mag een gewone 1.3 golf een 1 1/2 pds trailer trek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

mag een gewone 1.3 golf een 1 1/2 pds trailer trek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 21:31

Het gaat om een stallinggast bij ons die denkt dat hij niet in overtreding is maar ik denk van wel.
mag dat wie weet dat ?
Staat namelijk niet in zijn kentekenbewijs wat de auto mag trekken.
heeft er een ander half paards trailer achter en een groot paard er in van wel ong 600 kilo.
wie weet wat een golf 1.3 mag trekken ??????
Scheve mond


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:33

Dat lijkt me *heel* onwaarschijnlijk. Zonder E rijbewijs mag een auto een trailer trekken als het max. beladen gewicht van de trailer onder het ledig gewicht van de auto ligt (en max gewicht van de gemiddelde 1,5 paards trailer is meestal 1300 kilo). Geen idee wat een Golf 1.3 weegt maar die haalt de 1300 kilo vast niet.

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:35

Heeft de auto een gekeurde trekhaak?
Indien van wel dan staat op het kenteken het max. gewicht wat de auto mag trekken, ik denk zelf dat het teveel is, een golf 1.3 mag waarschijnlijk niet meer dan 750 kg trekken (is aanhangwagen en laadvermogen bij elkaar) Lachen

Gillian

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:43

NEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:03

Zeker niet.

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 22:16

ik denk ook van niet maar hij zegt van wel
levensgevaarlijk

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:22

ArwenLune schreef:
Dat lijkt me *heel* onwaarschijnlijk. Zonder E rijbewijs mag een auto een trailer trekken als het max. beladen gewicht van de trailer onder het ledig gewicht van de auto ligt (en max gewicht van de gemiddelde 1,5 paards trailer is meestal 1300 kilo). Geen idee wat een Golf 1.3 weegt maar die haalt de 1300 kilo vast niet.


even uitgaande van een E rijbewijs, geldt dat het gaat om het actueel gewicht van de trailer dan niet meer mag zijn dan het maximaal gewocht dat de auto mag trekken. En voor een Golf TDI is dat bijvoorbeed 1300 kilo. Dus een Golf diesel mag het wel, van de benzinemodellen ben ik onvoldoende op de hoogte. Overigens weegt die TDI 1185 kilo!

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:28

Je hebt in de eerste plaats E nodig maar dan.... Mijn golfje is een GTI 16v. (zonder trekhaak Haha! ) Weegt 933 kg. GTI is zwaarder als gewone golf... Volgens het boekje mag mijn auto 1500 kg geremd trekken. Verward met gekeurde trekhaak etc. Zal voor een golf 1.3 niet veel anders zijn denk ik. Of het aan te raden is is een ander verhaal. Heb persoonlijk liever een grote auto ervoor staan. Een paard is nou eenmaal geen caravan en beweegt ook nog eens tov de trailer dus fijn rijden is anders, zeker met een onrustig paard.

Denk dus dat het wel mag mits de persoon in kwestie E achter B heeft.

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:40

Een golf 1.3 benzine komt zonder enige twijfel heel veel kracht tekort. Zelfs al zou het mogen op papier, vind ik het zeer onverstandig. 1.3 benzine is voor het boodschappen halen, niet voor een zware klussen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:54

Helemaal mee eens Dees maar in geval van nood doe je rare dingen...

Knoopte bv omdat de Patrol van mijn vriendin stuk was een tweepaards trailer met paarden erin achter mijn vorige GTI (898 kg) Het was 20 km maar kwam er wel mee thuis hoor al zou ik het normaal niet doen. (zwaar in overtreding maar je moet wat he) Had overigens PK's zat in dat ding maar remmen wordt een heel ander verhaal, de trailer heeft dan de neiging om je in te halen en je auto vooruit te drukken. Hoefde gelukkig geen noodstop te maken maar dat was ook niet goed gegaan denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 00:27

Ik had ook een Golf, 1.3 benzine, mocht maximaal 1000 kilo trekken (geremd). Dus wat alleen al dit punt betreft, kan het nooit . Daarbij is het vragen om ongelukken. Zolang je maar rijd, is er niets aan de hand. Maar als je een keer wat harder moet remmen heb je echt een probleem.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:40

Als er op zijn kenteken niet staat wat hij mag trekken, mag hij helemaal NIETS trekken! Ik heb dat zelfde probleem met mijn zeer grote en zware amerikaan, die zeker een tweepaards zou moeten kunne trekken. Bij de invoering naar Nederlands is er op een of andere manier vergeten om bij te schrijven wat de auto mag trekken en nu weigert de RDW dat alsnog op te nemen. Gevolg is dat ik niet eens 750 kg mag trekken en onverzekerd rond rij als ik het wel doe...

Live is what happens to you while you're busy making plans....

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:47

Ik heb zelf een 1.3 Golf benzine gehad. We hebben ooit 1 keer uit pure noodzaak met deze auto een 1,5 paards trailer met paard getrokken (over 7 km zoiets), omdat de Jeep in de garage stond. Het mag niet (weet ik 100% zeker) en je had de motor eens moeten horen loeien (was overigens wel bergopwaarts in zuid-limburg). Ik snap niet dat iemand zich veilig voelt zo de weg op te gaan . Ik was in ieder geval blij toen we er waren (en het was maar zo'n klein stukje)! Met de Jeep ervoor (en hebben inmiddels een vol-polyester, dus zware, 2-paards trailer) heb je geeneens in de gaten dat er iets achter hangt. Rijdt toch wel stukken fijner *LOL* . Maar het antwoord is dus (zoals eerder gegeven), mag niet.

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:56

Mijn vader dacht dat hij met onze Opel Astra Diesel mijn paard wel even kon vervoeren over 800 km. Pas dat mijn boertje bij de ANWB papieren had gehaald waar de regels voor aanhangers precies in stonden was hij overtuigd dat het niet mocht. Misschien kun jij je stalgenoot ook op die manier overtuigen.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:02

Het mag niet. Zelfs met onze vorige wagen een Opel Omega diesel 2300 waren wij al in overtreding met onze tweepaards trailer en 1 paard erop. GElukkig hebben we nu een Opel Frontera en zijn we nu echt in orde met alles.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:38

Het mag niet. Die auto is veeeel te licht. Levensgevaarlijk ook. Als er een keer iets gebeurt ben je nergens met zo'n lichte auto. En krijgt een 1.3 de trailer wel van zijn plaats af?

That which yields is not always weak

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:10

Van z'n plaats krijgt 'ie em wel, maar nooit veilig weer stilgezet, de trailer gaat aan de wandel met de auto. Levensgevaarlijk inderdaad. Het lijkt me trouwens ook de vraag of de auto de trailer een brug, dijk of verhoogde spoorwegovergang overkrijgt. Ik zou m'n paard er *nooit* aan wagen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Rox87 en 97 bezoekers