[LO] hoe zit dat nou met....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

[LO] hoe zit dat nou met....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 22:00

Het valt me op dat steeds meer mensen longeren d.m.v. de longeerlijn door de ene ring van het bit over het hoofd naar de andere ring van het bit. Waarom doet men dit??? Is dit effectiever dan een longeerbitstukje???

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:12

Omdat je nooit aan 1 kant vast mag zetten. Nu is de ' druk ' verdeeld over de mond. Als je paard denkt "hey ik neem de benen" zit hij aan 1 kant vast, met gevolg dat je aan 1 kant trekt, en dus wel eens het bit door zijn mond zou kunnen trekken.
Daarom heb je veel longeerlijnen met dubbele gesp om het maar even zo te noemen, of een mondstuk die je aan beide bitringen vast maakt en dan aan de onderkant een ring om je lijn aan vast te maken

Maar is dit niet iets voor vraag maar raak??

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 01:32

Als je de longeerlijn over het hoofd van het paard naar de andere bitring leidt dan is dat sterker inwerkend dan als je de longeerlijn op een andere manier bevestigd. Als het paard ervandoor wil gaan of weg springt, trekt de longeerlijn met een hefboomwerking aan het bit waardoor het paard krachtig gecorriceerd wordt. Ook krijgt hij druk achter zijn oren. Het wordt dus vaak gebruikt bij 'moeilijke' paarden, het is niet de vriendelijkste manier van longeren.

Als je de longeerlijn door de bitring onder de kin door vastmaakt aan de andere bitring zorg je er inderdaad voor dat je het bit niet door de mond kan trekken (of door gebruik te maken van een longeerbitstukje). Bovenstaande methode is volgens mij meer voor het corrigerende effect bedoelt

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 19:56

dat doen ze gewoon .
dat doen ze altijd bij jongepaarden

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:15

fsoudan, ook longeervragen horen op UZ.
Wat mij ook opvalt, je ziet 1x sjuimpje longeren met de longe door het bit aan de longeersingel vast, en vervolgens zie ik het ineens steeds vaker.
terwijl je het vroeger dus echt nooit zag

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:29

blando schreef:
dat doen ze gewoon .
dat doen ze altijd bij jongepaarden


Huh? Waar slaat dit op?

Ik beleer jonge paarden en heb dit helemaal nog nooit gedaan. Want ze pakten het allemaal geweldig op en waren niet vervelend, soms wel fratsen (blijven jonge paarden).

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 23:13

stef schreef:
Wat mij ook opvalt, je ziet 1x sjuimpje longeren met de longe door het bit aan de longeersingel vast, en vervolgens zie ik het ineens steeds vaker.
terwijl je het vroeger dus echt nooit zag


???????????? Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 23:29

zoek even op longeren en sjuimpje, of op longeren en marcella (die had hem ook zo zitten)

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 23:37

Maar het gaat toch over de longeerlijn door de bitring, over het hoofd naar de andere bitring en dan vast, en niet over door de bitring en dan aan de longeersingel vast??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 23:38

stef schreef:
Wat mij ook opvalt, je ziet 1x sjuimpje longeren met de longe door het bit aan de longeersingel vast, en vervolgens zie ik het ineens steeds vaker.
terwijl je het vroeger dus echt nooit zag


Ehhhhh..... Sorry als ik de eer van Sjuim probeer af te pakken, maar deze methode ken ik al een jaartje of 28 (langer loop ik nog niet in de paarden rond en ik heb het niet zelf uitgevonden dus het wordt vast al langer gebruikt....) Dus ik denk dat dat aan jou ligt Stef... Is een vrij normale techniek hoor.

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 22:48

Ja, ik had het inderdaad over de longeerlijn over het hoofd naar de andere bitring. En niet door het bit naar de singel.
Ik ben er in ieder geval uit dat ik allebei de manieren niet ga gebruiken aangezien ik het zo'n gedoe vind als je dan eens van hand wil veranderen. Dus maar gewoon weer met een longeerbit stukje.
Of wat ik iedereen kan aanraden is het werken aan de dubbele longe. Kun je ook lekker soepel het paard voltes laten lopen e.d. Tong uitsteken

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:06

Je kan ook gewoon heel vriendelijk zonder dwang achter de oren de longeerlijn door de bitring doen aan jou kant en dan de neusriem even meenemen. Dan kan je ook nooit het bit uit de mond trekken. Heel vriendelijk en het werkt perfect.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:05

Sonja"]
[quote="stef schreef:
Wat mij ook opvalt, je ziet 1x sjuimpje longeren met de longe door het bit aan de longeersingel vast, en vervolgens zie ik het ineens steeds vaker.
terwijl je het vroeger dus echt nooit zag


Ehhhhh..... Sorry als ik de eer van Sjuim probeer af te pakken, maar deze methode ken ik al een jaartje of 28 (langer loop ik nog niet in de paarden rond en ik heb het niet zelf uitgevonden dus het wordt vast al langer gebruikt....) Dus ik denk dat dat aan jou ligt Stef... Is een vrij normale techniek hoor.
[/quote]

Hetzelfde hier....

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:59

Ja het is al zo oud met de lijn over het hoofd of de lijn om de binneste bit ring door naar de buitenste...

Maar ik ben nu gewent om de lijn aan de binnenste bit ring vast te zetten (ivm de voltige) daar wen je echt heel gauw aan

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:54

Ik doe hem sinds kort gewoon alleen aan de binnenste ring, heb je niet het risico dat je zijn hele kop de kant optrekt waar toevallig het meeste druk op staat. Dat is nl. meestal de buitenkant. Bitstukjes zijn ondingen.
En de longeerlijn via het bit en de singel laten lopen ken ik al heel lang, ik neem aan dat dat niet door een boktgebruiker verzonnen is?

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:01

Als ik al een lijn gebruik bij het longeren gebruik ik zo'n "bitstukje". Vastmaken aan de singel heb ik inderdaad ook al vaker gezien.