Veulen en waterbak...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Veulen en waterbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 13:31

Ons veulen wordt bij moeders weg gehaald: de hoogste tijd! (ruim 4 maanden). Ze staat nu alleen in een boxje, maar snapt niet dat ze uit het automatische drinkbakje moet drinken! Ja: dat ze eruit moet drinken, snapt ze wel. Maar ze snapt niet dat ze met haar neusje tegen het lipje moet duwen om weer "bij te vullen". Gevolg: een heel dorstig veulen!

Hoe leer ik mijn kleintje om te drinken uit een automatisch drinkbakje?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:43

Kun je haar niet tijdelijk met een andere pony op stal zetten die het voor kan doen?

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 13:46

hmm...tja, dat vind ik een beetje eng. Stel dat die oudere pony er naar gaat schoppen. Ze is dan wel al 4,5 maand, maar het blijft natuurlijk kwetsbaar. Ze kan het nu ook wel al zien van andere paarden naast haar, en ze heeft het haar moeder natuurlijk ook al tig keer zien doen. Maar dit is misschien nog wel een optie...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:06

Zit de drinkbak wel laag genoeg voor haar?
Al hoewel... mijn veulentje kan het ook gewoon bij een hogere drinkbak.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 14:24

Ja, ze kan er wel bij, want als ik het bakje vol laat lopen, kan ze er gemakkelijk uit drinken. Ze is ook niet bang van het geluid van het stromende water, want als ik het vol laat lopen (door met mijn hand er tegen te duwen) staat ze ondertussen gewoon te drinken.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:55

Hoe zwaar gaat je drinkbak? Daar zit namelijk nogal verschil in. Bij een veulen zou ik een hele lichte nemen die ze maar iets aan hoeven te raken. Of een drinkbak met een vlotter. Deze vult vanzelf bij, kost geloof ik EUR 50,00

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:20

Je moet het even in de gaten houden, maar geloof me dat het veulentje het zo door heeft hoe het werk... Ik heb nog niet meegemaakt dat dta niet zo was...

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:59

Wat vreemd mijn veulen doet dit al geruime tijd en heeft het ook gezien van moeders..... staat de lepel van de drinkbak niet te stroef ?

Weet het ook niet verder Verward succes ermee

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 07:25

Ben ik dan de enige met veulens die een waterbak na de eerste week al leuk vinden? Ze vinden het dan vooral leuk om die lepel een half uur ingedrukt te houden en te kijken hoe de bak overloopt en de stal blank komt te staan...

Ik heb ook regelmatig importpony's hier gehad die nog nooit een stal hadden gezien, laat staan een automatische drinkbak. Met een paar dagen hebben ze het wel door en als ze bang zijn voor het geluid, zet ik ze eerst een paar dagen in een stal met een vlotterbakje.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 08:40

MarijeR schreef:
Ben ik dan de enige met veulens die een waterbak na de eerste week al leuk vinden? Ze vinden het dan vooral leuk om die lepel een half uur ingedrukt te houden en te kijken hoe de bak overloopt en de stal blank komt te staan...


Doe mij zo'n veulen!!

loveakira
Berichten: 82
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:42

mijn welsh merrie van 5 jaar weet ook niet hoe zo'n drink bak werkt dat ze met haar neus er tegen aan moet duwen
ik heb er wel een oplossing voor gevonden
een vlotter waterbak zodra ze drink loop het water er automatish weer in

succes
groetjes jessica

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:50

Meestal moet ik de drinkbakken expres hoog hangen zodat de veulens er niet bij kunnen als ik liever zie dat ze nog zogen.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 08:39

Wij hebben inderdaad nu een drinkbak met vlotter hangen, gaat harstikke goed!!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:19

Mijn anderhalf jarige merrie heeft het ook nog steeds niet door dat ze met 'r neus moet duwen tegen het stangetje in de drinkbak. Ik vul het voor haar enkele malen per dag en hoop telkens dat ze het zelf zal gedaan hebben ... te vergeefs tot nu toe

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:04

Misschien kun je eens proberen om wat voer in de drinkbak te gooien,
dan komt ze er misschien achter dat ze moet drukken, als ze eten zijn ze toch vaak wat aan het rondlikken en duwen,
misschien het proberen waard.
Veel succes met je veulentje verder.