Misschien is mijn pony drachtig...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Misschien is mijn pony drachtig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 17:14

Hoi ik heb nu bijna 2 maanden een welsh merrie, gekocht van een handelaar. Toen ze net bij mij was had ze geen bolle buik maar wel een vetlaagje, vooral bovenop bij haar schouders en rug. Ze had bij de handelaar 3 weken op een vol weiland gestaan zonder beweging. Sinds ik haar heb staat ze op een schraal weiland en krijgt ze bijna elke dag beweging.
Nu is het vet er nog niet af maar haar buik wordt wel steeds dikker (vooral de laatste 3 weken) Ziet eruit als een grasbuikje. Ik heb haar nog nooit hengstig gezien dus nu begin ik een beetje vermoedens te krijgen dat ze misschien drachtig is.
Nu komt over 3 weken de DA om te enten, ik wil dan vragen of die wil controleren of ze echt drachtig is.

Nu vroeg ik me af op welke manieren je dat kunt zien, alleen via inwendig onderzoek of bloedonderzoek? Volgens een vriendin van mij zou de DA ook een dubbele hartslag kunnen horen Verward En zijn er nog meer tekenen waaraan ik zelf kan zien of ze drachtig is?

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:47

je kan de dierenarts bellen.. Staat er niet veel gras op het weiland?? je kan er misschien een hengst bijzetten (niet om te dekken hoor)of doen drachtige merries dan niet sjachrijnig ?

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:14

wel tof dat ze msichin drachtig is Haha!

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:17

Tja... het beste is een veearts er naar laten kijken maar hier kan je ook op letten:

- De vorm van de buik blijft die het zelfde of verschilt dit per dag ? dwz draagt ze het soms links of juist rechts dat wisselt nl. veulen ligt niet stil !

- Rolt ze veel ? laatste weken gaat het veulen goed richting geboorte kanaal liggen.

- Is er verandering aan het uier te zien (mag je er aan komen ?)

- Kijkt ze regelmatig naar haar buik ?

- Is er duidelijke verandering qua humeur (mijn merrie keerde een beetje in zichzelf)

Dit zijn dingen uit eigen ervaring ben natuurlijk geen veearts dus weet het verder ook niet ! Verward

Succes ermee dan maar... lees het wel hier als je zekerheid hebt Haha!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:23

Als ze lang genoeg drachtig is, kun je zelf ook een en ander waarnemen. Gewoon regelmatig je oor tegen haar buik/flank houden, leer je vanzelf diverse geluiden onderscheiden.
Buik wordt ook een beetje peervormig als je erachter staat.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 11:42

Ik heb er gister nog iemand naar laten kijken die bij mij op stal staat en die dacht van wel. Haar buik voelt ook best wel hard aan, ik mag er wel aan komen maar dan legt ze wel haar oren plat. Ze had gister ook 2 bobbels aan de zijkant van haar buik. Aan haar uier is nog niks te zien. Maar goed over een week of 2 komt de DA en dan weet ik het zeker. Dan is alleen de vraag door wat vvor hengst ze dan gedekt is...

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:51

Wissel je ervaringen eens uit met James100 die zit met het zelfde met haar pony zie verslag v/d dag pony van het land, drachtig ???

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:00

maar vind je het leuk als ze drachtig is of niet?? Verward