[LO] Voorwaarts houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

[LO] Voorwaarts houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 17:44

Heeft iemand een paar ideeën of tips hoe je een paard voorwaarts kan houden aan de longeerlijn.

Ik heb een nieuw paard en die wil ik af en toe weleens longeren, maar ik krijg er bijna geen beweging in. Op mijn stem reageert hij totaal niet en voor de zweep heeft hij ook geen respect Verdrietig
Ik moet iedere drie drafpassen met de zweep klappen, anders valt hij weer in een slenterstapje...En af en toe moet ik nog weleens een keer 'per ongeluk' een raak tik(je) geven ook Verdrietig Anders stopt hij gewoon met lopen...

Verder loopt hij best aardig aan de longe, maar ik ben na tien minuten moeier dan het paard, moet er constant met de zweep achteraanzitten...

Dus als iemand een suggestie heeft

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:40

Kijk even kritisch naar je eigen houding. Ik zie vaak mensen die te veel op de schouderpartij van hun paard gericht staan, waardoor je het paard dus eigenlijk afremt. Zorg dat je zelf met je schouders naar de achterhand van het paard gericht bent, zodat je een drijvende werking hebt.
Verder geldt voor longeren en het gebruik van de longeerzweep hetzelfde als voor rijden met sporen: zorg dat het effect heeft als je je hulpmiddel gebruikt, en gebruik het niet als het paard goed loopt, zodat hij er niet op afstompt. Liever een keer een beste knal met goed effect, dan tien keer een kleintje zonder goed effect.


gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 14:59

Juist omdat ik bang ben dat hij nog meer afstompt heb ik vrij snel dit berichtje geplaatst. Hij reageert gewoon echt niet op die zweep, kan hem amper aan het lopen houden Verward

Mijn houding is voor zover ik weet in orde. Heb nog nooit problemen met longeren gehad en mijn andere paard stuur ik altijd grotendeels op lichaamstaal, dat gaat altijd super
Jonge paarden zijn ook nooit een probleem, maar deze wil gewoon echt niet lopen...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:48

In dat geval kan het een uitkomst zijn om hem aan de longe te trainen met een ruiter er op. De ruiter houdt zich afzijdig, TOT jij een commando geeft en het paard reageert niet. Dan geef jij het commando nogmaals en dan grijpt de ruiter in door been te geven. Evt. met ondersteuning van rijzweep of spoortje.

Succes!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:15

gomir schreef:
Heeft iemand een paar ideeën of tips hoe je een paard voorwaarts kan houden aan de longeerlijn.

Ik heb een nieuw paard en die wil ik af en toe weleens longeren, maar ik krijg er bijna geen beweging in. Op mijn stem reageert hij totaal niet en voor de zweep heeft hij ook geen respect Verdrietig
Ik moet iedere drie drafpassen met de zweep klappen, anders valt hij weer in een slenterstapje...En af en toe moet ik nog weleens een keer 'per ongeluk' een raak tik(je) geven ook Verdrietig Anders stopt hij gewoon met lopen...

Verder loopt hij best aardig aan de longe, maar ik ben na tien minuten moeier dan het paard, moet er constant met de zweep achteraanzitten...

Dus als iemand een suggestie heeft


Het is een vervelend probleem, en daar is ook zo geen antwoord op te geven. Uit je verhaal is niet duidelijk of je hulpteugels gebruikt. En dat kan een hele grote invloed hebben. Sommige paarden lijken hierdoor voorwaarts anderen worden juist sloom. Misschien kan je dat nog even toevoegen aan je verhaal?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:10

wij hebben er ook zo een op stal staan. als je hem longeert staat ie je gewoon uit te lachen. als je hem echter een beetje achter na zit (af en toe een flinke stap zijn kant op) gaat het wel redelijk. dit moet je echter alleen doen als je zeker weet dat het paard dan niet bang voor je wordt. en voor wie het interesseert, hij loopt net zo traag met als zonder bijzet.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 14:57

aqua8horse. het maakt totaal niet uit of hij aan het halster/hoofdstel loopt of met een bijzetteugel/slof er los aan.

Een stap ernaartoe vind ik niet zo'n goed idee Hij springt dan een meter naar voren en opzij en slentert daarna weer vrolijk door...Schiet dus ook niet echt op
Hij heeft er echt gewoon maling aan wat ik doe Verdrietig

De tip van Sonja vind ik wel een idee

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers