paard gaat er vandoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

paard gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 10:44

hoihoi,heb even jullie advies nodig heb een connemara ga hem volgende week zondag verhuizen naar annekke (HIER VAN BOKT).mn paard heeft erg last van buien de ene keer als ik buiten ga rijden dan is hij super schrikt bijna nergens van en de andere keer gaat hij er als een gek vandoor dat ik hem ook echt niet meer kan houden maakt hem ook niks uit of het richting stal is of niet hij pakt zn bit vast en rent knoerthard weg als het kan (kan niet altijd) draai ik hem een weiland in dan stopt hij wel weer maar dan heb ik de hele weg terug naar huis een dribbellend en schrikerig paard heb al een slof geprobeerd maar daar rent hij dwars doorheen zit nu te denken aan om een passoabit te gaan kopen voor als ik buiten ga rijden en voor volgende week als ik ga verhuizen.ben zelf absoluut niet bang aangelegd maar ik kan er zo niks aan doen als hij ervandoor gaat en dat vind ik wel een eng idee.hebben jullie tips?

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:09

Een scherper bit is maar een tijdelijke oplossing. Klinkt bij mij meer als een beetje respectprobleempje. Hij bepaald wat er gebeurt en jij niet. Zorg ervoor dat je hieruit komt voordat het echt gevaarlijk wordt, en ga niet beginnen met een slof of een scherper bitje, zoek het probleem bij jezelf.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:31

*crosspost*

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:30

thoroughbred schreef:
*crosspost*


dat snap ik niet... *crosspost*???

is wel link hoor als je paard er zo vandoor gaat. Misschien een scherper bitje, of gewoon flink goed duidelijk maken dat je daar niet van gedient bent Extreme duivel Knipoog

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:40

Dit staat ook bij VMR,dubbelpost Haha!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:07

oh zo okeej thnx!

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:52

bren schreef:
hij pakt zn bit vast en rent knoerthard weg ...


Zou zo een rolletjesbit niet helpen? die kunnen ze toch niet vastnemen.
maarja, een ander bit is niet altijd de oplossing

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:51

Ik ben ook niet zo voor andere bitten en hulpteugels. Als hij het bit vastpakt, niet terug gaan trekken (meestal pakt een paard het bit pas vast, als jij constant trekt)! Daar bereik je niets mee. Probeer kleine ophoudingen te geven en ga diep zitten. Verder zou ik eens in de bak gaan oefenen met overgangen en figuren rijden, zodat je meer controle over hem krijgt. Als dit allemaal beter lukt kun je hem waarschijnlijk buiten ook beter aan.
En dan nog een cliche uitspraak: zorg dat je goede les neemt! Alleen kun je dit niet helemaal oplossen en dan gaat het van kwaad tot erger.
Succes ermee.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:36

rijd vooral zeer consuquent. laat hem zijn zin niet doen! jij bent baas. en vooral niet blijven trekken, doe dan trek/los/trek/los. heb je dan toch meer resultaat. veel succes!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 08:08

rijdt voorlopig niet meer buiten? vind ik echt levensgevaarlijk. mijn vorige pony had dit helaas ook en ik heb echt erge ongelukken met hem meegemaakt. Ik was niet alleen een gevaar voor mezelf maar ook voor mijn medeweggebruikers.Ook ik heb er van alles aangehangen maar zodra hij het in zijn kop kreeg kon ik niks meer doen want hij reageerde nergens meer op.
Ik zou in de bak blijven rijden tot je totale controle hebt (zover het kan dan bij een paard). en ik wens je heel veel sukses want dit is echt een probleem waar je maar heel moeilijk vanaf kunt komen.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:02

als je em echt niet meer kan stoppen, rij em gewoon recht tegen een boom aan, of iets dergelijks, dat moet ie wel stoppen...(ik weet alleen niet of het zo goed gaat als ie het bit vastheeft?!)

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:19

een ander bit nemen is toch geen oplossing, ze worden er alleen maar harder van. Probeer een met een ander rustig paard naar buiten te gaan of neem iemand mee. Oefen vooral heel veel, desnoods iedere dag uitstappen buiten, zodat het net zo normaal voor je paard wordt als in de bak stappen. Mijn paard haalt als ik te weinig buiten rijd ook ineens zulke fratsen uit, het is gevaarlijk ik weet het, maar je kan erover heen komen. Anders probeer je aan de hand te lopen en daarna 1 ernaast en 1 erop. Ik loop zelf, als ik ernaast loop met de teugels over haar hoofd, rechterhand heeft rechterteugel en links heeft linkerteugel en net zo handelen als dat je erop zit, erachter kan desnoods iemand lopen die haar behoedt om achteruit te lopen. Het kostte mij ook een boel kracht en ren en vleigwerk, maar het werktte bij Roosje wel.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:56

rij je soms alleen buiten?
sommige paarden worden daar helemaal gek van.
Ik ben het eens met Imerose, neem een rustig paard mee, of iemand die hem ook vast houdt. (niet op de fiets, want dan krijg je ongelukken)
Wat misschien ook kan helpen, is om hem voordat je naar buiten gaat los te gooien of te longeren, zodat hij z'n overtollige energie kwijt is.
Wat ik zelf trouwens doet als sharir ergens schrikt en wegspringt, is 100 x heen en weer lopen daar totdat hij niet meer wegspringt. Heel vermoeiend kan dat zijn, maar als je de volgende rit op die plek komt, zal hij niet meer wegspringen.

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:36

mijn eerste pony deed dit ook, maar dat was puur een gebrek aan overwicht van mijn kant....ik was 12 en durfde nog niet zoveel. Ze vloog er dan op de gekste momenten vandoor, in de bak en vooral ook in het bos. Het bit werd dan zeer stevig beetgepakt en rennen maar ,ze wist nl dat ik haar toch niet aankon.
Op een gegeven moment was ik het zo zat en werd ik boos...tijdens het rennen ben ik voorover gebogen en heb het bit gepakt en heb haar toen ineens naar rechts getrokken....ze schrok zo dat ze plotseling stil stond! Ze heeft het misschien nog 3x geprobeerd daarna...steeds heb ikweer het bit gepakt en omgetrokken...daarna was het over ! Het is niet de ideale manier, maar zo wist ze wel wie de baas was! Je moet dit niet doen denk ik als je een paardje hebt die erg de neiging tot steigeren heeft....