Paardenmarkt:waarom zou je je paard dáár verkopen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Paardenmarkt:waarom zou je je paard dáár verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 20:51

Naar aanleiding van dit topic (en mijn eigen ervaring vanmorgen):

[VvdD] Paardenmarkt in Elst geweest


Waarom brengt iemand zijn paard naar de markt? Het gaat er nu niet om of ik het zielig vind of niet (oke, je krijgt er wel het ultieme "pennymeisjes-to-the-rescue-gevoel" van Tong uitsteken ), maar er zal toch een reden zijn dat iemand een paard naar de markt brengt, in plaats van hem op een andere manier te verkopen. Ik heb me laten wijsmaken dat je voor het aanbrengen van een dier premie ontvangt, een soort "aanwezigheidsbonus". Als je toch van plan was een paard naar de markt te brengen, dan is het net zo makkelijk om een beetje extra premie te vangen door er één of twee extra mee te nemen. Ook werd hier gesuggereerd dat het best kan zijn dat iemand toch nog iets ziet in jouw graatmagere, slecht op de benen staande paard, het denkt te kunnen opknappen en beter verkopen. Of zouden er echt zoveel mensen die het een missie vinden om "zielige paardjes" van de markt te "redden", dat het dik de moeite waard is om je paarden daar te verkopen?
Zijn er onder de bokkers mensen die vaker paarden naar de markt brengen? Kan iemand het me uitleggen? Want het is al 500 jaar traditie en dat moet toch ergens vandaan komen... Lachen
Laatst bijgewerkt door Elles op 01-09-03 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt


Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:53

Ik denk wel dat een bep. publiek (van die mannetjes die mennen enz.) daar graag heen gaat voor een koopje en om ruime keus te hebben. Zij verkopen hun paard daar ook denk ik. Ook staan er veel veulens en paarden zonder papieren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:03

er zijn genoeg mensen die niet de band delen met een paard als zovele bokkers dat wel hebben
er zijn een heleboel handelaren die met een kudde paarden op de markt gaan staan
vaak ook "fokkers"die een bult met veulens hebben gefokt waar helemaal geen vraag naar is
heel veel shetjes, hafjes, fjordjes, papierloze ponys, belsjes etc
maar ook gewoon paarden en pony's met papier
een handelaar heeft iets staan en neemt het dan maar mee, wie weet wat de gek ervoor geeft en wat voor mensen er naar de markt komen
ik zie op markten veel van die boertjes die wat "fokken" en op de markt verkopen , je moet er iets mee toch
en er staan ook altijd wel veel hengstjes van koudere rassen
tuurlijk staan er op de markt zielege paarden, maar er staan meer niet iof minder zielige paarden
in hedel heb ik maar 1 keer de DA (lopen rond voor controle) erbij gehaalt omdat er een paard stond wat nooit op de markt had mogen staan , maar van stal direct door had gemoeten naar de slager(DA doen ze meestal niet aan die mannen)
dampig(zwaar) en bloedend aan vier benen
paard was twee keer verzet , was duidelijk te zien aan de vlekken op de grond
maar dat was ook de enige keer dat ik echt iets gezien heb wat niet door de beugel kan

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 21:07

draumpje schreef:
in hedel heb ik maar 1 keer de DA (lopen rond voor controle) erbij gehaalt omdat er een paard stond wat nooit op de markt had mogen staan , maar van stal direct door had gemoeten naar de slager(DA doen ze meestal niet aan die mannen)
dampig(zwaar) en bloedend aan vier benen
paard was twee keer verzet , was duidelijk te zien aan de vlekken op de grond
In Elst schijnen er dierenartsen bij de ingang te staan, die de dieren eerst keurt, voor zover mogelijk. Dus als het goed is, zijn ze niet ziek. Ik heb wel ergens twee kleine plasjes bloed zien liggen, daar zal ook wel een paard gestaan hebben dat ergens flink kapot was. Kleine wondjes hou je altijd, maar plássen bloed...

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:10

ik ken denk ik wel 20 verhalen over iemand die daar alleen maar even ging kijken..iets vond waar ze ineens liefde op het eerste gezicht mee had..kennen jullie denk ik ook wel!en dan het idee dat je een paard dus gered hebt...er is dus nog wel animo om paarden daar te kopen..maar je paard verkopen?t moet je beroep zijn denk ik...je moet het niet als paard zien denk ik maar net zoals kippen ofzo gezien worden(ik probeer me te verplaatsen in die mensen maar het lukt niet Tong uitsteken )

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:12

Paardenmarkten en waarom.

Ik denk dat je hier eeuwen over door kunt zeuren.

Het komt er gewoon op neer dat dit nog steeds kan in Nederland. Er lopen nog steeds paarden rond die niet via een andere weg (lees: internet; advertenties) aan de man gebracht kunnen worden. Denk nou niet dat al die paarden op markten naar goeie huizen gaan om gelukkige rijponies te worden. De paarden op markten staan er om GELD te verdienen.

Er zijn mensen die hun geld verdienen met het kopen en verkopen van paarden. Veel zelfs! Desbetreffende paarden komen via vele handelaren tientallen keren op de markt om daarna bij de slacht te belanden.
Sommigen hebben geluk, worden 'gered'.

Ik ben niet voor paarden (vee) markten, integendeel! Maar het is gewoon een feit dat de paarden op die markten van inferieure kwaliteit zijn, en je er verder niet veel mee kan. Je vindt er het overschot! Kom nou niet aanzetten met allerlei verhalen over marktponies die toppers bleken, want er is altijd een uitzondering op de regel.

Wees wijs, en zie paardenmarkten als een noodzakelijk kwaad waar je veel van kan leren. Ga erheen, niet om te kopen maar om te kijken. Vraag prijzen, oordeel zelf over de aangeboden dieren. Bekijk beenstanden, tanden, ogen, aftekeningen. Maak een prijs-kwaliteits verhouding. hetzelfde als je op een keuring zou doen!

Paardenmarkten, in een of andere vorm, zullen altijd blijven bestaan zolang ons luxe-overschot bestaat. De mindere kwaliteit paarden zullen altijd op deze manier behandeld blijven worden. Groot aanbod --> veel keus voor de koper --> betere spul = betaalbaar. Simpele kwestie van vraag en aanbod.

Het is echter aan ons mensen de taak om de paarden een dierwaardig bestaan te geven en het leed tot een minimum te beperken! Regels, DA's on scene en behulpzame pennymeisjes maken een groot verschil. Ook een marktpaard verdient een vriendelijke behandeling, eten/drinken en rust!


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:21

Voor vele van die handelsmannetjes is het een heel sociaal uitje. Zij zien op een dag weer hun oude kameraden, en als je graag erbij wilt zijn, is het immers nog leuker als je mee kunt doen, toch?! Velen hebben er gewoon lol in om smorgens met een peerd van huus te goan, en dan savonds met een andere en een pak centen weer thuis te komen. Kunnen ze volgende week weer proberen of d'r zo'n poardemiepie de bok wil kopen.
ik denk dat het voor velen van die paardenmannetjes een hobby is, vergelijkbaar met duiven-melken. Handel is ook sport Knipoog

Zelf zou ik mijn particuliere, enkele paard niet op een markt aanbieden. maar kan me voorstellen dat als je er snel vanaf wilt, de markt wel uitkomst kan bieden. Maar dan moet je prijs er ook naar zijn...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:11

Ik vind de markt in Zuid-Laren ook altijd een uitje hoor en er staat ook wel zat goed spul tussen, als je vroeg bent tenminste.... Kennen jullie het paard No Sa van Rianne Nalis??? (nouja, eigenlijk van haar zwager) ZZ springen en toch van de zuidlaardermarkt als veulen. Net wat te weinig predikaten ed in het papier maar met papieren alleen kun je niet springen.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 06:40

Misschien zou je met en fjorden- of haf. veulen wel een kans op een leuk paardje maken. Zag er wel een paar.

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 06:51

Wodka wordt verkocht, maar tot nu toe weinig animo voo rhem. Op de markt heeft hij nog een klein kansje om bij iemand terecht te komen. Hij zal waarschijnlijk van hand naar hand gaan, maar daar kan ik niets tegen doen.
Ik denkd at mensen hun paard naar de markt brengen, omdat er veel handelaren en dergelijke lopen, en er een kans is dat je het beestje wel kwijtraakt. Ik zelf zou het nooit doen, omdat ze dan waarschijnlijk dus bij handelaren of van hand naar hand gaan, en dat wil ik leiver niet.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 08:53

Ik heb eens een behoorlijk lastige maar gezonde pony daarheen gebracht. ik kreeg dat monster om de haverklap terug dus dan maar naar de markt.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 08:54

fokkers brengen hun paard er naartoe. En handelaars. Ik niet, nooit. Zelfs niet al heb ik een slecht paard. Maar ik heb er al 2x een leuk paard gekocht waar niets aan mankeerde. Ik denk dat het van de verkoper ook een beetje hobby is. DIe vinden het gewoon mooi om daar te staan, die en die tegen te komen, wat te leuteren, wat te handelen, zien hoe de handel verloopt. Ik denk dat het een gunstige tijd is op een paard te kopen. Mensen geven er niets meer voor. Ik ga ook naar Hedel. en het is niet gezegd dat ik met niets thuis kom.

De hond is de betere mens

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:56

Diverse hengstenhouders, waaronder de gebroeders Van Manen uit Ede, kopen de mindere veulens van hun klanten op en gaan er mee naar de markt, m.n. Hedel. Daar worden ze "af - af" verkocht. Zo houden zij hun klanten tevreden: die blijven niet met een onverkoopbaar veulen zitten.

pluk de dag

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:15

als je daar een paard vindt wat je bevalt waarom niet maar je moet wel even heel goed kijken wat je koop de toestand van het paard enzo

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:22

over die premie die je krijgt als je komt ik HOOR ook wel eens dat er maneges in de buurt gewoon naartoe gaan om het te vullen zeg maar(of die pony's dan te koop zijn???)kweeniet?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:52

Merilyn schreef:
Ik heb eens een behoorlijk lastige maar gezonde pony daarheen gebracht. ik kreeg dat monster om de haverklap terug dus dan maar naar de markt.

Dat zou voor mij ook een goede reden kunnen zijn.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:06

Dat zou ook een reden voor mij zijn Haha!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 21:09

Waarom een paard naar de markt gaat?
Is voor mij vergelijkbaar met paarden die in de telegraaf of op markplaats.nl staan.
Als ik een paard zou willen verkopen, zou ik beginnen om dat in bekende kring te vertellen (op stal, bij kennissen, e.d.) en als het mij echt niet zou lukken op die manier te verkopen, zou ik eerst nog proberen via advertentie in de paardenbladen (b.v. hoefslag, menport) en als het dan nog niet is gelukt (is het paard dan echt zo slecht verkoopbaar??) zou ik het pas proberen via markplaats of telegraaf of markt / handelaar. (maar dan zou ik echt niet anders moeten kunnen verkopen)

Maar ik heb (gelukkig) helemaal geen paard te koop Knipoog

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 21:11

Had voor Bud op marktplaats geadverteerd enz. Is hij naar iemand die in zelfde deel van de stad gegaan. Via bokt nog wel!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:33

MrMagic schreef:

Maar ik heb (gelukkig) helemaal geen paard te koop Knipoog

nee, dat hoor ik ook wel aan je. want zo simpel is het niet hoor. Je kennissenkring is in feite heel beperkt. Natuurlijk doe je aan mond op mond reclame maar je hebt vaak wel een groter bereik nodig dan dat. Ik adverteer paarden ook overal, dat doet niets aan de dieren af hoor. Maar ik zou ze nooit naar de markt doen. De markt is niet goed genoeg voor mijn paarden. Maar ik ben wel in staat om er daar een te kopen.

De hond is de betere mens

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:32

Desiree"]
[quote="MrMagic schreef:

Maar ik heb (gelukkig) helemaal geen paard te koop Knipoog

nee, dat hoor ik ook wel aan je. want zo simpel is het niet hoor. Je kennissenkring is in feite heel beperkt. Natuurlijk doe je aan mond op mond reclame maar je hebt vaak wel een groter bereik nodig dan dat. Ik adverteer paarden ook overal, dat doet niets aan de dieren af hoor. Maar ik zou ze nooit naar de markt doen. De markt is niet goed genoeg voor mijn paarden. Maar ik ben wel in staat om er daar een te kopen.
[/quote]

Ik denk dat mijn kennissenkring nog best meevalt (redelijk groot is) en misschien dat ik ook wel via bokt een advertentie zou zetten, maar via mijn sport (endurance) kom je ook met behoorlijk veel mensen in contact met paarden en eerlijk gezegd denk ik dat dan 'via via' verkopen nog best zou lukken.
Maar neemt niet weg dat het wel voor veel andere mensen geldt dat ze eerder naar andere middelen dan via mond op mond reclame zullen moeten zoeken.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:03

Desiree"]
[quote="MrMagic schreef:

Maar ik heb (gelukkig) helemaal geen paard te koop Knipoog

nee, dat hoor ik ook wel aan je. want zo simpel is het niet hoor. Je kennissenkring is in feite heel beperkt. Natuurlijk doe je aan mond op mond reclame maar je hebt vaak wel een groter bereik nodig dan dat. Ik adverteer paarden ook overal, dat doet niets aan de dieren af hoor. Maar ik zou ze nooit naar de markt doen. De markt is niet goed genoeg voor mijn paarden. Maar ik ben wel in staat om er daar een te kopen.
[/quote]

Dat ben ik niet met je eens. Toen wij besloten een paard erbij te zoeken hebben wij dat in bekende kring gevraagd. Resultaat was dat Gerritje in dit geval met de tip van Marek kwam. Die had nog niet te koop gestaan voor zover wij weten.

En zo ken ik er een hele boel die op die manier hun paard kopen/verkopen. Een heel prettige manier want zo heb je de grootste kans op een goed en gezond paard.

'Paint' it 'Black'

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:08

de paarden die wij naar de markt moesten brengen hadden allemaal verborgen gebreken , op de markt word niet naar foto's gevraagt ,dus vandaar.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:24

crossmonster schreef:
de paarden die wij naar de markt moesten brengen hadden allemaal verborgen gebreken , op de markt word niet naar foto's gevraagt ,dus vandaar.



Maar dat is niet bij iedereen zo! En de tijden veranderen ook. Het is vaak een sociaal uitje en anders zie je dat wel aan het materiaal dat ze bij zich hebben enzo. Voor mensen met veel paarden die ze willen verkopen maar niet de zin hebben van adverteren enzo en het niet erg vinden als ze er mee blijven zitten gaan naar de markt.

Zo ben ik ook aan mijn scheetje gekomen OK dan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Annamk, TessaxQuincy en 13 bezoekers