[VD] Juiste hulpen voor het laten steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

[VD] Juiste hulpen voor het laten steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 13:28

Zoals de titel al vermeld zoek ik de juiste hulpen hiervoor. Of hoe leer je je paard dit aan?? Ik kan hier namelijk niets over vinden. Heb ook al meerdere sites gezocht om dit te achterhalen, maar geen resultaat.
Steeds als mensen topics hierover openen en er naar vragen worden ze naar bepaalde sites doorgestuurd, maar ook op die sites is weinig te vinden. Dus kan iemand mij een paar handige tips geven???

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:59

hier zijn al meer topics over geweest, en diegene wiens paarden/pony's kunnen steigeren geven die informatie niet graag door (me included) omdat het gewoon link kan zijn.
je zegt zelf dat je nog maar net met VD bezig bent, en dat ie alleen voetje wil doen voor een snoepje e.d. Waarom dan in hemelsnaam al met steigeren beginnen? Er is nog zoveel meer, buigen, blok, compliment, knielen, etc etc... Leer dat hem eerst eens

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:06

Ik ben het met stef eens. Eerst de basis en minder 'gevaarlijke' oefeningen. Als je je pony leerd buigen of knielen oid kan er minder fout gaan als hij het uit zich zelf gaat doen dan waneer hij steigerd.
Dennis doet nooit een oefening zonder dat ik er naar vraag, maar toch heb ik hem nog niet geleerd om te steigeren. Hij kan al wel buigen, het compliment, knielen, op het blok, blijven, komen, volgen, terug(ook op afstand), liggen en zitten. Ondanks dit perfect gaat laat ik hem nog niet steigeren.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 14:10

Ik ga deze oefening ook nog niet doen. Ik ben informatie over NH/Vd aan het verzamelen. Ik heb er een heel werkstuk over gemaakt, en mis nog een paar dingen. Ik begrijp zelf ook wel dat deze oefening nog niet voor ons is weggelegt.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:54

Ik vind het ook een heel klein beetje onzin om te verkondigen dat info over bepaalde oefeningen 'gevaarlijk' kan zijn. Ik denk dat de meesten zelf wel kunnen inschatten of zij al aan de oefening toe zijn of niet. Verder wordt er ook op andere topics info gegeven over bv. travers; als je beginner bent is dit toch ook 'gevaarlijk'? En daarbij komt dat je van je eigen fouten moet leren.
Waarom wordt deze info niet gewoon gedeeld?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:55

misschien omdat je met een traver niet onder je paard kan belanden?
En over het inschatten of mensen al aan een oefening toe zijn.... Helaas niet

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:03

oke dan hier de juiste hulpen voor het laten steigeren

1 men neme een leerling
2 men neme 1paard/pony
3 men neme een ervaren en deskundige instructeur
4 men neme een les of wat

voeg dit al deze ingredienten samen en na een verantwoorde baktijd zal het resultaat daar zijn

(duidelijk genoeg dacht ik zo)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:05

organisator schreef:
oke dan hier de juiste hulpen voor het laten steigeren

1 men neme een leerling
2 men neme 1paard/pony
3 men neme een ervaren en deskundige instructeur
4 men neme een les of wat

voeg dit al deze ingredienten samen en na een verantwoorde baktijd zal het resultaat daar zijn

(duidelijk genoeg dacht ik zo)



organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:14

kleine toevoeging

wanneer verkrijgbaar

2 men neme een ervaren paard/pony

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:15

Hihi! Haha!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:19

Okay ik begrijp dat niemand hierover info kwijt wilt. Goed, als je hieraan wilt komen zijn er natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Enne, ik wil niet banketstaaf doen, maar een onverantwoorde travers (terwijl je er niet aan toe bent dan) kan wel degelijk leiden tot onder je paard te komen!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:25

klopt

dus daar heb je ook iemand met verstand van zaken nodig

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:05

www.pinkysplace.nl

Ik ben een voorstander van het WEL vertellen. Vertel je het niet dan gaan mensen zelf aankl*ten en dat gaat vaker fout dan dat je het gewoon verteld Lachen

WEL moet ik erbij zeggen dat het bij mij gaat om een kleine pony. Dat gaat toch even iets anders dan bij een paard van 1.60 Knipoog

En denk erom, begin er pas aan als je er echt zeker van bent dat dit in je voordeel werkt en niet in je nadeel. Succes Haha!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 16:21

Het lijkt wel 'het geheim van de smit'. Ik vind ook eigenlijk ook wel dat ik zelf wel kan inzien wanneer wel, en wanneer niet. Zoals ik boven al zei, nu nog niet Maar om mij dan gaan te vertellen dat ik dit niet moet gaan doen, en dat het onverantwoord is vind ik nergens op slaan. Maar goed even voor alle goede orde, bedankt Pinky Girl OK dan! Ik ga kijken op jou site.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 16:23

organisator schreef:
oke dan hier de juiste hulpen voor het laten steigeren

1 men neme een leerling
2 men neme 1paard/pony
3 men neme een ervaren en deskundige instructeur
4 men neme een les of wat

voeg dit al deze ingredienten samen en na een verantwoorde baktijd zal het resultaat daar zijn

(duidelijk genoeg dacht ik zo)


Ja allen aanwezig en dan???

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:25

logisch dat je het met pinky eens bent omdat zij het wel verteld en ik niet....

My lips are sealed, en dat is echt geen kwaad willend heid, daar heb ik mijn redenen voor

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 16:27

stef schreef:
logisch dat je het met pinky eens bent omdat zij het wel verteld en ik niet....

My lips are sealed, en dat is echt geen kwaad willend heid, daar heb ik mijn redenen voor


Stef als je nou geen advies wil geven reageer dan niet aub. Want om de postings die jij plaatst heb ik niet gevraagt. Anders had ik dat wel in mn titel vermeld!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:13

nou nou dames, Er wordt hier een vraag gesteld, en daar wordt een mening op gegeven (stef). Wat ik persoonlijk wel kan waarderen, omdat het ook gevaarlijk is en ook zeer zeker kan zijn. Ik ben ook absoluut geen gevorderde (laat staan al een beginner) in het VD of NH, maar ik kan je dit zeggen:
Wil je het steigeren of welke andere truuk dan ook je paard aan leren, zul je eerst *sorry voor het taal gebruik* verdomde goed de instinktieve reacties van een paard moeten zien, voelen, begrijpen en eigenlijk ook kunnen "ruiken". Zolang jij denkt (zeg niet dat het geval is, maar stel je voor van wel.) dat je elke paard wel even steigeren aan leert, dan heb je het goed mis. En al helemaal om het zelf aan te leren als amateur zijnde. Je kunt het dan beter door iemand anders aan laten leren die er enorme verstand en ervaring in heeft, dan zelf te proberen die ervaring op te gaan doen, en dingen te gaan proberen.
En de informatie wordt niet zomaar weergegeven puur omdat:
- er lezen ook "jonge" (wil niet iedereen over 1 kam scheren) onervaren ruiters/amazones mee die het wel zien als : " Ow Stoer kijk eens wat mijn pony kan". Met alle gevolgen van dien
- Door het niet aante leren op de "enige" juiste manier, kan het paard dit truukje tegen je gaan gebruiken. Zoals tijdens het rijden of mis communicatie.

Het is simpelweg te gevaarlijk om iedereen maar uit te leggen hoe je een paard aan leert om te steigeren.
Met dit stukje hoop ik een beetje een tot sommige mensen door te dringen, maar het is absoluut niet beledigend of negatief bedoeld, zie het maar als welgemeende advies.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:40

Dank je!, kleine aanvulling (sorry fsoudan, ik mag niet reageren in je topic, sorry, het is een open topic, dus ik mag wel reageren)

[***] schreef:
.
En de informatie wordt niet zomaar weergegeven puur omdat:
- er lezen ook "jonge" (wil niet iedereen over 1 kam scheren) onervaren ruiters/amazones mee die het wel zien als : " Ow Stoer kijk eens wat mijn pony kan". Met alle gevolgen van dien
.

En wie wordt daar dan op aangekeken?... Juist, ik, want ik heb de uitleg gegeven

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:49

[***] schreef:
En de informatie wordt niet zomaar weergegeven puur omdat:
- er lezen ook "jonge" (wil niet iedereen over 1 kam scheren) onervaren ruiters/amazones mee die het wel zien als : " Ow Stoer kijk eens wat mijn pony kan". Met alle gevolgen van dien


Ben ik het zeker mee eens. Maar waarom PB-en jullie het dan niet even aan haar Verward

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 00:48

even anders dan:

om dit grote geheim te onthullen;

je komt een middagje naar drenthe en ik help je gratis en voor niets met je vrijheidsdressuur. (dat wil niet zeggen dat ik je ven leer steigeren)
En kan dan beoordelen wat ik doorgeef en aan wie

Zonder dat ik praatjes achteraf krijg, dat die muts zo en zo op bokt had geschreven en nou doet mijn paard dit en dat vind ik niet leuk.
Buiten beschouwing gelaten of er wel of niet ongelukken kunnen gebeuren.

Het is geen groot geheim, helemaal niet. Maar ik kan niet vanachter mijn pc zien aan wie je dit soort dingen doorgeeft en of het wel vertrouwd is voor paard en ruiter

en dat is mijn motivatie.
Dus wil alles met je delen maar dan wel vanaf het moment dat ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb zogezegd.

Lijkt me toch niet onredelijk toch
net zoals je voorstanders heb van het doorgeven op deze manier op bokt heb je dus ook tegenstanders en iedereeen heeft daar zo zijn reden voor.

Dat wil niet zeggen dat het een groot geheim is of dat we het niet met iemand willen delen.

En ik ben er dan ook helemaal niet tegen dat iemand het hier wel neerschrijft. In elke paardenwinkel kan je nm. ook een boek kopen waarin dit omschreven staat. Maar daarom hoef ik daar nog niet aan mee te doen.

mijn advies stond alleen hierboven en meer niet.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 01:03

1 men neme een leerling
2 men neme 1paard/pony
3 men neme een ervaren en deskundige instructeur
4 men neme een les of wat

en die was dus op deze manier
maar ik verkondig niet het evangelie
er zijn dus ook andere manieren

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 07:31

Ik kan best begrijpen dat jullie denken van nee ik vertel het liever niet want het is gevaarlijk. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik het ook nog niet ga doen. Momenteel ben ik met iets totaal anders bezig met mn paardje. En ook heb ik toegegven dat hij en ik er nog niet aan toe zijn Nou ben ik al een tijdje bezig met allerlei informatie aan het verzamelen over VD en NH( heb ik ook al eerder vermeld) en vroeg me af wat de hulpen zijn voor het laten steigeren.
Misschien stom om dit zo in een topic te vragen, want dat het gevaarlijk kan zijn kan iedereen zich bedenken, misschien had ik iemand gewoon over de Pb moeten benaderen en gewoon zo moeten vragen.

Ik ben oud en wijs genoeg om zelf te kunnen beslissen of mijn paard dit aan kan, en zoals al tig x eerder vermeld NEE hij is er niet aan toe. Maar stel dat ik wel aan toe was geweest hoe kunnen jullie dit dan beoordelen?? Dus kom ik er waarschijnlijk nooit achter. In boeken opzoeken........ nou ik heb heel wat boeken gelezen ondertussen, maar heb nog nergens kunnen vinden hoe je je paard laat steigeren

Naar Denthe komen.... ja lijkt me erg leuk Maar dat is voor mij 3 uur rijden dus 6 uur heen en terug.... misschien iets te veel van het goede om achter hulpen te komen voor het steigeren. Maar ik houd dit in mn achterhoofd, want er is natuurlijk meer als alleen steigeren wat ik moet leren dus.... ik geloof wel dat een dagje Drenthe erg leerzaam kan zijn.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:03

Citaat:
Maar stel dat ik wel aan toe was geweest hoe kunnen jullie dit dan beoordelen??


inderdaad dat kunnen wij niet beoordelen en ik vindt zelf daar mag je ook niet over oordelen als je iemand niet kent. Daarom heb ik dus het standpunt ingenomen dat er bepaalde zaken zijn die een paard of ruiter schade toe kan brengen, niet zo eventjes over bokt te gooien.

maar je bent welkom in drenthe

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:26

Is het niet zo, dat als je alle basis-oefeningen van de VD onder de knie hebt, dat je dan zelf zoveel ervaring hebt opgebouwd dat je ZELF wel kan bedenken wat je als hulp voor het steigeren kan gebruiken!?