Nieuws over dyslexie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Nieuws over dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 19:06

Omdat best veel bokkers kampen met dyslexie
en daar misschien meer over willen weten dan ze al doen,
heb ik dit item uit de nieuwsbrief van 'Onze Taal'
maar even gekopiëerd:

Citaat:
Wetenschappers hebben een gen geïdentificeerd dat de ontwikkeling
van sommige vormen van dyslexie lijkt te bevorderen.
Bron: Science News online, http://www.onzetaal.nl/tp/?tp=1733 .

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:22

ja, maar BV, dat kan ik zelfs niet lezen, das Engels Verward

en ik heb niet eens dyslexie.......denk ik...... Clown

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 20:14

Engels leer je toch op TMF &zow? Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:21

Snap weinig van het artikel *goh, Engels is niet zo goed Knipoog *
Nou hopen dat ze er "iets"tegen vinden...
Al hoewel ze dat onmogelijk hebben verklaard.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:40

Heel leuk, ook heel interesant maar kan er, met mijn dislectie, geen touw aan vast knopen.
Is er niet een lieve bokker in de buurd die het even wil vertalen?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:42

Nee , geen zin Haha!

Ben Charlie's Angels aan het kijken *LOL* Tong uitsteken

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:54

Na Charlies Angels dan? *Ciska kijkt HEEEEEELLLLL lief Schijnheilig *

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:59

He Sjips , dat kan ik natuurlijk niet weerstaan Haha!

*klikt link aan*

Allemachtig , het is wel een lap tekst hoor Scheve mond

Weet je wat :
als het er morgen nog niet vertaald op staat dan doe ik het wel even Lachen

Ik heb nu ECHT geen zin Haha!
En straks is er al iemand aan het zweten op die vertaling , dus diegene krijgt eerst een kans Haha!

Anders staat 'ie er morgen , okee ? Lachen


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:05

Link naar een artikel over dit onderwerp in het Nederlands, is misschien makkelijker.
http://spitsnet.nl/anp/GEZOND/466519.shtml

Overigens is het echt geen moeilijk engels hoor, met een beetje middelbare school kennis en je gezonde verstand moet je daar wel uit kunnen komen als je er even voor gaat zitten.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:09

slimme meid die Margreet OK dan!


Citaat:
Tussen 3 en 10 procent van de bevolking is dyslecticus
die zitten toevallig allemaal bij mij in de klas Verward

Het % dyslectici op de school waar ik werk is veel hoger dan op andere (vergelijkbare) scholen, vreemde zaak.......

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:11

Op bokt ligt dat percentage ook duidelijk hoger volgens mij, heel typisch is dat... Heb me ook wel eens afgevraagd hoe dat kan Verward

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:11

smurf schreef:
Citaat:
Tussen 3 en 10 procent van de bevolking is dyslecticus
die zitten toevallig allemaal bij mij in de klas Verward


*LOL*
en hier op bokt

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:12

Oeps, zelfde reactie als margreet Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:15

Ben ik toch niet de enige die het opvalt Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:16

Maar volgens mij zijn hier ook veel mensen die zich nooit hebben laten testen (en zich er lekker makkelijk achter schuilen Knipoog )
Ik ben helemaal getest en weet niet hoeveel testjes moeten ondergaan en kreeg de stempel dyslectie maar ze waren er nog niet helemaal uit... nog meer testen wezen uit "beelddenken"
Is nog minder over bekend en wordt maar weinig onderzoek naar gedaan.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:19

Ethelate schreef:
(en zich er lekker makkelijk achter schuilen Knipoog )


En daar heb je toch wel serieus een punt te pakken denk ik hoor! Voor bokt dan althans.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:53

Citaat:
De DNA aanwijzing voor Dyslexie: gen treedt op de voorgrond bij leerprobleem
Bruce Bower

Voor het eerst hebben wetenschappers een gen geidentificeerd dat de ontwikkeling van tenminste enkele vormen van dyslexie lijkt te beïnvloeden. Dit leerprobleem wordt gekarakteriseerd door problemen bij het waarnemen van klanken in woorden, spel- en leesproblemen en moeilijkheden met het mondeling en schriftelijk uiten. Geschat wordt dat dyslexie voorkomt
bij circa 1 op de 25 mensen.
Hoewel wetenschappers de veronderstelde neurologische grondslagen van dyslexie onderzoeken, bleven de oorzaken hiervan onbekend.

Als de nieuwe genetische onderzoeksresultaten bevestigd worden, vormt dit een belangrijke stap vooruit voor onderzoekers van dyslexie. Tot nu toe hebben zij uitsluitelnd dyslexie weten te koppelen aan veranderingen op stukken DNA met tientallen tot honderden genen. De belangrijkste van deze genetische segmenten bevinden zich op chromosoom 6 en 15.

Een team onder leiding van geneticus Juha Kere van het Karolinska Institute in Huddinge, Sweden, bracht de speurtocht terug tot het gen DYXC1 op chromosoom 15. Twee verstoringen van dit gen doen de kansen op het ontwikkelen van dyslexie aanzienlijk toenemen, aldus verklaren de wetenschappers in een binnenkort uit te komen "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Kere: "Er zijn zeker andere genen betrokken bij dyslexie. Maar zelfs dan kan ons onderzoek (uiteindelijk) artsen helpen om de diagnose van dyslexie nauwkeuriger te stellen. "

Kere en zijn collega's stelden eerst vast dat er een breuk was opgetreden op een specifieke locatie van het DYXC1 gen bij zowel drie dyslectische leden van een Finse familie (vader en twee dochters) als bij een niet-dyslectische zoon.
Moleculaire analyse wees uit dat de genetische breuk de productie van het eiwit dat geëncodeerd wordt door het DYXC1 gen belemmert.

De onderzoekers onderzochten vervogens hetzelfde gen bij 109 kinderen en volwassenen met aangetoonde dyslexie en 195 anderen zonder leerproblemen. De eerder geobserveerde DYXC! breuk kwam voor bij bijna 9 % van de groep met dyslexie, tegen minder dan 3 procent van de vergelijkende groep.

Een andere verstorong van DYXC1, die een gewijzigde versie van het gen-eiwit opleverde, kwam voor bij ongeveer 12 % van de dyslectische groep, tegen grofwef 5 % van de andere.

Bewijs van de genactiviteit is te bespeuren in de hersenen volgens de wetenschappers. Hun analyses van geprepareerde menselijke hersenen wijzen erop dat slechts bepaalde hersencellen reageren op het DYXC1 eiwit. De neurale functie van dit eiwit is tot op heden onbekend, aldus Kere.

De moleculaire structure van het DYXC1 eiwit bij mensen verschilt verrassend veel van die van vergelijkbare eiwitten bij chimpansees en andere apen, merkt Kere op. "Dit gen zou belangrijke evolutionaire verschillen in de werkwijze van onze hersenen en die van andere primaten kunnen aantonen."

Geneticus Shelley D. Smith van de University of Nebraska Medical Center in Omaha noemt het nieuwe verslag een "super vondst". De uitdaging is nu om de resultaten te bevestigen bij grotere groepen mensen met dyslexie, en dan te bepalen hoe het gen en het bijbehorende eiwit werkt, zegt Smith.

Haar team zoekt genetische veranderingen op chromosoom 6 die dyslexie beïnvloeden.

Verder onderzoek moet vaststellen of het DYXC1 gen ander ontwikkelstoornissen als spraakproblemen en ADHD beïnvloedt, voegt psycholoog en geneticus Elena L. Grigorenko van of Yale University hieraan toe in een commentaar dat bij het nieuwe rapport zal verschijnen. In ieder geval noemt Grigorenko Kere's onderzoek "een opwindend begin van een nieuwe fase van het onderzoek naar genetische grondslagen van dyslexie".

Zo, viel best mee dit Engels.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 00:15

mn broertje heeft het ook.
Dat het mss erfelijk zou zijn dachten mn ouders ook al, mn vader had vroeger ook moeite met lezen namelijk.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 07:32

een wiskudeleraar uit Castricum heeft een uitvinding gedaan die in veel vermeende gevallen van dyslexie een oplossing kan bieden, een prisma bril.

Ik zag het laatst op tv Noord Holland en het zag er veelbelovend uit.

Dus wie weet, is er nog hoop.....

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 08:00

Aha , hij staat er al zie ik Lachen

Kan ik ook weer met een gerust hart naar mijn werk Haha! OK dan!

Prisma - bril Verward Grappig Lachen

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:13

Een vriendin van mij heeft al jaren een prisma bril Verward
Het is dus niet iets nieuws, volgens mij.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:17

Smurf komt die leraar niet toevallig van het JacP Thijsse uit Castricum Tong uitsteken?(zit ik op school)
Maareh wat is die prisma bril dan precies Verward

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:23

ja een wiskundeleraar, buitenland type, maar sprak goed Nederlands....

overigens zit je bij Filou op school dus, leuk, misschien kennen jullie elkaar wel

een prisma in je blril is een speciale slijping van de lenzen, dan schijn je de wereld ineens heel anders te bekijken, wordt ook bij migraine patienten toegpast.

Als ik ff tijd heb, zoek ik het wel ff op op internet, maar nu dus niet, nu sta ik voor de klas *grijns*

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:31

Is dyslexie tegenwoordig niet ook een heel handig excuus voor:
Ik kan eigenlijk geen normaal Nederlands meer schrijven maar alleen nog maar MSN/breezah taal? Haha!

Even serieus: Ik ken zelf iemand die officieel getest is en waarvan jaren later bleek dat hij het toch niet was. Verward

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:49

helemaal mee eens ThePast03! Alle spel-, typ- en taalfouten worden vergoelijkt omdat "ik nu eenmaal dyslectisch ben".