr rug vast met rijden, net of ze een stok heeft ingeslikt, en dan loopt ze ook zo onregelmatig....(T is een arabier) ikheb er een wintec 500 op liggen met een goed shabrak....moet ik een drukshabrak nemen, of een gelpad?

Ik heb de dierenarts er ooit bij gehad en die zei dat het een kwestie van training was!


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:30

Om te testen of je paard teugelkreupel is, zou je hem op een recht stuk moeten laten draven en halsstrekken, of in ieder geval van de teugels afblijven. Als ze dan niet kreupel loopt bestaat er een reëele kans dat ze teugelkreupel is. Maar als ze met een lange teugel nog steeds onregelmatig is dan is er ws iets anders aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:24

op een harde weg met lange teugel loopt ze niet kreupel!

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:02

Mijn verzorg-paardje is kreupel vanuit haar rug. We dachten eerst dat het vanuit haar (ook zwakke) achterbenen kwam, maar het blijkt dus vanuit haar rug te komen. Met rijden loopt ze dus kreupel met haar achterbenen, wat superslecht is voor haar rug. Het enige wat goed helpt, is aan de teugel rijden. Dan ontspant ze haar rug (die echt supervast zit) wat meer en gaat het lopen regelmatiger. Maar het is een manege-pony en niet iedereen kan haar aan de teugel rijden, want ze is ook nog is niet makkelijk!

Ze loopt nu in de lagere lessen met aan elke kant een strakke bijzetteugel. Dat gaat goed, ze loopt er beter op. Zodra ze zonder bijzetteugels en niet aan de teugel loopt, gaat ze met haar rug 'trekken' en met haar hoofd heel hoog lopen. Je zou dus kunnen proberen om haar zo goed mogelijk te rijden, daar bedoel ik mee dat ze haar rug zoveel mogelijk ontspant. Blijft het zo? Dan zou het een andere oorzaak kunnen hebben en dan zou ik de DA er ff bij halen! Anders is het eind straks zoek...

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:29

Kan het niet zijn dat er idd misschien iets in de rug of schouderpartij is niet lekker zit? Kreupelheid hoeft namelijk nooit persé uit het been te komen.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:50

Mayo schreef:
Kan het niet zijn dat er idd misschien iets in de rug of schouderpartij is niet lekker zit? Kreupelheid hoeft namelijk nooit persé uit het been te komen.


net wat loveless zegt, ik denk ook dat dàt het probleem is...want ze loopt af en toe heel onzuiver, en dat vooal als ze dr nek in de lucht steekt dus dr rug strekt...

hm...raar dat dat manege paard met bijzetteugels hoed loopt, want dan wordt zn rug juist krom getrokken, lijkt me, en dat is voor zulke paarden funest, ze moeten juist ontspannen vanuit de rug, is mijn idee hoor.... Verward

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:52

Er zit verschil in het ontspannen van de rug en 'm wegdrukken, maar da's rijtechnisch Haha!
Een paard kan erg kreupel gaan door verkeerd ruggebruik. Maar dat is alleen te beoordelen wanneer je er naast staat.
Wanneer de kreupelheid vanuit de schouder komt kan het lastig zijn warmtes/diktes te zien of te voelen.

Hoe loopt ze kreupel? Kan je daar meer van vertellen?
Wat vindt je instructeur ervan (of is het wijs om er een op te zoeken)?

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:57

Jantien schreef:
Hoe loopt ze kreupel? Kan je daar meer van vertellen?
Wat vindt je instructeur ervan (of is het wijs om er een op te zoeken)?


als ze met haar hoofd niet naar beneden loop,m aar omhoog(stok ingeslikt) Scheve mond dan trekt ze met het linkervoorbeen iets, niet ernstig, als je haar naar benden rijdt is het stukken minder....

Ik heb nog geen instructie, maar wil er wel een nemen van de winter(neem altijd bepaalde periodes les)....maar als ik haar met lange teugel laat draven, goed voorwaarts lijkt het ook stukken minder....lastig he? Een maand of twee gelden was ze aan het rechtervoorbeen licht kreupel...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:23

Ook door een lichte kreupelheid kan een paard heen lopen.

Je paard loopt al 2 weken licht onregelmatig, dan wordt het tijd om er iemand naar te laten kijken. Weiderust geeft nu geen aanvullende informatie meer.
Laat gewoon een DA komen (of ga er zelf mee naar de kliniek) dan wordt vanzelf duidelijk of de kreupelheid een medische oplossing nodig heeft of dat je er rijtechnisch aan kan werken.
Een combinatie van beide kan ook nog heel goed mogelijk zijn.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:20

okee....ik laat er wel een arts voor komen...kijk nog een weekkie aan, want het is vorrige week dinsdag opgevallen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers