Drama door los ijzer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-01 17:45

Toen we vandaag een ritje gingen maken door de polder bleek een van de ijzers van collega-ijsco van Sib los te zitten. Zolang we maar rustig aan zouden doen zou hij er wel onder blijven zitten dachten we...

Toen we een rustig galopje gingen doen op een grasdijk bleef het paard met zijn voorbeen hangen in het losse ijzer van zijn achterbeen. Doordat bij het neerzetten van dat been zoveel kracht op de zool van de achterhoef kwam, werd het voorijzer door de zool van de achterhoef geslagen en bleef klem achter het losse ijzer van het achterbeen zitten. GEVOLG: Paard zit met rechtervoor-en achterbeen in elkaar en is met geen mogelijkheid los te krijgen! Ik kon mijn ogen niet geloven, je kan het je gewoon niet voorstellen hoe vreselijk dit eruit heeft gezien!!!

Met een stijgbeugel hebben we geprobeerd het voorste ijzer van de hoef af te wrikken maar nee, lukte niet omdat het paard ieder moment om kon vallen omdat het maar op 2 benen (LV en LA) kon staan.
Met het andere paard naar een boerderij gecrosst en opgebeld naar huis (mobieltje lag op de stal-lekker stom) en gevraagd of er iemand kon komen met hamer en tangen etc. om de ijzers uit elkaar te wrikken. Inmiddels stond het paard alweer een half uur met zijn benen aan elkaar, gelukkig bleef hij merkwaardig rustig!!!
Uiteindelijk arriveerde de hulp en duurde het alsnog een kwartier voordat we het ene ijzer uit het andere ijzer konden krijgen!
Ik kon me ogen niet geloven toen ik zag wat er gebeurd was en hoe het af was gelopen. Het paard had zijn benen kunnen breken of tijdens het galopperen zo onderuit kunnen gaan en op de ruiter (meisje van 16) kunnen vallen... gelukkig is het goed afgelopen. Les 1: Zorg dat je beslag in orde is en check het voordat je gaat rijden. Les 2: "Vergeet" nooit je mobieltje, ook niet als je met zijn 2-en gaat rijden.
Pfffff.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 17:49

Sjeetje wat een verhaal.... dan heb je de schrik er echt in zitten. Maar heel kinderachtig dat ik dit doe (van achteren kijk je alleen een koe in z'n kont) maar echt slim is het ook niet he, om met een los ijzer te gaan galopperen..... Wel eens gezien wat er kan gebeuren als het gaat schuiven en het paard trapt met z'n witte lijn in het lipje????

Maar goed, het is gebeurd, ik hoop dat iedereen ervan geleerd heeft. In ieder geval een hele opluchting dat de "schade" dus beperkt is gebleven!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 17:59

WOW HEEE wat een gedoe zeg.
Dat is inderdaad nog net goed afgelopen.
Felix zijn ijzers zitten ook wat los, moet maandag de smid maar bellen.
Kan merken dat ze door een ander zijn gedaan Boos!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 18:22

Blij dat het goed afgelopen is! En ook blij dat jullie je lesjes goed geleerd hebben, al was het beter geweest als dat geen praktijklessen waren.

Maar ik kan me alleen maar bij Sonja aansluiten: wat ontzettend stom zeg! Met een los ijzer ga je hooguit stappen en zeker niet galopperen. Een galopje valt bij mij niet in de categorie 'rustig aan doen'. Inderdaad kunnen er de meest vreselijke verwondingen aan de hoef ontstaan als een ijzer verschuift en het paard gaat er in staan, om nog maar niet te praten over het risico voor de ruiter als het paard met z'n ijzers in elkaar blijft hangen en over de kop slaat.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 00:35

Wat een verhaal zeg, das wel even schrikken. Helaas moet ik me aansluiten bij de mening van Sonja en Margreet... maar goed, het is gebeurd Verdrietig , het zal vast niet nog eens gebeuren Lachen en van ervaring wordt men wijzer Schijnheilig !
Wens jullie het beste, Sterre

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 08:57

Tjonge jonge wat hebben jullie een mazzel gehad zeg Verward ene ik zou dat paard maar even flink belonen omdat hij zo verschrikkelijk braaf is geweest Party!! .

Volgende keer bij een los ijzer of stappen of ijzers er onderuit maar GEEN risico meer nemen Party!!.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 22:36

Getsie! Voor hetzelfde gels was er iets ernstigers gebeurd, volgens mij hebben jullie nog mzaale gehad!
De mijne heeft eens het lipje door haar witte lijn gehad, is op de wei gebeurd.
Gelukkig zat dat nog net niet in het leven, en de hoefsmid was er megasnel bij. dus ijzer erweer onder geslagen, dagje op rust en klaar!Ook mazzel voor mij dus....

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 23:46

jeeetje
nou.. gelukkig is het goed afgelopen zeg

denk dat iedereen die dit leest zicht wel bedenkt om met een los ijzer te gaan rijden.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 23:53

Phoe hee, soms kan je maar beter niet denken aan wat er had kunnen gebeuren, word je alleen maar naar van.
Wat een geluk dat het zo goed is afgelopen, en idd een gouden tip, controleer het beslag! Zo zie je maar wat voor rare dingen er kunnen gebeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 12:26

vraag me af wat jullie anders in het bos doen?
Als dit al rustig aan doen is.
En zoals de rest ook al zegt, wie gaat er nu rijden met een los ijzer.
Gelukkig is er niets ernstigs gebeurd en een goede les voor alle mensen die ook rijden met losse ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 17:54

wta ontzettend stom! tor heeft net een tijd stil gestaan wegens dat lipje in zen hoef ! en die was op de weide gegaan met vaste ijzers moet je weten Verward en dan kwam ie los door de modeer denk ik en zat ie erin, fijn is anders hoor!! denk toch na over je paard voor je aanjezelf denkt