Shetlander x welsh ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Shetlander x welsh ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 16:09

Ik heb nu een shetlander merrietje (zwart bont, 1.03, 6 jaar, nooit eerder een veulen gehad.) Nou lijkt het me leuk om haar aankomend dekseizoen te laten dekken. Nou vroeg ik me af, kan ik haar ook laten dekken door een Welsh A? Is dat aan of af te raden. Heeft iemand misschien nog een leuke (shetlander, welsh) hengst voor Sonja?

Afbeelding

In het land der blinden is eenoog koning!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:24

heeft sonja papieren?
Als ze die heeft zou ik op zoek gaan naar een mooie shetland hengst (ggk) want het is echt een schitterende merrie!

Welsh kan wel, veredelt een hoop, maarja, met fokken is het gokken en met kruisen is het 2x gokken natuurlijk.
Ik heb er ook weleens over gedacht, en mij werd toen aangeraden om niet boven de 120cm te gaan zitten (schoft hengst dus)

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 16:29

Sonja heeft geen papieren. Helaas want het is inderdaad een prachtig beessie. Ik heb geen verstand van fokken, maar het leek me wel een leuke combi. Misschien dat ik ook wel een grote maat shetlanderhengst zoek die bont door geeft want ik vind dat bonte van Sonja nou net zo leuk.

In het land der blinden is eenoog koning!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 17:10

ik zou ook een schetlander hengst nemen. lijkt me safer

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 17:15

Een leuk welsh hengstje erbij zou ook wel een leuk veulen kunnen worden(blijft een gok) want het zorgt idd voor een iets edeler paardje Haha!:D

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

tijgeramigo

Berichten: 97
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: gelderland- elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:24

wauw wat een mooie shettie heb jij zeg!! tof beesie
ik heb er zelf ook een paar (9)

I LOVE AMIGO AND POLLY!! EN MIJN VERZORG SHETJES

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:28

Ik ken een paar van die kruisingen en vind ze allemaal erg leuk. 't word een mooie kinderpony (als je ze netjes opvoed natuurlijk, maar dat spreekt voor zich). Ik zou het bij een Welsh Mountain houden. Het blijft een gok, maar ik ken er meerdere waarbij die gok goed heeft uitgepakt. Leuke merrie trouwens.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 19:11

Ik ken ook waar het geweldig is uitgepakt. Je moet er voor zorgen dat de hengst niet te groot is want het veulen moet wel UIT de moeder kunnen. Nu kun je grinniken maar ik ken een voorbeeld waarbij het niet het geval was en dus grote problemen oplerverde.

Mijn mening: DOEN, lijkt me errug leuk!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 19:14

En over de kleur, je hebt altijd 50% kans op een bont veulentje.
Ook al gooi je er een effen hengstje op.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 21:22

heeft iemand misschien foto's van een welsh x shet ?

In het land der blinden is eenoog koning!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 21:31

Meavey schreef:
En over de kleur, je hebt altijd 50% kans op een bont veulentje.
Ook al gooi je er een effen hengstje op.
Jouw bonte merrie heeft een mooi veulen gebracht als ik me niet vergis..

In het land der blinden is eenoog koning!


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:37

Houd er wel rekening mee dat de meeste Shetten erg eigenwijs zijn
(misschien jouw pony net niet, maar haar familie misschien wel) en de meeste Welsh-Mountains erg fel. Een felle gifkikker die stronteigenwijs is lijkt mij niet de meest ideale pony.
Als deze combis zo goed was hadden ze al lang een nieuw ras ervan gemaakt!
Als ik jou was zou ik gaan voor een bonte grote-maat shetlandhengst.

Don't dream your life, live your dreams!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 21:40

Ja ze is wel eigenwijs maar ook wel heel erg sloom en persoonlijk hou ik wel van een beetje feller.. maar ik begrijp de bezwaren.

In het land der blinden is eenoog koning!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:49

shetlanders die niet netjes opgevoed zijn zijn donders eigenwijs je, zelfde geld voor welshjes.
Op de manege waar ik vroeger reed hadden we een vosbonte shetxwelsh, onwijs leuk ding, wel ontdeugend, maar echt niet gemeen. heb er helaas geen foto van.
Er is een fokker binnen het NMPRS die kleine shetjes kruist met een extreem klein 100% welshje (98cm, sebastopols moncherie) en die veulens lopen heel vaak op kop

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:51

stef schreef:
shetlanders die niet netjes opgevoed zijn zijn donders eigenwijs je, zelfde geld voor welshjes.
Op de manege waar ik vroeger reed hadden we een vosbonte shetxwelsh, onwijs leuk ding, wel ontdeugend, maar echt niet gemeen. heb er helaas geen foto van.
Er is een fokker binnen het NMPRS die kleine shetjes kruist met een extreem klein 100% welshje (98cm, sebastopols moncherie) en die veulens lopen heel vaak op kop


Dat lijkt me wel erg gaaf, zo'n mini welsh!!!

Don't dream your life, live your dreams!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 21:56

Wat zou ze kunnen hebben qua grootte van de hengst? Het is haar eerste veulen, ik kan natuurlijk niet van haar verwachten dat ze een B pony op de wereld zet of zo. A Welshjes zitten toch ook wel onder de 1.20 ? (Ben ook maar onwetend op dat vlak )

In het land der blinden is eenoog koning!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:58


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:00

irre, kijk even op www.welshcob.nl (van heike) en dan bij welsh A, bekende, daar kan je je selectie op hengsten zetten. Ik weet niet van welke kleur je houdt natuurlijk.
Ik weet dat Hoefke's Timbrie een vrij kleintje is (116 als ik het goed heb) ben verder zelf erg gecharmeerd van nachtegaal's captain.
Je zou ook kunnen overwegen om sonja in te schrijven in het nmprs (www.minipaarden.nl) en er dan een NMPRS hengst op te zetten

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 22:03

stef schreef:
irre, kijk even op www.welshcob.nl (van heike) en dan bij welsh A, bekende, daar kan je je selectie op hengsten zetten. Ik weet niet van welke kleur je houdt natuurlijk.
Ik weet dat Hoefke's Timbrie een vrij kleintje is (116 als ik het goed heb) ben verder zelf erg gecharmeerd van nachtegaal's captain.
Je zou ook kunnen overwegen om sonja in te schrijven in het nmprs (www.minipaarden.nl) en er dan een NMPRS hengst op te zetten


Kun je elke pony dan zomaar inschrijven?
Qua kleur vind ik een hoop leuk behalve de hele standaard kleuren als bv vos. Ik vind het zwart bonte van Sonja erg leuk. Nou heb ik begrepen dat ze zowiezo 50% op bont geeft? Ik ga ff kijken!

In het land der blinden is eenoog koning!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:07

elke pony tot 106cm
Sonja zou basis type kleine maat zijn, en mag dan ook gewoon naar de keuring e.d. Zij krijgt zelf echter een blanco afstamming, maar haar veulen krijgt wel gewoon sonja als moeder te staan

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 22:10

stef schreef:
elke pony tot 106cm
Sonja zou basis type kleine maat zijn, en mag dan ook gewoon naar de keuring e.d. Zij krijgt zelf echter een blanco afstamming, maar haar veulen krijgt wel gewoon sonja als moeder te staan


O das misschien wel een idee. Het veulen zou dan wel een papier kunnen krijgen? Ik ga datz eker in overweging nemen want ik ben van mening dat Sonja gewoon een lekker ding is en die mag best een keer gezien worden, hahaha Lovers

In het land der blinden is eenoog koning!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:13

niet alleen het veulen, sonja ook. OP www.minipaarden.nl staat e.a. over registratie e.d. en anders moet je morgenochtend gewoon ff naar het stamboek bellen (tel nr op website) en anders donderdag ochtend

[edit]hele suffe typo[/edit]
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 31-08-03 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 22:14

ja was al aandachtig aan het lezen, ga ik doen! Thx!

In het land der blinden is eenoog koning!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:22

ik zou ook voor het nmprs gaan met die merrie van je
ik vind het zo vanaf de foto gezien een hele mooie merrie ,
en op deze manier heb je veulens met papier

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 23:49

Ik zie het voordeel niet van deze kruissing. Een Shet is al beresterk en machtig voorwaarts. Een Welsh heeft een iets edeler hoofd, maar je zal er wat werkbaar karakter betreft op achteruit gaan.
Eigenwijs X Draak = niet fijn.
Maar goed, je kan het product, mits bont, altijd nog aan Aard van de Kamp slijten.
Het is iig een heel mooi merrietje.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers