let op rotstraal momenteel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

let op rotstraal momenteel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 20:14

Een waarschuwing aan iedereen die z'n paard 24-7 op de wei heeft staan:

na een lange droge periode is het op de meeste plaatsen gaan regenen en is de wei weer nat. De kans op rotstraal nu veel groter dan anders,
Het is me al eens overkomen dat 2 jachtpaarden binnen 24 uur beide rotstraal hadden.

Bij het hoeven krabben viel me al op dat de eergisteren nog keiharde onderkant van de hoeven van mijn koudbloed al zacht waren geworden en dat de stralen ook al zacht zijn.

Je kunt ze goed schoonmaken met de hoevenkrabber, ook met het borsteltje van de hoevenkrabber en dan preventief in de teer zetten, als je tenminste niet anti teer bent.

Als het vies ruikt (en je ruikt het echt direct hoor, geloof mij!) dan ben je al te laat en als je pech hebt, moet het uitgesneden worden.

Voorkomen is beter dan genezen!!!!


djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:37

wat zijn de gevolgen als het niet tijdig uitgesneden wordt?? Er staat een gelders paard bij Hayley (ja ja die tinker!!!) die momenteel heel veel last heeft van haar achterhoeven en ja....het stinkt. Het is de mijne niet en er is gister ook naar gekeken maar we konden niets zien. Wat mij nu achteraf opvalt (nadat ik jou verhaal lees) is dat de eigenaar de straal aanwees en zei dat dat zacht was. Hoe tijdig moet je daar bij zijn??

....ongeloof...daardoor sprakeloos....

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:47

Ik ga morgen dadelijk even controleren en indien nodig in de teer zetten Scheve mond
Onze paarden zijn afgelopen vrijdag net bekapt, lopen ze dan ook meer risico?

Gillian

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 21:15

het ergste wat ik heb meegemaakt bij een verwaarloosd geval rotstraal (maar dan ook erg hoor) is hoefkanker en dat wil je niet meemaken, het paard is dan ook afgemaakt.

Maar er zijn ook paarden genoeg die er gewoon doorheen sjouwen, een beetje stinken en het gaat weer over, dat is de andere kant van de zaak.

Maar omdat ik het een keer zo erg mee heb gemaakt, ben ik er driedubbel alert op en waarschuw ik echt iedereen momenteel!

Je ruikt het inderdaad onmiddellijk, ik ruik slecht/weinig, maar rotstraal is zo'n rotlucht, dat ruik je als het paar alleen maar langsloopt, hoef je geen hoeven voor op te tillen!

Dus een beetje hoeflucht is niet erg, je ruikt het echt wel als het foute boel is...... waar ruikt het naar??????? (hoor ik al vragen)

Tja, ROT.......

Ann als ze net bekapt zijn, zijn ze uitgesneden en schoon, als je dan teert, zijn ze beschermd.

Ik ken echter een aantal hoefsmeden die weer erg tegen teren zijn, omdat het afsluit. Het alternatief kan blauwspray zijn, maar daar zijn ook weer mensen tegen, maar zo blijf je bezig natuurlijk!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:18

Wat doe je er eigenlijk tegen? Of om te genezen?

'Paint' it 'Black'

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:25

Je kan het genezen door egyptiche vloeibare zalf tussen de hoefballen te spuiten en over de stralen, maar ikzelf vind dat erg lastig spul, omdat het snel weer uithard, zelfs al tijdens het gebruiken.

Bij Kasmier heb ik blauwtinctuur gebruikt. Het geeft af als de pest, dus gebruik het met handschoenen, tenzij je graag als smurf door het leven gaat Haha! Maar blauw ontsmet en droogt goed in. Dus eerst schoonmaken door de hoeven aan de onderkant bijvoorbeeld af te spuiten en dan blauw tussen de hoefballen en over de stralen. Het kan lichtjes prikken, dus als ze ietsjes trekkerig reageren dan kan dat kloppen. Verder proberen de bodem waarop ze verblijven zo droog mogelijk houden (stal, lastig natuurlijk met weide).

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:28

is dat het zelfde als die blauwe schuimspray die ik heb?

'Paint' it 'Black'

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:30

Pfoe, geen idee, ik heb het vloeibaar in een fles gekocht met zo'n heel smal tuitje aan de bovenkant. Volgens mij werd blauwspray niet meer verkocht in de winkels omdat het iets van te chemisch was ofzo, of het dampte teveel Verward Geen idee precies.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:31

nou ik ga in ieder geval morgen een hoefschoen laten halen want RAak in een emmer werkt niet. En hij zit tegen rotstraal aan cq heeft het. Maar teren werkt dus niet.

'Paint' it 'Black'

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 21:33

blauwspray inderdaad of teer, misschien weet nog iemand iets moderners,maar dat gebruik ik al jaren...

Bij Moritz komt de smid vrijdag, dus ik hou het nu gewoon schoon, maar zodra ie weg is, gaat er blauwspray op Knipoog , mijn smid hout niet van dingen op of in de hoeven smeren, vandaar dat ik er ff mee wacht.

Vanaf donderdag wordt het weer droger weer, dus misschien ontspringen we de dans......

In geval van twijfel, niet zelf klooien, maar de DA ff bellen en vragen wat je erop moet smeren!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:33

Teren moet je ook niet doen, dat is preventief. Teer sluit de zool af, waardoor de rotstraal juist flink door kan rotten, omdat er geen zuurstof meer bij kan komen. Het heeft juist ruimte nodig om in te drogen.

Een hoefschoen is bij Kasmier niet nodig geweest. Gewoon schoonmaken en dan blauw, werkt echt goed. Ik deed dit 1x per dag.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:34

smurf schreef:
In geval van twijfel, niet zelf klooien, maar de DA ff bellen en vragen wat je erop moet smeren!


Dit advies heb ik van de DA Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:36

Niet teren,
Teren sluit alleen de boel maar af en dan kan de hoef helemaal niet meer ademen.
Wat ik heb geleerd van een hoefsmid, de hoef heel goed schoonmaken met water,
en dan een watje met egalyptische zalf insmeren en dan tussen in de straal duwen met je hoevenkrabber en dat 2 a 3dagen laten zitten.
Dan weer weghalen.
Hij zei dat het dan weg moet zijn.

Kiekeboe

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:42

Teren kan best, zeker als de hoef goed nat is. Het houd nl vocht buiten, dat is tegelijk hetgene waardoor me al snel roept niet teren! Er moet wel vocht in de hoef ziteen en kunnen.

Ter preventie of bij lichte rotstraal werkt dat prima. Wat ook goed helpt ( ook tegen mok trouwens) is socratyl. Dat houd het vocht niet tegen, maar droogt wel iets uit.
Gewoon in de gaten houden en teveel krabben is ook niet goed, borstel liever het ergste vuil eruit...

Bedankt voor de waarschuwing Smurf!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:48

Nou ik zal Kasmier nooit teren bij rotstraal, hooguit preventief, want hoe licht dan ook, vocht kan misschien niet naar binnen, maar ook niet naar buiten, waardoor het vocht makkelijk verder kan gaan rotten omdat het nergens naartoe kan en geen lucht krijgt om in te drogen.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 22:06

de hele discussie over wel of niet teren wilde ik hier voorkomen, maar helaas.....

ik heb zowel teren als blauwspray als egyptische zalf, hydrocortiderm en illegale Belgische middeltjes geprobeerd bij vele paarden (heb op een stoeterij gewerkt met veel rotstraal) en het is volgens mij afhankelijk van het paard wat het beste helpt.

Ik borstel de straal zelf ook uit met het borsteltje dat achterop mijn hoevenkrabber zit.

Het viel me gisteren en vandaag ineens op bij mijn eigen paard en bij een paar paarden waar ze op stal mee bezig waren en toen bleek op stal dat er een aantal mensen nog nooit van rotstraal had gehoord, vandaar dit topic!


Ik wil vooral de jongeren onder de Bokkers ervoor waarschuwen, die er nog nooit van gehoord hebben misschien:
als de hoef stinkt, of het wordt ineens van hard zacht, of je paard loopt onregelmatig en je ziet niks aan het been, laat ernaar kijken door iemand die er verstand van heeft

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 00:12

Wat ook een heel goed middeltje is, en ik denk dat Fasel het daar over heeft, is Hoof and Sole Hardener. Dat ziet eruit als blauwe pur-schuim.
Je moet er wel een beetje mee oppassen, wanneer het op de huid komt (bij jezelf of je paard) is het echt niet lekker, maar op de hoef werkt het echt goed.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 07:36

Klopt Jantien, dat is het. Hoof and Sole Hardener idd. Ik had het idee om vanavond Raak in de soda in de spoelschoen te zetten en daarna dat spul er op te doen. Heb jij nog ideeen hoe vaak dat moet?

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 07:36

o even voor de duidelijkheid. Dierenarts en smid hebben al gekeken en blijven zeggen teren. Maar ja, ik teer al twee en half jaar :S.

Ik heb dus ook dat spul van RWL Quality. Is ook wel fijn spul.

'Paint' it 'Black'


helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 07:41

wat ik ooit van mijn goede oude hoefsmid geleerd heb, is als je teert, je de teer alleen in het "naadje"van de straal moet doen, dan neem je een klein lapje stof, die smeer je ook in met teer, en dan stop je dat lapje in het "naadje"

2 dagen laten zitten en zonodig herhalen. nooit de hele zool teren, dat is niet goed en helpt niet.

voorkomen is beter dan genezen, maar ik zag gisteren bij dries dat hij ook al weer een kleine opening in zijn straal had, dus vanavond gelijk aan de slag.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 07:48

klopt heb ik ook wel geprobeerd helga. Maar het lijkt wel of het dan alleen maar erger gaat stinken. Als het daags erna weer weg is ziet het er niet beter uit en het ruikt ook niet beter. Daarom kan ik ook wel achter de ideeen staan van het feit dat teer juist bacterien binnensluit. Logisch eigenlijk want je smeert het erop om invloeden van buiten tegen te gaan. Dus ga je ook afsluiten wat van binnen naar buiten moet.

'Paint' it 'Black'

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:53

je kan ook niet verwachten als het al vergevorderd is, dat het met een paar dagen er beter uitziet.

1 paard bij ons op stal, had rotstraal tot op de ballen van de hoef, daar ben ik wel weken mee bezig geweest, je moet net zolang doorgaan totdat de straal weer sluit anders heeft het geen zin.

als er vuil binnen in een straal zit, komt dat er toch wel uit of je nu teert of niet.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:18

Nee maar als je bedenkt dat ik al twee jaar loop te klooien met zijn slechte voeten dan mag je toch wel zeggen dat ik meer dan een paar dagen in acht genomen heb *huil*

'Paint' it 'Black'

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:44

in geval van rotstraal gebruik ik altijd Trushstop (geloof dat het zo heet) wit flesje met groen etiket en paars goedje erin. paarx in de week een beetje over de straal en in de groeves druppelen (zomaar paar druppeltjes) werkt super

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:50

Jup mayo,,, teren moet je juist niet doen dan sluit je alleen alles maar af en dan gaat het aan de binnenkant juist verder maar dan alleen zonder dat je het ziet...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 108 bezoekers