[VD] Buigen met hoofd tussen benen niet goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

[VD] Buigen met hoofd tussen benen niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 15:20

Ik krijg van heel veel mensen uit de buurt te horen, dat het buigen wat ik mijn pony laat doen niet goed is. Verward Ik laat gewoon mijn pony's hoofd tussen de benen doen, en haar gewicht naar achteren verplaatsen, zodat je een buiging krijgt die hier zoveel op foto's zijn te zien. Soms ook wel eens uit enthousiasme met het hoofd op de grond bijna op de kop.
Nee zeggen ze, je paard moet het hoofd naast de benen doen, dit is geen buiging? Of pas maar op, straks maakt je paard een koprol Lips are sealed
Dit zijn mensen met paarden; hebben zij nou gelijk (je weet maar nooit, en dan is het wel even fijn te weten natuurlijk) of is het gewoon gezeur Bloos

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:31

compliment niet met het hoofd er tussen. Zijn ook mensen die zeggen dat de buikwand zou kunnen scheuren van buigen met het hoofd tussen de benen.

Als het gewicht goed op de achterhand is, kunnen ze nooit een koprol maken.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:36

Iid, ik ben het(zo als gewoonlijk Knipoog ) met stef eens. Met buigen moet het hoofd tussen de benen. Met het compliment er naast.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:41

wordt eentonig zo cis! Haha!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:59

stef schreef:
wordt eentonig zo cis! Haha!


Tja, iid. Dat kan 2 dingen betekenen. Of we doen het beide goed of beide fout. Laten we maar van dat 1e uit gaan Lachen .

Oke, nu weer on-topic Schijnheilig .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 16:12

Hahaha, ja. Van compliment weet ik dat hoofd ernaast moet.[eerst nog even compliment oefenen Bloos ]

Dan zullen die andere mensen het blijkbaar beter weten Lips are sealed

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 16:13

Ohja en sommige wel vragen: Hoe doe je dat Lips are sealed

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 01:57

Het probleem met het maken van een buiging met het hoofd tussen de voorbenen doorgestoken, dus onder de borst, is dat je paard op deze manier nooit echt diep door zal kunnen buigen, simpelweg omdat zijn hoofd in de weg zit. Als je de buiging later onder het zadel wilt proberen (waar je je vraagtekens bij kunt zetten, maar het gebeurt) moet je hier helemaal mee uitkijken, omdat je door je ruitergewicht het hoofd dan tussen borst en bodem vast kunt klemmen. Bovendien lopen de teugels dan erg eigenaardig. Beter is dan ook om, als je paard de buiging eenmaal door heeft, de buiging nu door te trainen met het hoofd in een iets hogere positie, zodat zijn neus nu tussen zijn knieen zit. Dan is er meer ruimte voor een diepere buiging.

Van het hoofd tussen de benen door steken kan de buikwand niet scheuren, aangezien de spieren van de onderlijn dan niet meer opgerekt worden, maar juist iets samentrekken. De buikwand komt echter onder spanning te staan als je de onderlijn te plotseling te sterk oprekt, dus door de voorbenen te ver naar voren te plaatsen en dan te verwachten dat het paard met deze benen gestrekt naar achteren beweegt.

Je kunt de buiging inderdaad ook met het hoofd naast de voorbenen maken, en zelfs met het hoofd en de hals plat op de grond naar voren gestrekt, tussen de voorbenen. Deze verianten zijn vooral in het circus erg geliefd, omdat ze er erg interessant uit zien.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 08:14

Die van mij maakt de buiging ook met het hoofd tussen de benen, omdat ze het gewicht naar achteren verplaatst. Dus dan lijkt me het geen probleem.

Ik laat de buiging ook wel onder het zadel doen, maar niet te vaak en het liefst met een licht iemand erop Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:21

Hoe bedoel je ze kunnen niet diep?
Afbeelding

Debo heeft ergens een foto van Rydar die buigt onder het zadel, staat maybe in haar profiel

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 10:25

Ja zo kan die van mij het ook, maar mijn knollie heeft wel een aantal variaties op de buiging Tong uitsteken
Volgens mij bedoelt xyzutu2 de voorbenen meer bol naar voren en niet gestrekt zeg maar, dat ze over de kop buigen en hun gewicht eigenlijk meer naar voren hebben.

Ik heb misschien ook wel een foto van Rachel die buigt onder het zadel Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:42

Jamaica is op de foto inderdaad relatief diep doorgebogen. het kan echter nog veel dieper, ook zonder ruiter. Door de spieren goed te trainen en op te rekken kan een volleerd vrijheidsdressuurpaard na verloop van tijd een buiging maken waarbij zijn ellebogen bijna de grond raken. Dat is een diepe buiging. Dit kan echter niet als het hoofd nog achter de borst zit, dit zou dan haast geplet worden. In de circusdressuur vormt deze foto ongeveer het stadium waarin men het paard begint te leren om zijn neus tussen zijn knieen te houden (de plaats waar die ook terecht zou komen als er met bijzetten, zoals in het circus gebruikelijk, gewerkt wordt). Daarna begint men weer op het dieper doorbuigen te trainen, totdat het paard zijn maximale buiging heeft bereikt.

De voorbenen horen daarbij inderdaad gestrekt te zijn en niet gebogen, omdat gebogen voorbenen de balans van het paard verstoren (staat op de voorkant van zijn voorhoeven) en veel paarden daardoor ook vaak omknakken in de koten. Door het strekken van de voorbenen komen de hoeven weer recht op de grond en moet het paard meer gewicht op de achterhand nemen, omdat het erg moeilijk is om recht naar voren gestrekte voorbenen de hele voorhand te laten dragen. Als de benen gekromd zijn, staan de automatisch meer onder het lichaam, waardoor de achterhand minder hoeft te dragen.

Ik heb volgens mij eens een foto gezien van een Fjord die onder het zadel extreem die door boog met zijn hoofd tussen borst en grond. Heel persoonlijk, maar ik vond dat er uitermate onprettig uit zien.Ik weet niet of dat de foto van Rydar en Deborah is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 8 bezoekers