Wandelen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-01 23:10

Ik wandel erg veel met mijn paarden, vooral met Jurita. Gemiddeld denk ik wel bijna elke dag of om de dag, meestal 10 minuutjes aan de hand, of na het rijden of ervoor, op de stenen dus voor de stallen en de bakken. Ik doe dat voor de afwisseling, maar vooral omdat ik altijd heb geleerd dat het erg goed is voor pezen en botten. Maar ik ben de enige op stal. Niemand stapt met paarden, ze rijden alleen maar in de bak of gooien los. De meeste mensen ergeren zich aan mij, zodat ik nu nog nauwelijks durf te wandelen en het meestal 's avonds laat doe als er niemand meer is. Ik ben even benieuwd naar jullie mening, stappen jullie ook vaak met je paarden...?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 23:20

Ik stap niet vaan met mijn paard aan de hand. 's Zomers wil ik het wel eens doen, maar dan meer om lekker te laten grazen. Ik ben wel van plan dat wanneer ik eens zwanger mocht worden, en te dik om te rijden, haar aan de hand flink wat beweging te geven. Maar dat zijn nog plannen...
Ik zou zeggen als jij het prettig vind om met je paard aan de hand te gaan, gewoon blijven doen. ik denk wel dat ie er makkelijk van wordt (aan de hand).

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 23:32

ik stap ook veel met mijn pony,en inderdaad is dat wel heel goed voor de ontwikkeling van pezen en botten.meestal doe ik ook wat rondjes op het erf,elke dag wel.maar ik fiets ook met haar aan de hand en nu met mkz kan dat niet,dus gooi ik haar deze week elke dag ff los,maar stap meetal nog ff wat rondjes buiten.dus je bent niet de enige!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 01:00

haai, Ik stap vrijveel met Barley op het harde. ik heb ook begrepen dat dat heel erg goed is. met iedere stap krijgen ze een trilling in het bot waardoor het bot enzo sterker worden. Vooral bij jonge paarden. dat stond laatst nog in de bit.

Hoe dan ook ik kan nog niet veel meer doen met Barley maar vind het wel onwijs leuk.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 08:19

Ik stap ook veel met Pablo, geoon even wat over het erf tussendoor. Of als de wei dicht is laat ik hem aan de hand grazen. En alle wandelaars hebben commentaar:"Je mot er op zitten niet er naast lopen, Heej das een grote hand, ha ha"
Volgens mij is het behalve lichamelijk goed voor je paard ook nog eens goed voor de band met ej paard, je doet immers echt wat samen. En het is ook nog goed voor de gehoorzaamheid want hij moet netjes meelopen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 08:39

Hoi,
ik loop ook vaak met mijn veulentje over de harde weg. Ze is 10 maand, soms maken we wandelingen van 1,5 uur Cool Ze is al bijna verkeersmak, best handig dus, en ze vind het heel leuk!! Meestal gaan we alleen, maar als we lang gaan wandelen gaan er ook andere paarden mee..
groetjes,
Manon

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 08:45

ja heike,precies,dat had ik ook gelezen in de bit.nu deed ik zelf al veel stappen op het harde,maar nu blijkt dat ook nog eens goed te zijn!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 09:53

Ik stap altijd na het rijden op het harde rond de bak of buiten.

Veel mensen bij ons geven hun paard een vrije dag en gaan dan 10 minuten stappen maar helaas werkt dat niet. Want dan heb ik de dag erna een probleem met veel te veel energie.

Goed stappen onder het zadel is heel belangrijk. Veel jury´s zien in de stap waar de problemen zitten.

Gr Pris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 09:59

Als mij paardje een dagje rust heeft ga ik altijd een stukje met hem wandelen, meestal eem half uurtje. Na het rijden wandel ik ook nog wel eens met hem.
Bij ons op stal wordt juist wel veel gewandeld. De sportpaarden op stal worden bijna allemaal meerdere keren per dag aan de hand gestapt maar dat is ook omdat deze niet in de wei of paddock komen. Een paard wordt naast het gewonen rijde nog wel een keer of 6 per dag aan de hand gestapt. Hij is nu bijna 20 en heeft een internationale dressuurcarriere achter de rug. Door het wandelen blijft hij soepel en fit en hij loopt nog netjes zijn series om de pas, pirouettes en zij piaffe/passage touren.
Wandelen is hardstikke goed, lekker doorgaanmet wandelen hoor Jura!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 10:04

voordat ik ga rijden stap ik eventjes in de bak, dan ga ik rijden, uitstappen, en op stal, laat ik hem eventjes staan en dan ga ik meestal nog even 15 minuutjes ofzo wandelen..

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 12:38

Als ik niet ga rijden ga ik vaak wandelen soms naar het grasveld in de tuin van de boer kan ie daar grazen soms ga ik een blokje om door de buurt.
Wandelen is toch leuk? voor de band tussen jullie als afwisseling en ook voor de pezen is het goed
groetjes
Kim

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 12:56

Als ik in de 60 x 20 meter bak rijd, dan stap ik altijd even een rondje door het dorp (die bak is van de buren, dus dan ben ik sowieso al van het erf af). Muzefee heeft geen ijzers, dus ik vraag me wel eens af of het wel goed is, stappen met haar op de weg. 's Zomers wandel ik vaak even over de brink, zodat ze lekker af en toe een paar happen gras kan eten. Is toch heerlijk om even lekker samen een stukje te wandelen! Lovers

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 13:00

Ik ga regelmatig een stukje buiten stappen, gewoon aan de hand. Ook ga ik 2 a 3 keer in de week op het erf of in de buitenbak aan de hand, of zonder zadel stappen. Dat doe ik naast het rijden.

Op dit moment komt hij erg weinig in de wei en op deze manier ben ik en met hem bezig zonder dat hij moet werken en ook krijgt hij wat frisse lucht.

Vind het belangrijk dat een paard aandacht krijgt. ik ga ook wel eens bij zijn stal zitten en doe dan de staldeu open. Dan heeft hij wat te kijken.

Ik heb mijn verstand niet verloren. Ik heb het zelf weggegeven ~~~ Quote R.W.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 13:15

Hey,

ik bagger heel wat af met Pinky dr naast. Niet dat ik veel anders kan hoor, maar toch vind ik het leuk. Nou ja soms dan, want hij krijgt steeds meer hengsten kuren... zucht*
Condstand steigeren, en maaien met zn pooten. Als ik alleen ben krijgt hij een flinke klap op zn neus (ja pijnlijk!) maar als er mensen zijn doe ik dat meestal nie, dan gaat er metteen rond: "oh wat een dierenbeul, is toch kei schattig als zo'n klein paardje steigert!"
Dus dat wandelen is de laatste tijd maar minimaal (ook dankzij MKZ hoor)... Toch maar ruinen??? Huilen

Party!! Kus, Kim Party!!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 13:26

Ik wandel wat af! Toen ik Toon net had, mocht ik van de DA alleen de eerste drie weken wandelen op de weg om zijn pezen te harden die wat gevoelig waren. En ik heb dat wandelen er af en toe maar in gehouden, goed voor zijn pootjes (alhoewel hij voor zijn hoefkraakbeenverbening beter niet op harde grond kan lopen), voor zijn humeur en voor de afwisseling.

Dat wandelen vindt Toon geweldig, hij loopt dan zo hard dat ik hem bijna niet bij kan houden, Heb namelijk vrij korte pootjes.
Onze stal ligt erg mooi, in een park waardoor je hele stukken kunt wandelen zonder platgereden te worden. Ik combineer het wandelen ook met grazen aan de hand. Er staan namelijk heel veel kruiden hier in het park, die niet in het weiland staan (dat is echt koeiengras), dus da's leuk en gezond.

Zelf vind ik wandelen met paard ook erg leuk, net zo leuk als rijden eigenlijk. Mijn vorige paard vond niks leuk (rijden, wandelen, longeren, buitenrit, helemaal niks) en dan is wandelen niet fijn hoor, ik moest haar steeds slepen.

Lekker doorgaan met wandelen maartje: je paard is meer dan een crossmotor!

Groetjes Mieke


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 13:32

Ik wandel wel, maar das puur nood, want de wei is wat verder van de stal. Maar vaak zit ik er dan ook op, zonder zadel aan het halster.
Ehm, als ik niet rijd, dan staan ze in de wei en bemoei ik me vrij weinig met ze. Eten geven natuurlijk en een dikke knuffel, zit ook vaak op het hek, maar dan vermaken ze zich zelf maar.

Met een jong paard is het weer heel wat anders, ik ga straks ook aan de wandel met U....

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-01 15:45

Dank voor de reacties en ik ben blij dat ik niet de enige ben! Ik vind het ook heel goed voor een paard en ook voor de afwisseling en de band met je paard is het goed. Ik heb een tijdje niet veel met Razinda gestapt (en nog steeds doe ik het niet genoeg vind ik zelf) omdat ze steeds vreselijk gek ging doen en dat vond ik toch wel erg vervelend. Maar nu gaat het gelukkig weer goed!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, DanaxxLester, Inney, Isab123, knockout1, lies_sparkle, Maaike_Ma, Padoertje, Selente, SplashIsLief, Utixo, XladyX, YandexBot en 160 bezoekers