wat is zacht bitje?rubberen d-trens=hard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

wat is zacht bitje?rubberen d-trens=hard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 19:17

mijn pony is harstikke gevoelig met het bit in haar mond,ik had dus een gewoon trensje (d trens) met rubber,maar nu hoorde ik dat deze bitjes juist scheper zijn door het rubber,dan word harder en kan gaan schuren in de mond Verward
kan ik dan toch beter een gewoon trensje pakken?
of heeft iemand een idee wat een zacht bit is?want ze is er echt gevoelig mee.
ik weet trouwens niet zeker of deze vraag hier goed staat,of mischien bij vraag maar raak moest?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:18

wees blij dat je pony zo gevoelig is op het bit. mischien een bitlose optoming. ik denk dat je engels rij anders had ik je de bosal aan geraden. ik ben niet echt voor hekingmore. de neus is een gevoelige plek en met z'n bitlose optoming klem je de neus en kin samen.

rubber is niet verkeerd. wel bij houden natuurlijk.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:35

een bit is zo scherp als de hand van de ruiter is een mooi gezegde
maar met gelijkblijvende hand zou ikzelf niet gauw voor rubberkiezen
liever lekker glad aurigan
een dubbel gebroken bitje, beetje dik en dan aurigan, lijkt me zachter dan een rubberen bit eigenlijk.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 20:59

josien,ik rij idd geen western,denk niet dat de jury zo blij is als ik met een osal aankom
nee hackamore hoeft en wil ik niet eens,ik wil gewoon een bitje

fjordenfan,ja is idd een mooi gezegde,maar ik maak het bit niet scherp
mickey is heel gevoelig met de mond,dus ik zoek gewoon een zacht bitje.
mij leken die van aurigan ook goed,zijn die k&k bitten he.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:11

ik bedoelde ook niet dat jij het bit scherp maakte met mijn gezegde
Ik bedoelde juist dat je soms een zg scherp bit kunt gebruiken, als je hand maar zahc t is
Als jouw pony een zachte mond heeft, is dat heel fijn en ik zou zeker een gewoon bitje nemen. rubber lijkt mij eerder schuren in de mond dan glad ijzer. Mijn fjord heeft een heel zachte mond en ik rijd hem op een dubbelgebroken bitje. Helemaal nie t zo duur en als ik te had ben wordt hij ook hard, maar als ik nageef wordt hij ook weer zacht.

Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:44

Hoe dunner het bit, hoe scherper de inwerking, dus als ik jouw was zal ik niet een te dun bit nemen. Over rubber bitjes heb ik ook slechte verhalen gehoord, het is erg stroef in de mond en kan daarom pijnlijk zijn. Als ik jou was zou ik een dubbel gebroken, beetje dik bit nemen. Succes!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:10

Ruber kan zowel heel zacht als juist heel scherp zijn. Als een paard voldoende schuimt in de mond is het vrij zacht, maar als het paard een droge mond heeft kan het uist heel gemeen, soort van brandend inwerken.

Maar veel belangrijker dan de dikte van het bit is hoe rusig en stil jij je hand kan houden tijdens het rijden. Als je hand stil genoeg is ten opzichte van de mond van het paard (dus wel meegaan met je hand en niet letterlijk stil/stijf houden) kan je ook best een dun bitje nemen. Voordeeel van een dun (en zeker een dubbel gebroken) bitje is dat je paard of pony minder in de mond heeft en dat is dus ook weer prettiger voor het paard. Een heel dik slecht passend bit met dichtgesnoerde neusriem is juist pijnlijk voor een paard. Dan liever een dun bitje en niet aan de teugels trekken, maar zorg voor een hele lichte maar constante druk op de teugel. Zelf vind ik dun dubbel gebroken kneveltrensje het mooist en meest vriendelijk (bij een gevordere ruiter) anders lieft een gewoon, licht en dun watertrensje.

Maar waaraan merk je dat je pony (te?) "gevoellig" is de mond?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 15:07

suzanne ik wou ook absoluut geen dun bitje kopen Lachen
don marcello,
ja mickey schuimt eigenlijk meestal idd wel,want haar knieeen zitten na het rijden soms best onder Haha!
maar aangezien ik mijn handen echt niet stil kan houden,ga/ben ik wel aan het werken,pak ik liever geen dun bit.
maar mickey kan er dus absoluut niet goed tegen als je veel met de teugels doet,daar reageert ze heel heftig op,en er zat twee weken geleden iemand op haar die behoorlijk veel verstand enzo van het dressuur heeft,en die vroeg me ook al wat met mickey was gebeurd dat ze zo erg heftig reageerde,en of de tandarts is geweest?
ik weet niet wat er allemaal met mickey voor mij is gebeurd,en de tandarts komt netjes om het half jaar.
Laatst bijgewerkt door beautyfull_mickey op 02-09-03 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 15:08

ik las trouwens de advertentie van de k&k bitten,die leken mij eigenlijk wel erg fijn.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:53

Als ze zoveel schuimt dat ze onder zit doet het bit misschien wel pijn in de mond ook al zit je niet aan de teugels! Mischien toch niet zo'n heel dik bit gebruiken en de neusriem wat losser. Laat ook eens kijken of er geen wolfstandje in de weg zit!


Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:25

Een rubber bit kan inderdaad vervelend zijn, zeker als het droog is, maar nat ook (maak je handen maar eeens nat en wrijf een tijdje over een rubber bit, dat brandt). Nadeel van rubber bitten vind ik ook dat ze vaak (te) dik zijn.
Een dik bit hoeft overigens niet altijd een zacht bit te betekenen, sommige paarden ervaren juist een dik bit als scherper, omdat ze simpelweg niet veel ruimte in de mond hebben.
Mijn pony heeft ook weinig ruimte, ik rijd nu met een vrij dun enkelgebroken bit, en daar loopt hij heel fijn op. Ook op een ongebroken trens loopt hij heel fijn.
Wat ook nog kan zijn, sommige paarden kunnen niet tegen de 'notenkraker-werking' van een enkelgebroken bit, mijn pony ook niet.
Een enkelgebroken bit knijpt namelijk in de onderkaak bij druk op de teugels, en kan in het verhemelte prikken als dat wat laag is.
Een dubbelgebroken bit en een ongebroken trens werken wat minder in op de lagen, en ongebroken trens nog het minst. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken is een ongebroken trens helemaal niet scherp. Een ongebroken trens wordt vaak ten onrechte een stang genoemd, vandaar dat het vaak wordt gezien als een scherp inwerkend bit.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:39

hoe dikker het bit hoe zachter hij werkt misschien is dat een oplossing

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:42

sannuhtjuhh schreef:
hoe dikker het bit hoe zachter hij werkt misschien is dat een oplossing


Dat is dus niet waar, een paard met weinig ruimte in de mond zal een stuk gelukkiger zijn met een dunner bit.
Een te dik bit kan als de mond gesloten is al op de lagen drukken zonder dat de teugels aangenomen zijn (zeker met dichtgesnoerde neusriem).

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:44

je moet niet een TE dik bit nemen maar een dikker bit!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:45

Dus voor jou zou een dikker bit altijd dé oplossing zijn voor een paard wat gevoelig in de mond is?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:54

nee dat zeg ik niet maar ze kan het toch proberen want je weet maar nooit of het nog werkt ook

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 19:16

ja klopt supertje,dat rubberen bit is idd behoorlijk dik.
ik ga denk ik toch een k&k dubbel gebroken bit nemen,zijn geloof ik het fijnste en spreekt me tot nu toe het meeste aan.
bedankt alvast voor jullie info allemaal!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Anike

Berichten: 1921
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 16:52

Een rubberen bit is heel hard!! Maak m maar een swat vochtig en haal m met een aardige druk erop maar eens over je scheenbeen!! Het veroorzaakt gewoon een schaafwond!! Ik zou lekker een dubbel gebroken k&k bitje nemen!!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:24

Ik zou voor een dubbelgebroken appelbitje gaan, de meeste paarden pakken dit bitje super aan! Ik rij al mijn paarden er ook mee, en ben er echt helemaal weg van!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers