problematische galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

problematische galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 21:58

De pony die ik rijd is nu al stukken beter aan het been dan ze eerst was, maar met de galop blijf ik problemen hebben. Er is echt niks mis met haar. (omdat ik weet dat iedereen dat gaat vragen Haha!, zeg het maar vast) Ik heb haar rug laten checken door de DA omdat ze zo bokte als ik aan wilde springen in de galop, ook haar mond is gecheckt, enz. Maar goed, het probleem is dus dat ze al terug gaat vallen als ik ook maar laat merken dat ik galop wil. Ze gaat dan achter de teugel lopen en aanspringen in de verkeerde galop, dat soort dingen. Ook voltes gaan voor geen meter, dan gaat ze echt plat en wel omhoog maar niet vooruit. (om het zo maar even te zeggen, heel erg stoterig *LOL* ) Terwijl in de stap en draf de stelling en buiging toch wel goed is.
Als ik een tik geef als ze niet aanspringt als ik been geef krijg ik heel brutaal een bok. Doortikken heeft geen zin, meestal gallopeert ze daarna wel normaal verder.
En als ik eenmaal in galop zit wil ze steeds terugvallen en gaat ze steeds overkruist of overspringen als ik been geef. Heel vervelend dus.
Met les gaat het nu al wat beter maar thuis wil het niet zo vorderen.
Maar goed, we oefenen er nu dus mee met veel overgangen, veel rechte stukken galloperen, etc. en als ik haar eenmaal lekker aan de gang heb komt ze ook wel naar beneden.
Maar eerst loopt ze dus echt te kloten door steeds op het verkeerde been an te springen, of bokken te geven, of door gewoon niet aan te springen. Schijnheilig Echt gek wordt ik ervan.
Hebben jullie nog wat tips om die galop wat beter te krijgen?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:52

Ten eerste zou ik zeggen: neem goede les. Er zijn div. manieren om de galop aan te leren.

Zorg dat je heel snel zit. Voordat je gaat galopperen zul je ws. doorzitten. En vaak is het zo dat als je gaat doorzitten, dat er dan iets gebeuren gaat (overgang naar stap of overgang naar galop). Jouw pony heeft dat ws in de gaten en als jij gaat doorzitten bedenkt hij dat je wel zult willen galopperen. Oefen dus ook om gewoon in draf stukken door te zitten zonder een overgang te willen rijden en ga daarna weer lichtrijden. Als je doorzit, probeer dan zo ontspannen mogelijk te zitten. Pas als je pony dan rustig loopt geef je de hulpen voor de galop. Hou dan goed je benen aangesloten.

Gaat je pony dan nog in de verkeerde galop dan zou je deze dingen kunnen proberen:
- balk op de grond leggen op een grote volte. Daarnaar toe draven (doorzitten) en op de balk aanspringen
- kleine volte draaien en bij terugkomst op de hoefslag aanspringen
- op de lange zijde afwenden, aan het einde scherp wenden naar de hoefslag en aangalopperen.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:13

als ze zo terug komt als jij in de galop wilt moet jij just aan middengalop denken en anders gewoon aan ren galop ofzo!
Ik had/heb af en toe ook nog zo'n probleempje met mn pony en dat is erg lastig maar ik moet van mn intructrice aan midden galop denken en dan doet mn pony het meestal wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:26

En hoe gaat het aan de longe?
Als het aan de longe allemaal wel lukt zou ik onder het zadel eerst alleen met een stemhulp werken. Anders kun je proberen je paard zo hard mogelijk te laten draven en haar vanuit die snelle draf in galop te laten vallen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 06:36

Doet ze het buiten ook?

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 13:00

Aan de longe doet ze het ook niet, dan springt ze ook zo raar over enzo. Scheve mond Daar om dacht ik ook echt dat er wat mis was met haar rug maar het is nu al twee keer gecheckt. Scheve mond Niks mis mee, zegt de veearts.
In het bos gallopeert ze wel normaal. Heel af en toe gaat ze overkruist.
Als ik haar vanuit een snelle draf aan wil laten springen lukt het de ene keer wel en de andere keer niet.
Ik heb trouwens les hoor, af en toe zelfs priveles maar meestal zijn we met zijn tweeen. Lachen
Een tijdje geleden dacht ik ook dat het aan het zadel lag, maar ik heb nu een nieuwe voor haar die goed past dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik moet er gewoon mee oefenen denk ik zo.
Met de tips die ik tot nu toe gekregen heb kan ik wel wat, als jullie er meer hebben, altijd welkom. Tong uitsteken

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:40

ik ben net als scum ook voor aangalopperen over een balkje. dit maakt het vaak al een stuk makkelijker. als ze erg bokt en niet naar voren is zou ik er iemand met een longeerzweep achter(niet in trapgebied uiteraard) laten lopen. dan moet ze wel naar voren en als ze doorgaloppeert kan ze meestal ook niet meer bokken.

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:42

Als hij steeds in de verkeerde galop aanspringt, kan je *bijvoorbeeld* bij de A afwenden, en dan proberen te wijken naar de H, en dan een scherpe bocht naar rechts, en dan aanspringen.. Klinkt moeilijk, maar hielp wel bij een paard die ik toen reed die altijd verkeerd aansprong. Misschien helpt het!!! Succes!!