Paard niet in balans; middendraf mislukt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Paard niet in balans; middendraf mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 14:16

Ik ben al weer een tijdje bezig met het serieus opbouwen van mijn training.
Heb superwerkwillig paard, maar hij heeft 1 nadeel en dat is dat hij wat op de voorhand gebouwd is.
In de training vind ik het dan ook heel moeilijk om hem goed in balans te houden en te krijgen.

In een dressuurproef wil mijn middendraf dan ook helemaal niet lukken.
Volgens mijn fysio moet het super lukken omdat mijn paard super los in zijn schouders is.

Hoe komt het dat als een paard niet in balans is, de middendraf niet lukt. (het enige wat ik krijg is taktverlies)?
En wat kan ik eraan doen, dit te verbeteren?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:22

dat heeft mijn merrie ook. Ze heeft een hele goede middendraf op zich maar ze doet soms te veel haar best. Wat ze vaak doet is duiken op de voorhand en dat is ook gebrek aan balans, of de passen worden onregelmatig. op het moment dat ze echter goed gesloten loopt en ik haar van voren voldoende opvang lukt het echter wel.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:34

Hier heb ik ook last van. De ene keer krijg k een 7 andere keer 5. Ze is ook wat meer op de voorhand, maar ik maak me geen zorgen want ze is nog maar 4.

Denk dat je aan de longe kan oefen (kan je zien wat er gebeurt en of alles goe ga) en tsja, oefenen en overgangen om dr op de achterhand te krijgen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:32

en je zeker niet blind gaan staren op de middendraf.
je kent het probleem: balans/taktverlies. werk daaraan.

als dat goed zit, zal de middendraf ook beter gaan;
niet nodeloos middendraf vragen!

twins
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:37

wetje waar we allemaal heel erg de neiging bij hebben als we midden draf gaan rijden is dat we niet goed met ons been naar ons hand blijven rijden denk daar dus goed aan ik hoop dat je er wat aan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:43

Je paard is waarschijnlijk onvoldoende op het achterbeen. Pas als je dat voor elkaar hebt kun je aan verruimingen gaan denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:11

Zorg dat je ten allertijde je takt kan bewaren.
op een volte 10 meter met schouder binnenwaarts,enz

Kawa was net zoals zep zegt, in draf ook niet genoeg op het achterbeen.
In galop was hij dat wel.
wat bij Kawa enorm heeft geholpen was een goed sluitendegalop.
Op het begin van de langezijde een overgang naar draf en dan meteen proberen te verruimen.
Dit omdat hij dan nog netjes op de achterhand was.

Veruim eerst maar een pas of 4/ 5, ga dan alweer terug.
Dit om takt verlies voor te zijn.

wat ook goed helpt is SB rijden. zodat je de achterhand ook weer goed aan het werk hebt, vandaar uit van hand veranderen en middendraf.
ook de hoeveelheid passen langzaam uitbouwen.

En Bij Kawa is het zo, in de middendraf, niet meer gaan zitten frummelen om meer.
ik moet stil blijven zitten, beweeg ik, kom ik aan de teugel, geef ik teveel been, is hij weer uit takt.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:50

heb je hem wel goed van achter naar voren zo niet zou ik daar eerst aan gaan werken dat scheeld al een hele hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 12:49

Hij kan dan wel lekker los in zijn schouder zijn, een eerste vereiste is dat hij terugkomt op een achterbeen. Pas als je dan kleine beetje kunt verzamelen dan pas kun je je paard laten verruimen.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:12

mijn pony heeft dat ook. Ik moet van mijn instructrice dan net zoveel vragen dat ie net niet onregelmatig loopt, dan wordt hij er van zelf sterker in, je kunt steeds meer vragen. ik mag dan ook iets meer zijn neusje er uit laten komen, zodat hij goed zijn schouders kan bewegen. veel succes, khoop dat je er wat aan hebt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:06

Tijdens de middendraf moet je jezelf wat langer maken. Je moet groot worden, je lichaam strekken, kijk waar je heen wilt (blijf niet fixeren op 1 punt maar hou je gezichtsveld groot). Niet te snel en te hoog gaan lichtrijden, klein stukje uit het zadel en terug. En dit langzaam opbouwen. Eerst 2 goede passen, jezelf weer wat kleiner maken en terugrijden. Dan weer wat passen weg. Dus steeds meer pasjes naar voren. Zorg dat je hem niet tegenhoudt van voren maar dat ze ook daadwerkelijk weg kan.

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 19:04

ga vooral nietmet de hulpteugels rijden daar bereik je geen goede uitkomsten bij!
je paard raakt daaruit van balans.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 22:52

[quote="aqua"]ga vooral nietmet de hulpteugels rijden daar bereik je geen goede uitkomsten bij!
je paard raakt daaruit van balans.[/quote

Wie zegt dat zij met hulpteugels rijdt of wil rijden??
Ik zie dat niet staan hoor Verward Verward
Misschien had je jezelf beter "anti hulpteugel" kunnen noemen i.p.v. Aqua.
De enige reactie's die ik van jouw zie zijn oneliners ovr hulpteugels...

Maar om ontopic te blijven.
Ik heb hierzelf ook nog weleens problemen mee, wat bij mij helpt is de wending het paard even extra op het achterbeen te zetten en attent te maken en rustig opbouwend wegrijden, probeer vooral zelf zo stil mogelijk te zitten en blijven ademen Knipoog
En zodra je voelt dat je tactverlies krijgt eruit rijden, even een andere oefening doen en daarna weer proberen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:37

Idd eerst heel rustig draven, bijna stap, zonder aan de teugels te trekken, dan een pas of 2/3 vooruit rijden en weer terug em op het achterbeen zetten en dan weer vooruit. Hiermee spelen in de training.
Succes!

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 09:11

Dit weekend wedstrijd gehad.
Tijdens losrijden veel geschakelt om hem meer aan het been en op het achterbeen te krijgen.
Resultaat: 1e proef bagger, maar 2e proef twee keer een zeven voor mijn middendraf!!
Het is (ben ik nu achter) ook heel erg een kwestie van aan het been zijn.
Ik heb goede hoop voor de toekomst. Als ik hem (ooit) goed op het achterbeen krijg, zal hij hopelijk "echt" een middendraf laten zien.
Bedankt voor jullie hulp!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:56

Misschien helpt het ook wel om over balkjes te gaan draven die je steeds wat verder uit elkaar legt, zodat je paard steeds wat grotere passen moet gaan maken. Dat heeft bij die van mij wel geholpen.. succes ermee