veulen kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

veulen kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 08:12

Gisteren in de late namiddag wilde ik de paarden nog eens buiten laten in de wei. Daardoor merkte ik dat mijn veulen op stal een trap of dat de moeder op het beentje heeft gestaan. Het veulen loopt flink kreupel maar eet goed brokjes en kuilgras, heeft deze morgen nog bij haar moeder gedronken en is nog alert. Daardoor denk ik niet dat ze koorts heeft. Dierenarts komt vanavond wel kijken maar toch vraag ik het aan jullie of er een mogelijkheid is dat het gebroken is? Wel had ik de indruk vanmorgen dat ze er ietsje meer op steunde al laat ze het been ook nog heel veel rusten en ligt meer neer in de stal dan anders.


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:27

Als het been gebroken is, bungelt het er "los" bij, en kan het veulen er absoluut niet op staan, dus naar wat jij vertelt lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 10:32

Ik heb de indruk dat ze pijn heeft aan de kogel ofwel het kootbeentje want dat zit flink dik. Bungelt dat ook los wanneer het zou gebroken zijn? Of zou het in ergste geval enkel een barst hebben? Kan dit nog goed komen zodat ik het veulen niet hoef af te maken want dan zou mijn hart breken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:33

Hoeft natuurlijk niet. Er kan ook gewoon een rechte scheur in zitten.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:39

Ik heb 2x bij de veulens meegemaakt dat ze echt op 3 benen liepen. Bij de achterbenen leek het dan alsof de kogel uit de kom was of dat daar iets vreselijk mis mee was. Beide keren was het na 1 nacht over en was er totaal niets meer aan te zien. Gewoon lopen, niets dik of warm meer Verward

Ik kijk zoiets altijd even een dag aan (onze paarden mankeren ook altijd 's avonds laat wat...) omdat ALS er echt iets mis is, ik liever zo'n veulen naar een kliniek breng dan de plaatselijke DA laat komen die heel enthousiast alles wil bekijken en buigen...

Overigens heb ik 1x een veulen daarvoor op stal gehad (zag het 's avonds laat in de wei) en 1x heb ik een veulen gewoon buiten gelaten omdat het juist op stal veel drukker werd en heen en weer bleef strompelen.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 13:52

helaas was het deze morgen niet over bij die van mij. net nu we van plan waren om haar over 2 weken s'nachts alleen te plaatsen in een box naast haar moeder gewoon omdat haar moeder soms een beetje lomp is en zulke ongelukken wilden voorkomen. Te laat dus.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:03

Bij twijfel, inladen en een fotootje laten maken, dat scheelt je weer een bezoek van de dierenarts en geeft je zekerheid. Nu kunnen veulens erg veel hebben en als je er op tijd bij bent, valt er nog veel restloos te genezen.

I love my Arabian horses


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 08:26

OK dan! OK dan! Hoi hoi na bezoek van de dierenarts blijkt mijn veulen een banale ontsteking in de verzenen van haar hoef te hebben. Er bleek een splintertje in te zitten en daardoor is er een ontsteking ontstaan. Ze is vrijdagnamiddag door middenafsluiting van de wei gegaan waardoor er 2 palen zijn afgebroken. Daar is waarschijnlijk het splintertje in haar voet terechtgekomen. Nu moet de ontsteking nog gewoon uitbreken naar buiten toe. Ze heeft antibiotica gekregen en woensdag waarschijnlijk nog een keer zodat de ontsteking niet verder binnenin de hoef verder gaat maar naar buiten toe uitbreekt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 08:35

Zeker nooit gedacht dat je zo blij kon zijn dat je veulen een ontsteking heeft? Haha!

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 08:44

Haha! inderdaad, als je haar had zien strompelen zondagnamiddag en dat dik been had gezien. S'middags voor ik vertrok om te gaan rijden was er nog niets aan de hand, 3 uur later loopt ze flink kreupel. Daarom dachten we dat ze een trap had gekregen of dat haar moeder erop had gestaan met haar voeten. Niet dus. Tjonge wat heb ik vannacht lekker geslapen Haha! zondagnacht heb ik niet veel geslapen. Heb nachtmerries gehad omdat ik dacht dat mogelijks gebroken was en dat haar moest laten afmaken. Gelukkig niet dus.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 08:54

Ik ken het,
zo hebben wij een keer een Fries gehad,
dacht minstens dat hij zijn poot had gebroken.
Bleek het een klein mokplekje te zijn wat naar binnen was geslagen.
Goh wat voelde ik met toen banketstaaf zeg...
Mijn Grib hengst was in het voorjaar na een klein bosritje ook in ene stokkreupel, halve hartverzakking en telefoontje naar da later, bleek het een hoefzweer te zijn. OK dan! *LOL*

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 08:59

Gelukkig een aandoeninkje, wat weer snel zal genezen...succes verder.

I love my Arabian horses

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:11

he gelukkig maar!! geef een kus aan je veulen van me!
groetjes my

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bribro, greendragon, xAnthea en 76 bezoekers